MAN - Vaihtoautot

Kouvolaan Ratatekninen oppimiskeskus

Liikennevirasto rakennuttaa Kouvolaan ratateknisen koulutusympäristön, jossa opitaan rataverkon työtehtävissä tarvittaavaa osaamista. Erityisesti vaihde- ja turvalaiteosaamisen varmistamiseen tarvitaan harjoitustilat ja -laitteet sekä päivitetyt koulutusohjelmat. Liikennevirasto vuokraa tiloja koulutuslaitosten käyttöön ja käyttää aluetta asettamiensa työpätevyyksien koulutuksien koulutustoimintaan. Toisena tavoitteena virastolla on, että oppimisympäristö mahdollistaa rautatiealan muun koulutustoiminnan.

Ratateknisen oppimiskeskuksen rakentaminen on jo aloitettu ja tavoitteena on, että ensimmäiset työpätevyyskoulutukset alkavat loka- marraskuussa 2017. Oppimiskeskuksen rakentaminen maksaa 13 miljoonaa euroa. Alueelle nousee kaksi uutta hallia sekä ulkorata-alue tarvittavine laitteineen sekä korjatut toimistotilat ja varastot toimintaa varten. Liikennevirasto vuokraa aluetta kaikille toimijoille tasapuolisesti eikä itse toimi kouluttajana. 


Emanuele Grimaldi: Finnlines kilpailijoitaan vahvempi

Toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi iloitsee Finnlines'n tuloskatsauksen yhetydessä:
Finnlines-konsernin tammi-syyskuun raportointikauden tulos, 60,9 miljoonaa euroa, oli noin 20 miljoonaa euroa parempi kuin edellisvuoden vastaavan kauden tulos. Alhaisempi polttoaineen kulutus sekä myös alhaisemmat operatiiviset kustannukset ovat myötävaikuttaneet positiivisesti tulokseen, kun asennettujen pakokaasupesureiden johdosta edullisemman HFO-polttoaineen osuus Finnlinesin liikenteessä on suurempi kuin vuonna 2015. Kuitenkin öljyn hinnan nousu tarkoittaa sitä, että polttoaineen kulutuksen ja hankintahintojen tarkka seuranta on entistä tärkeämpää varmistaaksemme jatkuvan kustannustehokkuuden. Euroopan hitaasta kasvusta huolimatta, yhtiö ylitti viime vuoden ennätyksellisen tuloksen 48,1 prosentilla. 

Finnlines on sekä operatiivisesti että taloudellisesti paremmassa asemassa verrattuna kilpailijoihinsa. Siksi näemme tulevaisuuden hyvin positiivisena ja meillä on hyvät mahdollisuudet edelleen parantaa Finnlines-konsernin suorituskykyä.


Fårholmsbrolle asetettiin painorajoitus

Maantiellä 749 Luodossa, Pohjanmaalla, on Fårholmsbrolle asetettu painorajoitus sillan huonon kunnon vuoksi. Sillalla rajoitetaan kaksi-akselisen telin painoksi 18 tonnia ja kolmiakselisen telin painoksi 24 tonnia. Ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino on 65 tonnia.  

Painorajoitukset ylittävät kuljetukset voivat käyttää mm. kantatien 68 (Kolpintie - Pohjantie) ja maantien 7494 (Furuholmsvägen) kautta kulkevaa reittiä.

ELY-keskus uusii sillan kun suunnitelmat valmistuvat ja rahoitus hankkeelle saadaan. ELY-keskus arvioi, että sillan uusiminen alkaa vuoden 2017 loppupuoliskolla.



GTÜ: Renkaat ympärivuotiseen käyttöön (all season) halparenkaita paremmat

GTÜ, yksi Saksan suurista ajoneuvotekniikan valvontajärjestöistä (Dekra, TÜV, KÜS), on tehnyt rengastestejä saksalaisella "ympärivuoden" rengasmerkillä, yhdellä kiinalaisella ja yhdellä taivanilaisella kesä- ja talvirengasmerkillä.

GTÜ ilmoittaa suurimpien erojen syntyneen märkäpidossa saksalaisen ympärivuotiseen käyttöön suositellun renkaan hyväksi. Täysjarrutuksessa 80 km/t nopeudesta halparenkaille mitatut jarrutusmatkat venyivät yli 10 m pidemmiksi kuin "ympärivuotis"-renkaan. Halparenkaat ohittivat yleisrenkaan pysähtymiskohdan vajaat 40 km/t nopeudella.

Vaikka GTÜ:n rengastestin puolueettomuutta sopii epäillä, testi kuitenkin todistaa rengasalan kehityssuuntaa. Markkinoille on tulossa yhä enemmän renkaitaan ympärivuotiseen käyttöön markkinoivia rengasvalmistajia. Valinta houkuttelee keskivertoautoilijoita pois hankalan tuntuisesta kesä- ja talvirengasvalinnasta. Toisaalta se asettaa entistä suurempia vaatimuksia autoilijoiden rengas- ja kumiseostietämykselle ja taidolle valita omille ajo-olosuhteille sopivimmat renkaat mahdolliseen ympärivuotiseen käyttöön.


Ensimmäinen e-Skoda 2019

- Skodan tulevaisuus on sähköinen, digitalinen ja verkoatoitunut, Bernhard Maier, Skodan hallituksen puheenjohtaja ilmoitti taannoisessa Saksan Skoda-kauppiaiden kokouksessa. 2019 mennessä markkinolle tuodaan ensimmäinen Skoda Superb Plug-In hybridinä. Pian perään tulee ensimmäinen täyssähkö-Skoda. Vuoteen 2025 mennessä esitellään viisi uutta sähkö-Skodaa.


IB&COY: Valintaan Vuoden Minibussi

Kansainvälinen Vuoden Kaupunki- ja Tilausbussin (International Bus&Coach of the Year) valitseva tuomaristo harkitsee ehdotusta lisätä valittavaksi myös Vuoden Minibussi. Ehdotuksen ovat esittäneet Espanjan suurimman ammattilehden, Autobuses&Autocares päätoimittaja Miguel Saez yhdessä Espanjan suurimman vuotuisen bussinäyttelyn järjestäjä IFEMA Madridissa.

Ehdotusta on pyöritelty huolellisesti 20 Euroopan maata edustavassa tuomaristossa, joka on päätymässä valitsemaan vuorovuosina Vuoden Mini- ja Midibussin. Rajanveto kahden välillä on päätymässä 1+8 paikaan ylärajana Minibussille. Sitä puoltaa B-ajokortille myönnettävä matkustajien enimmäismäärä. IAA-suurnäyttely Hannoverissa todisti osaltaan tämän minibussiluokan vahvaa esiinmarssia. Se koskettaa myös useampia suomalaisia 1+8 minibussien valmistajia, joista erityisesti Carsport keräsi kansainvälistä huomiota VW:n komealla näyttelyosastolla.

Ensimmäinen Vuoden Minibussin valinta näyttäisi olevan edessä jo ensi vuonna, IFEMA 2017 näyttelyä ennen suoritettavan eurooppalaisten valmistajien minibussien joukosta valittujen 6-10 parhaaksi katsottujen välisessä vertailutestissä Espanjassa, todennäköisesti Madridin maisemissa.


Uusi kännykkä rikkoutuneen tilalle alle vuorokaudessa

Sonera ilmoittaa uuden laitevakuutuksensa mullistavan prosessin, jolla korvaava laite toimitetaan puhelinasiakkaalle. Sen sijaan, että korvauspäätöstä ja uutta laitetta joutuisi odottamaan parikin viikkoa, lähetti noutaa rikkoutuneen ja tuo korvaavan laitteen jopa seuraavaksi päiväksi. Soneran mukaan kaikki hoituu helposti ja nopeasti jopa yhdellä puhelinsoitolla. Lisäksi arviolta 90 % laitevakuutustapauksista pystytään hoitamaan ilman vakuutuspapereiden täyttämistä. Sonera on miettinyt laitevakuutuksen käytännön yksityiskohdat sujuviksi asiakastutkimuksen perusteella.

Lue lisää...


48 Voltin hybridit tulevat

Continental ilmoittaa tuovansa markkinoille 48 Voltin jännitteellä toimivan sähköjärjestelmän hybridiautoihin. Ensimmäiset sähkömoottorijärjestelmät tullaan asentamaan dieselmoottorilla varustettujen Renaultin Scénic- ja Grand Scénic -mallien yhteyteen. Järjestelmän avuin Scénicin yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuksen ilmoitetaan asettuvan 3,5 l/100 km. CO2 -päästöjen ollessa 92 g/km.

Reilu vuosi sitten ensiesitellyssä 48 V järjestelmässä moottorin yhteyteen liitetyltä 6 kW(hetkellinen 10 kW)sähkömoottorilta irrotettava voima välittyy hihnan välityksellä kampiakselille. Renaultteihin asennettavat moottori- ja invetteripaketit valmistetaan Continentalin toimesta Saksan Nürnbegissä.


Ilmatilan hallinnan neuvottelukunta uudelle toimikaudelle

Valtioneuvosto asetti 10. marraskuuta ilmatilan hallinnan neuvottelukunnan uudelle toimikaudelle vuosiksi 2016-2019. Nyt asetetun neuvottelukunnan toimikausi päättyy 30.11.2019.

Neuvottelukunnan tehtävänä on käsitellä kansallisesti ilmatilan hallintaan liittyviä asioita. Se osallistuu Euroopan unionissa ja ilmailun kansainvälisissä järjestöissä päätettävien ilmatilan hallintaan liittyvien asioiden valmisteluun. Lisäksi sen tehtävänä on käsitellä yhtenäiseen eurooppalaiseen ilmatilaan liittyviä asioita.

Lue lisää...


Digitaalisella tiedonkeruulla korjausvelkaa pienentämään

Liikennevirasto aloittaa yhdessä yritysten kanssa useita pilottikokeiluja. Piloteissa kokeillaan digitaalisia tiedonkeruun teknologioita, joita voitaisiin hyödyntää tieverkon ennakoivassa kunnonhallinnassa. Pilotit toteutetaan yhteistyökokeiluina, joissa sekä yritys että Liikennevirasto osallistuvat käytännön kokeiluun. Varsinaista tuotekehitystä ei ole tarkoitus tehdä, mutta lupaavimmille kokeiluille pyritään luomaan jatkokehitysedellytyksiä.

Valittuihin pilotteihin sisältyy kattavasti erilaisia kokeiluja. Maanteiden kunnossapidon piloteissa kokeillaan esimerkiksi konenäön hyödyntämistä kaistamerkintöjen näkyvyyden arviointiin, routavaurioiden tunnistamista satelliittikuvista, tieliikenteen ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustamisen mallia, pääkaupunkiseudun liukkaustilannekuvan muodostamista taksien avulla sekä reaaliaikaista metsäautojen reitti- ja massatietojen keräämistä.

Lue lisää...


TTY:lle yli puolen miljoonan lahjoitus

Cargotec on lahjoittanut 600 000 euroa Tampereen teknillisen yliopiston TTY-säätiölle. Lahjoitus on tarkoitettu tukemaan teknillisen yliopiston toimintaa. Cargotec ja Tampereen teknillinen yliopisto ovat tehneet Cargotecin mukaan pitkään yhteistyötä tutkimuksessa ja tuotekehityksessä, ja moni yhtiön työntekijä on saanut koulutuksensa kyseisessä opinahjossa. Lahjoitus perustuu Cargotecin yhtiökokouksen 22.3.2016 tekemään päätökseen.


Ducato 35 vuotta

Fiat Ducato x2/12 (1980-luku)

Fiat Ducatoa on valmistettu tähän mennessä yli 10 000 eri versiona ja sitä on myyty 80 maassa. Laaja korimallisto, on tehnyt Ducatosta suosikin sekä hyötyajoneuvona että matkailuautona. Vuosien kuluessa Ducaton myynti on laajentunut Euroopasta Venäjälle, Etelä-Amerikkaan, Lähi-Itään ja Australiaan sekä Pohjois-Amerikkaan, jossa se on vuodesta 2013 kantanut nimeä Promaster.

Nykyistä Ducato-mallia valmistetaan kolmessa eri maassa (Meksikossa, Brasiliassa ja Italiassa).


Matkustajatietojärjestelmä käyttöön Suomessa

Suomessa aiotaan ottaa käyttöön matkustajatietojärjestelmä vielä tämän vuoden puolella. Poliisihallituksen mukaan järjestelmä on uusi keino terrorismin ja vakavien rikosten torjuntaan. Matkustajatietojärjestelmään kootaan lentoyhtiöiden matkustajista keräämiä tietoja, joiden avulla valvontaa voidaan kohdistaa sellaisiin henkilöihin, joiden epäillään liittyvän terrorismiin tai muuhun vakavaan rikollisuuteen.

Matkustajatietojen kerääminen perustuu Euroopan Unionissa säädettyyn PNR-direktiiviin, joka tuli voimaan toukokuussa. Direktiivin velvoittamana Suomessa on toteutettu matkustajatietojärjestelmä sekä perustettu matkustajatietojen käsittelyä varten yksikkö Keskusrikospoliisiin. Suomessa valmistelusta on vastannut Euroopan komission rahoittama PNR-hanke. Hankkeessa ovat mukana poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos.


Mitas laajentaa HCM-rengasvalikoimaansa

Mitas laajentaa High Capacity Municipal (HCM)-valikoimaansa uudella 540/80R38 HCM-renkaalla. Uutuuden myötä yhtiön HCM-valikoima kattaa jo viisi rengaskokoa.

Uudella Mitas 540/80 R 38 IND 172 A8 (167 D) HCM-renkaalla on nopeussymboli D, joka mahdollistaa ajamisen 65 km/h nopeudella. Alle 3,2 baarin rengaspaineella ja 50 km/h nopeudessa, rengas pystyy kantamaan 5,985 kg kuorman. Talviolosuhteita varten rengas voidaan varustaa nastoilla. Renkaan halkaisija on 1.83 metriä, mikä tekee siitä HCM-valikoiman suurimman renkaan.

HCM-renkaat sopivat parhaiten kunnallistekniseen käyttöön, missä renkailta tarvitaan usein mukautumiskykyä erilaisiin maastoihin sekä koneisiin ja laitteisiin. Mitasin tiedotteen mukaan HCM-renkaiden kokovalikoimaa laajennetaan lisää alkuvuodesta 2017.


Saimaan kanavan alaportit uusitaan talven aikana

Saimaan kanavan 1960-luvulla rakennetut alaportit ovat tulleet teknisen ja taloudellisen käyttöikänsä päähän. Porttien uusiminen aloitetaan tänä talvena ja viimeiset portit asennetaan keväällä 2019. Porttien uusiminen tehdään talvisin Saimaan kanavan liikennekatkojen aikana. Uudet portit ovat kestävämpiä ja talviliikenneominaisuuksiltaan parempia kuin vanhat portit.

Saimaan kanavan alaporttien uusiminen kuuluu niin kutsuttuun liikenneväylien korjausvelkaohjelmaan. Alaporttien uusimiseen on myönnetty 9,5 miljoonan euron rahoitus vuosille 2016–2018.