Vilkkaimmin liikennöidyillä teillä Örebron kaupungissa henkilöautoilla matkustetaan jopa kaksi kertaa nopeammin kuin busseilla. Busseilla pitää päästä kulkemaan huomattavasti nopeammin ja joustavammin. Ennusteiden mukaan Örebron väkimäärä kasvaa 36% nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Jotta katuliikenne ei tukkeudu kokonaan, asukkaille pitää tarjota nopeaa, vähäpäästöistä ja edullista joukkoliikennettä. Siksi kaupungin yhteiskuntarakennuslautakunta päätti puheenjohtajansa Nina Höijerin johdolla 12.2.2020, että kaupunkiin perustetaan viiden vuoden sisällä nopea joukkoliikennejärjestelmä "kumipyörillä kulkeville raitiovaunuille" eli superbusseille, nk. Bus Rapid Transit eli BRT-järjestelmä.
BRT-järjestelmän arvioidaan lyhentävän matka-aikoja jopa 30%. Se tarkoittaa myös, että sama kuljettaja ehtii ajaa samalla bussilla nykyistä useampia vuoroja päivittäisen työaikansa puitteissa kuljettaen samalla entistä paljon enemmän matkustajia vähäisellä lisäkustannuksella. BRT-järjestelmän ajoradoilla sallitaan myös tavallisten kaupunki- ja lähiliikennebussien sekä hälytysajoneuvojen ajaa. Joustava bussiliikenne nopeuttaa ja lyhentää kaikkien matka-aikoja, Nina Höijer ja lautakunnan varapuheenjohtaja Magnus Lagergren perustelevat.
(rt-forum.se)