Kuka teitämme ohjaa?
- Luontiaika
- 07.04.2017 10:41
- Kulurakenteesta suurin osa on ajamista. Tieverkon kunto on yksi ratkaiseva tekijä alan kannattavuudelle, Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolonen sanoo.
- Kasvava kuljettajapula ja tiestön mureneminen ovat kovana lisänä kuljetusten pahoissa kannattavuusongelmissa, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi toteaa.
Hyvinvointimme edellyttää kuljetuksia vuoden- ja vuorokaudenajoista ja säistä riippumatta. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (ATK 3/2017) kuljetusyrittäjien näkemys Suomen teiden ja kuljetusalan tilanteesta.
2-paikkainen Volocopter 2X dronekopteri valmis sarjavalmistukseen!
- Luontiaika
- 07.04.2017 09:57
AERO Friedrichshafen ilmailunäyttelyssä esiteltiin 6.4. ensimmäisenä maailmassa sarjavalmistuskypsä kaksipaikkainen täysin sähkötoiminen drone-perustainen pystysuoraan nouseva ja laskeutuva (VTOL) Volocopter 2X.
Volocopter 2X on saksalaisen e-volo start-up yrityksen kuuden vuoden kehitystyön tulos, joka nyt hakee Saksan Ultra Light (UL) luokan "multicopter" tyyppihyväksyntää.
Volocopter 2X:n suurina etuina UL-luokan tyyppihyväksyttyjen joukossa on päästöttömyys ja äänettömyys ankarimminkin melurajoitetuilla alueilla.
2X on johdonmukainen kehitelmä VC200 prototyypistä kohti jokapäiväistä käyttöä. Sen akkujenvaihtojärjestelmä toimii parissa minuutissa. Se on optisesti urheilullisen näköinen omaleimaisella roottoritasolla ja tilavalla ohjaamolla nahkaistuimineen kahdelle aikuiselle. Se on tehty helposti lennettäväksi korkeus-ja asentoautomatikallaan jokaiselle, jolla on SPL-lupakirja (Sport Pilot Licence) multikopterille.
Kuljetusässät liikenteessä
- Luontiaika
- 07.04.2017 09:53
Vuoden 2017 Arctic Testin ajotesteissä henkilönkuljetusajoneuvot joutuivat koetukselle noin 15 asteen pakkasella. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuoden kolmannesta numerosta, miten pikkupakut käyttäytyivät kaupungissa ja maaseudulla suoritetuista ajokokeista.
Helsinki: 62 % haluaa säilyttää Malmin lentokentän, 23 % haluaa sinne asuntoja
- Luontiaika
- 06.04.2017 20:30
Dronet, robottikopterit, ovat vuodessa muuttaneet ilmateiden hyödyntämisen vallankumouksen tavoin. Yhtäkkiä ne ovat muuttuneet lasten leikkikaluista postin ja verkkokaupan pikkupakettien tavarankuljettimiksi, liikenne- ja katuturvallisuutta valvoviksi, lääkkeitä kuljettaviksi; riistalaskentaa, metsä-ja maamittauksia, sähkölinjatarkastuksia suorittaviksi, etsintä-ja pelastuspalvelua suorittaviksi, jopa maa- ja metsätalouden lannoiteruiskutuksia suorittaviksi yhteiskuntaa palveleviksi hyötyvälineiksi.
Minne dronien, robottikopterien vaatima, yhteiskuntaa palveleva liikennekeskus sijoitetaan pääkaupunkiseudulla, jos Malmin kenttä poistetaan, kysyvät liikennetekniikan tutkijat.
Helsingin tuleva valtuusto päättää osaltaan Malmin lentokentän kohtalosta. TNS Gallupin tuoreet numerot osoittavat että enemmistö helsinkiläisistä, 62 %, haluaa säilyttää kentän ilmailutarkoituksiin. Vain vajaa neljännes, 23 %, haluaa kentälle asuntoja.
Puolueista Vihreissä on suurin kannatus asuntorakentamiseen Malmin kentällä, kuitekin vain 31 %. Pienin kannatus, 16 %, kentän valtaamiseksi asuntotarkoituksiin on Kokoomuksessa ja Keskustapuoleessa. SDP:ssä 28 %, Perussuomalaisissa 25 % ja Vasemmistopuolueessa vain 19 % haluaa kentälle asuntoja.
TNS Gallup haastatteli 803 helsinkiläistä, joista vain 19 % halusi Malmin lentokentän muuttamista asuntotarkoituksiin. Virhemarginaali on 3,5 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tulokset ovat yhteneväiset vuosina 2014 ja 2016 suoritettujen mielipidekyselyjen kanssa.
Auto, tekniikka ja kuljetus 3/17, joka tulee tilaajille ja myyntiin 7.3.2017, julkaisee Ilmatie-osiollaan Malmin lentokentän puolustajien puheenvuoron. Helsingin kaupungin virkamiesjohto ja korkeimmat poliittiset johtajat haluavat antaa kentän rakennusteollisuudelle.
Aika pian kypsä lentoliikenteenkin ottaa biopolttoaineet käyttöön
- Luontiaika
- 06.04.2017 16:05
Ilmaliikenne aiheuttaa tällä hetkellä noin kaksi prosenttia ihmisen tuottamista hiilidioksidipäästöistä. Luvun odotetaan nousevan, kun lentoliikenteen kysyntä tuplaantuu vuoteen 2035 mennessä. Tähän mennessä päästöjä on yritetty vähentää lähinnä kehittämällä moottoriteknologiaa, jotta voitaisiin vähentää polttoaineenkulutusta.
Vuodesta 2009 viisi uusiutuvaa lentopetrolia on hyväksytty käytettäväksi lentokoneissa. Ne ovat kahdentyyppisten polttoaineiden sekoituksia, samaan tapaan kuin henkilöautojen etanoli-bensiini sekoitukset. Useimmissa lentoyhtiöissä uusiutuvat polttoaineet eivät kuitenkaan ole pääseet juuri testausta pidemmälle niiden kalliin hinnan ja saatavuuden vuoksi.
- Kasvihuonekaasu päästömääräykset ovat parin seuraavan vuoden aikana tiukkenemassa. Uusiutuviin polttoaineisiin panostaminen voisi olla lentoyhtiöille tulevaisuutta ajatellen kannattavaa jo nyt, Eric Nelsen Oliver Wyman's Oil & Gas practicesta kertoo.
PSA:n autonomiset autot etenevät
- Luontiaika
- 06.04.2017 09:38
PSA Group järjesti 28-29.3.2017 koeajotilaisuuden, jossa niin sanotut tavalliset autoilijat pääsivät testaamaan yhtymän autonomisia autoja joko kuljettajana tai matkustajana Pariisin seudun teillä.
Tilaisuus liittyi AVA-projektiin, jonka päämääränä on helppokäyttöinen ja intuitiivinen autonominen auto. AVA "Autonomous Vehicle for All" -ohjelma, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2017, käsittää mittavan määrän autonomisia toimintoja, jotka tuodaan vaiheittain tarjolle sarjavalmisteisiin autoihin ja jotka kuljettaja voi ottaa käyttöön niin halutessaan. Kaikki kolme PSA Groupin merkkiä, Peugeot, Citroën ja DS kuuluvat AVA-ohjelman piiriin.
Automaatiotasolla 1-5 koeajoautot olivat joko tasoa 3 "eyes off" tai tasoa 4 "mind off". Nämä autot antavat esimakua täysin autonomisista ajoneuvoista, jotka tulevat tarjolle vuoden 2020 jälkeen. AVA-ohjelmassa kehitettyjä kuljettajan avustinjärjestelmiä on jo nyt tarjolla PSA Groupin useihin eri automalleihin
Tähän päivään mennessä PSA Groupilla on autonomista ajoa (automaatiotasot 2, 3 ja 4) takana jo yli 120 000 km Euroopan moottoriteillä. PSA Group yhteistyökumppaneineen on testannut autonomista ajoa kaikkiaan 15 eri prototyypillä.
Shell toi markkinoille Diesel GTL:n
- Luontiaika
- 03.04.2017 13:13
Shellin 40 vuoden kehitystyön tuloksena on syntynyt GTL (gas-to-liquid), nesteytetystä maakaasusta tehty diesel. GTL:ää sisältävä Shell Diesel palaa puhtaammin, pitää moottorin puhtaana ja antaa välitöntä suorituskykyä.
Tavallisen dieselpolttoaineen setaaniluku on yleensä 51–55, mutta Shell GTL Dieselin setaaniluku on aina yli 60, näin GTL diesel syttyy herkemmin ja tuo välittömästi suorituskyvyn moottorissa käyttöön. Sillä on myös alhaisemmat lähipäästöt, erityisesti raskaan liikenteen ajoneuvojen osalta.
Shell Diesel täyttää EN590 standardin, joka on kaikkien autonvalmistajien hyväksymä standardi dieselpolttoaineelle. Siksi Shell Dieseliä voi käyttää kaikissa dieselmoottoreissa.
Shell Diesel on korkealaatuinen polttoaine, joka perustuu Shellin kehitystyöhön ja GTL-teknologiaan. Shell Dieselin lisäaineistusta ei ole käytössä muissa polttoaineissa.
Tampereelle 120-tonninen BLST-ajoneuvo
- Luontiaika
- 01.04.2017 06:26
Tampereella aloittaa kesällä 2017 uusi BLST- ajoneuvo. Reittinä on Pyynikintori – Keskustori – Sampola - Tays – Messukylä – Hervanta ja paluureittinä Hervanta – Messukylä – Kaleva – Sampola – Keskustori – Pyynikintori.
Tampereen BLST-ajoneuvo koostuu vetoautosta, puoliperävaunusta sekä kahdesta varsinaisesta perävaunusta. Yhdistelmän kokonaispituus on 55 metriä ja sen suurin sallittu kokonaispaino on 120 tonnia. Lavatilaa yhdistelmässä on 42 metriä ja kuormatilojen yhteenlaskettu tilavuus on noin 300 m³. Vetoautona on IFAU, jonka etenemisestä vastaa 2000 hevosvoimainen vetymoottori. Sen teho ei lopu kesken edes pitkällä Hervannan valtaväyläosuudella, jossa nousua on kymmeniä metrejä. IFAU:n tj. Auervaara onkin syystä ylpeä tehtaansa tuotoksesta.
BLST- ajoneuvo suorittaa reitin varrella oleviin yrityksiin jakokuljetuksia. Jokaisen kuormatilan sivulla on omat kopit neljälle apumiehelle. Kun ajoneuvoyhdistelmä pysähtyy, niin apumiehet sinkoavat ulos kopeistaan ja alkavat jakaa tavaroita ympäriinsä, yhdistelmän ollessa paikallaan. Pysähdyksien ennakoidaan olevan lyhyitä, koska apumiehet ovat kovakuntoisia ja heillä on apuna erikoisvarustellut kottikärryt tavaran kuljettamiseen. Lisäksi heille on ajateltu hankkia talven ajaksi nastalliset juoksutossut ja pilkkihaalarit. Monet poliittiset tahot ovat kokeilusta innoissaan, koska päästöt saadaan pieniksi ja hanke työllistää kuljettajan lisäksi peräti 12 apumiestä. Mahdolliset asiakkaat on laskettu samoin kuin raitiotiesuunnitelmassa, eli reitiltä kahdeksan sataa metriä suuntaansa. Näin kannattavuuslaskelmatkin näyttävät hyviltä. Lisäksi kokeilulla saadaan elävöitettyä Tampereen kaupunkikuvaa, joka on autioitunut yksityisautoilun hankaloittamisen myötä. Tampereen kaupungin luottamushenkilöt ovat luvanneet tulla hymyilemään paikalle, kun hanke aloittaa 1.7.2017.
Pohjoismainen Kaupunkiliikenteen kehittämisyksikkö Travi on myöntänyt yhdistelmälle poikkeusluvan kyseiselle reitille aina vuoteen 2025 asti. Projektin tavoitteena on kehittää ja tutkia yhdistelmän sopivuutta Tampereen kaupunkiliikenteessä raitiovaunun reitillä. Epävirallisten tietojen mukaan Tampereen suuruudenhulluja päättäjiä on myös pitempään ottanut päähän se, että Australiassa on pitemmät yhdistelmät kuin Suomessa. Hankeen myötä tämäkin asia saadaan vihdoin korjattua. Projektissa on ajoneuvon valmistaja/omistaja IFAU:n lisäksi mukana Travi ja Peränkylän ammatti-instituutti.
BLST (Bullshit Transport) on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. BLST kuljetuksissa suurempi pituus tai paino syntyvät suuremmasta tavaramäärästä. Hyötynä on raskaanliikenteen automäärien väheneminen liikenteessä ja liikenteen päästöjen pieneneminen.
Ruotsin liikennevaliokunta: Ruotsalaisten kuljetusyritysten kilpailukykyä nostettava
- Luontiaika
- 31.03.2017 14:02
Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta ehdottaa eduskuntaa kehottamaan hallitusta käynnistämään nopeasti selvityksen keinoista ruotsalaisten kuljetusyritysten kilpailukyvyn tukemisesta. Sosiaalidemokraatit, vihreät ja vasemmisto ovat ehdotusta vastaan.
Kuljetusalalla on suuri merkitys koko Ruotsin yhteiskunnalle, ja sen osuus Ruotsin bruttokansantuotteesta vuonna 2015 oli lähes neljä prosenttia. Ruotsin kuljetusalan on kuitenkin yhä vaikeampi kilpailla kansainvälisesti, liikennekomiteasta todetaan. Ruotsalaisten yritysten selviytymistä vaikeuttavat ulkomaisten yritysten matalammat palkat ja se, että ne eivät noudata vero- ym lakeja. Komitea katsookin, että hallituksen pitäisi tukea ajoelinkeinon kilpailukykyä nykyistä voimakkaammin.
Unioniaseman esittäminen muuttuu tullissa
- Luontiaika
- 31.03.2017 09:37
Saapuvan tavaran unioniaseman selvitys asiakirjan avulla muuttuu 1.4.2017 alkaen. Unionitavaroita voi siirtää EU:ssa ilman tullimuodollisuuksia. Tavara, jonka unioniasema on vahvistettu lähtöpaikassa, saa liikkua vapaasti unionin tullialueella. Asiakkaan täytyy pystyä osoittamaan tavaran unioniasema, jos Tulli sitä kysyy.
Väliaikaiselle varastolle toimitettavaan unioniaseman osoittavaan asiakirjaan täytyy lisätä tavaroista annettu saapumisen yleisilmoituksen tai yleisilmoituksen viitenumero (MRN) sekä ilmoituksen tavaraeränumerot. Unioniasemaa todistavia asiakirjoja ei jatkossa tarvitse toimittaa lähimpään tullitoimipaikkaan vaan varastonpitäjä lähettää unioniaseman osoittavat asiakirjat skannattuina sähköpostitse Tulliin (unioniasema(at)tulli.fi).
Kolme Rosero First midibussia Porin Linjoille
- Luontiaika
- 30.03.2017 21:43
Ensimmäisenä Suomessa Porin Linjat Oy aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä midibussilla. Lähipäästötöntä ja äänetöntä kyytiä porilaisille tarjotaan Rosero First FCLEI -sähköbussilla, joka tulee hoitamaan uutta city-liikennettä ensi syksynä. Maamme ensimmäinen midikokoinen sähköbussi Rošero First tulee Porin Linjoille elokuussa. Bussia käytetään uudessa city-liikenteessä, joka palvelee muun muassa syksyksi valmistuvaa Samkin kampusaluetta.
Sähköbussin lisäksi Porin Linjat hankkii kaksi vastaavankokoista Rošero-midibussia, jossa on voimanlähteenä puhtaimman päästöluokan eli Euro 6-normin mukainen dieselmoottori. Kaikki kolme midibussia tulevat uuteen keskusta-alueen liikenteeseen, jossa vuorot liikkuvat tiheästi vain 15 minuutin välein.
Mercedes: Uusi Tourismo lokakuussa 2017
- Luontiaika
- 30.03.2017 19:39
Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Tourismo RHD matka-ja turistibussi esitellään lokakuussa Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä.
Ensimmäinen Tourismo tuli markkinoille 1994. Toisen sukupolven Tourismo tuli 2006. Yhteensä Tourismoja on myyty yli 26 000. Viime vuonna niitä myytiin 2097 kappaletta. Mersun matkabussien markkinaosuus Euroopassa on 25%.
Saksa: Kokoon taittuva suksiboksi
- Luontiaika
- 30.03.2017 18:47
SES Solutions -niminen startup-yriys on aloittanut rahankeruun keksimänsä kokoon taittuvan suksiboksin kehittämiseksi. Rahaa on heti kertynyt 58 000 euroa. Rahan keruu jatkuu toukokuun puoliväliin.
Henkilöauton katolle sopivan suksiboksi-prototyypi kehittäminen jatkuu malliston laajentamisella sopimaan erikokoisille autoille boksin tilavuuden vaihdellessa 300 - 600 litran välillä. Hintahaitariksi ilmoitetaan 500 - 2000 euroa.
Kun boksia ei käytetä, se saadaan napin painalluksella taittumaan kasaan litteäksi auton kattoa myötäillen. Näin boksin aiheuttama ilmanvastus puolittuu. Boksi on tehty korkeatasoisesta hiilikuidusta. Sillä on sisävalaistus ja lukitusjärjestelmä, joka on yhdistettävissä auton keskuslukitukseen ja varkaudenestoon.
Valtion lennonvarmistusyhtiö aloittaa toimintansa
- Luontiaika
- 30.03.2017 15:12
Hallitus on nimennyt Suomen aluelennonjohdosta ja lähi- ja lähestymislennonjohdon palveluista vastaavan yhtiön Air Navigation Services Finland Oy:n ilmaliikennepalveluiden tarjoajaksi. Hallitus päätti samalla, että yhtiön omistajaohjaus on liikenne- ja viestintäministeriön vastuulla. Yhtiö aloittaa toimintansa 1.4.2017.
Valtion kokonaan omistama Air Navigation Services Finland Oy vastaa lennonvarmistukseen liittyvistä erityistehtävistä, kuten ilmatilan hallinnasta, aluevalvonnasta, palveluista valtion ilmailulle ja lentopelastuspalvelusta.
Sääsovellus automatisoi meriliikenteen
- Luontiaika
- 30.03.2017 11:03
Oululaisen TestLab Finlandin kehittämällä säähavaintojärjestelmällä voidaan siirtää säätietoja laivoille niiden sijainnista riippumatta. Kansainvälistä meriliikennettä helpottavan MareCast-palvelun avulla merialukset säästävät reittivalinnoillaan tuhansia euroja kuussa.
MareCast ennustaa tuulet, merivirrat, aallot ja niiden korkeudet. Se kertoo menneen, nykyisen ja tulevan. Palvelu ennustaa jopa jäät. ”Pystymme antamaan reaaliaikaista tietoa jään paksuudesta ja jäälauttojen liikkeistä. Se erottaa meidät muista kilpailijoista”, TestLabin toinen perustaja, Janne Tolonen sanoo.
MareCastin suurin hyöty tulee reitin optimoinnin mahdollisuudesta. Sovellus ottaa huomioon eri sääparametrit ja tarjoaa kapteenille reittivaihtoehtoja, jotka ovat taloudellisimpia ajaa. MareCastin avulla myös laivojen näkyvyys paranee. Jatkossa laivojen ja rahtien omistajat, tullit ja viranomaiset näkevät reaaliaikaisesti, missä alukset kulkevat.