MAN - Vaihtoautot

VW Crafter uudistuu

Volkswagen esitteli uuden Crafterin Frankfurtissa. Crafterin 2-litraisesta Euro 6 –standardin mukaisesta TDI-moottorista tulee neljä eri versiota: 75 kW, 90 kW, 103 kW ja 130 kW. Crafterin saa etu-, taka- tai nelivetoisena. Alustavaihtoehtoja on neljä, koripituuksia on kolme, samoin kuin korkeuksia. Pisimmän umpikylkiauton rahtiosaston pituus on 4,85 metriä ja tilavuus 18,4 kuutiometriä. Vaihteistosta tulee manuaali- ja automaattiversiot.

Uudet Crafterit valmistetaan Wrześniaan Puolaan rakennetulla Volkswagenin tuotantolaitoksella. Suomen maaperää uusi Crafter kuluttaa näillä näkymin vuoden 2017 alkupuolella.


Kuljetusala jälleen massakysymysten edessä

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen ajoneuvojen suurimpien sallittujen massojen muuttamisesta.

Ehdotuksen mukaan kolmiakselisen auton suurin sallittu massa korotettaisiin tietyin edellytyksin nykyisestä 26 tonnista 28 tonniin ja vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotettaisiin nykyisestä 48 tonnista 52 tonniin. Lisäksi säännöstarkennuksia tehtäisiin myös säiliöajoneuvojen leveyteen yli 22-metrin mittaisissa yhdistelmissä.

LVM:n mukaan ehdotettujen muutosten vaikutukset kotimaiselle ajoneuvoteollisuudelle olisivat pieniä. Ehdotukset voisivat jonkin verran lisätä puoliperävaunuyhdistelmien suosiota ja siten hieman vähentää usein kotimaassa valmistettavien täysperävaunujen määrää. Toisaalta auton ja kahden puoliperävaunun muodostaman yhdistelmän kilpailuaseman lievä paraneminen voi lisätä kotimaassa valmistettavien niin sanottujen B-trailerien myyntiä.

Hyötykuorman lisäyksen seurauksena saman tavaramäärän kuljettamiseen tarvittaisiin vähemmän ajoneuvoja, millä olisi lievä positiivinen vaikutus liikenneturvallisuuteen, vaikka energiamäärä törmäystilanteessa olisikin suurempi.

Lausuntoaika päättyy 20. lokakuuta.

 


Volvo-Autoliv yhdessä roboautoihin

Volvo ja Autoliv perustavat yhteisyrityksen autonomisten ajoneuvojen kehittämiseen. Yhteisyritys toimii Göteborg´ssa, aloittaa toimintansa 2017  ja alkuun noin 200 työntekijällä kasvaakseen suunnitelman mukaan 600 työntekijän työpajaksi.

Autoliv on amerikkalais-ruotsalainen autoalan turvalaitteiden valmistukseen ja myyntiin keskittynyt yritys. Ensimmäisiä kaupallisesti hyödynnettäviä autonomisen ajon uskotaan syntyvän 2019 ja kokonaisia autonomisen ajon hallitsevia teknologisia järjestelmiä 2021. 

Elokuussa Volvo solmi yhteistyösopimuksen myös monikansallisen Uber taksiyrityksen kanssa yhteisen autonomisen taksiauton kehittämiseksi. Sen myötä kiristyy kilpailu Googlen kanssa, joka jo pyörittää 100 Fiat Chrysler konsernin pikkupakettiautoa autonomisessa koeajossa.

Kiinalaisen Geelyn omistama Volvo pyörittää itsenäisesti Göteborg´ssa noin 100 vallitun kaupunkilaisen kanssa katukokeita autonomisilla autoilla.

Elokuun lopulla autoalan merkittävät yritykset Mobil Eye ja Delphi ilmoittivat yhteistoiminnasta roboautotekniikan kehittämiseksi. Tuloksia luvataa 2019 ja 2021 tulokset luvataan näkyviksi jo katuliikenteessä. Mobil Eye on kehitysyhteistyössä myös BMW:n kanssa.

(Vogel)



Roboajokkeja katukokeissa kaikkialla

Uusi taksiyritys Nutonomy kokeilee Singaporessa pienen asiakaspiirin puitteissa One-North kaupunginosassa älypuhelimella tilattavaa autonomisia Mitsubishi I-Miev pikkuautoja taksiliikenteessä. Autoissa on toistaiseksi aina valvoja ratin takana valmiina tarttumaan ohjaimiin tarvittaessa.

Uber aloittaa yhteistyössä Volvon kan ssa robotti-taksiliikennettä USAn Pittsburgin kaupungissa.

Sveitsissä Postauto AG kokeilee autonomista sähköbussia Sion´n (Sitten) kaupungissa. Valmistaja on ranskalainen Navya. Bussissa on 2017 saakka ulottuvan testijakson aikana valvoja ratin takana valmiina tarttumaan tarvittaessa ruoriin. Testireitti on 1,5 km ja ajonopeus 20 km/h.

Berliinissä usalainen Local Motors alkaa rakentaa autonomisia busseja. 2017 valmistuu 50 bussia jaettavaksi koeliikenteeseen eri kaupunkeihin. Valmistus työllistää tusinan verran työntekijöitä. "Olli"-niminen bussi tarjoaa tilaa 12 matkustajalle. Ostajia ilmoitetaan olevan Saksan lisäksi Tanskassa. Ensimmäinen "Olli" ilmestyy suunnitelman mukaan Berlini-Schönebergin kaduille syyskuun lopulla.


Vaihtoehtoenergiat purevat huonosti

Huhti-kesäkuussa 2016 Euroopassa rekisteröitiin 166 650 vaihtoehtoenergialla kulkevaa henkilöautoa (sähkö, hybridi, propani, etanoli, maakaasu). Kasvua samaan ajanjaksoon 2015 verrattuna oli 2,8%. Norjassa kasvua oli vahvalla valtiontuella 33,2%, Britanniassa 18,4%. Pudotusta oli Italiassa -14,7%, Ranskassa - 9,4%, Saksassa -0,3%.

Hybrideissä noteerattiin kasvua verrattuna 2015:een: Espanjassa +100,8%, Italiassa +46,1%, Saksassa +25,3%, Britanniassa +7,8% ja koko Euroopassa (EU + EFTA) +24,4% siitä huolimatta että Ranskassa myynti putosi - 22,6%.

(Vogel)


Kaha: Blazecut sammuttaa automaattisesti

Blazecut -palonsammutusjärjestelmä on edullinen ja tehokas suoja kaikkiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Blazecut T-sarjan automaattinen sammutusjärjestelmä toimii täysin itsenäisesti , eikä vaadi mitään erillisiä valvontalaitteita. Järjestelmä on helppo ja nopea asentaa itse. Blazecut sammutusletku asennetaan suljettuun tilaan, vaara-alueen ympärille. 

Tulipalon syttyessä lämpötila nousee nopeasti suljetussa tilassa, jolloin paine Blazecut-letkun sisällä nousee 20 bar. Kun lämpötila nousee liekeissä yli +120 °C, niin letkun pintaan sulaa reikä kuumimmassa kohdassa paloaluetta. Silloin sammutuskaasu purkautuu korkeassa paineessa ulos tästä reijästä ja syrjäyttää hapen, jolloin palo sammuu välittömästi. Kaasu itse ei jätä jäämiä ja on turvallinen sekä ihmisille että ympäristölle. Letkuja on 4 eri pituutta ja ne valitaan sammutettavan tilan koon mukaan. Sammutusaineena käytetään HFC-236FA, jonka määrä vaihtelee letkun pituuden mukaan 0,25...1,00kg. Vastaava sammutettavan alueen tilavuus on välillä 0,25...1,4m3.


VW-Trucks Amerikkaan, sijoittaa Navistariiin

VW-konsernin kuorma-autopuoli seuraa Daimlerin, Volvon ja muiden esimerkkiä: lähtee hakemaan markkinoita Amerikoista. VW ostaa 20% usa-laisesta Navistar kuorma-autovalmistajasta. Askel saattaa näyttää pieneltä, mutta VW:llä on "kovat piipussa". Menestystä Amerikanvalloituksessa tukevat VW-konsernin eurooppalaiset mahtitekijät Scania ja MAN.


Hyötyautokaupan vahva vuosi

Autoalan Tiedotuskeskuksen kuukausittaisen raportin mukaan pakettiautoja ensirekisteröitiin elokuussa 1 311 kappaletta, mikä on 37,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Tammi–elokuussa uusia pakettiautoja on rekisteröity 8 777 kappaletta ja kasvua viime vuoteen on kertynyt 16,6 prosenttia.

Elokuussa rekisteröitiin 267 uutta kuorma-autoa, mikä on 14,1 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Tammi – elokuussa uusia kuorma-autoja on ensirekisteröity 2 214 ja viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna rekisteröintimäärä on kasvanut 23,1 prosenttia. Vuoden alusta lukien raskaita, yli 16-tonnisia kuorma-autoja on rekisteröity 1 743 ja niiden osuus kaikista kuorma-autojen rekisteröinneistä on 79 prosenttia.

Kuorma- ja pakettiautojen ensirekisteröintien määrä on viime vuosina ollut kasvussa 2010-luvun alun talouslaman jälkeen. SKAL:n kesäkuisen kuljetusbarometrin perusteella kulunut vuosi on ollut ennustettua parempi kuljetusyrityksille ja investointien määrä on kasvanut. Pakettiautojen kysyntää siivittävät rakennusalan kasvava kysyntä ja pienyritysten tarve autokaluston uudistamiseen.

Linja-autoja rekisteröitiin elokuussa 197 kappaletta. Vuoden alusta lukien linja-autoja on rekisteröity 428 kappaletta ja viime vuoteen verrattuna määrä on kasvanut 11,2 prosenttia.


MAN ja Volkswagen yhteiskiertueelle

Yhteiskiertueelle nähdään mm. MAN TGX 560 hv 8x4 puutavarayhdistelmä, vaijerilaitteella ja nosturilla varustettu MAN TGS 480 hv sekä MAN TGM 4x4 maastokuorma-auto sähkölaitosvarustuksella ja nosturilla. Volkswagen-hyötyautojen mallistosta on esillä mm. Volkswagen Transporter 2,0 TDI 4Motion, DSG-automaattivaihteistolla ja ilmajousilla varustettu umpipakettiauto, kuuden hengen Volkswagen Transporter Doppel -avolavamalli nosturilla ja SEIKEL-maastovarustuksella sekä Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion DSG-automaattivaihteinen puoliperävaunuyhdistelmä.  

Kiertue alkaa Shell Jämsästä maanantaina 5.9. ja päättyy Shell Vuosaareen perjantaina 23.9..

Kiertueaikataulu


Rekkaparkki 3-tien varteen

Valtatiellä 3 Nurmijärvellä sijaitsevia Karhunkorven (pohjoinen suunta) ja Nummenniityn (eteläinen suunta) levähdysalueita parannetaan ja laajennetaan. Samalla saadaan pysäköintipaikkoja raskaalle liikenteelle.

Työt on aloitettu eilen 1.9.2016 puuston poistolla ja varusteiden siirrolla. Varsinaiset maarakennustyöt käynnistyvät ensi viikon alussa, jolloin kuivatusjärjestelyjen rakentaminen alkaa Karhunkorven alueelle. Samalla aloitetaan myös Mt 130:n ja Nummenniityn levähdysalueen maaleikkaus- ja pengerrystyöt.

Työt etenevät ripeällä tahdilla, koska alueille on tarkoitus saada uusi päällyste vielä tämän syksyn aikana. Ensi vuoden kevääseen jää vihertöitä ja viimeistelyä. Työ aiheuttaa levähdysalueilla ja Mt 130:llä työnaikaisia liikenteenjärjestelyjä ja nopeuden alentamisia. Vt 3:n liikenteeseen työmaa ei vaikuta.


NTM:n jätepakkaajauutuus FinnMETKO:ssa

Scanian alustalle asennetun pakkaajan akkujen kapasiteetti riittää noin 400 astian tyhjennykseen.

Närpiöläisen NTM:n kehittämä jarrutusenergian talteenotolla varustettu monilokerojätepakkaaja on yksi FinnMETKO:ssa nähdyistä maailmanluokan uutuuksista. NTM on tähän mennessä valmistanut ja toimittanut jo lähes sata plug-in periaatteella toimivaa sähköhybriidi-pakkaajaa useisiin maihin. Nyt valmistaja on jatkojalostanut hyvän vastaanoton saanutta pakkaajaansa ja on kehittänyt siihen yhteistyössä komponenttitoimittaja Parkerin kanssa voimanulosoton kautta jarrutusenergiaa talteen keräävään akkujärjestelmän. 

NTM:n hybridipakkaajien pääkäyttökohteita ovat taajama-alueet, joissa jätteiden keräys tapahtuu pääosin yöaikaan. Nyt esitellyn kaltaisille laitteille olisi luonnollista kysyntää myös Suomessa, mutta NTM:n edustajan mukaan ainoatakaan ei ole vielä Suomeen myyty.

Lisää aiheesta seuraavassa 4.10. julkaistavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä(Atk 9/2016).


Volvo: Uusi ryömintävaihde koeajokiertueella

Volvo Trucksin syyskiertue alkaa 5. syyskuuta Kouvolasta ja päättyy Vantaalle pe 12.10. vieraillen 28 paikkakunnalla ympäri Suomen. Kiertueella pääsee kokemaan Volvo Trucksin uuden ryömintävaihteiston. Koeajettavana on mm. Volvo FH16 750 8x4 tehdasvalmiita WoodPro-puutavarayhdistelmiä. Lue lisää www.volvotrucks.fi


Uusi perävaunurengas talveen: Hankook SmartControl TW01

Premium-renkaiden valmistaja Hankook tuo uuden talvirenkaan perävaunuille: SmartControl TW01 täydennyksenä saman sarjan ohjaavien ja vetopyörien renkaille. Hankook tarjoaa näin asiakkailleen täydellisen sarjan talvirenkaita. The SmartControl TW01 on tarjolla 385/65R22.5 koossa. Uusia kokoja seuraa perässä. Hankook esittelee uudet renkaat tulevassa Hanoverin IAA-näyttelyssä.


Metsäkoneala ahtaalla

Investointivaraus keinoksi yrittäjän työkalupakkiin

Konealan yritykset investoivat paljon suhteessa niiden liikevaihtoon ja tarvitsevat keinoja investointien pitkäjännitteiseen suunnitteluun. Mahdollisuus investointivaraukseen auttaisi tasaamaan suhdannevaihteluita, sanoi Koneyrittäjien puheenjohtaja Asko Piirainen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä.

Ylikapasiteetti vaivaa 

- Puunkorjuualalla on reilusti liikaa kapasiteettia. Korjuukalustosta ei tule pulaa, vaikka puunkäyttö lisääntyisi metsäteollisuuden arvioimat 10 miljoonaa kuutiota vuodessa. Nykyinen konekanta ja elinkelpoiset metsäkoneyrittäjät riittävät hyvin kasvavaan hakkuumäärään, Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Timo Tolppa toteaa.

Nuorten työhaluja ei saa nitistää turhaan byrokratiaan

Nuorten työhön pääsyä maarakennusalalla on helpotettava purkamalla esteenä olevia turhia vaateita, sanoi Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Markku Suominen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä. 

Maarakennusalan koneyrityksiin pyrkii työhaluisia nuoria, mutta työllistämisen esteeksi nousevat erilaiset ikä- ja pätevyysvaatimukset. Monilla työmailla vaaditaan 18 vuoden ikää ja pinkkaa pätevyyskortteja.
- Moni 15-16-vuotias on innostunut maarakennusalan töistä, mutta heitä on vaikea työllistää työmaiden 18 vuoden ikärajan takia, Suominen kertoi.

Vaatimuksia perustellaan turvallisuusseikoilla. Suominen muistuttaa, että nuoret eivät ole työmailla yksin vaan aina jonkun ammattilaisen valvonnassa.
- On ikävää, että nyt kun on saatu 15-vuotiaille lupa ajaa traktoria työmaalla, ei ole kuitenkaan työmaita, joille alaikäinen saa mennä.

Kotimaiset polttoaineet kaipaavat vaihteeksi myönteisiä päätöksiä

Kotimaisten polttoaineiden puun ja turpeen käyttö vähenee, uuden polttoaineen tuotanto on vaikeuksissa ja kannattaa huonosti eivätkä yrittäjät investoi. Lisäksi energiapienpuun hankinnassa tärkeä Kemera-järjestelmä on kriisissä ja tällä hetkellä kiinni. Ala kaipaa nyt kipeästi myönteisiä, käyttöä ja tuotantoa edistäviä päätöksiä, sanoi Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola FinnMETKO 2016 -näyttelyssä.


Bosch: Uusia älykkäitä ratkaisuja korjaamoille

Bosch esittelee Connected Repair -ohjelmistonsa ensimmäistä kertaa Automechanika 2016 -messuilla. Connected Repair verkottaa korjaamon diagnostiikkalaitteet keskenään. Ohjelmiston avulla ajoneuvon data on välittömästi kaikkien korjaamon tietokonepohjaisten järjestelmien käytettävissä. Kun ajoneuvo on tunnistettu, käyttäjän tarvitsee ainoastaan syöttää ajoneuvon rekisterinumero tai valmistenumero (VIN) käytössä olevaan työasemaan, eikä uutta tunnistamista tarvita seuraavillakaan korjaamokäynneillä.

Rekisterinumeron tai valmistenumeron avulla kaikki ajoneuvon tiedot ja testitulokset ovat saatavilla miltä tahansa työpisteeltä, koska tahansa. Ohjelmisto sallii myös erillisten testilaitteiden täydentää tiettyjä parametreja, jolloin myös ne ovat käytettävissä auton taas tullessa korjaamolle. Tämä säästää aikaa, helpottaa prosesseja ja estää turhaa päällekkäistä työtä.

Niin kutsutun valokuvaominaisuuden avulla ajoneuvon tila voidaan dokumentoida standardoidussa ja tulostettavassa muodossa. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että tarvittavista korjaustoimenpiteistä voidaan kertoa asiakkaalle läpinäkyvällä tavalla.

Aktivointikoodin avulla ohjelmisto voidaan aktivoida käytettäväksi miltä tahansa korjaamon tietokoneelta. Optimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi Bosch suosittelee erillisen palvelinyksikön asentamista. Näin tiedot ajoneuvosta voidaan tallentaa keskitetysti ja niihin pääsee käsiksi miltä tahansa työasemalta tarvittaessa. Standardikäyttöliittymän avulla saa yhteyden myös isoon osaan jälleenmyyjien hallintajärjestelmiä.

Tällä hetkellä Bosch Connected Repair -ohjelmiston avulla voidaan verkottaa seuraavat Boschin ratkaisut:

ACS 752 ilmastointihuoltolaite
Esitronic 2.0 / KTS 5xx korjaamo-ohjelmisto
FWA 9000 and FWA 4630 pyöränsuuntauslaitteet
FSA 500 ajoneuvoanalyysilaitteisto


Vuoden 2016 loppuun mennessä myös seuraavat järjestelmät ovat liitettävissä:

FSA 7xx ajoneuvoanalyysilaitteisto
HTD 815 digitaalinen valojen suuntauslaite
BEA 750 ja BEA PC DE pakokaasuanalyysilaitteet