Transdevin tytäryhtiö Blidösundsbolaget ja Scania ovat yhdessä muokanneet vuodesta 1937 peräisin olevasta M/S Rexistä sähköhybridin. Alus palvelee SL:n yhdysliikenteessä Ekerön ja Tukholman välillä.
Blidösundsbolagetin teknisen johtajan Fredrik Liwin mukaan kokemukset sähköhybridistä ovat toistaiseksi positiivisia.
- Kehitystä ja testausta on vielä jäljellä, mutta toivomme kykenevämme vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 47 prosenttia tämän projektin avulla, Liw sanoo.
M/S Rex on tärkeä kehitysaskel Tukholman alueen vesiliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Alus kuljettaa 150 matkustajaa. Sen voimanlähteinä ovat Scanian 13 litran dieselmoottori ja Scanian sähkömoottori. Sähkömoottorin ansiosta M7S Rex voi ajaa satamiin äänettömästi. Alus voi toimia pienillä tehoilla kaikkiaan kaksi tuntia pelkällä sähkömoottorilla.
Scania Enginesin johtava insinööri Mattias Rosengrenin mukaan aluksen käyttöön otto voi olla uraauurtavaa.
- Otamme tekniikkaa automaailmasta merialueelle, aivan kuten teimme dieselmoottoreilla. Aluksen voimansiirtojärjestelmä sisältää samat komponentit kuin Scania-hybridi- ja täyssähköajoneuvoissa, Rosengren sanoo.