MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: Kovempia otteita kuljetusrikollisia vastaan!

Epärehelliset kuljetusyritykset on pysäytettävä. Enemmän poliiseja ja enemmän osaamista viranomaisille on ratkaisu. Tätä vaativat Ruotsissa keskustapuolueen kansanedustajat Staffan Danielsson ja Per Lodenius aloitteesaan, jolla vaaditaan maantiekuljetusten ehtojen parantamista ja asettamista etusijalle.

Aloitteessaan Danielsson ja Lodenius toteavat, että säännöstö sanoo selvästi, missä kunnossa autojen tulee olla ja mitä kuljettajilta vaaditaan koulutuksen ja ammattitaidon osalta, samoin ajo- ja lepoajoilta. Ongelmana on, että kuljetustehtävissä tien päällä liikkuu liian paljon yrityksiä ja kuljettajia, jotka järjestelmällisesti jättävät noudattamatta sääntöjä ja määräyksiä.

- Sekin ettei kuljettajalle makseta sopimuksen mukaista palkkaa, kiristää nopeuksia ja aikarajoja seurauksena lepoaikojen laiminlyöntejä ja kabotaasirikkomuksia. Tarvitaan työolojen asettamista samalle viivalle kilpailuehtojen tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden nimissä. Tarvitaan enemmän poliiseja tien päälle katsastusoikeuksin ja enemmän tietoa asianomaisille viranomaisille, Danielsson ja Lodenius toteavat aloitteessaan.


Sisu Metsärahtipäivillä Laukaalla

Metsärahtipäivät järjestetään jälleen Laukaan Tupaswillassa 7.10.2017 klo 12 alkaen. Tapahtuma tarjoaa monipuolista ohjelmaa koko perheelle.

Sisulta näytille on tulossa 5-akselinen Sisu Polar Carrier (10×4) koneenkuljetusauto ja tehdasvalmis neliakselinen Sisu Polar Timber (8×4) – puuauto.

Carrierissa on mm. tehdasvalmis hydrauliikka- ja sähköjärjestelmä, lisäksi varusteisiin kuuluu 2. akselin painatus ja takakääntyvän akselin paineenpuolitus. Carrieriin tarjolla olevat toiminnot tekevät siitä ketterän, suorituskykyisen ja monipuolisen.

Timber on TurboClutchilla ja Powershift 3 vaihteistolla varustettu tehdasvalmis korkearunkoinen puuauto, jossa yhdistyy ajettavuus, maastokyky ja luotettavuus. Sisun kiertojäykkä runko tekee puutavarakuormaamisesta miellyttävän tukevaa ja tarjoaa markkinoiden parhaan paino/lujuus suhteen.

Sekä Timber että Carrier on varustettu Sisun telivedolla vedonkatkaisun ja hydraulisen telinnoston kera. Hydraulinen nosto mahdollistaa erittäin suuren painonsiirron, mikä edelleen parantaa ajoneuvon liikkumiskykyä ja ketteryyttä.


Kiinalainen sähköpakettiauto Eurooppaan

Kiinalaisen SAIC:n sähköpakettiautoja aletaan nähdä vielä tämän vuoden puolella Saksan ja Itävallan kaduilla. Shanghaissa päämajaansa pitävä autovalmistaja on perustanut Luxemburgiin SAIC Mobility Europe -yhtiön ja ensimmäiset Maxus EV80 -sähköpakettiautot tulevat Euroopan teille yhteistyössä saksalaisen autovuokrausyhtiö Maske Fleet GmbH:n kanssa. Kiinalaisen sähköpakettiauton virallinen julkistus Euroopan markkinoille on kaavailtu vuodeksi 2019.

Maxus EV80:lle luvataan 200 km:n toimintamatkaa täydellä latauksella. Pakettiauton tavaratilan pituus on 3 300 mm, korkeus 1 700 mm ja tilavuus 10,2 m3. Maxus EV80:n kantavuus on 950 kg.

 



Teemu Tirronen Nokian Tyres GmbH:n johtajaksi Saksassa

Teemu Tirronen on siirtynyt 1.7.2017 suomalaisen rengasvalmistajan Nokian Tyres GmbH:n johtajaksi Saksassa. Thorsten Herzog ehti siten johtaa Nokian toimintoja Saksassa vain runsaan vuoden ajan.

Tirronen on ollut Nokian Tyres palveluksessa 12 vuotta. Hän on toiminut useassa vastuunalaisessa johtotehtävässä Keski-Euroopassa. Nokian on kasvattanut toimintaansa merkittävästi viimeksi kuluneiden vuosien aikana Saksassa.

(Vogel)


Ford leikkaa rajusti, sijoittaa sähköautoihin

Toukokuussa virkaan astunut uusi Ford-pomo Jim Hackett on ilmoittanut dramaattisista leikkauksista Fordin saattamiseksi takaisin menestysuralle. Massiiviset kustannusleikkaukset, houkuttelevia tuotteita ja radikaali strategiamuutos parantavat autojättiläisen kilpailukuntoa tulevaisuudessa, Hacket vakuutti sijoittajakonferenssissa New Yorkissa.

Hackett haluaa seuraavien viiden vuoden aikana leikata menoja 14 miljardilla US-dollarilla (12 miljardia euroa), materiaalikustannuksia 10 miljardilla ja kehitysmäärärahoja 4 miljardilla dollarilla. 7 miljardia dollaria sijoitetaan pienempien mallien korvaamiseen uusilla SUV-malleilla ja pickupeilla. Polttomoottorikehityksestä vähennetään kolmannes kustannuksista ja siirretään sähköautokehitykseen.


GM haastoi Teslan: 20 uutta sähköautomallia 2023 mennessä

GM:ltä tulee kaksi uutta sähköautomallia puolentoista vuoden sisällä. Molemmat perustuvat ajankohtaiseen Chevrolet e-Bolt'iin. Nämä aloittavat vähintään 20 uuden sähköautomallin sarjan, jonka GM aikoo tuoda markkinoille vuoteen 2023 mennessä. 

- GM uskoo täyssähköiseen tulevaisuuteen, GM-johtaja Mark Reuss julistaa. Kehitys ei tapahdu yön yli, mutta asiakkaiden käyttötarpeita ja tekniikan kehitystä halutaan viedä tulevaisuuden vaatimusten mukaan. Sähköistämisen tiellä USA:n johtava autonvalmistaja haluaa nostaa akkusähkön rinnalle myös polttokenno-sähkön eli vetyauton.

(Vogel)


Range Rover Sport mallistoon ladattava hybridi

Jaguar Land Rover esitteli Range Rover Sportiin ensimmäisen PHEV ladattavan hybridimallinsa. Hybridiuutuus on aito Range Rover Sport, jossa on jatkuva älykäs neliveto, kahluusyvyys täydet 850 mm ja se soveltuu myös vetotehtäviin 2500 kilon vetopainon myötä.

PHEV hybridissä sähkömoottoriin on yhdistetty uusi 2,0 litrainen Ingenium bensiinimoottori. Mallinimen P400e tuntevassa hybridissä yhdistelmä tuottaa 404hv (221kW) kokonaistehon ja 640 Nm:n väännön.

Hybridin toimintasäde pelkän sähkön voimin on NEDC-mittaustavan mukaan 51 kilometriä, jolloin ajon aikaiset CO2-päästöt ovat nollassa. Yhdistetty CO2-päästöarvo on 64 g/km ja yhdistetty EU-kulutus 2,8 l/100 km. Pikalatauspisteessä akkujen lataus täyteen vie vain 2 tuntia ja 45 minuuttia. Tavanomaisessa 10 ampeerin latauspisteessä lataus täyteen vie noin 7,5 tuntia.

Lue lisää...


Volvo Finland Ab:n Markkinointi- ja viestintäjohtajaksi Christoffer Lundén

Christoffer Lundén (46) on valittu Volvo Finland Ab:n markkinointi- ja viestintäjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässään 23.10.2017.

Lundén on viimeksi toiminut KSF Median Markkinointijohtajana, jossa hän vastasi kuluttajamyynnistä ja -markkinoinnista. Koulutukseltaan Lundén on kauppatieteiden maisteri.

 

 


Biokaasutehtaat sulautuivat

Gasum Biotehdas Oy, Kuopion Biotehdas Oy ja Honkajoen Biotehdas Oy sulautuivat Oulun Biotehdas Oy:öön 30.9.2017. Sulautuneet yhtiöt ovat näin ollen lakanneet olemasta. Yhtiöt ovat Gasum Oy:n täysin omistamia tytäryhtiöitä ja toisilleen sisaryhtiöitä ja sulautumisen tarkoituksena on ollut yksinkertaistaa Gasum-konsernin yhtiörakennetta.

Sulautuvien yhtiöiden sopimukset ovat siirtyneet automaattisesti Oulun Biotehdas Oy:lle sulautumisen yhteydessä, eikä sopimusosapuolen vaihtuminen aiheuta toimenpiteitä asiakkaille.


VR Group kaavailee 30 hallintotyöpaikan päättämistä

VR Group suunnittelee konsernipalveluidensa uudistamista osana yhtiön kilpailukyvyn parantamista. Kyse on Helsingissä pääkonttorissa sijaitsevien HR-, IT-, talous- sekä ympäristöyksikön mahdollisesta uudelleen organisoinnista. Kyseisiä toimintoja koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkavat lokakuun aikana.

Neuvottelut koskevat yhteensä 130 työntekijää. Suunnitellut muutokset koskevat tämän hetken arvion mukaan noin 30 työntekijää, joiden työsuhde voi päättyä tai muuttua. Suunnitelman tavoitteena on parantaa yhtiön kilpailukykyä yhä kiristyvässä kilpailutilanteessa. Neuvottelujen piirissä ei ole suoraan VR:n junaliikenteeseen tai palveluihin liittyvää henkilöstöä. VR Groupilla on yhteensä 7 500 työntekijää.


Markkinoiden ensimmäinen työkonediesel

Energiayhtiö St1 on kehittänyt uuden, yhtiön mukaan, kustannuksia ja päästöjä vähentävän MPÖ Plus -dieselin työkoneille. Vaativat testit läpäissyt St1 MPÖ Plus pohjautuu uusinta teknologiaa edustavaan lisäaineistukseen, joka ehkäisee epäpuhtauksia polttoainejärjestelmässä.

MPÖ Plus -työkonediesel tuli jakeluun St1- ja Shell-asemille 4.10.2017 ja sitä on saatavilla kesä- ja talvilaatuisena. Moottoripolttoöljyn edullisemman veron johdosta St1 MPÖ Plus ei kuitenkaan sovellu tieliikennekäyttöön.

- Työkoneiden käyttöolosuhteet ovat usein haastavat mm. kuormituksen, pölyn ja nopeiden lämpötilanvaihteluiden takia. Perinteisiä moottoripolttoöljyjä käytettäessä polttoainejärjestelmään kerääntyy vähitellen epäpuhtauksia, jotka alentavat moottorin tehoa ja lisäävät polttoaineen kulutusta. Uuden MPÖ Plus -työkonedieselin laadukkaat Premium-lisäaineet puhdistavat polttoainejärjestelmää ja myös pitävät sitä puhtaana. Voidaan jopa päästä lähes uuden veroisen koneen lukemiin kulutuksessa ja päästöissä. Puhtaampi palaminen ja pienempi kulutus vähentävät päästöjä ja lähiympäristön kuormitusta. Myös työkoneiden huoltoväliä saadaan pidennettyä ja vikaantumisia vähennettyä, kertoo St1 yritysmyynnin osastopäällikkö Pentti Ahonen.


Rautateiden liikenne kasvussa alkuvuonna

Rautatieliikenteessä oli selvää kasvua alkuvuonna ja liikenne kasvoi kuuden ensimmäisen kuukauden aikana sekä henkilö- että tavaraliikenteessä.

Henkilöliikenne vilkastui erityisesti kaukoliikenteessä, jossa alkuvuoden matkustajamäärät olivat kymmenen prosenttia suuremmat kuin viime vuonna. Matka-ajat ovat lyhentyneet osalla rataverkkoa ja rautateiden hintakilpailukyky on parantunut. Lähiliikenteen matkoissa kasvua oli kolme prosenttia. Kaikkiaan rautateiden henkilöliikenteessä tehtiin alkuvuonna 42 miljoonaa matkaa eli neljä prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana ajanjaksona.

Rautateiden tavaraliikenteen viime vuonna alkanut kasvu jatkui myös tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Kuljetusmäärät olivat kuusi prosenttia suuremmat kuin viime vuonna samana ajanjaksona ja kaikkiaan kuljetuksia oli noin 19 miljoonaa tonnia. Kasvu oli samaa suuruusluokkaa sekä kotimaisissa että kansainvälisissä kuljetuksissa. Eniten kasvoivat metsä- ja kemianteollisuuden kuljetukset. Rataverkolla liikennöivät VR Transpoint ja Fenniarail.


Uudet sähköveturit tavaraliikenteen palveluksessa

VR Groupin Sr3-sähköveturi mahdollistaa uudenlaiset ja tehokkaat toimintamallit tavaraliikenteessä. Uusi työjuhta monipuolisine ominaisuuksineen on otettu käyttöön muun muassa Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukuljetuksissa Äänekoskelta Vuosaaren satamaan.

Sr3-sähköveturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin ja suomalaisen teollisuuden tarpeisiin. Se soveltuu sekä raskaaseen tavaraliikenteeseen että nopeaan matkustajaliikenteeseen. Työjuhta pystyy vetämään aiempaa suurempaa, yli 2 000 tonnin tavarajunaa. Veturin ominaisuuksia on hyödynnetty alusta alkaen uudenlaisissa kuljetusratkaisuissa.

Uudessa Sr3-veturissa on sähkömoottorin lisäksi kaksi dieselmoottoriyksikköä, joiden avulla veturi pystyy kulkemaan myös lyhyillä sähköistämättömillä rataosuuksilla sekä satama- ja tehdasraiteilla. Lisäksi veturissa on radio-ohjauslaitteisto, jonka avulla kuljettaja voi liikuttaa veturia sen ulkopuolelta ja työskennellä itsenäisesti ilman muuta ratapihahenkilökuntaa.    

– Veturin monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat uudenlaiset ja kilpailukykyiset logistiikan ratkaisut. Kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla alusta loppuun, koska erillisiä dieselvetureita ei tarvita. Aikaa säästyy, kun välivaiheita jää pois. Tämä näkyy asiakkaalle logistisena tehokkuutena, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen toteaa.

VR Groupin tavoitteena on parantaa rautateiden matkustaja- ja tavaraliikenteen energiatehokkuutta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.


FPT Industrialin moottorit uusiin Iveco Daily Bluepower malleihin

FPT Industrialin ponnistukset päästöjen vähentämiseksi jatkuvat. Yhtiö on kehittänyt uusia moottoreita vastaamaan yhä kiristyviin päästövaatimuksiin. 

Uusimmat luomukset 2,3-litrainen F1A Diesel SCR RDE Ready ja 3,0-litrainen F1C Natural Gas tulevat Ivecon Daily Bluepower malleihin.

F1A Diesel tarjoaa monia etuja sekä valmistajille että käyttäjille. Se yhdistää normaalin dieselmoottorin ominaisuudet ja kategoriansa pienimmät päästöt, mikä tekee siitä tällähetkellä ainoan dieselmoottorin, joka täyttää vuonna 2020 voimaan tulevat reaaliaikaisten päästöjen raja-arvot.

Tämän kolmivuotisen kilpailuedun lisäksi voimansiirto on täysin uudistettu viimeisen vuoden aikana vähentämällä kitkaa, optimoimalla jäähdytysjärjestelmä ja lisäämällä vaihtelevan tilavuuden öljypumppu. Lisäksi mallissa on FPT:n patentoitu SCR-jälkikäsittelyjärjestelmä päästöjen minimoimiseen. Tehoa ja vääntöä siinä on 85-114 hv ja 320-380 Nm.

F1C Natural Gas moottorissa on tehoa 136 hv ja vääntöä 350 Nm. Moottoria voidaan käyttää myös biometaanilla, jolloin CO2 päästöt ovat lähes nollatasoa. Moottorissa on silti dieselmäiset ominaisuudet, mutta jopa 35 prosentin kokonaisvaltaiset säästöt.


Ruotsi: 1170 kg ylipainoa pakettiautossa. Tuttu ongelma myös Suomessa.

Liikennepoliisi punnitsi alle 3,5 tonnin pakettiautoja viime tiistaiaamuna Tukholman Årstan ympäristössä. Tuloksena oli koko joukko ylipainorikkomuksia ja ajokorttien hyllytyksiä. Enimmillään 3,5 tonnin kokonaispainolle hyväksytty pakettiauto painoi 4670 kg, ylipainoa 1170 kg.

Ongelma tunnetaan kasvavana myös Suomessa. Se johtuu osaltaan ajokorttin liittyvistä järjettömistä määräyksistä EU:sta lähtöisin. (Toim.huom.)


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!