MAN - Uudet autot

Ruotsi: Ulkomaisten kuorma-autojen ulosajojen lisääntyminen huolestuttaa


Norja vaatii kunnon talvirenkaita.

- On ollut aika sotkuista tänä talvena. Eilen yli 10 kuorma-autoa oli jumissa lumessa ja yksi oli kaatunut, Bärgningstjänst Dalarna'n Mattias Haglund toteaa Falu Kuriren lehden haastattelussa.

Talvikeleillä ongelmiin joutuneiden kuorma-autojen määrä on kasvanut viime vuosina ja enemmistön muodostavat ulkomaiset kuorma-autot. Haglundin mukaan ulkomaiset kuorma-autot ajavat ala-arvoisilla renkailla talvikeleillä, vaikka muodollisesti täyttävätkin Ruotsin vaatimukset. "Niissä on väärä kumiseos Ruotsin ilmaston kannalta. Kumiseos on liian kova eikä anna samaa otetta tien pintaan kuin pehmeämpi seos. Pehmeämpi seos auttaisi Ruotsissa, mutta olisi tietysti huonompi ratkaisu ajettaessa lämpimämmissä olosuhteissa", Haglund sanoo.

Lue lisää...


Ruotsi: 2,95 promillea antoi 5 kuukautta vankeutta

60-vuotias Nynäshamniin lautalla joulukuussa saapunut kuorma-autonkuljettaja myönsi juoneensa alkoholia lautalla. Satamaan saapuessaan hän ei löytänyt taukopaikkaa autolleen ja oli siksi jatkanut matkaa. Moottoritiellä hän ei liioin ollut löytänyt ainuttakaan taukopaikkaa, ja oli siksi jatkanut ajoa. Vasta Eskilstunassa poliisipartio pysäytti auton, jolloin kuljettaja oli puhaltanut korkeita lukuja alkomittariin. Sairaalassa otettu verinäyte osoitti 2,95 promillen humalaa. Kuljettaja myönsi tunteneensa itsensä humalaiseksi ajon aikana. Mies tuomittiin rattijuoppoudesta vankeuteen viideksi kuukaudeksi.

(Trailer.se)


Ruotsi: Päätiellä hortoileva mies paljasti salakuljetuksen

Poliisi sai viime viikolla ilmoituksen miehestä, joka hortoili päätie E18:lla Enköpingin lähellä. Kun poliisi saapui paikalle, mies löytyi, ja myös rengasrikon vuoksi hylätty kuorma-auto. Autosta poliisi löysi 1200 pulloa salakuljetettua vodkaa. Mies kielsi alkuun tietävänsä kuorma-autosta mitään. Myöhemmin mies myönsi kuulusteluissa olevansa auton kuljettaja, mutta kielsi tienneensä mitään auton kuormasta. Tapaus siirtyy oikeuden ratkaistavaksi.



Saksa: Lidl-Fiatit menivät viikossa. Fiat-maahantuoja julisti kauppasodan!

Kauppaketju Lidl tarjosi 1000 kpl Fiat 500 autoa asiakkaidensa liisattaviksi metin kautta 89 eurolla kuukaudessa (lue Kuljetusnet.fi viime viikolla, KN uutiskirje 06/2019). Autot loppuivat viikossa! 

Lue lisää...


USA: Droneihin vaaditaan rekisteritunnus

Vaaratilanneilmoituksia joissa drone on aiheuttanut törmäysvaaran jopa isojen matkustajakoneiden kanssa on kasautumassa USA:n ilmailuviranomaisen FAA:n tutkittaviksi lähes päivittäin. Lentokiellot suurten lentokenttien ympäristössä eivät ole tuottaneet tuoivottua tulosta. Vaaralle alttiiksi ovat joutuneet erityisesti matalalla lentävät helikopterit ja myös USA:n puolustusvoimien koneet.

Lue lisää...


Ruotsi: Metsästä biojet-polttoainetta!

Cortus energy ja Swedish biofuels ovat allekirjoittaneet sopimuksen Tukholman Arlandan lentokentän huoltamiseksi metsäraakaaineesta valmistetulla biojet-polttoaineella.

- Täytettyämme liki kahdenkymmenen vuoden työn jälkeen kaikki olemassa olevat vaatimukset suihkumoottoripolttoaineelle näemme nyt mahdollisuuden läpiöyöntiin myös kaupallisesti vihreälle lentopolttoaineelle, ensin Ruotsissa, sitten laajemmin maailmalla, Swedish biofuelsin perustaja ja toimitusjohtaja Angelica Hull sanoo.

Lue lisää...


Rytle MovR valloittamassa 80 kaupunkia Saksassa

Verkkokaupan raju kasvu samalla kun suurkaupungit rajoittavat fossiilisill polttoaineilla kulkevien jakeluautojen käyttöä on johtanut paketti-polkupyörien suunnittelun ja malliston nopeaan kehitykseen. Lajin eturivin menestyjiin kuuluu 2016 perustettu saksalainen Rytle GmbH Bremenissä, jonka sähköpyörä Rytle MovR 25 on suunniteltu kuljettamaan standardisoituja rahtipakkauksia.

Rytle MovR 25 on menestynyt Berliinissä ja Hampurissa. Nyt saksalainen jakelukuljetuksiin erikoistunut suuryhtiö Hermes on ottanut MovR 25:n omakseen. Se merkitsee Rytlelle avausta 80 kaupunkiin Saksassa vuoteen 2025 mennessä.


Rampini teki läpimurron Madridissa

Italialainen sähköbusseja valmistava Rampini on toistaiseksi onnistunut myymään E60 ja E80 sähköbussejaan italian Trevisoon (3 kpl), Sienaan (2), Chietiin (4) ja Aquilaan (4), jonka kanssa on aiesopimus 20 sähkö-Rampinista. Myös Abruzzoon ja Genovaan on sovittu kaupat sähkö-Rampini busseista. 

Lue lisää...


Ivecon kaasu-Crossway menestyy Keski-Euroopassa

Iveco Crossway CNG-bussi niittää menestystä Keski-Euroopassa. Hollannin ja Tsekki tasavallan jälkeen Drasenie bussiyhtiö Ranskan Provencessä on tehnyt kaupat 43 CNG-Crosswaysta. Bussit tulevat liikennöimään maakunnan 23 kaupungissa.

CNG-Crosswaylla on neljä katolle integroitua 315 litran CNG-säiliötä, jotka täytetää biojätteistä saadulla biometaanilla. Kasvihuonepäästöjen määrä putoaa 95% fossiilisita polttoaineista. Samalla bussin kokonaiskorkeus on lajissaan matalin, vain 3,455 m.  Toimintamatkaksi tulee jopa 600 km. Moottorina on 360 hv:n Cursor 9NP. 


Hätäjarru pakolliseksi vuodesta 2022?

YK:n alaisen talouskomission, UNECE:n 40 maata ovat periaatteessa sopineet AEBS-hätäjarrutustoiminnon määräämisestä pakolliseksi uusiin autoihin. AEBS-järjestelmä, joka pyrkii kaupunkinopeuksissa automaattisesti estämään törmäyksiä esimerkiksi jalankulkijaan, on jo nyt varusteena monissa autoissa. Teknisiä perusvaatimuksia järjestelmälle ei vielä ole. EU:n NCAP-törmäystestissä ei myönnetä autolle viisi tähteä ilman AEBS-järjestelmää.

Lue lisää...


Hako laajentaa korjaamotoimintaansa

Lassila & Tikanoja Oyj ja Oy Hako Ground & Garden Ab syventävät yhteistyötä entisestään, kun vuoden 2019 alusta alkaen L&T:n pääkaupunkiseudun korjaamotoiminta siirtyi Hakolle. Liiketoiminnan siirto tarkoittaa että Hakon vastuulle siirtyi L&T:n pääkaupunkiseudun noin 140 kpl ulkoaluekoneen ja pienkoneiden huolto- ja korjaamotoiminta. Siirron yhteydessä Hakon palvelukseen siirtyi kaksi L&T:n asentajaa.

Service Business Unit Manager Tarmo Koistinen toteaa, että L&T:ltä ostettu  korjaamoliiketoiminta on osoitus Hakon strategiasta, jossa huolto- ja korjaamopalveluja halutaan laajentaa entistä enemmän monimerkkihuolloksi. Nyt Hako pääsee myös hyödyntämään paremmin reilu vuosi sitten valmistuneen Hako-Hakkila toimitalon n. 1 000 m2 korjaamotiloja.


Tampereella rekrytoidaan nyssekuskeja

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy hakee kevään aikana 50 uutta linja-autonkuljettajaa liikennöimilleen uusille, kesä-elokuun aikana alkaville, joukkoliikenteen linjoille Tampereen seudulla. Valmiita linja-autonkuljettajia ei alueelta riittävää määrää löydy, ja rekrytoinnin tueksi käynnistetään RekryKoulutus yhteistyössä Pirkanmaan TE-toimiston ja Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK:n kanssa.

Kevään aikana järjestetään kaksi samansisältöistä koulutusta. Ensimmäinen alkaa maaliskuussa ja toinen huhtikuussa. Kuudessa kuukaudessa opiskellaan linja-autonkuljettajan perusosaaminen: B-luokan ajo-oikeuden omaavat suorittavat sekä C- että D-ajokortin, C-kortin jo omistavat ajavat D-kortin. Koulutukseen sisältyy myös mm. perustason ammattipätevyyskoulutus henkilöliikenteeseen, asiakaspalvelukoulutus, perehdytys taksa- ja lippujärjestelmiin sekä joukkoliikenteen reitteihin.

Lue lisää...


Gasum käyttämään uusiutuvaa sähköä

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum on siirtynyt käyttämään uusiutuvaa sähköä kaikessa toiminnassaan vuoden 2018 alusta alkaen. Kaikki yhtiön käyttämä sähkö 150 GWh on tuotettu Pohjoismaisella vesivoimalla. Gasum on vastuullisuusohjelmassaan sitoutunut toimimaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi sekä edistämään siirtymistä vähähiiliseen yhteiskuntaan.

Gasum on käyttänyt uusiutuvaa sähköä osittain jo vuodesta 2017, mutta siirtyi vuoden 2018 alusta alkaen käyttämään uusiutuvaa sähköä kaikessa toiminnassaan. Sähkö on tuotettu Pohjoismaisella vesivoimalla. Merkittävä osa hankitusta sähköstä kohdistuu yhtiön nesteytetyn maakaasun (LNG) tuotantoon Norjan Risavikassa.

Lue lisää...


Volkswagen panostaa edelleen sähkön lisäksi maa-/biokaasuun

Volkswagen on valinnut maa-/biokaasun tulevaisuuden käyttövoimaksi sähkön rinnalle. Suomessa Volkswagen-henkilöautomallistossa maa-/biokaasuautoja on ollut myynnissä vuodesta 2009 alkaen ja Volkswagen-hyötyautomallistossa vuodesta 2007. Tällä hetkellä Volkswagen-mallistossa on maa-/biokaasuversio seuraavista malleista: up!, Golf, Golf Variant, Caddy ja Caddy Maxi sekä Polo, joka saapuu mallistoon helmikuussa 2019.

Kaasumoottori tuottaa 25 % vähemmän CO2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottori (bensiini). Maa-/biokaasu myös palaa puhtaammin ja päästää merkittävästi vähemmän typen oksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöjä. Maakaasun palaessa ei synny pölyä, nokea eikä raskasmetalli- tai rikkipäästöjä.

Volkswagen on uusinut kaasukäyttöiset mallit ja lisännyt kolmannen kaasusäiliön Polo TGI:hin ja Golf TGI:hin. Uudistus mahdollistaa pidemmät toimintamatkat maa-/biokaasulla.

Lue lisää...


Rekka Alfa Romeolta

Kyllä, kuulit oikein, Alfarekkaa on kuvailtu parhaan näköiseksi rekkaveturiksi ja moni sosiaalisessa mediassa onkin jäänyt ihmettelemään laitetta monttu auki. Moni on jo ehtinyt kommentoida haluavansa ehdottomasti korealaisen suunnittelija Taekang Leen konseptin tulevan toteen.

Lue lisää...


Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!