MAN - Vaihtoautot

KAHA: Liuotinpesu ja vahaus yhdellä kertaa

Vaikea talvilika kuten tiesuola ja piki, pinttyvät talvella jämäkästi kiinni auton maalipintaan. Maalipinnalle jämähtänyt suola ja muu lika vaurioittaa pahimmillaan maalipintaa. Siksi auton pesu kannattaa ehdottomasti muistaa myös talviaikaan.

Vaikea talvilika vaatii yleensä tehokkaan liuotinpesuaineen joka irrottaa pinttyneenkin lian. SONAX XTREME liuotinvahashampoossa on yhdistettynä liuotin, pesuaine ja aito Carnaubavaha joka suojaa maalipinnan. Kun shampoo sisältää aitoa Carnaubavahaa, maalipintaa ei tarvitse suojata pesun jälkeen, kuten liuotinpesuaineiden kanssa yleensä. Tehokas puhdistus ja suojaus hoituu kätevästi yhdellä käsittelyllä.

 


USA: Kalifornia pysäyttää Uberin robottitaksitestit

Uberin robottitaksitestit ilman erityslupaa ovat lisääntyneet nopeasti San Franciscossa. Kalifornian liikenneviranomaiset ovat vaati eet Uberia lopettamaan testit välittömästi oikeutoimien uhalla.

Uberin robottitaksi-ohjelman johtaja Anthony Levandowski sanoo, ettei erityistä lupaa tarvita, koska autoissa istuu ratin takana ihminen, joka voi milloin tahansa tarttua auton ohjauslaitteisiin. Viranomaiset toteavat noin 20 robottitaksitestejä suorittavien yritysten hakeneen lupaa toiminnalleen yleisessä liikenteessä. Lupaehtoihin kuuluu mm. määräyksiä toiminnasta mahdollisissa onnettomuustapauksissa.


Kamasa Tools K 25017 testivoittoon

Ruotsin suurin autolehti Vi Bilägare testasi numerossa 18/2016 suuret työkalusarjat. Testissä oli mukana kuusi työkalusarjaa eri valmistajilta. Sarjat olivat päivittäisessä korjaamokäytössä ja arvioitiin arvosana-asteikolla 1-5 (5 = erinomainen, 4 = hyvä, 3 = keskitasoa, 2 = vähemmän hyvä ja 1 = huono). Testivoittajaksi valikoitui Kamasa Tools K 25017 -työkalusarja parhaalla mahdollisella arvosanalla 5.

Asentajansarja Kamasa Tools K 25017 pitää sisällään 139 osaa sekä tuuma- että millimetrikoossa.

K 25017 -työkalusarja sisältää 3 hylsyavainsarjaa (1/4", 3/8" ja 1/2"), runsaan valikoiman hylsyjä, kiintosilmukka-avaimia, nivelhylsyavaimia, jatkovarsia, niveliä ja teräpaloja. Sarja sisältää myös kolme erittäin tiheähampaista räikkäväännintä, joissa 2-komponenttikahvat. Salkun mitat: 480 x 480 x 110 mm.

Kaha-verkkokauppa kiinni

Päivitys 26.10.2020: Aiemmin Kamasa-työkaluja myynyt Kaha-verkkokauppa on suljettu jo vuonna 2019. 

Kamasa Tools -tuotteet löytyvät verkko-osoitteesta www.kamasatools.com

Työkaluja Suomessa myyvät seuraavat yritykset:

Kosken Varaosapojat Oy
Hämeentie 7
44100 Äänekoski

Saarijärven Autopalvelu Oy
Jyväskyläntie 34
43100 Saarijärvi

Keuruun Ykkösvaraosa Oy
Jyväskyläntie 3
42700 Keuruu

Auto Apaja OY
Hakkarilantie 2
44500 Viitasaari

AT-Osa Ky
Joroistentie 2
79600 Joroinen

Savon Diesel Oy
Kaivotie 38
70700 Kuopio

Pitkäjärven Auto-Osat Oy
Pesulankatu 4
50100 Mikkeli

Paven Auto Oy
Aihtiantie 9 A
35300 Orivesi

Varaosaexpert, Heinola
Vuohkalliontie 14
18200 Heinola

Kymppi-osat Ky
Alajärventie 158 A
62900 Alajärvi

Kiuruveden Autotarvike
Nivankatu 11
74700 Kiuruvesi

Savonlinnan laakeri ja varaosa Oy
Automiehenkatu 5
57100 Savonlinna

V.Helmisen Autoliike
Vehnämyllynkatu 8 F-G
33540 Tampere

Polar Autovaruste
Laukontori 4
33200 Tampere

Tammer Diesel Oy
Asentajankatu 5
33840 Tampere

Lahden Varaosaexpert Oy
Aukeankatu 6
15680 Lahti

Masan Autotarvike Oy
Valtakatu 26
37600 Valkeakoski

Kausalan Autotarvike Oy
Rautatienkatu 17
47400 Kausala

V. Pihlajamäki Ky
Kankaantaankatu 23
37100 Nokia

Kivisaaren Mini-Mani
Nurmontie 113
60510 Seinäjoki

Hämeenkyrön Tarvikepiste Oy
Jaakontie 1
39200 Kyröskoski

Kaustisen Varaosat Oy
Kokkolantie 3
69600 Kaustinen

Akaan Autotarvike Oy
Levytie 3B
37800 Toijala

Elimäen Varaosa Oy
Loviisantie 15
47200 Elimäki

Inkeroisten Laatuosa Oy
Päätie 22
46900 Inkeroinen

Vuoksen Autotarvike Oy
Torikatu 6
55800 Imatra

Tarvike ja Varaosa Ky
Peltorinteentie
31760 Urjala

Haka-Traktori Oy
Kiskotie 3
84100 Ylivieska

Suupohjan Varaosa ja Huolto Oy
Topeeka 71
61800 Kauhajoki

Kiteen Varaosa Ky
Kiteentie 17
82500 Kitee

HeMi Varaosat Oy
Muuralankuja 4
48600 Kotka

Häkkilän Autotarvike Oy
Takojankatu 1 A/Koskelankatu 2
86300 Oulainen

Rally Systems
Sällintie 1 B
04500 Kellokoski

Tohmajärven Autotarvike Oy
Kauppakatu 5
82600 Tohmajärvi

Auto-Center Järn & Strömbäck Oy Ab
Asematie 3
68600 Pietarsaari

Auto-Ring Oy
Työpajatie 21 B
06150 Porvoo

Kiviniityn Auto- ja Maatalouskoneh. Oy
Ostoskatu 1
32700 Huittinen

Rautio tools Oy
Kalajoentie 21
85100 Kalajoki

Kristiinan Auto - Bonus Oy
Kristiinankatu 28
64120 Kristiinankaupunki

Närpes Biltillbehör
Algotsvägen 1
64200 Närpiö

Alkuperäistuonti Oy
Sammontie 20
28360 Pori

Motormarket Porin Laatuvaraosa Oy
Puinnintie 22
28130 Pori

Soundplace Inn
Itäväylä 49
00950 Helsinki

Auto-Muovi Oy
Hankasuontie 7
00390 Helsinki

Euran Autohuolto Oy
Filppulantie 16
27510 Eura

Rautakauppa Lehto
Kainuuntie 74
88900 Kuhmo

Suomen Varaosakeskus Oy
Antinkankaantie 35
92150 Raahe

Virkkalan Auto-Start Ky
Virkkalantie 20
08700 Lohja

Virtasen Moottori Oy / Virtasenkauppa.fi
Hämeentie 37
24100 Salo

KA Tarvike Oy
Kärsämäentie 6 A
20300 Turku

Osahankinta Oy
Nuppulantie 31
20320 Turku

Vakka-Suomen Varaosakeskus Oy
Ketunkalliontie 3
23500 Uusikaupunki

Holmbergs Ab
Gamla Godbyvägen
22100 Maarianhamina



Kehätiet ulkolaisten kilparatoina

Valvonnan puutteen vuoksi ulkomaalaisten kuljettajien liikennekäyttäytyminen on riistäytynyt pahasti käsistä pääkaupunkiseudun kehäteillä sekä satamiin johtavilla pääteillä. Havainto ei koske pelkästään raskasta liikennettä vaan myös henkilöautoliikennettä. 

Pahimmiksi "kilparadoiksi" ovat muodostuneet Kehä I ja Länsiväylän sataman puoleinen osio, joilla kuljettajat ottavat satamasta poistuessaan ja myös sinne siirtyessään mittaa toisistaan turvaväleistä piittaamatta ja paikoin vaarallisen suurin ylinopeuksin. 

Useimmat ulkolaiset kuljettajat tietävät liikennekameroiden paikat ja ovat selvillä muun valvonnan lähes täydellisestä puuttumisesta. Valvonnan puuttuminen saattaa kaikki tiellä liikkujat todelliseen vaaraan.

Liikkuvan Poliisin lakkautuksen jälkeen yleinen liikennekuri on höltynyt kaikilla tieosuuksilla. Eivätkä ulkolaisten tuliaisina maahantuomat ajotapakulttuurin erikoisuudet ole oikeanlaista polttoainetta liikennekurin säilyttämiseksi. 

 


Bosch: Kaksi CES 2017 tunnustusta innovaatioista moottoripyörille

Mittariston tiedot yhdelle näytölle:

Perinteisen mittariston näytöllä korvaava kuljettajan tietojärjestelmä voitti In-Vehicle Audio/Video -kategorian ja sai kunniamaininnan Vehicle Intelligence -kategoriassa. Sisäänrakennettu moduuli kokoaa kaikki tiedot yhdelle näytölle ja mukauttaa näkymää reaaliajassa; esimerkiksi suurilla nopeuksilla ajettaessa kuljettaja näkee ainoastaan nopeusmittarin ja varoitukset. Kun kuljettaja näkee kulloinkin vain tarvitsemansa tiedot, häiriötekijät vähenevät ja turvallisuus lisääntyy. Järjestelmä mahdollistaa myös älypuhelimen käytön ajon aikana. Kaikkia älypuhelimen toimintoja voi käyttää ajon aikana ohjaustangon säätimien avulla, halusi kuljettaja sitten kuunnella musiikkia tai vastata puhelimeen.

Vesitiivistä näyttöä on helppo lukea kaikissa sääolosuhteissa. Värit erottuvat toisistaan jopa suorassa auringonvalossa, ja näytön kontrasti on erittäin korkea. Näyttö ei myöskään häikäise kuljettajaa pimeässä ajettaessa. Kun laitteet on kerran yhdistetty keskenään, järjestelmä kytkee itsensä välittömästi älypuhelimeen ja kypärän kuulokemikrofoniin Bluetoothin kautta.

 

Turvallisuusratkaisu soittaa hätäpuhelun:

Pienille moottoripyörille ja skoottereille kehitetty turvallisuusratkaisu sai kunniamainonnan Vehicle Intelligence -kategoriassa. Älypuhelin yhdistetään ajoneuvoon Bluetoothin avulla. Mikäli kuljettaja kaatuu, sovellus lähettää ennalta määrätylle hätäkontaktille onnettomuuden koordinaatit sisältävän tekstiviestin. Järjestelmän avulla kuljettaja voi myös soittaa hätäpuhelun ohjaustangon kaukosäätimellä, mikäli hän tuntee olonsa uhatuksi. Kun hätäpuhelu on soitettu, järjestelmä lähettää tiedon ajoneuvon sijainnista säännöllisin väliajoin. Myös tässä tapauksessa järjestelmä lähettää tekstiviestin aiemmin määritellylle yhteyshenkilölle.

Järjestelmä mahdollistaa myös ajoneuvon käynnistämiseen käytettävän ”avaimen” jakamisen älypuhelimesta. Näin esimerkiksi ajoneuvon antaminen muiden perheenjäsenten käyttöön on helppoa.


Saksa: Raskaan liikenteen valoille tehtävä jotain!

Raskaan liikenteen valotarkastuksissa Saksassa 2016 vikojen määrä oli peräti 41,5%, kasvua edellisvuodesta 5,2%. Tarkastuksia oli yhteensä 7300. Valotesti-ohjelma on toteutettu jo 10 vuotta linja- ja kuorma-autoille Saksassa raskaan liikenteen korjaamoilla.

Yhteenvedossa vuodelta 2016 ajovalojen virheiden osuus oli korkein, 28,5%. Tapauksista 13,2% oli liian ylös suunnattuja, liian alas 11%. Osittain tai kokonaan "yksisilmäisiä" oli 6%. Takavaloissa virheprosentti oli 12%. Ilman jarruvaloja oli 4,3%. 

(Vogel)

Saksan tapaista tilastointia raskaan liikenteen valovirheistä Suomessa ei ole. Suomen huomattavasti vaikeammat ajo-olosuhteet pimeässä ja vaikeissa ajo-olosuhteissa korostavat ajoneuvojen valojen merkitystä. LED-ajovalojen yleistyminen ja takavalojen muurautuminen umpeen talvikeleillä ja rapaisissa olosuhteissa peräänkuuluttavat uusia ratkaisuja Suomen liikenneturvallisuusviranomaisilta.

(Toimitus)

 


Helsingin Satama ostamassa enemmistön Loviisan satamasta

Helsingin Satama Oy ja Loviisan kaupunki ovat valmistelleet osakekauppaa, jossa 60 prosenttia Loviisan Satama Oy:n osakkeista myytäisiin Helsingin Satama Oy:lle. 12.12 allekirjoitettiin tähän liittyvä sopimus, joten osakkeet ovat siirtymässä Helsingin Satama Oy:n omistukseen vuoden 2017 alussa. Osakekaupan myötä tuleva uusi omistaja nähdään mahdollisina uusina resursseina Loviisan Satamalle. Helsingin Satama näkee taas mahdollisuuden laajentaa toimintaa myös matkustaja- ja suuryksikköliikenteen ulkopuolelle. 


Ranska: Moottoritiemaksut nousevat

Moottoritiemaksut nousevat Ranskassa 1.2.2017 keskimäärin 0,76% eli inflaatiota enemmän. Eniten maksut kohoavat Vinci-konsernin hallitsemilla moottoriteillä Autoroutes de Sud Etelä-Ranskassa eli 1,2%. Vuosille 2018-19 ennakoidaan moottoritiemaksuille nousua 0,3-0,4%.

Maksukorotuksilla Ranskan valtio arvioi keräävänsä miljardi euroa lisää tuloja tieverkoston parantamiseksi. Samalla arvioidaan miljardin luovan 5000 uutta ryöpaikkaa.


Viro: Kuorma-autoille tiemaksuja 2018

Viro suunnittelee tiemaksuja yli 12 tonnin kuorma-autoille 2018 alkaen. Elinkeino- ja infraministeri Kadri Simson on vahvistamattomien tietojen mukaan lähettänyt asiasta ilmoituksen EU:n liikennekomissari Violeta Bulc'lle suunnitelluista tiemaksuista 10-12 euroa/vuorokausi tai 700-1300 euroa vuosimaksuna.


Ranska: Pariisi pidentää ajokieltoa kuorma-autoille

Pariisi kärsii pahimmista talvi-ilmansaasteista kymmeneen vuoteen. Pormestari Anne Hidalgo aloitti ennennäkemättömän kampanjan sosiaalisessa mediassa "suurta terveyskriisiä" vastaan. Kuvissa näytetään äitiä ja tytärtä, joka kadulle astuessaan alkaa haukkoa henkeään. Tilannetta verrataan lapseen, joka on pantu 20 m2:n huoneeseen, jossa seitsemän tupakoijaa vetää sauhuja täysillä.

Tuloksena pääkaupungissa ja 22 esikaupunkialueella sallitaan autolla ajo vain vuoropäivinä parillisilla ja parittomilla rekisterinumeroilla. Kuorma-autoille yli 3,5 tonnia on määrätty ehdoton ajokielto.

Ajokielto on herättäny suurta närää Pariisissa. Jakelukuljetusta hankaloituessa ja muodostuessa entistä kalliimmiksi liikenteen määrä on vähentynyt vain 10-15%.

Ajokielto on kehittänyt mielikuvituksellisen määrän kiertoteitä ja luimuilua. Autoilijoille jotka uhmaavat ajokieltoa, langetetaan 35 euron sakko, joka alennetaan 24 euroon käteismaksua vastaan.


Saksa: Silmälääkärit varoittavat liian kirkkaista ajovaloista

- Suuritehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta, varoittaa Saksan liittovaltion silmälääkärien liikennekomission puheenjohtaja, professori Bernhard Lachenmayr.

- Jos auton valot häikäisevät vastaantulevan auton kuljettajaa, tuskin syntyy mitään silmävauriota, mutta häikäisty kuljettaja on hetken sokaistunut. 30-40-vuotiaalla sokaistuminen kestää tavallisesti vain sekunnin murto-osan, mutta 60-70-vuotiailla näkökyvyn menetys saattaa jatkua jopa kaksi sekuntia. Lachenmayr varoittaa.

Uusimmat digitaliset LED-valot voidaan varustaa järjestelmällä, jonka tunnistimet automaattisesti vähentävät valotehoa ei yksin vastaantulevan auton kohdalla, vaan myös pyöräilijän ja jalanlulkijan kohdatessaan.

Digitalisen valotekniikan mahdollisuuksia on tuoreeltaan myös Mercedes esitellyt ajovaloilla, jotka voivat heittää tien pintaan esimerkiksi suojatien seepraraidoituksen tai lumihiutaleen.

Martti Liesmaa ja Suomi uranuurtajia

Suomalainen silmälääkäri Martti Liesmaa (1936-83) palkittiin jo 1970-luvulla YK:n (UNESCO ?) toimesta uraauurtavasta liikennenäkötutkimuksesta. Liesmaa selvitti mm. hämäränäön ja  sokaistumisen henkilökohtaisia eroja sekä sokaistumisherkkyydestä riippumatonta tarkkanäön palautumista. Tutkimustensa perusteella Liesmaa suunnitteli ensimmäisen näköseulan, jolla poliisi saattoi tien päällä tarkistaa autoilijoiden näkökyvyn.

On sinänsä hämmästyttävää, ettei Suomen liikennelääkärit eikä työnäköyhdistys anna netissä juuri mitään tietoa Martti Liesmaan ainutlaatuisesta työstä liikennenäkötutkimuksen uranuurtajana.

  


Erikoiskuljetusten liikenneohjaajien vaatimuksia kevennetään

Erikoiskuljetusten liikenteenohjaajaksi pätevöitymiseen riittää ensi vuoden alusta lähtien EKL-koulutuksen suorittaminen, erillistä koetta ei enää tarvita. Uudistetun koulutuksen myötä liikenteenohjaajat saavat oikeuden niin ikään sillanylitysten valvontaan.

Erikoiskuljetusten liikenneohjaajan (EKL) koulutus uudistuu 1.1.2017 alkaen. Jatkossa EKL-kortin saamiseen riittää suoritettu EKL-koulutus, henkilöauton ajamiseen oikeuttava B-kortti ja Suomen pelastusalan keskusjärjestön myöntämä tieturva 1 –kortti.

Erityistilanteisiin ja lainsäädäntöön keskittyvä erikoiskuljetusten liikenteenohjaajan peruskoulutus kestää kolme päivää ja viiden vuoden välein käytävä jatkokoulutus päivän. EKL-koulutuksen tavoitteena on antaa perustiedot ja -taidot EKL-kuljetuksissa toimivalle henkilölle. Jatkokoulutuksella pyritään ylläpitämään ja päivittämään näitä tietoja.


Seinäjoki-Oulu -rata putsattu tasoristeyksistä

Seinäjoki-Oulu -välillä eli 335 ratakilometriltä on poistettu viimeinen tasoristeys. Ylivieskan Salmiperä on viimeinen ja järjestyksessä 105. tasoristeys, joka väliltä poistetaan. Tasoristeysten poistaminen on edellytys sille, että junien nopeus voidaan nostaa 200 km tunnissa. Tasoristeyksiä ei sallita, jos radan nopeus ylittää 140 km/h. Hankkeen yhteydessä tieliikenteelle on rakennettu turvallisemmat reitit ali- ja ylikuluilla sekä erilaisilla tiejärjestelyillä.

Tasoristeyksiä valtion rataverkon pää- ja sivuradoilla on 2800, näistä turvalaitoksilla varustettuja on 680. Onnettomuuksia tapahtuu vuosittain kolmisenkymmentä.

Liikenne- ja viestintäministeriö teki loppuvuotena 2017 päätöksen tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelmasta. Tarkoitus luonnollisesti on parantaa tasoristeysten turvallisuutta ja säästää ihmishenkiä. Yksittäisen tasoristeyksen osalta kustannukset voivat vaihdella muutamasta tuhannesta aina kymmeneen miljoonaan euroon.

 


Neste laajentaa pienmoottoribensiinin mittarimyyntiä

Neste-pienmoottoribensiinin mittarimyynti on laajentunut Rovaniemen Reissumiehen liikenneasemalle ja kattaa nyt yhteensä 13 asemaa kautta maan. Viime kesänä myynti laajeni Kuopion Puijonlaaksoon, Hämeenlinnan Idänpäähän sekä Helsingin Oulunkylän asemille.

Neste-pienmoottoribensiinin käyttökohteita ovat muun muassa moottorikelkat, lumilingot, aggregaatit ruohonleikkurit, moottori- ja raivaussahat, siimaleikkurit, perämoottorit ja mopot. Neste-pienmoottoribensiini soveltuu erinomaisesti myös sellaisenaan moottoreiden säilytys- ja seisonta-ajan bensiiniksi.

Neste-pienmoottoribensiini valmistetaan tarkoin valikoiduista korkealaatuisista bensiinikomponenteista kuten alkylaatista. Tuote ei sisällä aromaatteja, minkä johdosta myös pakokaasut sisältävät tavallista bensiiniä vähemmän terveydelle haitallisia ainesosia.

Kolmentoista Nesteen mittarimyyntiaseman lisäksi Neste-pienmoottoribensiiniä on myynnissä myös pienpakkauksissa 2-tahti- ja 4-tahtimoottoreille.


Digivalotekniikka: Liikennemerkkiä katuun

Mersu on antanut näytteen ajovalojen digitalisoinnin mahdollisuuksista. Jalankulkija seisoo pimeässä odottamassa mahdollisuutta ylittää katu. Autoilija huomaa, hidastaa antaakseen jalankulkijalle tietä. Samalla autonsa ajovalot heittävät katuun jalankulkijan eteen suojatien seebraraidotusta jäljittelevän valon.

Tämä on vain yksi näyte digitalisoinnin antamista mahdollisuuksista autojen valotekniikalle. Sen uskotaan tuovan tulevaisuudessa parannuksia jopa LED-valojen suorituskykyyn ei yksin auton ulkopuolelle vaan myös tukemaan kuljettajan toimintaa ohjauspyörän takana.