MAN - Vaihtoautot

VW: "Hopeoitu" tuulilasi lämmittää ja jäähdyttää

Läpinäkyvän ohut sähkölämmitteinen hopeakalvo tuulilasissa parantaa tulevaisuudessa näkyvyyttä tuulilasin läpi sekä kesä- että talviolosuhteissa. Näin lämmitetty tuulilasi poistaa tehokaasti huurteen, lumen ja jään. VW tarjoaa heti tuulilasia lisävarusteena autoissaan.

Hopea-tuulilasi kuluttaa enintään 400-500 Wattia tehoa. Lasissa on lisäksi ulkoa näkymättön tuulilasin pyyhkijöiden lämmitys, joka estää pyyhkijäkumien jäätymisen lasiin .

Kesällä hopea-lasilla on päinvastainen vaikutus. VW:n mukaan se heijastaa takaisin jopa 60% aurinkolämmöstä. Perinteisiiin tuulilaseihin verrattuna lämmön pudotus sisätiloissa on jopa 15 astetta, mikä vuorostaan myös nopeuttaa ilmastoinnin tehoa.


Ruotsi: Kuorma-autoille kova tiemaksu

Vägslitagekommittèn eli Ruotsin "Tiekulumiskomitea" esittää 100-120 SEK/100 km tiemaksua riippuen kuorma-auton koosta ja ympäristöluokituksesta varauksella, että tiemaksu voi toteutua sitäkin korkeampana. Tässä kohdassa selvitys on törmännyt vaikeuteen, joka johtuu etenkin suomalaisten kuljetusyritysten kuljetuksista Ruotsin teillä.

Korkeimpien tiemaksujen arvellaan kohdistuvan ennen kaikkea puun- ja elintarvikekuljetuksiin.

Pelätään että korkea tiemaksu voi johtaa epäreiluun kilpailuun mm. suomalaisten kanssa, jotka kulkevat halvempien tiemaaksujen teillä.

Kuorma-autokuljetuksia on tarkoitus seurata elektronisesti ja tarkastaa 400 kameralla, mikä yhdessä poliisivoimien lisäyksen kanssa tulee maksamaan noin 1,5 miljardia kruunua. Tiemaksujen arvioidaan tuottavan 3-4 miljardia kruunua vuodessa.


Belgia: Kuljettajat ja kuljetusyritykset vetäytyvät Itäeuroopasta

Viranomaistarkkailun ja -tarkastusten kiristyminen panee belgialaiset kuljetusyritykset ja kuorma-autonkuljettajat vetäytymään Itäeuroopasta.

EU:n laaajeneminen Itäeurooppaan 2004-07 pani belgialaiset kuljetusyritykset perustamaan tytäryhtiöitä Itäeuroopan matalapalkkamaihin.

Tiukennettu työsopimusvalvonta on nyt johtanut siihen, että belgialaiset kuljetusyritykset vähentävät itäeurooppalaisia kuljettajia, vähentävät ja lopettavat tytäryhtiöidensä toimintaa Itäeuroopassa ja palauttavat toimintansa Belgiaan.

Belgian verottaja on langettanut belgialaisille kuljetusyrityksille 20 miljoonan euron edestä sakkoja palkanmaksukikkailusta 2016. Summa kasvoi viidellä miljoonalla eurolla vuodesta 2015.



Ranska ja Espanja testaavat elektronista CMR-rahtikirjaa

Ranska ja Espanja ovat  tammikuussa sopineet kuuden kuukauden mittaisesta kokeilusta elektronisella rahtikirjalla (e-CMR) valtioiden rajat ylittävässä liikenteessä. Alan kansainväliset järjestöt IRU, FNTR ja ASTIC ovat sopineet kokeilusta.

Tavoitteena on laajentaa kokeilua vuoden 2017 loppuun mennessä Benelux-maihin ja eräisiin muihin EU-jäsenmaihin. Alan hollantilainen pääjärjestö TLN arvioi, että paperisten rahtikirjojen vaihtuminen elektronisiksi säästäisi maassa kustannuksia jopa 180 miljoonaa euroa vuodessa.


Saksa: Itäeurooppalaiset kaappaavat markkinaosuuksia

Vuonna 2016 putosi saksalaisten kuljetusliikkeiden osuus tiemaksun alaisten teiden liikenteessä 59,1%:iin edellisen vuoden 59,9%:sta. Vastaavasti kasvoi ulkomaisten kuljetusliikkeiden osuus 40,1%:sta 40,9%:iin.

Tämän vuoden puolella saksalaiset kuljetusyritykset ovat kasvattaneet liikennettään 7,8% edellisvuoteen verrattuna, kun ulkomaalaiset ovat kasvattaneet vielä enemmän eli 11,3%.

Vuonna 2016 suurimpia markkinaosuuksiensa kasvattajia Saksan tiemaksun alaisilla teillä olivat liettualaiset (+20,5%), romanialaiset (+20,4%) ja puolalaiset (+18,7%).


Saksa: Liikenneväyläyhtiö ankarassa vastatuulessa

Saksan liittovaltio Tueringenin hallitus epäilee, että Saksan moottoriteistä ja valtateistä muodostettava valtion liikenneväyläyhtiö maan hallituksen vakuutuksista huolimatta saattaa ajautua yksityistetyksi. Tueringenin hallitus vaatii uusia ja entistä tiukempia takeita sille, että 2016 periaatteessa sovittua valtion liikenneväyläyhtiötä ei voida yksityistää.

Epäily elää myös muissa liittovaltioissa Saksassa, minkä ennustetaan johtavan aikataulun pitkittymiseen ja julkiisen keskustelun kiihtymiseen.


Volvo myi 3000. sähköbussinsa

Volvo myi 2016 yhteensä 533 hybridi-, sähköhybridi- ja täyssähköbussia. Samalla Volvo ylitti myynnissään 3000. sähköbussin rajan.

Ensimmäiset hybridibussinsa Volvo myi vuonna 2010. Sen jälkeen Volvo on myynyt sähköllä toimivia 12-metrisiä sekä nivel- ja kaksikerrosbusseja 22 maahan Euroopassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Australiassa. Ostajamaista suurin on Isobritannia (1425 kpl) seuraavina suuruusjärjestyksessä Kolumbia, Ruotsi, Espanja, Saksa.


Puola: Suuri auto-ale alkoi

Puolassa uuden vuoden alku aloittaa perinteisesti hurjan uusien autojen alennusmyynnin. Uusia autoja myydään jopa yli 20% alennuksella. Tämä johtuu siitä, että Puolassa auton valmistusvuosi on kaikkein painavin myynnintekijä. Vaikka auto olisi todistettavasti valmistettu marras- tai joulukuussa, se ymmärretään Puolassa vuoden vanhaksi, edellisen vuoden malliksi.

Esimerkiksi Opel Insigtnia, joka Sakasassa maksaa 25 000 euroa, myydään Puolassa 30% alennuksella 16 700 eurolla.

BMW:n, Audin, Porschen, Mersun, Volvon kohdalla on nähtävissä pientä muutosta. Näiden kohdalla marraskuussa valmistettua voidaan tammikuussa pitää kolme kuukautta vanhana, kun sen sijaan Puolassa valmistettua pidetään armotta vuoden vanhana.  


USA: Autonomista autoliikennettä kymmenellä tieosuudella

USA:n liikenneministeriö on varannut 10 tieosuutta erilaisilla topografioilla autonomisen liikenteen koeväyliksi yhdeksässä osavaltiossa. "Olemme keskellä kovaa kilpajuoksua aasialaisten ja euroopplaiasten kanssa autonomisen liikenteen kehittämisessä", Michiganin demokraattinen senaattori Gary Peters perustelee.

Kymmenellä tieosuudella sallitaan testi- ja kokeiluliikenne autonomisilla henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoilla.

 


Amazon: Merirahteja Kiina-USA

Amazon-yhtiö on kasvamassa maailmanlaajuiseksi jättiläiseksi kaikilla kuljetusaloilla. Sen uusin aluevaltaus on omat rahtikuljetukset meriteillä, paljastaa Wall Street Journal. Amazon on hankkinut Kiinassa oman merikuljetuslisenssin.

Lisenssi ei vielä oikeuta kuljetuksiin omilla rahtialuksilla. Se sallii rahtikapasiteetin ostamisen ja sen hyödyntämisen eri varustamoiden rahtialuksissa ja omien logistiikkatoimintojen kehittämisen.

Kiinalaisella lisenssillä Amazon tavoittelee vahvaa asemaa Kiinan ja USA:n välisessä merirahtiliikenteessä. Vuonna 2013 julkaiseman strategiasuunnitelmansa puitteissa Amazon tavoittelee maailmanlaajuista kasvua DHL:n, FedEx:n ja UPS:n kilpailijaksi.


Martti Koskinen VR Transpointin johtajaksi

VR Groupin logistiikkadivisioonan VR Transpointin vt. johtaja Martti Koskinen on 1.2. alkaen nimitetty vakituisesti VR Transpointin johtajan tehtävään. Koskinen on toiminut VR Transpointin vt. johtajana 5.12. lähtien.

VR Transpointin liikevaihto on 381 M€. Yhtiössä työskentelee 1400 logistiikan ammattilaista. VR Transpointin asiakkaita ovat suomalaisen teollisuuden eri toimialat, suurimpina metsä-, metalli- ja kemianteollisuus.


Kevyempiä moottorin osia 3D-tulostimella

Renault Trucksin Lyon Powertrain Engineering -osasto on kehittänyt ainetta lisäävää metallituotteiden valmistustekniikkaa tulevaisuuden valmistusprosesseja varten. 4-sylinterinen DTI 5 Euro 6 step C -prototyyppimoottorin suunnittelun apuna on käytetty 3D-tulostustekniikkaa. Vaikka moottori suunniteltiinkin kokonaisuudessaan virtuaalisesti, keinuvivut ja nokka-akselin laakerinkannet valmistettiin 3D-metallitulostustekniikalla ja niitä testattiin 600 tuntia koestuspenkissä Euro 6 -moottorissa.

Renault Trucksin projektin tavoitteena on osoittaa, että moottoria voidaan pienentää ja keventää lisäävää metallituotteiden valmistusprosessia käyttäen.

− Prosessin ansiosta olemme onnistuneet keventämään 4-sylinteristä moottoria 120 kg eli 25 %. Testeissä on osoitettu, että 3D-tulostustekniikalla valmistetut moottorinosat todella kestävät käyttöä, projektipäällikkö Damien Lemasson kertoo.

Lue lisää...


Viidennes Valmet Automotivesta kiinalaisomistukseen

Kiinalainen Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) on ostanut suunnatussa annissa Valmet Automotiven uusia osakkeita 22 prosentin omistusosuuden arvosta. Annin jälkeen Valmet Automotiven omistajina ovat Pontos (39 %), Tesi (39 %) ja CATL (22 %). Ningdessä, Kiinassa päätoimipaikkaansa pitävä CATL suunnittelee ja valmistaa litium-ioni-teknologiaan perustuvia sähköisen liikenteen akkuratkaisuja sekä tarjoaa niille jälkimarkkinapalveluita.

Tiedotteen mukaan Valmet Automotive ja CATL tulevat kehittämään yhdessä sähköiseen voimansiirtoon ja akkupaketteihin liittyviä ratkaisuja Euroopassa autonvalmistajille sekä heidän alihankkijoilleen. Kiinteällä yhteistyöllä Valmet Automotiven kanssa CATL yrittää vahvistaa asemiaan laajentua Euroopan nopeasti kehittyville sähköautomarkkinoille.


Svenskt Flyg: Hallituksen ilmailupolitiikka ristiriitaista

Ruotsin hallitus korostaa tuoreessa lentoliikennestrategiassaan ilmailun suurta merkitystä Ruotsille. Samalla hallitus suunnittelee lentoveroa, joka haittaa suoraan Ruotsin valtiontaloutta, uhkaa tuhansia työpaikkoja ja iskee pahimmin syrjäseutuihin, Svcenskt Flyg -järjestö toteaa kannanotossaan.

Järjestö toteaa maan hallituksen sorvanneen viime torstaina esiteltyä uutta lentoliikennestrategiaa vuodesta 2015. Selkeänä tavoitteena esitetään strategian tehtävää luoda nykyistä kestävämpää yhteiskuntaa sekä sosiaalisesti, taloudellisesti että ympäristöystävällisesti. Silti hallituksen suunnittelema lentovero johtaa päinvastaiseen suuntaan, Svenskt Flyg toteaa.

- Hallitus puhuu "jaetulla kielellä" ilmaliikenteestä. Toisaalta korostetaan sen merkitystä työpaikkojen, viennin, turismin ja yhteiskuntakehityksen kannalta koko maassa. Ja toisaalta halutaan tuoda  lentovero, joka iskee suoraan esitettyihin hyötyihin, Anna Wilson, Svenkt Flyg -järjestön pääsihteeri sanoo.

- Jos hallitus tosissaan haluaa tehdä työtä kestävän ilmaliikenteen puolesta eikä vain vähentää lentomatkustuksen määrää, sen tulisi edistää poliittisia uudistuksia joilla kasvatetaan markkinoita ja alennetaan hintoja ilmailun biopolttoaineille. Se lisäisi samalla työpaikkoja ja vahvistaisi myös koko maan taloutta, Wilson toteaa.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Tukholma: Tyhjät kuorma-autot pois kaduilta

Tukoholmassa tehdyn selvityksen (Trafikanalys) mukaan 25% kuorma-autoista kulkee Tukholmassa ilman kuormaa ja joka toinen paluumatka kulkee tyhjällä kuormalla. Raskaista maa- ja kiviaineskuljetuksista joka toinen kulkee tyhjillään ja jokseenkin joka toinen paluukuljetus kulkee ilman kuormaa. Eli jota kuinkin joka toinen kuorma-auto Tukholmassa kulkee ilman kuormaa, selvityksessä todetaan.

Tukholman maakuntahallitus haluaa nyt luoda seudullisen kuljetussuunnitelman, joka tähtää yhteiskuormaukseen (samlastning). Sillä pitää voida vähentää kuorma-autojen määrää Tukholman alueella, poliitikot vaativat.

"Monet kansalaiset pelkäävät henkensä edest kuorma-autolja, Vanhemmat eivät uskalla antaa lastensa pyöräillä kuorma-autojen pelossa, ja noin 100 ihmistä kuolee vuosittain raskaiden kuorma-autojen onnettomuuksissa", keskustaa edustava ympäristö- ja aluesuunnittelupoliitikko Gustav Hemming sanoo.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)