MAN - Vaihtoautot

Itävalta kovana: Kabotaasisääntöjä on tiukennettava!

Vida tutkimuslaitoksen ja Itävallan kauppakamarin (WKO) selvitys osoittaa, että Itävalta menettää noin 500 miljoonaa euroa vuodessa ja 14 000 työpaikkaa laittoman kabotaasin takia. Itävallan liikenneministeri Jörg Leichtfried vaati EU:n liikenneministerien kokouksessa Brysselissä tiukennettuja toimenpiteitä EU-komissiolta.

- EU-komission on nyt ryhdyttävä toimiin. Tarvitsemme selkeitä, yhtenäisiä sääntöjä koko Eurooppaan: säädyllisiä palkkoja, takuuvarmoja lepoaikoja ja reiluja työehtoja. Niitä on valvottava tiukasti ja rangaistava ankarasti. Vain jos rikkomukset tekevät kipeää, kabotaasia suorittavat kuljetusyritykset noudattavat sääntöjä, Leichtfried vaati.

EU-komission odotetaan noudattavan uusia vaatimuksia vuodelle 2017 suunnitellun EU-tieliikennepaketin puitteissa.

Suomi on ainutlaatuinen poikkeus EU:ssa kabotaasivalvonnan puuttuessa käytännössä täysin. Epäviralliset arviot päätyvät valtion tulojen 1,8 -2,5 miljardin euron vuotuiseen menetykseen laittoman kabotaasin ja sen rikollisten lieveilmiöiden johdosta. (Toimituksen huomautus)


Puola: Kuorma-autojen kokonaispaino mitataan täydessä vauhdissa

Puolassa liian paljon kuorma-autoja ajaa ylipainoisina. Tsekin jälkeen toisena maana maailmassa Puola aikoo ottaa käyttöön ainutlaatuisen järjestelmän, joka sallii kuorma-autojen punnitsemisen täydessä vaihdissa määrätyillä teillä.

Toistaiseksi Puolan valtio tarkastuspisteet tieverkossa ovat kyenneet punnitsemaan vain murto-osan kuorma-autoista (noin 20 000 vuodessa). Noin 25% yli 3,5 tonnin kuorma-autoista arvioidaan ajavan ylipainoisina. WIM-niminen järjestelmä sallii "dynaamisen punnituksen". Järjestelmän kehityksestä vastaa Puolan valtion tutkimuskeskus Akademia Gorniczo-Hurnicza. Järjestelmän ei uskota toimivan lain edellyttämällä tavalla ennen vuotta 2018.


Eurotunneli nostaa taas hintoja

Eurotunneli on nostanut hintojaan kuorma-autoille vuosittain inflaation verran. Nyt korotetaan enemmän kasvaneen kysynnän myötä, Eurotunnelin johtaja Jacques Gounon sanoo. Hinnat nousevat tammikuussa 2017, mutta yksityskohdat ovat yhä pimennossa. Ruuhkapäivien määrää, jolloin peritään huippuhintoja, lisätään tuntuvasti. 60% Britannian elintarvikeviennistä kuljetetaan tunnelin kautta.



Lyhenteet jotka jokaisen autonostajan tulisi tietää

Autokaupassa on yleistynyt lyhenteiden käyttö takuuina auton laadullisista ominaisuuksista. Suuri osa autonostajista jättää selvittämättä, mitä eri kirjainyhdistelmät todella tarkoittavat. Nyökätään vain että "hyvin on hienoja ominaisuuksia". Automiehen merkki on kuitenkin pyytää myyjää selvittämään tarkkaan, mitä eri lyhenteet tarkoittavat.

Tänään ei ole tietämättömyyden vaan viisauden merkki vaatia selitystä esimerkiksi seuraaville tavanomaisille lyhenteille. Tiedätkö sinä, automies, mitä nämä tarkoittavat: EBA, ASR, EBS, CDS, MMC, ABS, DSG, ECAS, TPM, RLS, MCS, MAN, DSP, ROP, LGS, EBA, WIFI, WLAN, ACC, EHLA, SCR, CRT, DOC, DPF, SCRT, AC, ESS, EBA. Alkajaisiksi. On muitakin.


Italia: Ulkomaalaiset kuorma-autonkuljettajat yliedustettuja liikenneonnettomuuksissa

Italian Kuljetusliitot hälyttävät ulkomaisten kuorma-autonkuljettajien yliedustuksesta liikenneonnettomuuksissa. Ulkomaalaisten kuljettajien osuus on vain 20% kaikista ammattikuljettajista Italian teillä, mutta syyllisyys liikenneonnettomuuksissa ylittää reilusti 40 %. Trasportounito pitää ulkomaalaisten ammattikuljettajien puutteellista koulutusta suurimpana syynä yliedustukseen liikenneonnettomuuksissa.

Italialaisilta raskaan liikenteen kuorma-autonkuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi laajaa ja perusteellista lisäkoulutusta ehtona ammattiin pääsylle. Ulkomaalaiset ammattikuljettajat - myös italialaisten kuljetusliikkeiden leivissä - ovat usein hankkineet ammattipätevyytensä hyvin kevein eväin, Trasportounito toteaa.

Italia on kiristänyt vaatimuksia ulkomaiaisten kuljettajien ammattipätevyydelle mm. rekisteröitymispakolla Italian tieviranomaisille ennen maahantuloa kuorma-auton ratissa.

(Vogel)


Raskaan liikenteen talvirengasvaatimukset voimaan

Raskaan liikenteen talvirengasvaatimukset tulevat voimaan 2.1.2017. Jatkossa kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautossa sekä sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, on joulu-helmikuun aikana käytettävä ajoneuvon vetävillä akseleilla talvirenkaita, joiden kulutuspinnan urasyvyys olisi vähintään 5,0 mm. Ajoneuvon ja perävaunun kaikilla muilla akseleilla olisi käytettävä renkaita, joiden urasyvyys olisi vähintään 3,0 mm. Talvirenkaiden käytön ja urasyvyyden lisäämisen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja raskaan liikenteen sujuvuutta.

Rengasalan tekinen foorumi näkee uudistuksen hyvänä suuntana ja vaatimusten olevan lähellä naapurimaiden tasoa. Foorumin puheenjohtaja Juha Mustakankaan mukaan odotuksissa oli tiukempi urasyvyysvaatimus myös ohjaavien akseleiden renkaille.

Talvikäyttöön soveltuvan renkaan tyyppihyväksyntää varten on olemassa kaksi eri kategoriaa. Perinteinen M+S-merkintä perustuu renkaan valmistajan omaan näkemykseen siitä, että rengas soveltuu talviolosuhteisiin. Uusi 3PMSF-merkintä (ns. lumihiutalesymboli) löytyy vaativiin talvikeleihin soveltuvista renkaista, jotka ovat läpäisseet E117-säännön mukaisen lumipitotestin.

Pelkkä M+S-merkintä ei Rangasalan teknisen foorumin mukaan kuitenkaan enää takaa renkaan talviominaisuuksia.

- Viime vuosina markkinoille on ilmestynyt henkilöauton renkaita, joita myydään talvirenkaina, vaikka niiden tekninen suorituskyky on kesärenkaan tasolla. Esimerkiksi Saksassa talvirenkailta vaaditaan 3PMSF-merkintä tästä talvesta alkaen. Vastaava vaatimus pitäisi pikaisesti ottaa käyttöön myös Suomessa, Mustakangas sanoo.


Liettua harkitsee liittymistä alkon 0-promillekerhoon

Liettuan viime lokakuun vaalien voittajapuolueen johto harkitsee verenalkoholin 0-promillerajan ulottamista kaikkiin ajoneuvojen kuljettajiin. Ammattikuljettajat ja uudet ajokortinhaltijat ovat jo nyt velvoitettuja noudattamaan 0-promillen rajaa liikenteessä. Muilla kuljettajilla on rajana 0,4 promillea verenalkoholia.

Tsekki, Unkari, Romania ja Slovakia ovat toistaiseksi ainoat maat Euroopassa, joissa vaaditaan  ajoneuvojen kuljettajilta nollatoleranssia verenalkoholin suhteen. 

(ETSC)


Ruuhkat jatkuvat valtamerikuljetuksissa

Vuodenvaihteen lähestyessä ruuhkat valtamerikuljetuksissa Kaukoidästä jatkuvat edelleen ja jopa pahenevat, etenkin tuonnissa Kiinasta Eurooppaan ennustaa DHL:n merirahtikatsaus. Myös merirahtihinnat jatkavat nousua. DHL:n arvion mukaan tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan tammikuun lopussa vietettävään kiinalaiseen uuteen vuoteen saakka. Kuljetustilaukset on syytä tehdä niin aikaisin kuin mahdollista.

Vientikuljetuksissa Euroopasta Kaukoitään tilahaasteet jatkuvat myös edelleen. Osa varustamoista on ilmoittanut, että niiden tammikuun lähdöt ovat jo lähes täynnä. Kausiluonteinen Peak Season Surcharge (PSS) -maksu on Kaukoidän viennissä käytössä suurimmalla osalla varustamoja ainakin loppuvuoden ajan.

USA:n konttiliikenteessä sekä kalustotilanne että hintataso on säilynyt ennallaan, samoin ruuhkat USA:n satamissa ja sisämaan liikenteessä.

Viennin kuljetustilaukset on DHL:n mukaan syytä tehdä hyvissä ajoin kohteesta riippumatta. Tilanpuutetta voi esiintyä sekä Suomesta Euroopan satamiin liikennöivissä feeder-aluksissa että valtamerialuksissa, eniten edelleenkin Kaukoidän liikenteessä.

Lue lisää...


Nokian Renkailla kilpailukykysopimus hakkapeliittahengessä

Suomi 100 -juhlavuosi käynnistyy Nokian Renkailla hyvien uutisten merkeissä. Nokia Renkaat Oyj on sopinut henkilöstöryhmiensä kanssa kilpailukykysopimuksesta sekä lahjoittaa keväällä 2016 perustettuun henkilöstörahastoon 500 000 euroa kiitoksena henkilöstön joustavuudesta ja työpanoksesta.

Jo alkuvuodesta luotiin Henkilöautonrenkaat-tuotannon henkilöstön kanssa ainutlaatuinen joustosopimus, jolla taattiin niin kilpailukyvyn parantuminen kuin monivuotinen työrauha Nokialla. Nyt puolestaan sovittiin yhteistyössä paikallisesti työehtosopimusten mukaisista KiKy-ratkaisuista.

Nokian Renkaat suunnittelee kasvattavansa henkilöauton- ja raskaiden renkaiden tuotantovolyymeja Nokian-tehtaassa vuonna 2017 sekä vahvistavansa esimerkiksi tuotekehitystä varmistaakseen tulevaisuudessakin turvallisimmat ja ympäristöystävällisimmät renkaat sekä alan parhaat palvelut kuluttajille.


Poikkeuksia Förin aikatauluihin

Turun Kaupunkilautta Förin liikennöinti on kokonaan tauolla ensimmäisen joulupäivän. Ajo alkaa taas Tapaninpäivänä. Uudenvuodenaattona on voimassa normaali talviaikataulu, mutta uudenvuodenpäivänä liikennöinti alkaa vasta klo 12.00.

Joululiikenne:

24.12. Ajo päättyy aattona klo 13.00

25.12. Föri ei liikennöi

26.12. Ajo alkaa taas Tapaninpäivänä klo 10.00

Uudenvuoden liikenne:

31.12.2016 Uudenvuodenaattona normaalin talviaikataulun mukaan 6.15–21.30

1.1.2017 Uudenvuodenpäivänä ajo alkaa klo 12.00


Kasitie välillä Raisio–Nousiainen moottoritieksi

Valtatie Raisiosta Nousiaisiin otetaan moottoritietasoisena käyttöön torstaina 22. joulukuuta. Samassa merkittävä osuus Turku–Pori-hankeen parannuskohteista saadaan kokonaisuudessaan valmiiksi.

Viimeiset muutokset liikennejärjestelyihin tehdään keskiviikon ja torstain aikana (21.–22.12.). Nykyisistä opasteista poistetaan rastitukset koko väliltä. Myös Raision eritasoliittymästä poistetaan moottoritien alkamis- ja päättymisopasteet. Töitä tehdään osin yöaikaan liikennehaitan vähentämiseksi.

Raisio–Nousiainen-osuus käsittää 11,5 kilometriä moottoritietä.


Läpinäkyvyyttä Matkahuollolta

Matkahuolto avaa ylläpitämänsä aikataulu-, pysäkki-, reitti- ja hintatiedot avoimen rajapinnan kautta yhteistyökumppaneiden käyttöön.

Yrityksen julkaiseman tiedotteen mukaan MaaS eli liikenne palveluna -kehitykseen mukaan lähteminen avaa uudenlaisia yhteistyökuvioita ja tulee tarjoamaan matkustajille entistä joustavampia joukkoliikenteen palveluita.

Yritys kokoaa ja ylläpitää järjestelmissään olevat tiedot sadoilta bussiyrityksiltä. Uusi joukkoliikennelaki mahdollistaa vuorojen muuttumisen nopeastikin, joten aikataulu- ja pysäkki-, reitti- ja hintatietojen jatkuva ylläpito vaatii valtavaa ja tarkkaa työtä.

Vuonna 2018 voimaantuleva liikennekaari-hanke laittaa muutkin liikennepalveluiden tarjoajat avaamaan rajapintansa matkaketjujen rakentamiseksi ja liikenne palveluna -kehityksen toteuttamiseksi.


Volvo FH kestotestin pieniruokaisin

Volvo FH 460hv oli kokonaiskäyttökustannuksiltaan edullisin 30 kuukautta kestäneessä testissä, jonka järjestivät saksalainen Trans aktuell –lehti ja Fehrenkötter-kuljetusliike. Testissä vertailtiin seitsemän raskaan hyötyajoneuvon kokonaiskäyttökustannuksia.

Testijakson päätyttyä voittaja ratkesi sen perusteella, kuinka paljon kustannuksia kustakin testiajoneuvosta on koitunut kuljetusyritykselle. Trans aktuell -lehden toimituksen ja asiantuntijajärjestö DEKRA:n tarkastelun kohteena olivat polttoaineenkulutus, ostohinta, huolto- ja korjauskustannukset, seisonta-ajat ajoneuvon toimintahäiriötilanteissa, kuljettajien mielipiteet ja jäännösarvo.

Kokonaiskäyttökustannusten osalta Volvo FH toi Fehrenkötter-kuljetusliikkeelle 3 000–29 000 euron säästöt verrattuna toiseksi ja viimeiseksi sijoittuneisiin automerkkeihin.

Testin loppuraportti on luettavissa kokonaisuudessaan, ja suomeksi käännettynä oheisesta linkistä

Fehrenkötter test

Suomessa testistä on julkaistu aikaisemmin artikkeli Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 7/2016


Hangon Satama on kolmen sataman pikayhteys Eurooppaan

Hangon Satama palvelee kolmen sataman voimin. Linjaliikenteeseen keskittynyt Länsi-Satama on Suomen vilkkaimpia roro-satamia. Ulkosatama on Suomen suurin autosatama, jonka kautta saapuu noin 80 % Suomeen tuodusta autokannasta. Noin 20 kilometriä Hangosta itään sijaitsevaan Koverharin satamaan avataan tänä vuonna Peab-konserniin kuuluvan Swecem AB:n sementtituontiterminaali.

– Olemme Suomen Saksan liikenteen keskus, Maiden välistä liikennettä hoitaa peräti kolme suurta yhtiötä. Transfennica liikennöi Hangon ja Lyypekin väliä seitsemänä päivänä viikossa. SOL Line liikennöi viitenä päivänä viikossa Hangon ja Rostockin väliä ja Finnlines sinne toiset kaksi kertaa. Saksan kautta Keski-Eurooppaan pääsee joka päivä vähintään kahdella lähdöllä, kertoo Hangon sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik.

– Lisäksi Finnlines kulkee Hanko-Gdynia-väliä kolme kertaa viikossa ja Helsingin ja Tallinnan ruuhkat Viron suuntaan voi välttää käyttäen Navirailin Hanko-Paldiski-reittiä. Palvelemme metsäteollisuutta, muuta teollisuutta ja kauppaa, Ahlvik tiedottaa.


Frode Laursen laajentaa Keravalla

Tanskalainen logistiikkakonserni Frode Laursen A/S on rakentamassa 10 000 m2 varastohallia 73 000 m2:n tontilleen Keravalla. Rakennusoikeutta riittää 36 000 m2:lle. Toiminnan laajentamisen arvioidaan luovan 80-100 uutta työpaikkaa. Yritys avasi toimintansa Keravalla vuonna 2007.

Frode Laursen A/S harjoittaa vienti- ja tuontitoimintaa varastohotelliensa asiakkaiden laskuun. Konsernilla on mm. Ruotsissa Eskilstunassa 70 000 m2:n logostiikkavarasto ja on juuri perustamassa 55 000 m2:n varastohotellia uudelle 115 000 m2:n tontilleen Göteborgin Stenkullaan.