MAN - Tapahtumat

Van Hool raide-vetybusseja Pau'hun

Van Hool toimittaa kahdeksan vedyllä toimivaa pottokenno-raidebussia Ranskan Pau'n kaupunkiin. Bussit ovat 18,61 m pitkiä Exqui.City nivelbusseja. Matkustajapaikkoja on 125 kpl. Toimintasäteeksi BRT-tyyppisellä reitillä ilmoitetaan noin 300 km. Polttokennon antaman sähkövoiman lisäksi bussissa litiumakkupaketti tukemassa menoa. Latausajaksi ilmoitetaan ennätykselliset 10 minuuttia.

Ensimmäiset polttokenno-Exqui.Cityt toimitetaan Pau'hun loppuvuodesta 2019. Nähtäväksi jää tulevatko bussit kykenemään jatkamaan matkaa raiteilta myös kumipyörien varassa.


Elokuu nihkeämpi EU:n hyötyajoneuvomarkkinoilla

Kasvu himmasi EU:n hyötyajoneuvorekisteröinneissä elokuussa. Euroopassa yleisenä lomakuukautena rekisteröinnit kasvoivat vain 0,01 prosenttia, kun kahdeksan ensimmäisen kuukauden osalta kasvu on 3,7 prosenttia. Elokuun aikana linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat peräti 17,8 prosenttia, kuorma-autojen taas laskivat 2,9 prosenttia. Kaiken kaikkiaan EU:ssa on rekisteröity tammi-elokuussa 1,6 miljoonaa hyötyajoneuvoa.


Renault Trucks Optifuel Challengen Suomen osakilpailun voittaja selvillä

Taloudellisen ajotavan Optifuel Challenge Suomen osakilpailu järjestettiin Volvo Truck Center Vantaalla 15.9.2017. Voiton vei Transmito Oy:n kuljettaja Joakim Ehrnsten tuloksella 28,37 l/100km. Kilpailu ajettiin kahdella Renault Trucks T460 6x2 vetoautolla, joihin oli kytketty PNO:n puoliperävaunut. Yhdistelmät olivat kokonaispainoiltaan 30 tonnia ja ajoreitti 40km.

Renault Trucks Optifuel Challenge 2017 on maailmanlaajuinen kilpailu, johon osallistuu yhteensä yli 2 500 kuljettajaa. Jokaisen maan voittaja lähtee kisaamaan kansainväliseen finaaliin, joka järjestetään Madridissa 17.–19.10.2017. Suomea kisaan lähtee siis edustamaan Transmito Oy:n Joakim Ehrnsten.

Toiseksi sijoittui M. Transport Oy:n Marko Äijö tuloksella 29,55 l/100km, ja kolmanneksi Kuljetus Virtanen & Tenhu Oy:n Juha Virtanen, tuloksella 29,75 l/100km.

Kilpailussa käytetyissä Renault Trucks T460 6x2 vetoautoissa on 460 hevosvoiman moottorit, automatisoidut 12-vaihteiset Optidriver vaihteistot ja Optiroll-rullaustoiminnot.



Muutoksia Ford-jälleenmyyjäverkostossa Mikkelin ja Savonlinnan talousalueella

Oy Ford Ab ja Auto-Kilta Oy ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen koskien Mikkelin ja Savonlinnan talousalueiden Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myyntiä sekä huoltopalveluita. Toiminta alkaa välittömästi Auto-Kilta Oy:n nykyisissä toimitiloissa. Samalla Vauhti-Vaunu Oy:n Ford-liiketoiminta paikkakunnilla lakkaa.

Auto-Kilta Oy:llä on jo pitkäaikainen kokemus Ford henkilö- ja hyötyajoneuvojen myynnistä sekä huoltopalveluista Lappeenrannan ja Imatran talousalueelle. Nyt laajentuvan Ford-liiketoiminnan myötä yritys tulee rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja panostamaan investointeihin, jotka vastaavat laajentuvan toiminnan vaatimuksia.


Ruotsi: Tarvitaan kaupunkiympäristöjä toimivalla logistiikalla!

- Minulla on pelottavia esimerkkejä seurauksista, kun kaupunkisuunnittelu ja logistiset ratkaisut kulkevat eri tahtia, Chalmers'n kaupunkisuunnitteluprofessori Lars Marcus varoittaa. Hän esiintyy puhujana otsikolla "Tavarat - osa kaupunkia" (Godset - en del av staden) Ruotsin Messujen Logistik & Transport näyttelyssä 7-8.11. 

Professori Marcus korostaa arkitehtuurin ja kaupunkirakenteen sekä logistiikan ja kuljetusten samanaikaista toteutusta.

- Siinä on meillä tämän päivän ongelma. Nämä kysymykset elävät usein omaa elämää uusien kaupunkiympäristöjen kehittämisessä, professori Marcus sanoo.

Hän nostaa esimerkiksi Göteborgiin suunniteltavan uuden vapaasataman.

- Siinä on tehty valmiita raideratkaisuja, jotka tulevat aiheuttamaan ongelmia kaupunkirakenteelle, Marcus toteaa.

Kaupunkikehityksessä trendinä on rakentaa tiiviimmin ja lähemmin. "Mutta silloin vaaditaan varikkoja kuljetuksia varten! Asukkaiden vaatimien tavaroiden on päästävä perille, samoin erilaisten kuljetusvälineiden. Nämä asiat on huomioitava jo aikaisessa vaiheessa kaupunkirakentamisessa", professori Marcus manaa.


USA: Siirrettävä lennonjohtotorni avaa uusia näkymiä

Siirrettävä lennonjohtotorni

Hurrikaani Irman jäljiltä tuhoutunut Key West'n Kansainvälisen Lentoaseman lennonjohtotorni on saanut helikoterikyydillä USAn ilmailuviranomaisen FAA:n kehittämän siirrettävän lennonjohtotornin. Siihen on liitetty myös erikoisvalmisteinen perävaunu, joka tarjoaa lennonjohtohenkilöstölle teltan sijaan ilmastoidut mukavuustilat.

Irman jäljiltä toimitettiin myös Karibian St. Thomasin kentän vaurioituneen lennonjohtotornin tilalle siirrettävä lennonjohtotorni. Se jouduttiin hakemaan helikopterilla tilapäisesti parempaan suojaan hurrikaani Marian tieltä, minkä jälkeen se on palautettu palvelemaan St. Thomasin kansainvälistä lentoliikennettä.

Siirrettävä lennonjohtotorni on herättänyt suurta kiinnostusta ja kyselyjä ympäri maailmaa. Useammankin valmistajan kerrotaan suunnittelevan jopa sarjavalmistusta. Sen uskotaan avaavan uusia kehitysmahdollisuuksia paikalliskentille ympäri maailmaa.


Postille ensimmäinen lämpötilasäädelty HCT-jättirekka

Postin ensimmäinen HCT-jättirekka (High Capacity Transport) kuljettaa elintarvikkeita Helsinki-Riihimäki-Jyväskylä välillä. Elintarvikkeita kuljetetaan kahdessa eri lämpötilassa, pakastetuotteet -18 asteessa ja viileätuotteet +2 - +6 asteessa. Yhdistelmään mahtuu yhteensä 44 tonnia elintarvikkeita.

HCT-yhdistelmä on kahden puoliperävaunun ja vetoauton yhdistelmä, joka on toteutettu nykyisillä sarjavalmisteisilla kuljetusyksiköillä. Vetoautona toimii Mercedes-Benz Actros 2653 LS 6X4 F 13. Yhdistelmällä on pituutta lähes 32 metriä ja korkeutta 4,4 metriä. Suurin sallittu yhdistelmämassa on 76 tonnia. Rekassa on automaattinen kaistavahti, hätäjarruavustin sekä koko yhdistelmä on ajovakauden hallintajärjestelmän piirissä.

- Ennakoivalla ajotavalla tämäkin rekka matkaa hyvin miellyttävästi. Yhdistelmässä on noin 200 m3 kuljetuskapasiteettia, mikä on noin 30 prosenttia enemmän kuljetuskapasiteettia kuin niin sanotusti normaalikokoisissa rekoissamme. Tätä kautta voimme vähentää hiilidioksidipäästöjämme, Postin ajoneuvokalustosta vastaava päällikkö Matias Lehtomäki sanoo.


Daimler: Diesel on, ja pysyy!

Saksassa riehuvan diesel-kieltoaallon ja diesel-vastaisuuden keskellä Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche ei jättänyt tulkinnan varaa ilmoittaessaan Saksan lehtikustantajien liiton vuosikokouksessa: "Tarvitsemme dieseliä saavuttaaksemme tieliikenteen CO2-tavoitteet. Meillä on puhtaammat dieselit jo sarjavalmiina."

Pitkän tähtäyksen tavoitteena Zetsche piti päästötöntä liikennettä. Daimlerilla olisi vuoteen 2022 mennessä tarjolla sähköllä toimiva vaihtoehto kaikista malleistaan.

Puheessaan Zetsche torjui ankarasti eurooppalaisen ympäristönsuojelujärjestö Transport & Environment'n poleemisen julkaisun "The true (dirty) story'n" väitteet dieselin CO2-haittojen määrästä ja alkuperästä verrattuna bensaan peräänkuuluttaen todellisia elinkaari-laskelmia ja käyttötapojen vertailua.

 


Kiina: Chery valmistelee Euroopan valloitusta

Chery, Kiinan suurin autoviejä, kuuluu samaan valmistajaryppääseen kuin Great Wall (maailman suurin SUVien valmistaja) ja Borgward. Sen "teollisuusvakoojat" ovat jo pitkään valmistelleet tuloa Eurooppaan tutkimalla muotoilu- ja tekniikkasuuntauksia.

Markkinakohteiksi ilmoitetaan Saksa, Ranska, Italia, Benelux ja Pohjoismaat. "Aseina" olisivat SUV-luokan autot, jotka kilpailisivat lähinnä Mazdan, Subarun, Skodan ja Seatin kanssa uusilla energioilla, telematiikalla ja digitalisoinnilla. Autot valmistettaisiin Kiinassa.

(Vogel)


Liikenneverkolle 2 miljardia vuodelle 2018

Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 3,36 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2018. Lisäystä vuoden 2017 varsinaiseen talousarvioon on 134 miljoonaa euroa.

Liikenneverkolle esitetään 2,0 miljardia euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 214 miljoonaa euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 523 miljoonaa euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 70 miljoonaa euroa, hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 495 miljoonaa euroa sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluihin 45 miljoonaa euroa.

Väylänpidossa panostetaan erityisesti liikenneväylien kuntoon ja laatuun. Liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon esitetään osoitettavaksi 1,4 miljardia euroa. Tästä määrärahasta 453 miljoonaa euroa on hallituksen strategisten kärkihankkeiden korjausvelan vähentämiseen kohdennettua rahoitusta.

Tavoitteena on korjausvelan kasvun taittuminen. Hallituksen korjausvelkaohjelmassa painottuvat korjausvelan hallinta, asiakkaiden tarpeet niin elinkeinoelämän kuin yksittäisten ihmisten näkökulmasta sekä digitalisaatio ja uudet palvelut.

Lue lisää...


Wei Jianjun: Jeep on kaupan, kun hinta on oikea!

Maailman suurimmaksi SUV-valmistajaksi tähtäävä kiinalainen Great Wall herätti taannoin suurta huomiota ilmoittamalla ostavansa Jeep-merkin ja valmistuksen Fiat-Cheyslerilta. Siihen FCA'n nopea vastaus: Jeep ei ole myynnissä!

Great Wall'n pääjohtaja Wei Jianjun eli kuten hänet lännessä tunnetaan, Jack Wei, Frankfurtin IAA autonäyttelyssä: "Myyminen ja ostaminen ovat osa autoteollisuutta. Jeepkin on myynnissä, kun hinta on oikea"!


Teiden talvihoito hiertää ammattikuskeja

Liikenneviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 41 prosenttia yksityishenkilöistä oli tyytyväisiä teiden talvihoitoon. Tyytymättömien osuus oli 30 prosenttia, eli yksityishenkilöiden tyytymättömyys vähentyi hieman toissatalvesta. Sen sijaan raskaan liikenteen kuljettajien tyytyväisyys talviajan palvelutasoon heikentyi. Ammatikseen ajavista vain joka viides ilmoitti olevansa tyytyväinen maanteiden talvihoitoon.

Yksityishenkilöt ja raskaan liikenteen kuljettajat olivat aiempaa tyytymättömämpiä pääteiden tienpinnan tasaisuuteen sekä liukkauden torjuntaan. Vähempiliikenteisten teiden talvihoitoon oli tyytyväisiä ainoastaan 24 prosenttia yksityishenkilöistä ja 10 prosenttia raskaan liikenteen kuljettajista.

Risujen lisäksi tutkimuksen vastaajat antoivat myös ruusuja. Sekä yksityishenkilöt että ammattilaiset olivat melko tyytyväisiä pääteiden lumenauraukseen.

Lue lisää...


PUUTTUVAT SUORITUSARVOT!

23. syyskuuta ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2017 lehdessä on otsikolla "Neljän kauppa" selostus vertailutesteistä, joiden perusteella valitaan Vuoden Turistibussi 2018. Toimitusteknisestä virheestä johtuen osio "Suoritusarvovertailu" on jäänyt puutteelliseksi. Tässä korjauksena koko kyseinen osio:

SUORITUSARVOVERTAILU

Jarrutuskokeet tehtiin jokaisella kilpailijalla nopeudesta 100/80/60 - 0.

Kiihtyvyys mitattiin jokaiselle 0 - 40/60/80/100 km/h

Jarrutus, m: 80 km/h - 0

MERKKI MATKA
Neoplan 40,6 m
VDL 40,1 m
Mercedes-Benz 38,6 m
Irizar 38,9 m
Scania 41,3 m
Iveco 41,3 m

Kiihtyvyys, s: 0-80 km/h (kickdown)

MERKKI AIKA
Neoplan 29,9 s (23,9 s)
VDL 32,9 s (28,9 s)
Mercedes-Benz 38,6 s (26,5 s)
Irizar 34,9 s (25,7 s)
Scania 30,1 s (29,5 s)
Iveco 34,8 s (25,7 s)

 

 

 

 

 

 

 

Vertailutestien perusteella valittu VUODEN TURISTIBUSSI 2018 julkistetaan 19. lokakuuta Kortrijk'n Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä.


Smartpostin toiminnot monipuolistuvat entisestään

Posti aloittaa palveluiden digitaalisen kauppapaikan omalla lähettämisen ja vastaanottamisen automaattiverkostolla.

Smartpost.fi-palvelusta voi jatkossa tilata Postin yritysasiakkaiden tarjoamia, arkipäivää helpottavia palveluja. Palvelut ovat esimeriksi pesula- ja suutaripalveluja, näytönvaihto rikkoutuneeseen kännykkään, kodin remontissa tarvittavien koneiden ja laitteiden vuokrausta tai kirjaston aineistojen lainausta. Tilatut palvelut saa suoraan omassa taloyhtiössä olevaan Smartpost-automaattiin tai valtakunnalliseen Postin pakettiautomaattiverkostoon.

Syyskuussa aukeava Smartpost.fi on palvelun beta-versio, jota kehitetään jatkuvasti. Lopullinen versio on valmis vuoden 2018 alkupuolella.


Kiina: Aspark Owl 0-100 km/t 2,0 sekunnissa

Chery'n, Great Wall'n ja Borgwardin takana on tuntemattomampi tekijä: Aspark Company. Sähköauto- ja suoritusarvointoilijoille Aspark on tuttu urheiluautoprotonsa ennätystehtailuista.

Frankfurtin IAA autonäyttelyssä näytillä on uusin protovisio Aspark Owl. Tämä "Pöllö" ei ole ihan hitaimpia. 4,83 m pitkälle, 99 sm korkealle, 20 tuuman renkailla varustetulle 850 kg painavalle aluminiluomukselle ennustetaan paikaltaan lähdöstä 27 m matkalla 2,0 sekunnissa nopeudeksi 100 km/t. Huippunopeus 435 hv:n ja 764 Nm väännöllä olisi 280 km/t. Toimintamatkaksi ilmoitetaan 150 km. 10 sentin maavaralla pitää olla tarkkana missä ajaa.

Seuraavaksi Asparkin Pöllön odotetaan rikkovan sähköautojen hurjan kierrosennätyksen Nürnburgringin pitkällä radalla.

(Vogel)


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!