MAN - Tapahtumat

Viikon luku: 28 916 708

Euroopan autonvalmistajien etujärjestö ACEA:n tilaston mukaan Euroopan Unionin teillä on lähes 29 miljoonaa pakettiautoa. Pakettiautojen valmistus on tärkeä teollisuudenala Euroopan Unionin alueella. Yhteensä 2,2 miljoonaa pakettiautoa valmistettiin 39:ssä Euroopassa sijaitsevassa kevyitä hyötyajoneuvoja valmistavassa tuotantolaitoksessa. Vientiin eurooppalaisista pakettiautoista päätyy 347 108 kappaletta ja vientikauppa on yli 4 miljardin euron arvoista.

Pakettiautot vastaavat 80 prosenttia EU:n koko hyötyajoneuvomarkkinoiden yksikkömyynnistä. Huolimatta kiristyvistä päästövaatimuksista ja vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehittymisestä, 96 prosenttia uusista pakettiautoista on edelleen dieselkäyttöisiä.


Volvolle kaksi Vuoden Kuorma-autopalkintoa Härmän Power Truck näyttelyssä

Volvo Trucks Finland eli Volvo Kuorma-autot Suomessa vastaanottaa perjantaina 11.8. Power Truck näyttelyn avajaispäivänä kaksi merkittävää Vuoden Kuorma-autopalkintoa. Kummassakin tapauksessa palkinnon saavuttama kuorma-auto on Volvo FH.

Pääpalkintona on Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden lukijoiden valitsema Vuoden Kuorma-auto 2017 Suomessa: Volvo FH.

Toisena palkintona jaetaan Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 2014 valitulle Volvo FH:lle jälkikäteen Suomen Volvo Kuorma-autojen palkintokaappiin myönnetty pienoispalkinto.

Palkintojen jakamaan on Suomeen saapunut International Truck of the Year (ITOY) järjestön puheenjohtaja, italialainen Gianenrico Griffini. Hän tutustuu Suomessa myös maamme erikoisuuteen, HCT-rekkoihin ja niistä saatuihin kokemuksiin, Speed Oy:n HCT-rekkojen antamiin kokemuksiin vuodesta 2013 lähtien sekä Sisu Autoon, sen sähhkö- ja kaivos-Sisuihin ja Euroopassakin noteerattuihin edistyksellisiin maastokulkuominaisuuksiin.

Vuodesta 1977 vuosittain Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton valtsevaan ITOY-tuomaristoon kuuluu 25 Euroopan maan kuorma-autoalan erikoistoimittajat. Liitännäisjäseninä ITOY:hin ovat lisäksi liittyneet Australian, Japanin, Kiinan, Brasilian, Etelä-Afrikan ja Iranin suurimmat kuorma-autolehdet.


Sprinterin uudet sähköversiot valmistetaan Düsseldorfissa

Mercedes-Benz on päättänyt uuden sukupolven sähkökäyttöisen Sprinterin valmistuksesta Düsseldorfissa sijaitsevalla tehtaallaan, josta muodostetaan Sprinter-osaamiskeskus. Tehtaaseen ja tuotantoon investoidaan 300 miljoona euroa ja paikallisesti on sovittu joustavasta työajasta ja tehokkuuden kehittämisestä. Sprinteriä on valmistettu 55 vuodessa yli 4 miljoonaa kappaletta, Düsseldorfissa tuotanto alkoi vuonna 1995. Viime vuonna Sprinter teki uuden myyntiennätyksen 193 400 myydyllä autolla. Lähivuosien aikana Mercedes-Benz Vans panostaa mallistonsa sähköistämiseen noin 150 miljoonaa euroa. Uuden sukupolven Vito ja Sprinter hyödyntävät samaa modulaarista teknologiaa, jota käytetään myös Mercedes-Benzin henkilöautomalliston tulevassa sähköistämisessä.



Maailman nopein kuorma-auto nähtävillä Power Truck Show’ssa

Volvo Trucksin messuosastolla on tarjolla tilaisuus nähdä maailman nopein kuorma-auto, The Iron Knight, ja tavata sen kuljettaja Boije Ovebrink.

Ovebrinkillä on yli 30 vuoden kokemus kilpa-ajamisesta henkilö- ja kuorma-autoilla.

The Iron Knight on maailman nopein kuorma-auto sekä 500 että 1 000 metrin matkalla seisovalla lähdöllä. Sen huippunopeus on 276 km/h, ja moottorin teho on 2 400 hv.

Power Truck Show järjestetään PowerParkissa Härmässä 11.-12. elokuuta. Volvo Trucksin messuosasto U131-132 sijaitsee tutulla paikalla heti pääsisäänkäynnin vieressä. The Iron  Knightin lisäksi osastolla voi tavata Volvon asiantuntijoita ja muun muassa tutustua asiakasautoihin, kuten HCT-yhdistelmän rekkaveturiin ja I-Shift-ryömintävaihteilla varustettuun puuautoon.

Messuosastolla on nähtävänä myös Älykäs kuljetus -testijaksolla kiertänyt Volvo FH Polttoaine ja Suorituskyky -vetoauto, jota kuljetusliikkeet ympäri Suomen ovat saaneet testata käytännön työtehtävissä.


Suomalaisaluksen miehistölle huomionosoitus rohkeudesta

Liikenneministeriön mukaan suomalaisalus Norstreamin kapteeni Patrik Norrgård ja laivan miehistö ovat Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) kunniamaininnan saaneiden joukossa. Huomionosoitus myönnetään merellä osoitetusta poikkeuksellisesta rohkeudesta.

Bore-varustamon Norstream-alus pelasti tammikuussa Kaakkois-Englannissa uponneen Fluvius Tamar -rahtilaivan seitsemän hengen miehistön. Kaksi miehistön jäsentä oli veden varassa ja loput viisi pelastusveneessä. Norstreamin miehistö käytti pelastamiseen luotsiportista laskettuja narutikkaita.

Perusteluissa mainitaan, että pelastus suoritettiin tarkkuudella ja ammattimaisesti, pimeydestä ja voimakkaasta aallokosta huolimatta. Pelastustyötä vaikeutti se, että Norstreamin kaltaisia isompia aluksia ei ole suunniteltu pelastustehtäviin.

Lue lisää...


Merenkulun vuosi on sujunut turvallisesti

Vuoden 2017 ensimmäisen puolen vuoden aikana Trafin tietoon tuli 18 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta, joista kymmenen on sattunut suomalaisille aluksille. Vastaavana aikana viime vuonna sattui 11 onnettomuutta, joista 8 suomalaisaluksille.

- Kokonaisuutena suomalaisen merenkulun turvallisuuden tilaa voidaan pitää vakaana ja hyvänä, toteaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa.

Onnettomuuksia suomalaisille aluksille ulkomailla tapahtui Trafiin tulleen tiedon mukaan vain kaksi kappaletta. Edellisen viiden vuoden vaihteluväli on ollut 1–5 onnettomuutta.

Tähän mennessä onnettomuudet ovat olleet vakavuudeltaan lieviä eikä ihmishenkiä tai loukkaantumisia ole tapahtunut onnettomuuksien seurauksena. Edellisen viiden vuoden aikana merionnettomuuksien määrä tammi–kesäkuussa ovat vaihdelleet 13–24 välillä.


DB Schenker ja Siemens yhdistivät voimansa Egyptissä

Siemens AG rakentaa Egyptin Burullukseen yhden maailman suurimmista kaasuvoimalaitoksista. DB Schenker kuljettaa voimalaitoksen työmaalle yhteensä 100 000 tonnia eli 400 000 kuutiometriä komponentteja. Burulluksen voimalaitos on yksi Siemensin kolmesta maakaasuvoimalaitoksesta, joista jokainen on kapasiteetiltaan 4,8 gigawattia. Sähköntuotannossa käytetään kahdeksaa Siemensin kaasuturbiinia ja neljää höyryturbiinia.

Siemensin Burullus-hanke on Saksan DB Schenkerin historian suurin kuljetusprojekti. Osana projektia DB Schenker kuljettaa myös erittäin suuria yksittäisiä komponentteja kuten turbiineita, generaattoreita, muuntimia ja höyrykattiloita, jotka voivat painaa jopa 500 tonnia. Jokainen kolmesta voimalaitoksesta koostuu yhteensä 248 tällaisesta isosta komponentista. 

Burulluksen pieni kalasatama muokattiin viiden kuukauden aikana ottamaan vastaan raskaat kuljetukset. Saapumisväylä syvennettiin 5,5 metriin ja aallonmurtajaa pidennettiin 150 metriä. Tietä rakennettiin 1 500 metriä, varastotilaa rakennetiin 6 000 neliömetriä ja laituria vahvistettiin 125 metriä. Lisäksi asennettiin 600 tonnin nosturi laivojen lastin purkua varten. 

Lue lisää...


Ranska: Nantes osti 31 miljoonalla Hessin sähköbussijärjestelmää

Sveitsiläinen ajoneuvovalmistaja Hess on voinut kehittää ja toteuttaa mm. nivelbussiratkaisujaan erillään EU-direktiiveistä. Se on voinut valmistaa ja myydä Sveitsin kaupunkiliikenteeseen nivelbusseja ilman läpikulkuyhteyttä vetoautosta perävaunuun. Samalla se on EU-mittoihin voinut mahduttaa ylivoimaisen suuria matkustajamääriä ja ajoneuvoille lähes henkilöautoon verrattavaa ketteryyttä kadunkulmissa.

Nyt sen ratkaisut ovat alkaneet kantaa Sveitsin rajojen ulkopuolelle, ensin Saksaan, sitten Ranskaan.

Tuorein esimerkki on Ranskan Nantes, joka on ostanut Hessiltä 20 kpl kaksinivelisiä sähköbusseja joka-pysäkin pikalatausjärjestelmineen peräti 31 miljoonalla eurolla. Hessin Nantes-bussit tarjoavat 24,5 kokonaaispituudella 35% enemmän matkustajatilaa kuin vastaavat EU-bussit, ja niillä on samat kääntyvyysominaisuudet kuin parhailla yksinivelisillä EU-valmisteilla.

Hessin bussien aluminiset moduliosat rakentuvat sekä johdin että hybridibusseiksi mm. Zuerichissä, Luzernissa, Genevessä ja St. Gallenissa. Pikalatausasemat joka pysäkillä lataavat busseihin täyden kulkuenergian 20 sekunnissa matkustajavaihdon aikana.


Itävalta: Posti kehittää drone- ja sähkökuljetuksia

Itävallan Posti kehittää yhdessä TU Grazin, Energie Steyermarkin, SFL Technologiesin ja i-Tech Styrian kanssa autonomista jakelujärjestelmää - vuorille droneilla ja kaupungeissa sähkö-jakeluautoilla.

Posti droni nousee kirjeillä tai pikkupaketeilla ilmaan, ohjaa autonomisesti ohjelmoitgua reittiään pitkin vuoriston rautatiesemalle, laskeutuu koodatulla laskeuytumismatolle, pudottaa siihen pakettinsa, nousee ja palaa ohjelmoitus reittiä takaisin hakemaan seuraavaa lähetystä.

Kaupunkijakeluun on kehitteillä Saksan Postin "Streetscooter" sähkö-jakeluauton esimerkin mukaisesti oma autonominen "Jetflyer" sähkötoiminen jakeluauto kaupunkien keskustoihihin.


Hollanti: Poliisi pidätti "lentävän" romanialaisliigan

"Lentäviin rekkaryöstöihin" erikoistunut romanialaisten varasliiga joutuu vastaamaan ainakin 17  rekkaryöstöstä neljän vuoden aikana Euroopan teillä.

Ryöstäjät ajoivat erikoisviritetyn autonsa moottoritietä ajavan rekan perään, katveeseen rekan kuljettajasta. Yksi ryöstäjistä kiipesi roimasti suurennetusta kattoluukusta ulos, asteli liikkuvan autonsa nokkapellille ja avasi lennossa rekan takaoven. Sen jälkeen ryöstäjä kiipesi kulkevaan rekkaan jat hänen kaverinsa vuorostaan nokkapellille. Sitä kautta onnistuttiin lennossa kaappaamaan miljoonien edestä ennenkaikkea älypuhelimia ja muuta elektroniikkaa.

Kun viiden romanialaisen konnajoukko pidätettiin Hollannin Otterloon mökkikylästä, tekoautosta löytyi puolen miljoonan euron edestä iPhoneja ja muuta ryöstösaalista.


Saksa: "Muodoton kasvu transporter-myynnissä"

Transporter-luokalla tarkoitetaan Saksassa alle 3,5 tonnin paketti-henkilö-matkailuautoja. Siinä missä henkilöautokauppa on Saksassa 1-6/17 ajalla kasvanut 2,1%, transportereita on myyty 9% enemmän kuin vastaavana aikana 2016.

Kaikkiaan transporter-myynti näyttää Saksassa 450 000 auton myyntiä 2016 verrattuna 360 000:een vuonna 2013. Suosion kasvu on rajua.

Samaa kasvua pikkupakettiautoluokka osoittaa koko Euroopassa. Suomessahan kasvu on uusimman tiedon perusteella aivan huimaa, 24% ! Suosion kasvulla on monta syytä. Sellaisia ovat varmasti mm. henkilöautomaisuus, ajettavuuden ja mukavuuden myönteinen kehitys, varustelurunsaus, kolariturvallisuus, monikäyttöisyys, jne.


Henri Pakarinen Auto, tekniikka ja kuljetuksen päätoimittajaksi

VTM Henri Pakarinen (35) on nimitetty Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittajaksi. Pakarinen aloittaa tehtävässä 1.8.2017. Hän on toiminut Auto, tekniikka ja kuljetuksen toimittajana vuodesta 2011.


Finnair rekrytoi yli 100 lentäjää

Finnair aloittaa tänään yli 100 lentäjän rekrytoinnin lentäjäkoulutukseen. Nyt alkavassa haussa etsitään sekä jo kokeneita ammattiliikennelentäjiä että henkilöitä, joilla ei tarvitse olla aiempaa lentokokemusta. Valituilla on mahdollisuus aloittaa Finnairin Airbus-perämiehinä jo vuodesta 2018 lähtien koulutuslinjasta riippuen.

Hausta valitut vasta-alkajat voivat valita noin 24 kuukautta kestävän opintojakson Suomen Ilmailuopistossa tai noin 18 kuukautta kestävän Finnairille räätälöidyn intensiivisen Multi-Pilot License (MPL)-koulutusohjelman, joka toteutetaan yhteistyössä Patria Pilot Trainingin kanssa. Kokeneet ammattiliikennelentäjät puolestaan käyvät Finnairin järjestämän perämieskurssin ja tyyppikoulutuksen.

Hakuaika kaikkiin koulutusohjelmiin on 1.8. – 31.8.2017, ja valintaprosessi soveltuvuustesteineen, haastatteluineen ja tarkastuksineen kestää noin kahdeksan kuukautta.

Lisätietoja koulutusohjelmista, hakuprosessista ja valintakriteereistä Finnairin verkkosivuilla: https://company.finnair.com/fi/toihin-finnairille/liikennelentajat


Inva-Taksi Oy Cabonlinen omistukseen

Pohjoismaiden johtava taksiyhtiö Cabonline ostaa Inva-Taksi Oy:n Taxialta. Koko Taxian kauppa puolestaan on määrä toteutua vuoden kuluttua. Cabonline haluaa uudistaa julkista taksiliikennettä Suomessa mm. digitalisoimalla palveluita.

Cabonlinen tavoitteena on modernisoida suomalaista julkista taksiliikennettä laadusta tinkimättä. Samalla Cabonlinesta tulee täyden palvelun kuljetustalo, kun saman katon alla yhdistyvät sekä perinteinen taksiliikenne, tilausajot ja julkinen taksiliikenne.

-Yli puolet Suomen runsaan miljardin euron taksimarkkinasta muodostuu julkisen puolen taksiliikenteestä. Haluamme olla siinä vahvasti mukana. Inva-Taksi Oy on yksi Suomen kokeneimpia invataksiyrityksiä ja heillä on vankka osaaminen tällä saralla. Nyt tehtävä kauppa antaa Cabonlinelle erinomaiset lähtökohdat julkisiin kilpailutuksiin, sanoo Cabonline Finlandin toimitusjohtaja Topi Simola.

Simolan mukaan Cabonlinen digitaalinen osaaminen voi parantaa kuljetushankintojen laatua ja tuoda myös tehokkuutta julkiselle puolelle.

Inva-Taksi Oy:llä ja sen työntekijöillä on vuosikymmenten kokemus vaativastakin henkilökuljetuksesta. Nyt toteutetun kaupan myötä osaaminen säilyy, mutta samalla yhtiö saa taakseen vahvemmat hartiat ja joustavamman kapasiteetin.

Asiakkaille muutos ei näy toistaiseksi mitenkään vaan kuljetukset ja sopimukset jatkuvat nykyisellään.

Cabonline osti kesäkuussa etenkin yritys- ja yksityisasiakkaiden taksipalveluista tunnetut Kovasen ja Mankkaan Taksin. Nyt toteutuvan kaupan jälkeen Cabonlinella on Suomessa 700 työntekijää ja 270 autoa.


Jaguar E-PACE esiteltiin korkkiruuvi -stuntin saattelemana

Kyseessä on Guinnessin maailmanennätys, jossa tuotantoautolla suoritettiin 15,3 metrin hyppy 270 asteen korkkiruuvi kierteellä.

Uusi Jaguar E-PACE on 4,395 metriä pitkä ja 2,681 akselivälinen viisipaikkainen kompakti SUV. Tavaratilaa se tarjoaa 577 litraa. Automaattivaihteisissa malleissa vetokyky on 1800 kiloa.

E-PACE:n moottorivalikoima koostuu uusista Ingeniumin bensiini- ja dieselmoottoreista alkaen 150 hevosvoimaisesta dieselistä aina 300 hevosvoimaiseen bensiiniiversioon.

Uusi Jaguar on hinnoiteltu ja tilattavissa, sen ennakkohinnat alkavat 37 899 eurosta. E-PACE saapuu Suomen markkinoille alkuvuodesta 2018.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!