MAN - Vaihtoautot

Yksityisille junaoperaattoreille yhteistyöjärjestö

Yksityisille junaoperaattoreille ja -yhtiöille on perustettu yhteistyöjärjestö Alliance of Rail New Entrants (ALLRAIL). Järjestön julkilausuttuna tavoitteena on tukea tavara- ja henkilöraideliikenteen säädöksien ja rajoitteiden purkamista, että kynnys raideinfrastruktuurin käytölle EU-maissa madaltuisi. Allrail perustettiin Brysselissä European Rail Freight Association -järjestön toimesta, jonka jäseniä ovat open access -operaattorit LEO Express ja Regiojet Tšekistä, MTR Nordic Ruotsista, NTV Italiasta ja Westbahn Itävallasta sekä itsenäinen lippujälleenmyyjä Trainline. Lisää jäseniä odotetaan tuevan mukaan lähikuukausien aikana.


Suomalaiselle jäänmurtajaosaamiselle tarvetta Yhdysvalloissa

Finnpron mukaan Suomalaista jäänmurtajaosaamista arvostetaan Yhdysvalloissa. USA:n rannikkovartiosto (USCG) ja suomalaiset yritykset ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä. USCG on ilmoittanut tarvitsevansa vähintään kaksi raskasta polaarijäänmurtajaa. Julkisuudessa on myös esitetty, että USCG:llä on tarve hankkia kolme raskasta ja kolme keskiraskasta jäänmurtajaa. Mahdollisuus on otollinen suomalaisyrityksille, jotka jo nyt suunnittelevat 80 prosenttia ja rakentavat 60 prosenttia maailman jäänmurtajista.

Lue lisää...


Eerola-yhtiöt ajamaan omista jätteistä tuotetulla biokaasulla

Ympäristöhuoltoalan asiantuntija Eerola-yhtiöt hyödyntää jatkossa Gasumin jätehuoltopalvelua toimittamalla keräämänsä rasvakaivolietteen biokaasun tuotantoon. Yritys tankkaa jatkossa biokaasua raskaaseen sekä kevyeen kalustoonsa.Se siirtyy ensimmäisenä Suomessa ajamaan kotimaisella ja uusiutuvalla omista jätteistä tuotetulla biokaasulla.

Eerola-yhtiöt tyhjentää yhtenä toimenkuvanaan rasvanerotuskaivoja. Kaivot ovat jokaisen ravintolan ja keittiön perusvaruste, ja niihin erottuu kaikki keittiön viemäriveden joukossa oleva rasva. Aiemmin kaivoista tyhjennetty rasva on viety hyödyntämättä jätevedenpuhdistamolle ja kaatopaikalle. Nyt kuitenkin rasvan energiamäärä saadaan biokaasulaitoksella uusiokäyttöön.

Gasumin biokaasulaitokset ottavat Eerola-yhtiöiden jätekaivoista keräämää rasvaa vastaan ja tuottavat siitä uusiutuvaa, täysin kotimaista biokaasua. Eerola-yhtiöt tulee käyttämään tätä biokaasua aluksi kolmessa Scanian kaasukuorma-autossa sekä viidessä Veholta hankitussa kaasukäyttöisessä Mercedes-Benz Sprinterissä.

Rasvakaivolietteen hyödyntämisestä polttoaineena syntyy huomattavia päästövähennyksiä. Kun Eerola-yhtiöt rupeaa käyttämään biokaasua polttoaineenaan kahdeksassa ajoneuvossa, vähenevät niiden käytöstä syntyvät CO2-päästöt yhteensä jopa 2 600 tonnia vuodessa. Tämä vastaa lähes 600 asunnon (70 m2) lämmityksestä aiheutuvia päästöjä.

 

 

 

 



Rautateiden liikenteenohjaus keskitetään

Liikennevirasto on päättänyt rautatieliikenteen liikenteenohjausalueiden muutoksista. Päätöksen mukaan liikenteenohjaustyö keskitetään Tampereelle, Lahteen ja Ouluun. Tällä hetkellä liikenteenohjaustyötä tehdään 15 paikkakunnalla noin 440 hengen voimin. Liikennevirasto vastaa rataverkon haltijana liikenteenohjauksen infrastruktuurista (mm. toimitilat ja järjestelmät). Liikenteenohjaustyön toteuttaa Finrail Oy palveluntuottajana.


Josef Ganzin suunnittelema alkuperäinen Volkswagen restauroidaan

Uniikki joukkorahoitusprojekti tähtää alkuperäisen Volkswagenin kunnostamiseen. Kyseessä on nykyään ainut laatuaan oleva, juutalaisen Josef Ganzin suunnittelema ja vuoden 1933 Berlin motor show:ssa itsellensä Adolf Hitlerille esitelty auto.

Viiden vuoden päästä tästä Hitler esitteli Volkswageninsa Saksan kansalle ja Josef Ganz pyyhittiin historian sivuilta. 

Projektin on laittanut alulle Paul Schilperoord Alankomaista. Hän on kirjoittanut kirjan The Extraordinary Life of Josef Ganz – The Jewish Engineer Behind Hitler’s Volkswagen. Yhdessä Lorenz Schmid:in, sveitsiläisen, joka on sukua Ganzille, he onnistuivat saamaan talteen ainoan jäljellä olevan rullaavan Standard Superior type I:n.

Lue lisää...


Ruotsi: Liikennevaliokunta vastustaa hallituksen 74 t käyttörajoituksia

Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta kannattaa hallituksensa esitystä teiden uudeksi kantavuusluokitukseksi, mutta vastustaa sen esitystä 74 tonnia painavien yhdistelmien käyttörajoituksista.

Ruotsissa yleinen tieverkosto on luokiteltu tien kantavuuden mukaan kolmeen luokkaan: 1, 2 ja 3. Kantavuusluokitus ratkaisee, kuinka painavia ajoneuvoja saa kulkea luokituksen mukaisilla teillä. Nyt hallitus on ehdottanut luokka 4:ää (BK4) teille, joilla kantavuus riittäisi kokonaispainoltaan 74 tonnia painaville kuorma-autoyhdistelmille. Liikennevaliokunta esittää, että eduskunta hyväksyisi hallituksen esittämän uuden kantavuusluokan.

Hallitus esittää kuitenkin samalla, että BK4-kantavuusluokan teiden käyttöä rajoitettaisiin vain sellaisille kuljetuksille, jotka eivät syrjäytä hallituksen tavoitetta siirtä tavarakuljetukset tieverkosta rauta- ja vesiteille. Liikennevaliokunnan mielestä teiden kantavuuden tulee sallia rajoituksetta kaikkia kuljetuksia, jotka täyttävät kantavuusluokituksen ehtoja. Samalla liikennevaliokunta kehottaa eduskuntaa vaatimaan hallitusta selvittämään, millä ehdoilla nykyistä pitempiä kuorma-autoyhdistelmiä voidaa hyväksyä Ruotsin teille.

Sosiaalidemokraatit, Ympäristöpuolue ja Vasemmistopuolue vastustavat liikennevaliokunna ehdotuksia.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Roclalta uusi työntömastotrukki erikoisten lastien käsittelyyn

Roclan Humanic²-trukkimalliston uusi monitietyöntömastotrukki on leveiden ja erikoisten lastien asiantuntija myös kapeissa ja ahtaissa tiloissa. Siinä on kuusi monisuuntaista ohjaustapaa, monipyöräohjaus ja kuljettajan ajo- ja lastinkäsittelytapaan hallitusti mukautuva ajojärjestelmä.

Jokainen pyörä ohjautuu itsenäisesti ja kääntyy 360 astetta oman ohjausmoottorin, säätimen ja jarrutusjärjestelmän ansiosta. Pyörät kääntyvät trukin rungon sisäpuolella suojassa mahdollisilta törmäyksiltä. Roclan Humanic²-monitietyöntömastotrukit nostavat kuormat uuden mastoteknologian ja passiivisen huojunnaneston avulla 10 metriin asti. Automaattisen kaarrehidastuksen ansiosta trukki pysyy vakaana myös kaarteissa.


Seitsemän kilpailee Vuoden Midibussi voitosta

Kansainvälinen Bus&Coach of the Year Jury ratkaisee 18-21.4. Madridissa suoritettavissa vertailutesteissä, mikä seitsemästä kilpailijasta valitaan Vuoden Midibussiksi 2018.

Vertailutestissä kilpailevat Car-Bus, Ferqui, Indcar, Integralia, Irizar, Temsa ja Unvi.

1+20/35 paikkaiset Midibussit samoin kuin niitä pienemmät 1+7/8 paikkaiset Minibussit ovat nåeimmin oasvavia bussiluokkia Euroopassa johtuen suurkaupunkien nopeasti tiukentuvista ympäristö- ja päästörajoituksista sekä pyrkimyksistä pienentää liikenneruuhkia.

Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea B&COY Juryssa ja osallistuu testeihin.


Boeing ja JetBlue sijoittavat Zunumin sähkölentokoneprojektiin

Seattlelainen startup Zunum on saanut rahoituksen Boeingilta ja JetBluelta hybridi-sähkölentokoneiden tutkimiseen ja kehitykseen. Suunnitellut koneet pystyisivät lennättämään 10-50 matkustajaa yli 1000km matkan. Zunum Aero suunnittelee että ensimmäinen lentokone olisi toiminnassa 2020 alussa.

Zunumin mukaan heidän lentokoneensa voisivat elävöittää jopa 5000 nyt vähällä käytöllä olevaa lentokenttää Yhdysvalloissa. Suunnitelma olisi myös laskea toimintakuluja niin paljon, että lentolippujen hinnat laskisivat 40- 80 prosenttia. Myös jonotusajat ja ovelta-ovelle ajat pienenisivät, koska matkustajamassat jakautuisivat useammille lentokentille.

Hybridi-sähkö koneet olisivat 75 prosenttia hiljaisempia ja niistä koituisi 80 prosenttia vähemmän päästöjä. Akkuteknologioiden parantuessa Zunum uskoo voivansa valmistaa lentokoneita, joista ei koituisi ollenkaan kasvihuonekaasupäästöjä.

Koneiden nopeudet tulisivat olemaan samalla tasolla tai hieman nopeampia kuin potkuriturbiinikoneiden. Nopeudet voisivat niinikään kasvaa kunhan akkuteknologia kehittyy.


Turun kaupunkilautta Föri sähköistetty

Uusittu kaupunkilautta Föri kuljetetaan huomenna tiistaina satamaan ja lasketaan vesille Aurajokeen testausta varten. Sähköistetyn lautan operoinnista vastaava miehistö perehdytetään aluksen uuteen ohjausjärjestelmään sekä päivittäisessä liikennöinnissä vaadittaviin uusiin tehtäviin. 

Föri palaa liikennöimään viimeistään vappuna. Siihen asti matkustajia kuljettaa m/s Ruissalo.


Kuka teitämme ohjaa?

Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolonen ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi

- Kulurakenteesta suurin osa on ajamista. Tieverkon kunto on yksi ratkaiseva tekijä alan kannattavuudelle, Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolonen sanoo.

- Kasvava kuljettajapula ja tiestön mureneminen ovat kovana lisänä kuljetusten pahoissa kannattavuusongelmissa, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi toteaa.

Hyvinvointimme edellyttää kuljetuksia vuoden- ja vuorokaudenajoista ja säistä riippumatta. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (ATK 3/2017) kuljetusyrittäjien näkemys Suomen teiden ja kuljetusalan tilanteesta.


2-paikkainen Volocopter 2X dronekopteri valmis sarjavalmistukseen!

AERO Friedrichshafen ilmailunäyttelyssä esiteltiin 6.4. ensimmäisenä maailmassa sarjavalmistuskypsä kaksipaikkainen täysin sähkötoiminen drone-perustainen pystysuoraan nouseva ja laskeutuva (VTOL) Volocopter 2X.

Volocopter 2X on saksalaisen e-volo start-up yrityksen kuuden vuoden kehitystyön tulos, joka nyt hakee Saksan Ultra Light (UL) luokan "multicopter" tyyppihyväksyntää.

Volocopter 2X:n suurina etuina UL-luokan tyyppihyväksyttyjen joukossa on  päästöttömyys ja äänettömyys ankarimminkin melurajoitetuilla alueilla.

2X on johdonmukainen kehitelmä VC200 prototyypistä kohti jokapäiväistä käyttöä. Sen akkujenvaihtojärjestelmä toimii parissa minuutissa. Se on optisesti urheilullisen näköinen omaleimaisella roottoritasolla ja tilavalla ohjaamolla nahkaistuimineen kahdelle aikuiselle. Se on tehty helposti lennettäväksi korkeus-ja asentoautomatikallaan jokaiselle, jolla on SPL-lupakirja (Sport Pilot Licence) multikopterille.


Kuljetusässät liikenteessä

Vuoden 2017 Arctic Testin ajotesteissä henkilönkuljetusajoneuvot joutuivat koetukselle noin 15 asteen pakkasella. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuoden kolmannesta numerosta, miten pikkupakut käyttäytyivät kaupungissa ja maaseudulla suoritetuista ajokokeista.


Helsinki: 62 % haluaa säilyttää Malmin lentokentän, 23 % haluaa sinne asuntoja

Dronet, robottikopterit, ovat vuodessa muuttaneet ilmateiden hyödyntämisen vallankumouksen tavoin. Yhtäkkiä ne ovat muuttuneet lasten leikkikaluista postin ja verkkokaupan pikkupakettien tavarankuljettimiksi, liikenne- ja katuturvallisuutta valvoviksi, lääkkeitä kuljettaviksi; riistalaskentaa, metsä-ja maamittauksia, sähkölinjatarkastuksia suorittaviksi, etsintä-ja pelastuspalvelua suorittaviksi, jopa maa- ja metsätalouden lannoiteruiskutuksia suorittaviksi yhteiskuntaa palveleviksi hyötyvälineiksi.

Minne dronien, robottikopterien vaatima, yhteiskuntaa palveleva liikennekeskus sijoitetaan pääkaupunkiseudulla, jos Malmin kenttä poistetaan, kysyvät liikennetekniikan tutkijat.

Helsingin tuleva valtuusto päättää osaltaan Malmin lentokentän kohtalosta. TNS Gallupin tuoreet numerot osoittavat että enemmistö helsinkiläisistä, 62 %, haluaa säilyttää kentän ilmailutarkoituksiin. Vain vajaa neljännes, 23 %, haluaa kentälle asuntoja.

Puolueista Vihreissä on suurin kannatus asuntorakentamiseen Malmin kentällä, kuitekin vain 31 %. Pienin kannatus, 16 %, kentän valtaamiseksi asuntotarkoituksiin on Kokoomuksessa ja Keskustapuoleessa. SDP:ssä 28 %, Perussuomalaisissa 25 % ja Vasemmistopuolueessa vain 19 % haluaa kentälle asuntoja.

TNS Gallup haastatteli 803 helsinkiläistä, joista vain 19 % halusi Malmin lentokentän muuttamista asuntotarkoituksiin. Virhemarginaali on 3,5 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tulokset ovat yhteneväiset vuosina 2014 ja 2016 suoritettujen mielipidekyselyjen kanssa.

Auto, tekniikka ja kuljetus 3/17, joka tulee tilaajille ja myyntiin 7.3.2017, julkaisee Ilmatie-osiollaan Malmin lentokentän puolustajien puheenvuoron. Helsingin kaupungin virkamiesjohto ja korkeimmat poliittiset johtajat haluavat antaa kentän rakennusteollisuudelle.


Aika pian kypsä lentoliikenteenkin ottaa biopolttoaineet käyttöön

Ilmaliikenne aiheuttaa tällä hetkellä noin kaksi prosenttia ihmisen tuottamista hiilidioksidipäästöistä. Luvun odotetaan nousevan, kun lentoliikenteen kysyntä tuplaantuu vuoteen 2035 mennessä. Tähän mennessä päästöjä on yritetty vähentää lähinnä kehittämällä moottoriteknologiaa, jotta voitaisiin vähentää polttoaineenkulutusta.

Vuodesta 2009 viisi uusiutuvaa lentopetrolia on hyväksytty käytettäväksi lentokoneissa. Ne ovat kahdentyyppisten polttoaineiden sekoituksia, samaan tapaan kuin henkilöautojen etanoli-bensiini sekoitukset. Useimmissa lentoyhtiöissä uusiutuvat polttoaineet eivät kuitenkaan ole pääseet juuri testausta pidemmälle niiden kalliin hinnan ja saatavuuden vuoksi.

- Kasvihuonekaasu päästömääräykset ovat parin seuraavan vuoden aikana tiukkenemassa. Uusiutuviin polttoaineisiin panostaminen voisi olla lentoyhtiöille tulevaisuutta ajatellen kannattavaa jo nyt, Eric Nelsen Oliver Wyman's Oil & Gas practicesta kertoo.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!