Hollantilainen julkinen jätteenkuljetusyritys Rova otti käyttöön ensimmäisen DAF CF Electric 6x2 -jätteenkuljetusauton osana DAF:n neljän vertailtavan ajoneuvon kenttätestauksia. Siinä on päästötön VDL:n voimansiirto ja täysin sähköinen VDL:n päällirakenne jätteenkuljetusta varten. ROVA ottaa ajoneuvon käyttöön Alankomaissa Zwollen kaupungissa.
DAF CF Electric 4x2 -vetoautot ovat olleet vuoden 2018 loppupuolelta asti hollantilaisten ja saksalaisten kuljetusyritysten ja supermarketketjujen käytössä kaupunkijakelussa. DAF on aloittanut CF Electric -vetoauton rajoitetun myynnin Alankomaissa, Belgiassa ja Saksassa, ja nyt sen neljä täysin sähköistä 6x2-alustaa aloittavat kenttätestit jätteenkuljetuskäytössä. Kolmiakseliset ajoneuvot tarjoavat suuren hyötykuorman (GVW jopa 28 tonnia), ja ohjatun teliakselin ansiosta niiden ohjattavuus on erinomainen. Tämä on suuri etu, kun jätteenkuljetusautolla ajetaan tiheään asutetuilla kaupunkialueilla.
Säännölliset reitit
DAF CF Electric 6x2 -jätteenkuljetusautoon asennettu VDL:n E-Power-voimansiirto tuottaa 210 kW:n tehon ja 2 000 Nm:n väännön, aivan kuten sähköisessä CF Electric -kuorma-autossa. Voimansiirron virtalähteenä toimii akusto, jonka (brutto)kapasiteetti on 170 kWh. Tämä riittää tyypillisen jätteenkeräysreitin ajamiseen. Jätteenkuljetusautot palaavat tyypillisesti varikolle muutaman tunnin välein lastin purkamista varten, jolloin DAF CF Electricin akkuun voidaan ladata puolessa tunnissa jopa 80 % kokonaiskapasiteetista.
”Yhtä hyvä kuin perinteiset kuorma-autot”
ROVAn pääjohtaja Marco van Lenten mukaan DAF CF Electric -jätteenkuljetusauton paras ominaisuus on sen helppokäyttöisyys.
- DAF CF Electric on yhtä hyvä ja helppokäyttöinen kuin perinteinen polttomoottorikäyttöinen kuorma-auto. Meille on myös tärkeää osallistua energiasiirtymään alusta alkaen, sillä ehtyviä luonnonvaroja on suojeltava. Ympäristöstä huolehtiminen on lähellä sydäntämme, ja vähäpäästöisten ajoneuvojen käyttö on osa kestävyyssuunnitelmaamme.