MAN - Vaihtoautot

Finnair kuljettaa kevyttää rahtia lentokoneen matkustamossa koronan vuoksi
Rahdin sidontahihnojen ja muiden tuotteiden tavoin verkkojen tulee kuulua hyväksyttyjen kuormanvarmistamisvälineiden luetteloon.

Kevät-kesällä 2020 Finnair ryhtyi kuljettamaan rahtia kolmen Airbus-matkustajalentokoneen matkustamossa. Poikkeavaan menettelyyn johti koronaviruksen aiheuttama tilanne. Virukseen on liittynyt myös näin kuljetettava rahti, joka käsittänyt mm. hengityssuojaimia.

Siinä, missä koronavirus lamautti lentomatkustamisen lähes kokonaan, se vähensi lentorahdin määrää maltillisesti. Lentorahdin hinnat sen sijaan nousivat pilviin. Koska normaalitilanteessa lähes puolet lentorahdista kuljetetaan matkustajalentokoneiden rahtitiloissa, niiden pysähtyminen vähensi kuljetuskaluston tarjontaa voimakkaasti.

Finnair reagoi markkinatilanteeseen poistamalla kolmesta Airbus A330 -koneesta lähes kaikki economy-luokan istuimet, niiden viihdejärjestelmän sähköjohdot ja ryhtymällä operoimaan epävirallisesti kevyeksi rahtilentokoneeksi kutsutulla kalustolla.

Määräaikaisella poikkeusluvalla

Lentokoneiden matkustamotilan hyväksyntä rahtikäyttöön perustuu EU:n lentoturvallisuusvirasto EASA:n määräaikaiseen poikkeuslupaan. Poikkeusluvan tulee perustua riittävään suunnittelutietoon sekä riskiarvioon.

Kansalliset ilmailuviranomaiset saavat myöntää poikkeuslupia eräissä kiireellisissä ja ennalta arvaamattomissa olosuhteissa. Kansallisesti tärkeiden toimitusketjujen turvaaminen koronapandemian aikana katsotaan tällaiseksi olosuhteeksi.

Käytännön seikkoja

Kaikissa suurissa lentokoneissa voidaan rahtia ja matkatavaroita kuljettaa rungon alapuolen tiloissa. Varsinaisessa rahtilentokoneessa rungon yläpuoliseen tilaan johtaa riittävän suuri muutaman metrin levyinen luukku. Sen lattia on riittävän vahva, että kuormaaminen voidaan suorittaa trukilla. Raskaidenkin kappaleiden tukevaan kiinnittämiseen on valmius.

Matkustajalentokoneessa matkustamorahdin kiinnittämiseen käytetään verkkoja ja samoja kiskoja, joihin istuimet kiinnitetään. Vaikka istuinkiskot sietävät 16 G:n hidastuvuuden istuimelle matkustajineen, rahtiverkoissa voidaan kuljettaa vain kevyttä tavaraa.

Heidi Juopperi: matkustamossa rahtia
Rahdille sallitut massa-, mitta- ja kokorajat kuvataan esim. poikkeusluvassa.

Rahdin kuormaaminen matkustamoon on miltei puhdasta käsityötä. Paketit siirretään jonossa ihmiseltä seuraavalle. Teknisin laite on ihmisvoimin liikkuva rullakko. Työ ei sovellu selkävaivaiselle.

Matkustajalentokoneissa luotetaan pääosin siihen, että joko matkustamohenkilökunta tai matkustajat huomaavat mahdollisen tulipalon. Kevytrahtikoneissa tyypillisesti kolmihenkisen matkustamohenkilökunnan tulee yltää nähdä rahdin yläpuolelle havaitakseen tulipalon. WC-tiloja lukuun ottamatta niissä ei ole savun tai tulipalon ilmaisimia.

Finnairin Airbus A330 -lentokoneiden palauttaminen matkustajakäyttöön käy yhtä nopeasti kuin ensimmäinen muutos eli noin työviikossa.

(Teksti: Seppo Alaruikka | Kuvat: Heidi Juopperi)