MAN - Tapahtumat

Suomen infra ei kestä edessä olevaa kasvua

Talouden näkymät ovat kirkastuneet niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Päästäkseen markkinoille kilpailukykyiseen hintaan Suomen tärkeimmät vientiartikkelit tarvitsevat kuitenkin hyvää väyläinfraa ja luotettavasti toimivia kuljetusketjuja.

Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen talouskasvu oli valtiovarainministeriön mukaan selvästi odotettua nopeampaa. Kesän talouskatsauksessa ministeriö ennakoi kasvun kiihtyvän. Yksityisten investointien painopiste siirtyy tuotannollisiin investointeihin ja vienti kasvaa.

-Uutiset ovat iloisia, mutta tilanne herättää vientiyrityksissä myös uudenlaista huolta. Euroopan reunalla kilpailukyiset kuljetusyhteydet ovat elinehto. Kasvu voi monin paikoin juuttua liikenteellisiin pullonkauloihin, ellei väyläinfran rahoitukseen löydy yli hallituskausien ulottuvaa poliittista linjaa. Pitkäjänteinen ohjelma luo näkymiä ja luottamusta, jotka rohkaisevat yrityksiä investoimaan Suomeen, mikä taas luo työpaikkoja ja verotuloja, sanoo Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja Harri Kailasalo.

-Jos emme tee mitään, vientitulojemme kannalta keskeisimmillä yhteysväleillä kuljetukset hidastuvat ja kallistuvat vääjäämättä väylien käytön kasvaessa. Kilpailukyvyn rapauttamisen lisäksi huonosti sujuva liikenne ja huonokuntoiset väylät lisäävät päästöjä ja heikentävät liikenneturvallisuutta. Kauanko meillä on varaa seurata tätä kehitystä tekemättä mitään?, kysyy Kailasalo.

Lue lisää...


Bosch: Jo 14 älykaupunkiprojektia maailmanlaajuisesti

Yhtenä Boschin fokusalueena on saumaton ja stressitön paikasta toiseen liikkuminen. Se edellyttää, että julkisen liikenteen, autojen, jaettujen ajoneuvojen, jakeluautojen ja muiden liikennemuotojen on oltava saumattomasti yhteydessä toisiinsa. Lyhyesti sanottuna: kaikki kaupungin liikennevälineet on verkotettava toisiinsa. ”Multimodaaliset palvelut, jotka kaupunkilaiset saavat käyttöönsä vain parilla klikkauksella, ovat avainasemassa päästöjen vähentämisessä.”

Kaupunkiliikenteen automatisoituminen merkitsee myös onnettomuuksien määrän vähenemistä. Jo nyt Boschin moottoripyörien ajonvakautusjärjestelmä MSC tarjoaa moottoripyörille eräänlaisen ESP:n. Hiljattain lanseerattu sähköpyörien ABS-järjestelmä voi sekin olla tärkeä hengenpelastaja. ”Autojen, kaksipyöräisten ja muiden tienkäyttäjien verkottaminen infrastruktuurin kanssa voi auttaa vähentämään onnettomuuksia ja säästämään siten ihmishenkiä. Varsinkin kehittyvillä markkinoilla kaksipyöräisten käyttäjät ovat suuressa vaarassa joutua onnettomuuksiin”, Bulander sanoo. Yksi ratkaisu, jonka Bosch on kehittänyt tähän ongelmaan vastatakseen, on eräänlainen motoristien digitaalinen suojakilpi. Mikäli taas kuljettaja joutuu onnettomuuteen, erityisesti kaksipyöräisten ajajille kehitetty eCall-turvapalvelu voi pelastaa liikennekuolemilta.

Sähköautoilu ja polttomoottorit parantamaan ilmanlaatua

Bosch on markkinajohtaja mitä tulee maailman suosituimpaan sähköiseen liikennevälineeseen eli sähköavusteiseen polkupyörään. Kiinan teillä taas liikkuu yli 200 miljoonaa sähköskootteria, ja Boschin teknologiat ovat merkittävässä osassa myös tällä sektorilla.

Bosch on kehittänyt kompaktin voimasiirtojärjestelmän kaksi-, kolme- ja nelipyöräisille liikennevälineille. Se on jo käytössä E-Schawalben ja nelipyöräisen e.Go:n tyyppisissä ratkaisuissa. Myös suurten kaupunkien tavarantoimitukset tehdään enenevässä määrin sähköisillä ajoneuvoilla. Saksalainen Deutcshe Post DHL on jo näyttänyt tietä ottamalla käyttöön Streetscooter-ajoneuvon, jossa on Boschin voimansiirtokomponentteja. Sen lisäksi, että Bosch kehittää sähköisiä ratkaisuja kaikkiin ajoneuvoluokkiin, työskentelee se myös polttomoottorin edelleen kehittämiseksi. Bosch käyttää puolet vuosittaisesta tuotekehitysbudjetistaan – noin 3,5 miljardia euroa – ympäristönsuojeluun ja luonnonvarojen säilyttämiseen liittyviin hankkeisiin.

Laaja tarjonta älykaupunkeja varten

Boschilla on meneillään 14 älykaupunkeihin liittyvää projektia muun muassa Singaporessa, San Franciscossa, Berliinissä ja Hampurissa. Seitsemän hanketta liittyy kaupunkiliikenteeseen. Yhtiö kehittää ratkaisuja muun muassa verkottuneeseen pysäköintiin, sähköautoihin, multimodaaliseen liikkumiseen sekä ajoneuvokalustojen hallintaan. Boschin tuorein yhteistyösopimus on solmittu kiinalaisen Tianjinin kaupungin kanssa. Hankkeen tavoitteena on muuntaa satamakaupunki älykaupungiksi.

Kolme kertaa markkinoita nopeampaa kasvua

Bosch on hyötynyt sekä ​​maailman johtavan autoteollisuuden alihankkijan asiantuntemuksestaan että taloudellisesta asemastaan laajentuessaan urbaanin liikenteen palveluita tarjoavaksi yritykseksi. Yhtiön Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 43,9 miljardiin euroon vuonna 2016. Tänä vuonna liiketoiminta-alueen liikevaihdon odotetaan kasvavan noin 7 prosenttia – lähes kolme kertaa globaalia autoteollisuutta nopeammin. "Säilytämme asemamme autoteollisuuden vahvana alihankkijana ja autoteollisuuden innovatiivisena kumppanina. Lisäksi muunnumme jokaiselle tienkäyttäjälle tarjottavien palveluiden tarjoajaksi", Bulander sanoo. Bosch vahvistaa myös Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen tutkimus- ja kehitystoimintaa. Vuoden 2017 loppuun mennessä liiketoiminta-alueen tuotekehityksen parissa työskentelee 48 000 henkilöä – noin 4 000 henkilöä enemmän kuin vuoden alussa.


Bosch: Päästörajoituksia Euroopassa, ajokorttiarpajaisia Aasiassa

Vuoteen 2050 mennessä vähintään 70 prosenttia maailman väestöstä asuu kaupungeissa, ja vuoteen 2030 mennessä maailmassa on jo 41 megakaupunkia. Näin suuret ihmismäärät aiheuttavat väistämättä omat haasteensa liikenteelle. Tutustu kaupunkiliikennettä käsitteleviin faktoihin ja trendeihin!

Eurooppa: autojen tulee pysytellä kaupungin ulkopuolella

Ruuhkilla on hintansa: Vuonna 2025 liikenneruuhkat suurissa Euroopan kaupungeissa tuovat noin 208 miljardin euron kustannukset vuodessa. Luku voi nousta vieläkin suuremmaksi, sillä vuoteen 2050 mennessä yli 82 prosenttia eurooppalaisista elää kaupungeissa.

Pyörät ensin: Amsterdamin asukkaat pyöräilevät yhteensä kaksi miljoonaa kilometriä joka päivä. Se vastaa 60 prosenttia kaikesta keskusta-alueen liikenteestä. Myös Kööpenhaminassa polkupyörät ovat eräänlaisia joukkoliikennevälineitä: siellä 45 prosenttia väestöstä pyöräilee työpaikalle tai yliopistoon joka päivä.

Päästörajoitukset: Kymmenet Euroopan metropolit rajoittavat ajoneuvojen liikennöintiä keskustoissaan. Saksassa on käytössä päästötarrajärjestelmä, Lontoo ja Milano ovat asettaneet ruuhkamaksut, Pariisi puolestaan vanhempien ajoneuvojen ajokiellon.

Pohjois-Amerikka: Liikenneruuhkat tuovat yli 120 miljardin dollarin kustannukset

Enemmän autoja kuin kuljettajia: Rekisteröityjen ajoneuvojen määrä Yhdysvalloissa ylitti ajokortin haltijoiden määrän jo vuonna 2003.

Liikenneruuhkien kustannukset: Yhdysvaltojen kymmenessä ruuhkaisimmassa kaupungissa kuljettajat käyttävät noin 42 tuntia vuodessa liikenneruuhkassa istumiseen. Rahaksi ja polttoaineeksi muutettuna se vastaa 121 miljardin dollarin menetystä.

Carpooling: Ensimmäiset carpool-kaistat luotiin Yhdysvalloissa vuonna 1961 liikennemäärän vähentämiseksi. Nykyään carpool-tieverkosto kattaa noin 5 000 kilometriä. Kaistoja saa käyttää ainoastaan silloin, kun autossa on vähintään kaksi matkustajaa.

Japani: ensin parkkipaikka, sitten auto

Etanan vauhdilla: Tokiossa pääsee ajamaan keskimäärin vain 15 kilometrin tuntivauhtia. Vaikka kaupungin tieverkosto kattaa yli 22 000 kilometriä ja polkupyörät muodostavat 14 prosenttia liikenteestä, Tokiossa pyöräteitä tai -kaistoja on vain 11,6 kilometriä.

Pysäköintiongelmat: Japanissa on 61 miljoonaa ajoneuvoa ja aivan liian vähän pysäköintipaikkoja. Tokion kaltaiset kaupungit antavatkin ihmisille luvan ostaa auton vain, jos he voivat todistaa, että heillä on mahdollisuus pysäköidä.

Miniautot: Pyrkimys liikennevirtojen hallintaan kirvoitti Japanissa kokonaan uuden ajoneuvoluokan. Kei-autot ovat alle 3,4 metriä pitkä ja niissä on moottori, jonka tilavuus on alle 0,66 litraa.

Kiina: Rekisterikilpiarpajaiset

Liikenneruuhkat: Vuoden 2015 lopulla Kiinan teillä liikkui yhteensä 279 miljoonaa ajoneuvoa, joista 172 miljoonaa oli autoja.

Raideliikenne: Kiinan hallitus tukee vahvasti raitiovaunulla matkustamista. Pekingissä raitiovaunut kuljettavat 10 miljoonaa matkustajaa päivässä, eli 44 prosenttia matkustajista.

Lotto: Shanghai myöntää kuukausittain vain 9 000 uutta ajokorttia. Alueesta riippuen rekisterikilvet voivat maksaa jopa 8 000 yuania tai yli 10 000 euroa.Usein ne jopa huutokaupataan korkeimmalle tarjoajalle.

Intia: Kohti nykyaikaista liikkuvuutta kahdella tai kolmella pyörällä

Kasvu: Jo yli 40 Intian kaupungissa asuu enemmän kuin miljoona asukasta. Väestö kasvaa noin 15 miljoonan ihmisen vuosivauhdilla – nopeimmin koko maailmassa.

Kaksipyöräiset: Intian teillä liikkuu noin 125 miljoonaa kaksipyöräistä ajoneuvoa. Kaiken kaikkiaan kaksipyöräset muodostavat 70 prosenttia maan koko ajoneuvokannasta.

Pioneerit: Ahmedabadin kaupunki on onnistunut vähentämään moottoriliikennettä parantamalla ja investoimalla liikenneinfrastruktuuriinsa. Nykyään 58 prosenttia matkoista tehdään julkisilla tai ei-moottoroituneilla liikennemuodoilla.

Latinalainen Amerikka: köysiradat, ei moottoriteitä

Köysiradat: Etelä-Amerikan kaoottisissa megakaupungeissa kaupunkien köysiratabuumi ei osoita heikkenemisen merkkejä. Ne eivät ainoastaan vie vähemmän tilaa, vaan myös maksavat kymmenen kertaa vähemmän kuin metro tai moottoritie.

Meksiko otti käyttöön ensimmäisen urbaanin köysiratansa vuonna 2016. Ratkaisu korvaa useita tuhansia minibusseja. Tätä ennen Kolumbia, Bolivia, Brasilia ja Venezuela olivat jo ottaneet käyttöön "katu ilmassa" -konseptin.

Maailman pisimmän köysiradan pituus on kymmenen kilometriä. Reitti ulottuu Bolivian pääkaupungista La Pazista aina läheiseen El Alto -kaupunkiin. Reitti lyhentää matkustajien matkustusaikaa noin tunnilla ja vähentää ilmansaasteita. Köysirataverkkoa suunnitellaan laajennettavaksi 30 kilometriin vuoteen 2019 mennessä.

 



Ruotsi: Puolustusvoimille 81 Scaniaa

Försvarets Materielverk, FMV ("Puolustusvoimien Materiaalilaitos"), joka Ruotsissa vastaa puolustusvoimien hankinnoista, on tilannut 81 Scania kuorma-autoa Ruotsin puolustusvoimille. Tilaus käsittää sekä uusia että käytettyjä autoja: 30 uutta lava-autoa, 21 uutta kaappiautoa, 2 uutta vaihtolava-autoa, 2 kuormanvaihtoautoa, 1 uusi vetoauto sekä 12 käytettyä lava-autoa ja 13 käytettyä kaappiautoa.

Käytettyjen kuorma-autojen hankinta puolustusvoimille on mielenkiintoinen avaus.

- Käytetyt tarjoavat taloudellisia etuja. Puolustusvoimat ei käytä kuorma-autoja yhtä ahkeraan kuin perinteiset kuljetusyritykset, käytettyjen vastaava Ruotsin Scanialla, Anders Lööf sanoo.

Käytettyjen kuorma-autojen hankinta puolustusvoimille ilahduttaa myös Scanian piirimyyjiä. Sekä Uppsalan että Boråsin Scania-jälleenmyyjät saavat lisäasennustöitä puolustusvoimien käytettyinä hankittujen autojen kohdalla.

- Lähes 100 Scania-huolto- ja korjaamopistettä Ruotsissa pystyvät samalla tukemaan puolustusvoimien tarpeita, Ruotsin Scanian asiakaspalvelujohtaja Fredrik Lundström toteaa.

(Ruotsin valtio ja puolustusvoimat ovat pettämätön tuki Ruotsin omalle kuorma-autoteollisuudelle. Suomen puolustusvoimat toimii päinvastoin: ulkomaille rahat, kotimaista poljetaan. Toim.huom.)


ATK 5/2017: Kolme juttua kuohuttavat! Heräävätkö poliitikot?

Valtion teitä on 78 000 km. Niitä korjataan alvariinsa, vuodesta toiseen samoja paikkoja.

Valtion teihin liittyy 350 000 km:n mittainen yksityisteiden verkosto. Valtion teihin liittyvistä yksityisteistä jopa 79%:ssa ei ole toimivia tierumpuja liittymäkohdissa. Valtionteiden ojissa virtaava vesi patoutuu yksityisteiden liittymiin ja imeytyy niistä valtionteiden runkorakenteisiin. Seurauksena valtionteiden rungot pettävät, tienpinnat pettävät, ja veronmaksajien rahoilla korjataan uudestaan ja uudestaan samoja ura- ja painumakohtia valtion teissä. Hullujen hommaa. Lue miksi. Tieverkko on karannut valtion käsistä. Minne? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 niin tiedät.

Ammattikuljettaja ajaa jopa yli 150 000 km vuodessa kaikissa keleissä, kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina siinä missä yksityisautoilija ajaa keskimäärin hiukan yli 15 000 km kelejä ja oloisuhteita valikoiden. Ammattikuljettajalla on käytännössä yli kymmenen kertaa enemmän riskiä erehtyä harmittomiin liikennerikkeisiin kuin yksityisautoilijalla. Käytännössä ammattikuljettaja menettää ajokorttinsa paljon helpommin kuin yksityisautoilija. Seuraukset ovat ammattiautoilijan kohdalla kuitenkin täysin epäinhimilliset verrattuna yksityisautoilijaan.

Tätä on Suomessa jatkunut vuosikymmenestä toiseen ilman että poliitikkomme reagoivat hirvittävään vääryyteen - kehuvat vain arvopohjaansa hallitustamme ja ministereitämme myöten. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 ja ihmettele.

Suomen maavoimat tekevät kuorma-autojen jättkauppoja. Niitä ostetaan kerralla jopa 200-400 kpl. Mikään kuljetusyritys ei yllä samoihin miljardikauppoihin. Maailman suurimmat kuorma-autojen valmistajat kumartavat kaksin kerroin maavoimiemme ostajien edessä.

Maavoimien kuoirma-autoilta vaaditaan etenkin maastokelpoisuutta. Maailman suurimmat kuorma-autonvalmistajat valmistavat autonsa pitkissä sarjoissa. Maastokelpoisuusvaatimusten täyttämiseksi niiden runkoja, jousituksia ja akseleita joudutaan erikseen vahvistamaan. Suomalainen Sisu tekee kaiken tarvittavan jo heti Karjaan tehtaan lattialla, koska Sisun vahvimmat toiminta-alueet ovat puunkuljetuksissa ja yliraskaissa maa-aineskuljetuksissa, pettävillä metsäteillä ja hiekkamontuissa.

Sisu vain on järjestelmällisesti syrjäytetty Suomen maavoimien kuorma-autokaupoissa jo liki 10 vuotta, koska Sisu ei kykene tarjoamaan samaa hyvää maavoimien kuorma-autojenostajille kuin maailmaa valloittavat jättivalmistajat. Sisu on pakotettu hakemaan toimeerntulonsa ja elinehtonsa Suomen rajojen ulkopuolelta. Silti Suomen Puolustusselonteko 3/2017, Huoltovarmuuskeskus ja asevelvollisuuslaki 89 pykälä edellyttävät, että Suomessa säilyy mahdollisen kriisiajan varmistuksena oma kuorma-autotehdas. Hommassa on pahasti astian maku. Lue Auto, tekniikka 5/17 niin tiedät!

 


Kiinan suurimmissa konttilaivoissa ABB:n turboahtimet

20.000 kontin tilavuuksisen COSCO Shipping Tauruksen moottorit ahdetaan ABB:n turboilla. 

Suurin Kiinassa rakennettu konttilaiva valmistettiin Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co, Ltd:n toimesta maailman neljänneksi suurimmalle konttilaivavalmistajalle COSCO Shipping Lines Co. Ltd:lle. Kymmenen vastaavaa laivaa on tekeillä.

COSCO Shipping Taurus on 400 metriä pitkä ja 58.6 metriä leveä. Sen 20.000 kontin kapasiteetista 1000 on myös mahdollista jäähdyttää. Laiva tulee liikennöimään Aasiasta Eurooppaan.


Typpeä autojen renkaisiin!

Erilaisten ajoneuvojen renkaisiin - järeistä työkoneista ja rekoista keveisiin henkilöautoihin - on mm. Oulun talousalueella alettu täyttää typpeä ilman sijaan. Typellä on monta etua verrattuna ilmaan. Se ei reagoi ulkoilman lämpötilan vaihteluihin samaan tapaan kuin ilma renkaissa. Se ei karkaa renkaasta kuin ilma. Se hidastaa renkaan ikääntymistä, jne. Sillä on monta etua.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, joka ilmestyi 28.6., niin tiedät!


Scania pärjäsi saksalaistestissä

Saksalainen LastautoOmnibus-lehti kutsui eurooppalaiseen puoliperävaunujen luksusvetureiden vertailutestiin seitsemän valmistajaa uusimmilla ja hienoimmilla tuotteillaan. Lehden tekemään vertailutestiin osallistuivat lopulta DAF XF510FT, Mercedes Actros 1848LS, Scania S500A ja Volvo FH500. Jokaisella vetäjällä oli omat vahvuutensa, mutta kokonaispistemäärässä kisan vei uusi Scania S 500. Scanian vahvuuksia ovat muun muassa hyvä ajosuorite vähäisellä kulutuksella, ajettavuus, hyvä ajomukavuus ja parantunut kuljettajan paikka. Lue testiraportti ja tulokset uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/17).


Onko tieverkko karannut valtion käsistä?

Päätiet on rakennettu pääasiassa enintään 40 tonnin kokonaispainoille. Nyt sallitaan koko maassa 76 tonnin kokonaispainot, mutta jo 35 nk. HCT-yhdistelmää (High Capacity Transport) ajaa pääteillämme erikoisluvalla jopa yli 100 tonnin painoisena. Vielä pahempia teiden murskaajia ovat 60 tonnia painavat yksikköpyörillä kulkevat. Niille ei tarvita edes lupia erikseen.

Liikenneministeriö salli painojen korotukset enempiä selvittämättä. Eikä maksajalta, Suomen veronmaksajilta saat valtionvarainministeriöltä edes kysytty!

Samalla päätieverkostoon liittyvät yksityis- ja pihatiet ovat jopa 79-prosenttisesti ilman toimivaa tierumpua. Pääteiden ojien vedet patoutuvat liittymiin, josta vesi tunkeutuu päätien runkorakenteeseen seurauksena tienpainuma ja vaurio päätiellä. Sitä sitten korjataan vuosi vuoden jälkeen yhä uudestaan valtion (lue: veronmaksajien) rahoilla.

Suomi maksaa kalliisti hölmöläishommasta ja Tieyhdistys huokaa syvään. Sen ehdotukset vain katoavat liikenne- sekä valtiovarainministeriöiden syvään kaivoon. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Uusi Ford Trucks 1848T: Sekoittaako markkinapakkaa?

Ford Trucks 1848T:n edeltäjä oli Ford TranscontinentalFord Transcontinental myllersi kuorma-automarkkinoita 1975-84. Ja Ford Cargo valittiin Vuoden Kuorma-autoksi 1982. 1990-luvun jälkeen ei Ford ole tehnyt merkittävää jälkeä kuorma-automarkkinoilla.

Tekeekö nyt? Uusi Ford Trucks 1848T E6 esiteltiin Romaniassa kesä-heinäkuun vaihteessa. Fordin tarkoituksena on palata kuorma-automarkkinoille. Vuoteen 2020 tarkoituksena on saada toiminnot käyntiin 50 maassa, varatoimitusjohtaja Lisa King paljastaa.

Martti Peltonen kävi koeajamassa. Viiden sivun raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.2017.


PMC Hydraulics keskittää tuotantonsa Tampereelle

Hydrauliikan kansainvälinen palvelutarjoaja PMC Hydraulics keskittää globaalisti letkuasennelmatuotantonsa Tampereen yksikköön ja investoi samalla tuotannon automatisointiin.

Keskittämisen avulla pyritään tehostamaan tuotantoa ja vastaamaan tuotannon kasvutavoitteisiin. Letkuasennelmatuotanto valmistaa hydrauliikkaletkuja liikkuvan kaluston, kuten metsäkoneiden sekä teollisuus- ja marine-sovellusten käyttöön.

Keskittäminen ja investoinnit ovat osa PMC Hydraulicsin uudelleenjärjestelyä. PMC Hydraulicsin Suomen tuotantolaitokset ja varastot ovat tähän saakka sijainneet Vantaalla, Tampereella ja Lempäälässä. Nyt yksiköt yhdistetään ja ne siirtyvät uusiin tiloihin Tampereella, jonne investoinnitkin tehdään.

PMC Hydraulics haluaa taata toimitusvarmuuden paikallisesti ja globaalisti. Investoinnit ja toimintojen järjestelyt ovat osa tätä strategiaa.

Suomalainen PMC Hydraulics Oy kuuluu ruotsalaiseen Dacke Industri AB -yritykseen, kuten kuuluu myös ruotsalainen PMC Hydraulics AB. Näiden maiden lisäksi PMC:llä on toimintoja myös Tanskassa, Puolassa, Kiinassa, Intiassa, Virossa ja Latviassa. 

 


Ensimmäinen Iveco Daily Forveda Jyväskylän bussinäyttelyssä

Iveco Daily Forveda

Vilnan pohjoispuolella Liettuassa toimiva pienoisbussien valmistaja Forveda on toimittanut esillä olleen bussin maahamme ja se oli näytteillä Ivecon maahantuojan Vehicon osastolla.

Lue lisää...


Maavoimien autohankinnat haisevat aina vain pahalle

Tarjousvaatimuksilla varmistetaan haluttu voittaja. "Sorra suomalaista" näyttäisi olevan maavoimiemme käsittämättömän lyhytnäköinen kansantalousarvio ja valintaperuste. Se kampittaa ikävällä tavalla kotimaisen autotehtaan ja torppaa samalla sekä puolustusselonteon VNS 3/17 arvion poikkeusolojen huoltovarmuuden vaatimuksista että puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelman.

Tunkion ylimpänä keikkuu isänmaallisuudellaan kehuva puolustusministei Jussi Niinistö (ent. PS, nyt SiTu) maavoimien ja logistiikkalaitoksen kenraalien sekä käsikassarana toimivan, valtion hankintoja suorittavan Hanselin kaupallisen johdon seurassa.

Lue "Tässä ei ole tulevaisuus", Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.


Talvirenkaat Saksassa: Lumihiutalemerkintä pakolliseksi

Saksassa 1.6.2017 annetun määräyksen mukaan tulee kaikkien 1.1.2018 jälkeen valmistettujen talvirenkaiden täyttää 3PMSF-talvikelpoisuusvaatimukset ja kantaa nk. lumihiutale-merkintää. Ennen 31.12.2017 valmistetuille talvirenkaille myönnetään ylimenokausi 30.9.2024 saakka.

1.6.2017 ajamisesta muilla kuin talvirenkailla jäisellä tienpinnalla, lumen tai loskan liukastamalla tai jään tai paannejään peittämällä tienpinnalla rangaistaan 60 euron sakolla, minkä lisäksi ajoneuvon omistajaa rangaistaan 70 euron sakolla.

Ajoneuvoissa joissa on kuljettajan lisäksi enemmän kuin kahdeksan matkustajapaikkaa sekä yli 3,5 tonnia painavilla ajoneuvoilla tulee olla vetopyörien lisäksi myös ohjaavissa pyörissä hyväksytyt talvirenkaat. Tämä vaatimus astuu voimaan viimeistään 1.7.2020.


Kaasutankkausverkosto levittäytyi Hämeenlinnaan

Gasum on vihkinyt Hämeenlinnan ensimmäisen kaasutankkausaseman käyttöön tänään tiistaina 20.6.2017. Paroistentiellä sijaitseva asema avautui autoilijoiden käyttöön jo viime viikolla. Uusi tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille. Kaasutankkausasema sijaitsee Helsinki-Tampere-moottoritien välittömässä läheisyydessä. 

Gasum kehittää avaa seuraavien vuosien aikana 35 uutta kaasutankkausasemaa. Suunnitteilla on useita asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!