Sähkö-nivelbussit tyrmäävät raideliikenteen kiihtyvästi
- Luontiaika
- 10.11.2017 08:13
Irizar johdin-nivelbussi kaataa raidesuunnitelmia.
Sen jälkeen kun kansainvälinen Coach&Bus of the Year jury kaupunkibussien vertailutestissä 2016 Brysselin keskustassa ylisti Van Hool Excui City'n 18 m pitkän sähkö-nivelbussin kääntyvyyttä, ketteryyttä ja helppoa käsiteltävyyttä Vanhan kaupungin ahtailla ja kapeilla kaduilla, Van Hool on mennyt myyntimenestyksestä toiseen Excui Cityllään.
Van Hool tiedottaa jälleen uudesta myyntimenestyksestä. Belfast ostaa nyt 30 Van Hool Excui City diesel-hybridibussia. Toimitukset alkavat syyskuusta 2018. Bussit tulevat vastaamaan pikaliikenteestä Belfastin uudella "Glider" BRT-linjalla, joka yhdistää Itä- ja Länsi-Belfastin ja nk. Titanic-kortteliston 7-8 minuutin vuorovälein. Busseissa on 105 matkustajapaikkaa, ilmastointi, WiFi ja USB-liitännät.
Irizar, tuoreeltaan Vuoden Turistibussi 2018 voittaja i8 mallillaan, esittelee 18 m pitkän sähköjohdin-nivelbussinsa. Autoalan jätti, monialayritys Irizar Group on maailman merkittävimpiä myös sähköbussien valmistajia esiteltyään takavuosina i3 ja i4 hybridi-kaupunkibussinsa, sitten täyssähköisen i2 kaupunkibussin, joka on menestynyt paitsi Espanjan suurkaupungeissa myös Ranskassa.
Solaris, Vuoden Kaupunkibussi 2017 voittaja sähköbussillaan, on mennyt myyntimenestyksestä toiseen sähkö-nivelbussillaan ja sähköjohdin-nivelbussillaan etenkin Saksan kaupungeissa.
VDL kuuluu niin ikään uusiin suurmenestyjiin sähkökaupunki- ja nivelbussimalleillaan.
Volvo on menestynyt sähköhybridi-kaupunkibusseillaan Euroopan suurkaupungeissa. Myös sen täyssähkö- kaupunkibussi on saanut ostajia Euroopassa.
Linkkeri, suomalaisrakenteinen sähkö-kaupunkibussi odottaa edelleen ulkomaisia ostajia. Se esiintyi edukseen ja sai myönteisen vastaanoton lokakuussa Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä.
Ruotsi: Poliisi tiesi vaarasta, nainen kuoli
- Luontiaika
- 10.11.2017 07:09
54 vuotias naisautoilija kuoli E22 tiellä Kumlan kohdalla törmättyään huonosti pysäköityyn kuorma-autoon. Poliisille ja Trafikverket:lle oli ilmoitettu kuorma-auton aiheuttamasta liikennevaarasta viisi tuntia ennen onnettomuutta.
- Asiasta tuli useampiakin puhelinsoittoja päivän aikana, Torbjörn Roos aluepoliisilta myöntää.
- Vastaava tieviranomainen ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta. Liikenneradiossa kerrottiin kuitenkin vaarallisesti pysäköidystä kuorma-autosta, Trafikverketin Katarina Wolffram toteaa.
(Trailer.se)
Scania kehitti uuden kivilavan - Intiassa
- Luontiaika
- 10.11.2017 06:54
Uusi kevyt, tukeva 20,3 kuution kivi/soralava on kehitetty SSAB Shape:n kanssa sopimaan Scania P 440 8x4 kaivosmallille. Keveytensä ansiosta lava kantaa suurempaa hyötykuormaa pienemmällä polttoaineen kulutuksella, Scania ilmoittaa.
SSAB:n kanssa kehitetty, muotoiltu ja testattu lava on yllättänyt suorituskyvyllään Intiassa, jonka markkinoille se alun perin kehitettiin. Lava on 20% perinteistä lavaa kevyempi ja kantaa noin 1,3 tonnia enemmän hyötykuormaa, SSAB:n liiketoimen johtaja Hans Kell sanoo.
(Trailer.se)
Ilmaliikenne: TriFan 600 menestys jatkuu, 60 uutta tilausta!
- Luontiaika
- 09.11.2017 22:41
XTI Aircraft Companyn VTOL (pystysuoraan nouseva ja laskeva) henkilökuljetus-drone, sähkötoiminen TriFan 600 jatkaa menestystään Ft. Lauderdalen Kansainvälisessä Venenäyttelyssä 1-5.11.2017. Tiedotteessaan 9.11. XTI Aircraft ilmoittaa saaneensa St. Lauderdalessa 60 TriFan 600 tilausta.
- Veneomistajat, joilla on helikopterin laskeutumiseen sopiva kansi venessään, ovat löytäneet TriFanin, XTI:n johtaja Robert LaBelle iloitsee.
19.6. Pariisin kansainvälisen lentonäytöksen yhteydessä XTI julkisti ensimmäiset TriFan tilaukset. Esitellessään virallisesti lentävän TriFan prototyypin lokakuussa Las Vegasissa XTI sai "useita uusia tilauksia" LaBellin mukaan. TriFanin menestys perustuu VTOL-ominaisuuteen, suureen lentonopeuteen, pitkään toimintamatkaan ja liikelentokoneen tarjoamaan mukavuuteen, XTI ilmoittaa.
Uber: Lentävät taksit Los Angelesiin 2020
- Luontiaika
- 09.11.2017 22:18
Uber on julkistanut tietokoneella tuotetun videon lentävästä taksistaan, jonka se ilmoittaa esittelevänsä kolmen vuoden sisällä matkustajia lennättävänä Los Angelesin yläpuolella. Yleiseen käyttöön Uber uskoo saavansa drone-tekniikkaan perustuvan lentotaksinsa vuoteen 2028 mennessä.
Ilmailualan suuret valmistajat kuten Embraer, Bell Helicopters, Pipistrel, Aurora Flight Sciences ja Mooney Aviation tulevat valmistamaan ja toimittamaan Uberin lentävää taksia. Uber hallitsee softaa, jolla taksi tilataan ja ottaa provision kuljetuksesta samaan malliin kuin taksitoiminnassaan maan pinnalla.
- Yritämme saada kaupunkeja mukaan osallistumaan kehitykseen, Uber-johtaja Jeff Holden sanoo selittäen, miksi juuri Los Angeles ja Dallas ovat mukana jo alusta saakka.
UberChopper tunnetaan entuudesta toiminnastaan helikoptertaksi-tarjoajana massatapahtumissa kuten Coachella Music Festivalilla ja Hamptonissa.
Bob Lutz: Autoteollisuuden loppu häämöttää
- Luontiaika
- 09.11.2017 21:58
Autoteollisuuden eläviin legendoihin kuuluva, maailman suurimpia autonvalmistajia johtanut Bob Lutz ennustaa lopun häämöttävän Daimlerille, BMW:lle, Toyotalle, GM:lle, Fordille ja muille autojäteille. Tulevaisuus kuuluu Uberin, Lyftin, Amazonin tapaisille pieniä ja suuria autonomisia kuljetusvälitystä tarjoaville yrityksille.
85-vuotias viimeksi GM:ää vetänyt Lutz jakaa näkemyksensä tulevaisuudesta Automotive News -lehden haastattelussa.
Lutzin näkemyksen mukaan autonominen kuljetusvälineistö tekee 20 vuoden sisällä vähitellen lopun nykyisestä autoteollisuudesta. Autonomisten kuljetusvälineiden vallattua 20-30% osuuden tieliikenteestä, onnettomuustilastot tulevat osoittamaan, että ihminen on 99,9-prosenttisesti syyllinen onnettomuuksiin. Johdonmukainen seuraus on, että lainsäätäjä pyrkii kieltämään ihmisiä kuljettamasta ajoneuvojaan.
- Luonnollisesti edessä on ylimenokausi, esimerkiksi viisi vuotta, jona autonomistajille annnetaan aikaa paalata tai muulla tavalla poistaa autonsa liikenteestä, Lutz ennustaa.
Conti varoittaa tuijottamasta vain sähköautoon
- Luontiaika
- 09.11.2017 21:22
- Sähköauto ei riitä yksin ratkaisemaan alennettuihin CO2-arvoihin pääsyä, Continental-johtaja Elmar Degenhart varoittaa. Tehokas ympäristönsuojelu edellyttää sähköauton, nykyistä puhtaampienn diesel- ja bensamoottorien, polttokennon sekä synteettisten polttoaineiden yhdistelmää, Degenhart sanoo viitaten EUn suunnitelmiin pudottaa CO2 raja-arvoja 2022-2030 välillä 30% nykyisestä.
Rengas- ja autonosajätti Continentalin mukaan tulevaisuudessa vaaditaan miljardipanostuksia akkukehitykseen ja riittävään akkutuotantoon. Degenhartin mukaan tarvitaan 2050 mennessä 500 miljardia euroa 165 uuden 40 gigaWh:n akkutehtaan perustamiseen.
18 Heuliez GX 437 Elec'iä Trondheimiin
- Luontiaika
- 09.11.2017 20:54
CNH Industrial on saanut ensimmäisen suuren tilauksen Heuliez sähkö-kaupunkibussilleen Norjan Trondheimin kaupungilta. Heuliez GX 437 Elec on 18 m pitkä 130 matkustajapaikkaa tarjoava kokonaan ruostumattomasta teräksestä valmistettu kaupunkibussi, varustettu litiumtitanat-akuilla ja 160/200 kW sähkömoottorilla. Tehokkaalla jarruenergiavarauksella sen ilmoitetaan suoriutuvan poikkeuksellisen pitkästä toimintamatkasta. Bussit toimitetaan ostajalle keväällä 2019.
Kalmarilta ahtausyhteistyösovellus Ocean Network Express -yhtiölle
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:45
Cargotecin Kalmar toimittaa XVELA-ahtausyhteistyösovelluksen Ocean Network Express -yhtiölle.
Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluva XVELA on sopinut rahtialusten lastaussuunnitteluun kehitetyn yhteistyösovelluksen toimittamisesta Ocean Network Express Pte. Ltd. ("ONE") -yhtiölle. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2017 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan. Sopimus on tärkeä askel Cargotecin ja Kalmarin strategiassa kasvattaa ohjelmistoliiketoimintaa.
XVELA toimii itsenäisenä yksikkönä osana Navista, joka on johtava ohjelmisto- ja pilvipalveluratkaisujen tarjoaja satamaoperaattoreille ja rahtialuksille. XVELA on pilvipohjainen yhteistyöalusta, joka mahdollistaa terminaalien, rahtialusten ja näiden kumppaneiden paremman viestinnän ja toimintojen keskinäisen synkronoinnin.
"Haluamme nostaa tehokkuutemme uudelle tasolle ja tarjota asiakkaillemme entistä parempaa palvelua. Uskomme, että XVELA:n innovatiivinen yhteistyöratkaisu tekee tämän mahdolliseksi, kun voimme työskennellä entistä tehokkaammin kumppaneidemme kanssa maailmanlaajuisesti", kerrotaan Ocean Network Express -yhtiöstä.
ONE suunnittelee aloittavansa toimintansa huhtikuussa 2018, jonka jälkeen ONE-ahtaussuunnittelijat siirtyvät käyttämään XVELA-pilvipalvelua.
Valmet Automotive laajentaa Turkuun
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:44
Valmet Automotive laajentaa suunnittelupalvelujaan ja avaa keskiviikkona 9.11. uuden tuotekehitys- ja suunnittelutoimiston Turkuun. Turun toimipaikan erikoisosaamisaluetta ovat muun muassa sähköajoneuvoihin liittyvät ratkaisut.
Turun toimipaikka tarjoaa tuotekehitys- ja suunnittelupalveluja ja täydentää Valmet Automotiven tarjontaa Uudessakaupungissa. Valmet Automotiven tuotekehityksen strateginen painopiste on sähköisen liikenteen ratkaisuissa, ja Turun toimipaikka tukee myös autotehtaan yhteyteen valmistuvaa akkutehdasta.
Uuden suunnittelutoimiston sijoittamista Turkuun puoltavat erinomaiset liikenneyhteydet sekä Valmet Automotiven laajentuva yhteistyö Turun korkeakoulujen kanssa. Toimipaikka Turussa laajentaa myös Valmet Automotiven työssäkäyntialuetta aina pääkaupunkiseudulle asti.
Finnairin Norra-kaupalle hyväksyntä
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:40
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Nordic Regional Airlines AB:n osakkeita koskevan kaupan, jossa Finnair ostaa 60 % yhtiön osakkeista StaffPoint Holding Oy:ltä ja Kilco Oy:ltä. Kaupan odotetaan toteutuvan marraskuun 2017 aikana, ja sen myötä Norra siirtyy väliaikaisesti kokonaan Finnairin omistukseen. Finnairin tavoitteena on löytää uusi enemmistöomistaja Norralle.
Älykäs nopeusavustin pakolliseksi Lontoon busseihin
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:16
Lontoon liikennevirasto vaatii Intelligent Speed Assistance (ISA)- systeemin pakolliseksi busseihinsa vielä tämän vuoden aikana. Tulokseen tultiin onnistuneen testijakson jälkeen.
Systeemi todettiin erityisen tehokkaaksi 20mph eli noin 30km/h nopeudessa.
Ainut ongelma todettiin alamäissä, jossa bussi saattoi silti vielä ylittää nopeusrajoituksen. Tämä johtui siitä, että vaikka kuljettaja ei pysty sulkemaan järjestelmää, järjestelmällä ei myöskään ole yhteyttä jarruihin. Systeemi vain estää kuljettajaa kiihdyttämästä, kun nopeusrajoitus on saavutettu. Jarruttaminen kuljettajan täytyy vielä hoitaa itse.
Seuraavaksi järjestelmää aiotaankin kehittää autonomisen jarrujärjestelmän lisäksi visuaalisilla- ja äänivaroituksilla.
Kaliforniassakin nyt "sähkötie"
- Luontiaika
- 09.11.2017 13:17
Siemensin asentamaa teknologiaa kutsutaan dynaamiseksi lataukseksi ja se on samantyyppinen kuin jo ruotsissa oleva Gävlen sähkötie.
Tie kulkee Los Angelesin ja Long Beachin satamien välillä. Testeissä tiellä on sekä täyssähkö, LNG hybridi, että dieselhybridi kuorma-auto.
Kokeilun taustalla on lähinnä pyrkimys ilmanlaadun parantamiseen alueella.
Suomalaista älytieosaamista Kroatiaan
- Luontiaika
- 09.11.2017 12:10
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, etätunnistukseen erikoistunut Aksulit Oy ja Jyväskylän ammattiopisto tekevät yhteistyössä kroatialaisen Zagrebin yliopiston kanssa pilotteja älykkäistä liikennemerkeistä Kroatian maanteille. Menetelmä tulee säästämään työaikaa, sillä liikennemerkkien tarkastusnopeus kasvaa moninkertaisesti.
Menetelmässä liikennemerkit identifioidaan RFID-tunnisteella. Tarkastusautoon asennetaan lukijat, jotka lukevat liikennemerkkien tunnisteet automaattisesti niiden ohi ajettaessa. Tiedot tallentuvat tietokantaan, josta järjestelmä ilmoittaa huoltoyhtiölle, milloin liikennemerkki puuttuu, on väärässä paikassa, pitää poistaa tai vaihtaa. Asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmä kerää tietoa myös muista tietolähteistä. Tämä mahdollistaa ilmoitukset vioittuneista tai käyttöikänsä päähän tulleista liikennemerkeistä.
Jätteestä vaihtoehto sementille
- Luontiaika
- 09.11.2017 12:06
Metsäteollisuuden sivuvirroista ja energiateollisuuden lentotuhkasta valmistuu tulevaisuudessa täysin uudenlaista sideainetta infrarakentamisen tarpeisiin. Ecolanin yhdessä kumppaniensa kehittämä uusiosideaine kuormittaa ilmastoa perinteisiä rakennusmateriaaleja vähemmän. Ecolan on valittu sideainetoimittajaksi Tampereen kaupungin uuden Hiedanranta-kaupunginosan rakentamishankkeeseen, jossa lentotuhkapohjaista uusiosideainetta tullaan käyttämään erilaisissa maarakentamiskohteissa.