MAN - Vaihtoautot

Ruotsin valtion tie- ja kuljetustutkimusinstituutti VTI on analysoinut sähköteiden etuja ja haittoja raskalle liikenteelle. Tulokseksi on saatu, että sähkötiet olisivat sekä kannattavia että ympäristön kannalta edullisia vähentyvien päästöjen kannalta.

Trafikverketin rahoittamana tutkittiin kolmea sähköistyskohdetta: 1) E4 Tukholma-Norrköping 160 km; 2) E4 Tukholma-Malmö 600 km; 3) E6 Skåne-Göteborg ja RV40 Göteborg-Jönköping 860 km.

Kaikki vaihtoehdot todettiin kannattaviksi, jos saavutettavalle CO2-vähennykselle annetaan arvoksi tämän hetken CO2-päästövero 1,14 Rkr/kg.

Sähköistystä pidetään yhtenä tärkeimmistä keinoista vähentää tieliikenteen päästöjä. Raskaille kuorma-autoille toimintamatka jää akkujen varassa riittämättömäksi, jolloin jatkuvasyöttöinen johdinsähkö jää yhdeksi vaihtoehdoksi. Koska tekniikan kehitys akkusähköpuolella voi johtaa edullisimpaan ratkaisuun myös pitkillä matkoilla, investointi sähköteihin sisältää tietyn riskin.

Ratkaisuna nähdään valtio päävastuullisena sähköteistä tulevaisuudessa. Se ratkaisisi ongelmia, joita voi syntyä, jos käyttö- ja hoitokustannukset jakautuvat yksityispuolella eri vastuunkantajille.

(Transportnet.se)