Vaasan yliopisto, Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto ja Åbo Akademi rakentavat Wärtsilän ja AGCO Powerin sekä muiden yritys- ja tutkimuskumppanien tutkimuskonsortiota, joka innovoi yhdessä tiekarttaa kohti vähäpäästöistä merenkulkua ja vähäpäästöisesti toimivia työkoneita. Konsortion tavoitteena on lisäksi kehittää polttoainejoustavia teknologioita ja arvioida niiden vaikutuksia toimialojen koko arvoketjuun. Business Finland rahoittaa valmisteluhanketta.
Vaasan yliopistonpolttomoottoriratkaisujen apulaisprofessorin Maciej Mikulskin mukaan toiveena on saada tulevaan konsortioon neljän suomalaisyliopiston lisäksi useita kansainvälisiä tutkimuskumppaneita, viidestä kymmeneen konsortioon sitoutunutta yritystä sekä lainsäädäntöön ja politiikkaan liittyviä kumppaneita. Yliopistojen, Wärtsilän ja AGCO Powerin yhteistyötä täydentävät polttoaineyhtiöt, jälkikäsittelylaitteiden valmistajat ja sähköisten energiantuotantoratkaisujen toimittajat. Tavoitteena on uuden konsortion kanssa tiiviissä yhteistyössä toteutettava yhteistutkimus- ja innovointihanke. Nykyistä CleanShip-valmisteluhanketta jatkava yhteistutkimushanke Clean Propulsion Technologies on suunniteltu alkavaksi vuonna 2021.
Mikulski kertoo, että valmisteluhanketta seuraavassa, tulevassa Clean Propulsion Technologies -tutkimushankkeessa kehitetään esimerkiksi matemaattiseen mallintamiseen perustuvia virtuaalisia antureita moottoreihin ja jälkikäsittelyjärjestelmiin sekä demonstroidaan uusia, erittäin puhtaita monen polttoaineen polttoteknologioita. Näitä yhdistellään useita eri energiamuotoja käyttävään koneistojärjestelmään.
Tavoitteena on kehittää ratkaisu, joka täyttää tulevat päästö- ja kasvihuonekaasuvaatimukset. Lisäksi hankkeessa selvitetään, millaisia lainsäädäntövaatimuksia ja liiketoimintamalleja uusiin teknologioihin liittyy.