Ruotsin valtion liikenne- ja kuljetustutkimuslaitos VTI toteaa, että viimeinen kilometri on kuljetusketjun kallein, tehottomin ja eniten haitallisia päästöjä aiheittava osa. Pakettien ja tavaran kuljettaminen perille polkupyörällä on kustannustehokas, nopea ja vähäpäästöinen ratkaisu. Tavarapyörä on tuloksellinen ja menestyvä ratkaisu citylogistiikalle, VTI toteaa.
Kevyiden kuorma-autojen osuus on viimeksi kuluneina vuosina kasvattanut osuuttaan verkkokaupan kasvun myötä. Se merkitsee myös haitallisten päästöjen ja tungoksen lisääntymistä. Tavarapyörät ovat nopeita, helppoja ja nopeita pysäköidä, ovat päästöttömiä ja vaativat vähän tilaa. Pakettiautot ovat harvoin täyteen kuormattuja. Jos niitä voidaan korvata tavarapyörillä, se palvelee kaikkien etuja.
Tavarapyörien käyttökelpoisuutta voidaan vielä parantaa merkittävästi. Lakimuutosten lisäksi myös infrastruktuuria voidaan parantaa. Korkeat reunakivet, jyrkät mutkat ja ahtaat kulkuväylät hidastavat ja vaikeuttavat etenkin tavarapyörien kulkua, VTI perustelee.
(Trailer.se)