MAN - Vaihtoautot

Euroopan autovalmistajien yhdistys (ACEA) on julkaissut uutta tietoa kuorma-autojen latauspisteiden ja tankkausasemien lukumäärästä, joka tarvitaan vuosien 2025 ja 2030 CO2 -tavoitteiden saavuttamiseksi. Latauspisteiden suhteen tämä tarkoittaa siirtymistä nykyisestä lähes nollasta latauspisteestä noin 90 000 julkiseen pisteeseen seuraavan vuosikymmenen aikana, jotta siirtymä hiilidioksidineutraaliin tieliikenteeseen onnistuisi.

-Viime vuonna EU hyväksyi ensimmäiset raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidistandardit, joita sovelletaan vuosina 2025 (-15%) ja 2030 (-30%). Nämä kuorma-autojen CO2-tavoitteet asettavat erittäin haastavat virstanpylväät tiellä kohti hiilineutraalisuutta. Jotta voimme seurata näitä jyrkkiä vähennyksiä, olemme sitoutuneita ja valmiita tuomaan markkinoille kasvavan määrän päästöttömiä kuorma-autoja, kertoo ACEA:n hyötyajoneuvoneuvoston puheenjohtaja ja Scanian toimitusjohtaja Henrik Henriksson.

Suurin osa Euroopassa myytävistä kuorma-autoista on kuitenkin edelleen dieselkäyttöisiä, koska se on liikenteenharjoittajien kannalta helpoin ja kustannustehokkain energiankuljetusalusta. Tilastot paljastavat nyt ensimmäistä kertaa uusien myytyjen kuorma-autojen polttoainetyypit. Nämä ACEA:n uudet luvut osoittavat, että 97,9% kaikista keskiraskaista ja raskaisista kuorma-autoista, jotka myytiin vuonna 2019, oli dieseleitä, 0,1% bensiinikäyttöisiä, 1,7% toimi maakaasulla, 0,2% oli täyssähköjä ja 0,1% hybridejä.

Jos siirrymme eteenpäin vuoteen 2030, noin 200 000 akkukäyttöisen kuorma-auton pitäisi olla toiminnassa EU:ssa, jotta ACEA:n arvioiden mukaan saavutettaisiin kyseiselle vuodelle asetettu hiilidioksiditavoite. Kun viime vuonna myytiin noin 700 keskiraskasta ja raskasta (yli 3,5 tonnia) akkukäyttöistä kuorma-autoa, tämä tarkoittaa, että sähkökuorma-autojen myynnin on kasvettava 28-kertaiseksi seuraavan 10 vuoden aikana.

-Tiheän vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuriverkon käyttöönotto on yksi keskeisiä edellytyksiä hiilivapaan tavaraliikenteen saavuttamiselle. Eurooppan tulisi kiireesti ottaa käyttöön sitovat sitoumukset vähintään vuoteen 2025 mennessä ainakin 37 000 latauspisteen, 50 vedyn tankkausaseman ja 750 LNG-aseman avaamiseen, Henriksson totesi.

Raskaat ajoneuvot eivät yksinkertaisesti voi käyttää henkilöautojen infrastruktuuria, koska niiden energia- ja energiantarve on huomattavasti suurempi, samoin kuin erityiset tila-, pysäköinti- ja kulkuvaatimukset. Jos Eurooppa haluaa saavuttaa nämä käyttöönoton vähimmäistasot, jäsenvaltioille asetettavat sitovat kuorma-autoinfrastruktuurin tavoitteet on nyt asetettava voimaan vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuridirektiivillä, ACEA kehottaa.

Puuttuvat tekniset standardit olisi määriteltävä, ja tarvittavat standardointiprosessit aloitettava. Investoinnit infrastruktuurin laajentamiseen vaativat merkittävää taloudellista ja hallinnollista tukea EU:lta ja kansallisilta hallituksilta. Myös liikenteenharjoittajia olisi kannustettava investoimaan ajoissa yksityisiin ja osittain julkisesti saatavilla oleviin varastojen yhteydessä oleviin latausasemiin.

-On selvää, että teollisuutemme nyt kamppailee välittömissä COVID-19-kriisiin liittyvissä kysymyksissä. Tästä huolimatta pidämme pitkän aikavälin ilmastotavoitteet näkyvissä. Kuorma-autoteollisuudella ja poliittisilla päättäjillä ei ole varaa antaa periksi tällä hetkellä, Henriksson sanoi.