Tänä keväänä vapun jälkeisenä viikonloppuna Classic Motorshowssa paneudutaan työssä käytettävien ajoneuvojen moninaisuuteen, kun näyttelyn teemana on ”Työn sankarit – ajoneuvot töissä”. Teeman kokoonpanoon kuuluu niin itsestään selviä hyötyajoneuvoja kuin yllättäviäkin yksilöitä.
Esimerkiksi paketti- ja kuorma-autoja on käytetty laajasti erilaisissa työtehtävissä ja ne on tietenkin huomioitu teemaosastolla. Aihepiiristä on valittu muutamia edustamaan tavarankuljetusautoja, joista yhtenä esimerkkinä on Shellin värityksellä oleva 60-luvun alun Scania-tankkeri.
Kaksipyöräiset aiemmin merkittävässä roolissa työelämässä
Mutta missään nimessä teemaosaston kalusto ei ole vain isoa ja raskasta. Esimerkiksi erilaiset kaksi- ja kolmipyöräiset kuuluvat olennaisesti teemaan, vaikka ne nykyään ovatkin pääosin harrastevälineitä. Pienten tavaroiden kuljetuksissa käytettäviä ajoneuvoja edustaa Vespan tavaraskootteri, joka ketteryytensä ja pienikulutuksisuutensa ansiosta on lähettien käytössä ollut suosittu Suomessakin.
Kaksipyöräiset ovat myös olleet luonteva valinta, kun hankalissa paikoissa sijaitseville työmaille on täytynyt päästä. Ennen sotia muun muassa Kemi Oy:n virkailijat kulkivat Lapissa savotalta Harley-Davidsoneilla, kun ajoteitä ei varsinaisesti ollut. Ja savotalle piti metsureidenkin ympäri maatamme päästä ja usein se tapahtui Jawalla, jossa oli tukisukset sivuilla.
Poliisin ja armeijan käytössä ajoneuvo jos toinenkin
Monipuolisesti erilaisia ajoneuvoja on käytetty etenkin poliisien ja puolustusvoimien työtehtävissä. Autojen lisäksi poliisit ovat jo pidemmän aikaa olleet tien päällä myös skoottereilla, mopoilla ja moottorikelkoilla. Moottoripyöräpoliisit ovatkin noin sadan vuoden ajan kuuluneet kesäiseen katukuvaamme.
Puolustusvoimilla taas on ollut, ja on edelleen, yksi maamme monipuolisimmista ajoneuvokalustoista. Lisäksi sota-aikana siviileiltä lunastettiin rintamalle tavallisia henkilöautoja muun muassa upseerien kuljetustehtäviä varten.
Crown Imperial Limousine virka-auto mukana teemaosastolla
Virka- tai edustusautot taas ovat esimerkkejä autoista, joiden ei aluksi ajattelisi kuuluvan tämän vuoden teemaan, mutta työasioitahan niilläkin on hoidettu. Yhtenä virka-autona mainittakoon vasemmistolaiselle puolustusministeri Emil Skogille vuonna 1956 hankittu Crown Imperial Limousine.
Auton hankinta herätti aikanaan paljon keskustelua silloin köyhässä Suomessa, sillä kyseinen automalli oli tuon ajan kallein Yhdysvalloissa sarjavalmistettu neliovinen henkilöauto. Hintaa autolle kertyi Suomeen tuotuna 2 375 000 markkaa. Valtion hankintana siitä ei peritty autoveron esiasteena tuolloin käytettyä hinnantasausmaksua. Mikäli maksu olisi peritty, olisi auton hinnaksi muodostunut noin 4 200 000 markkaa.
Puolustusministeriöltä autoa lainattiin myös presidentin kanslialle, joka hyödynsi sitä etenkin ulkomaalaisten vieraiden kuljetukseen. 60-luvulla auto siirtyi Suomen Höyrylaiva Oy:lle, jonka jälkeen se on ollut eri kokoelmissa ja harrastajien omistuksessa. Keväällä tämä yksilö on Lahdessa nähtävillä yhtenä työn sankarina.
Edellä mainittujen ajoneuvojen lisäksi teemaosastolle tulee niin isompia kuin pienempiäkin työn sankareita jakelumopoista maatalouskoneisiin ja kaikkea siltä väliltä.
Classic Motorshow 2.–3.5.2020