MAN - Vaihtoautot

Polkupyörällä viimeiset kilometrit

DHL on aloittanut City Hub -pilottiprojekteja, joissa lisätään tavarapolkupyörien käyttöä kaupunkien sisäisissä kuljetuksissa. City Hub on kustomoitu perävaunu, johon mahtuu neljä DHL Cubicycle -polkupyörille tarkoitettua konttia. Polkupyörä kuljettaa kontin, jonka kantavuus voi olla 125 kg ja tilavuus kuutiometri. DHL:n kuljetusauto tuo perävaunun kaupungin keskustaan, missä kontit lastataan nopeasti polkupyörien kyytiin viimeisen kilometrin kuljetusta varten.

DHL:n laskelmien mukaan City Hub voi korvata kaksi normaalia kuljetusajoneuvoa ja vähentää näin 16 tonnia CO2-päästöjä vuodessa. DHL on aloittanut City Hub -pilottiprojektit Frankfurtissa Saksassa ja Utrechtissa Alankomaissa.


Niemi Palveluille kaksi kaasuautoa

Niemi Palveluiden kaasuautoissa käytetään Gasumin biokaasua, joka valmistetaan biohajoavista raaka-aineista.

Niemi Palvelut on hankkinut muutto- ja jakelukuljetuksiin kaksi Volvo FE CNG -kaasuautoa. Ensimmäinen kaasuauto toimitettiin syyskuussa ja toinen marraskuussa.

Kaasuautoilla hoidetaan pääsääntöisesti kuluttaja- ja yritysmuuttoja sekä valtion ja kuntien virastojen ja liikelaitosten muutto- ja muutosprojekteja. Autoja käytetään myös erilaisissa koti-, toimisto- ja julkitilakalusteiden jakeluajoissa. Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Niemen mukaan kokemukset kaasuautoista ovat olleet hyviä.

-Kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan. Henkilökunta on ottanut uuden tekniikan kiinnostuksella vastaan. Heidän kokemuksensa mukaan biokaasuautolla ajaminen ei poikkea merkittävästi muista autoista.


MAN ja CNL tuovat sähkökuorma-autot jakelukuljetuksiin

MAN Truck & Bus ja Itävallan kestävän liikenteen järjestö CNL allekirjoittivat aiesopimuksen yhteistyöstä helmikuussa ja yhteistyösopimuksen allekirjoituksen yhteydessä MAN esitteli uuden, kaupunkien jakeluliikenteeseen tarkoitetun täyssähköisen kuorma-auton prototyypin. Osana yhteistyötä CNL:n kanssa MAN valmistaa testiajoneuvot yhdeksän CNL-jäsenyrityksen käyttöön vuoden 2017 lopulla. CNL on suunnitellut käyttävänsä sähkökuorma-autoja kaupunkien jakelukuljetuksissa vuodesta 2020 alkaen. MAN Truck & Bus on puolestaan työskennellyt uusien kaupunkiympäristöihin soveltuvien kuljetus- ja jäteautokonseptien parissa jo vuodesta 2009 alkaen.

Lue lisää...



Volvon konseptihybridi kaukokuljetuksiin

Volvo Trucksin konseptikuorma-auto on yhtiön ensimmäinen kaukokuljetuksia varten kehitetty hybridiajoneuvo. Tämän ja muiden entisestään parannettujen ominaisuuksien ansiosta polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt pienenevät kaikkiaan noin 30 prosenttia. Konseptikuorma-auto on Volvo FH ja moottorina on Volvo D13 Euro 6 Step C.

Konseptikuorma-auto esiteltiin ensi kertaa toukokuussa 2016, ja nyt Volvo Trucks on kehittänyt ja parannellut sitä entisestään. Uusien aerodynaamisten ominaisuuksien, parannetun vierintävastuksen ja keventyneen painon lisäksi uudessa versiossa on myös hybridivoimansiirto.

Hybridivoimansiirto toimii ottamalla talteen energiaa alamäissä, joiden kaltevuuskulma on yli yhden prosentin, sekä jarrutettaessa. Talteenotettu energia varastoidaan kuorma-auton akkuihin, ja sitä käytetään sähkömoottorin käyttövoimana tasaisilla teillä ja loivissa mäissä. Volvo Trucksin kuljettajaa tukevasta I-See -järjestelmästä on kehitetty erikoisversio erityisesti hybridivoimansiirtoa varten. Toiminto analysoi edessä olevan reitin mäet ja laskee kaikkein taloudellisimman ja tehokkaimman tavan hyödyntää sekä diesel- että sähkömoottoria ja optimaaliset ajankohdat talteenotetun energian hyödyntämiselle.


Hankook avaa testauskeskuksensa Suomessa

Premium-rengasvalmistaja Hankook on virallisesti avannut eurooppalaisen talvirenkaiden testauskeskuksensa, joka on nimeltään Technotrac ja sijaitsee Ivalossa, noin 300 km napapiirin pohjoispuolella. Suomalaiselle Test World Oy:lle annettiin vuoden 2015 lopulla tehtäväksi laitoksen rakentaminen. Testauslaitoksen avaaminen merkitsee sitä, että Hankookin Euroopan markkinoille suunnatut talvirenkaat, jotka kehitetään ja valmistetaan Euroopassa, voidaan nyt myös testata todellisissa eurooppalaisissa talviolosuhteissa.

Uuteen testauslaitokseen kuuluu kolme niin sanottua tasaista testirataa (flat track), joita käytetään jarrutuksen, pidon ja poikkisuuntaisen vakauden testaamiseen lumella ja jäällä, sekä kaksi kuljettajan omakohtaiseen rengasarviointiin tarkoitettua lumella ajettavaa testirataa, jotka on suunniteltu erityisesti täyttämään saksalaisten premium-autonvalmistajien tarpeet. Laitoksella on myös erinomainen infrastruktuuri, johon kuuluu toimistoja ja kokoustiloja ja huipputasoisia korjaamoita sekä suuri kylmävarasto. Ivalon pitkä talvi ja vakaat talviolosuhteet vaikuttivat yhtenä tekijänä päätökseen rakentaa sinne maailman pohjoisin talvitestauslaitos.


Liikenneverkon tulevaisuutta arvioivan parlamentaarisen työryhmän jäsenet

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 8. helmikuuta 2017 parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä on määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmän jäsenet on nimetty. Työryhmässä on edustettuna kaikki eduskunnassa edustetut puolueet.

Parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän työn tavoitteena on luoda kustannustehokas, pitkäjänteinen ja tarkoituksenmukainen suunnitelma väyläverkon kehittämiselle ja rahoitukselle. Lisäksi työryhmän tehtävänä on pohtia keinoja, joilla vastataan kansallisen ilmastopolitiikan liikenteelle asettamiin päästövähennystavoitteisiin ja luodaan edellytyksiä liikenteen automatisaatiolle ja liikenteen digitaalisten palvelujen syntymiselle.

Työryhmän puheenjohtajana toimii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Jäsenet ovat:
kansanedustajat Mirja Vehkaperä ja Markku Rossi, Suomen keskusta
kansanedustajat Jukka Kopra ja Markku Eestilä, Kansallinen kokoomus
kansanedustajat Ari Jalonen ja Jari Ronkainen, Perussuomalaiset
kansanedustajat Krista Kiuru ja Harry Wallin, Suomen Sosiaalidemokraattinen puolue
kansanedustaja Mats Nylund (varajäsen kansanedustaja Mats Löfström), Ruotsalainen kansanpuolue
kansanedustaja Peter Östman (varajäsen kansanedustaja Antero Laukkanen), Kristillisdemokraatit
kansanedustaja Kari Uotila (varajäsen kansanedustaja Katja Hänninen), Vasemmistoliitto
kansanedustaja Olli-Poika Parviainen (varajäsen kansanedustaja Jyrki Kasvi), Vihreä liitto

Työryhmän pysyvinä asiantuntijoina ovat ylijohtaja Juhapekka Ristola, liikenne- ja viestintäministeriöstä, budjettipäällikkö Hannu Mäkinen, valtiovarainministeriöstä ja neuvotteleva virkamies Johanna Osenius, työ- ja elinkeinoministeriöstä. Työryhmän pääsihteerinä toimii ylijohtaja Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Työryhmä voi lisäksi asettaa alatyöryhmiä ja käyttää asiantuntijoita.

Työryhmän toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018. Työryhmän on tarkoitus antaa väliraportti päästövähennyksiin liittyvistä esityksistä 18. elokuuta 2017.

Lisätietoja

ylijohtaja Mikael Nyberg, p. 0295 34 2474


SEAT Componentes valmistaa Volkswagen-konsernin uuden vaihteiston

SEAT Componentes -tehdas on saanut valmistaakseen Volkswagen-konsernin uuden MQ281-vaihteiston. MQ281 on 6-vaihteinen manuaalinen vaihdelaatikko, joka asennetaan MQB-alustaisiin autoihin. Espanjassa El Prat de Llobregatin kaupungissa sijaitseva SEAT Componentes on yksi Volkswagen-konsernin omistamista vaihteistovalmistajista.

SEAT Componentes aloittaa uuden vaihteiston valmistuksen vuonna 2019 ja tuotannon ennustetaan kasvavan 450 000 yksikköön. Ensimmäinen uudella vaihteistolla varustettu malli tulee olemaan Volkswagen Passat. Vuoteen 2019 mennessä tehtaaseen asennetaan uudet tuotantolaitteet ja -linjat, jotta tehtaassa voidaan valmistaa 1800 uutta MQ281-vaihteistoa päivittäin.


DB Schenker ja Turun kaupunki neuvottelevat kiinteistöjärjestelystä

DB Schenker ja Turun kaupunki neuvottelevat kiinteistöjärjestelystä uuden terminaalin rakentamiseksi Logicityn alueelle. Tällä hetkellä DB Schenkerillä on terminaalitoimintoja Turussa Juhana Herttuan puistokadulla sekä Nosturinkadulla Turun kaupungilta vuokratuilla tonteilla. Yhteensä kahdeksan hehtaarin suuruiset alueet sijoittuvat vireillä olevan Herttuankulma-nimisen asemakaavamuutoksen alueelle.

Lue lisää...


Autojen turvallisuusstandardien pelätään jäävän kehityksen kelkasta

Euroopan komissio teki viimeisen suuren muutoksen EU:n ajoneuvojen turvallisuusstandardeihin vuonna 2009. Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston mielestä EU:n säädökset eivät pysy teknologian perässä.

- Vuonna 2009 harva tiesi Uberista, Teslan 'Autopilot'-toiminnosta tai Googlen itseajavasta autoprojektista. Teknologinen kehitys, varsinkin autoteollisuudessa on jatkunut kiihtyvällä vauhdilla siitä lähtien. Valitettavasti Euroopan komissio ei ole jostain syystä saanut muistiota, Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n toimitusjohtaja Antonio Avenoso toteaa.

Seuraava ajoneuvojen turvallisuusstandien päivitysehdotukset on tarkoitus tehdä maaliskuussa 2018.

- Tämä on täysin mahdotonta hyväksyä. Parannetut ajoneuvojen liikenneturvallisuusstandardit ovat kriittisiä liikennekuolemien ja -onnettomuuksien vähentämisessä EU:n teillä, Avenoso sanoo.

ETSC:n mukaan kuluttajat eivät ole tietoisia, että autot, jotka täyttävät ainoastaan minimivaatimukset EU:n turvallisuusstandardeissa, saisivat nolla tähteä Euro NCAP turvallisuustesteissä. NCAP on syyttänyt Fordia tietoisesta Euroopan markkinoille tuodun ajoneuvon turvallisuusteknologiatason pienentämisestä.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto vaatii muun muassa kuljettajaa avustavien teknologioiden, kuten automaattisen hätäjarrun ja älykkään nopeusavustimen, lisäämistä standardeiksi. Kahdeksan EU-maan liikenneministeriä vaativat aiemmin tässä kuussa EU-komissiolta kuorma-, linja- ja henkilöautojen turvallisuusstandardien päivittämistä vuoden 2017 aikana.


Kevytkuormuri Piaggiolta

Piaggio on paljon muutakin kuin Vespa. Tai Gilera tai Derbi. Tai suuria vesi- ja ilma-aluksia. Piaggio APE, kolmipyöräinen umpi- ja avolavapaku oli suosittu Suomessakin, jopa oman puoliperävaunun vetäjänä.

Uusi nelipyöräinen Piaggio Porter umpi- ja lavapaku on tarjolla myös 11 kW:n sähkömoottorilla 55 Nm väännöllä. Avolavalla omapaino on 1280 kg ja hyötykuorma 520 kg. Kippiautona sillä on 1,2 l:n kaasu/bensamoottori joka antaa 112 Nm tai 97 Nm vääntövoimaa omapaino on 1275 kg ja hyötykuormana 925 kg.

 


Kaasu-Connect markkinoille

Ford kyntaa tehokkaasti pakettiautoissa. Uusinta on Ford Transit Connect kaasumoottorilla. Ruotsissa1,0 litran 100 hv:n bensamoottori muunnetaan kaasumoottoriksi.

Uutta on myös 130 hv:n diesel-Transit avolavalla. Alle 3,5 t kokonaispainoon mahtuu reilut 1500 kg kuormaa.


Onspot kevytkuormaajiin, Norjassa ja Ruotsissa jopa vakiovarusteena

Joitakin vuosia sitten esiteltiin vain 55 kg painava Onspot "ketjuliukueste" kevytkuormureille. Se on tänään vakiovarusteena kakissa MB Sprinter ambulansseissa  ja yhteensä yli 1000 ambulanssissa Norjassa. Kevyt Onspot on menestynyt hyvin paitsi ambulansseissa myös pakettiautoissa ja kevytkuorma-autoissa Ruotsissa. Kevytkuorma-autoille ei ole määrätty ketjupakkoa Ruotsissa eikä Norjassa, mutta raskaissa kuorma-autoissa on oltava ketjuvarustus Norjassa. Norjassa ketjuvaatimus täyttyy myös Onspotilla.

Suomessa Onspotilla, kuten ketjuilla ylipäätään, on ollut vaatimaton menestys. Käytännöllisen ketjuratkaisun markkinointi ei ole nostanut päätään Suomessa.


Suomi EU:n 3. tehottomin liikennekuolemien vähentämisessä

Suomi on onnistunut vähentämään liikennekuolemia vuosina 2010-2015 kolmanneksi vähiten Euroopan Unionin maista. Euroopan komission tilaston mukaan liikennekuolemat ovat vähentyneet Suomessa vain 2% kyseisenä ajanjaksona, kun EU:n keskiarvo liikennekuolemien vähentämisessä on 17%. Suomen perässä ovat ainoastaan Hollanti (1%) ja Luxemburg (-13%). Listan kärjessä oleva Portugali on onnistunut vähentämään vuosina 2010-2015 liikennekuolemia 37%.

Tilasto ei ota kantaa EU-maiden liikenneturvallisuuden vertailuajanjakson lähtötilanteeseen. Vuoden 2015 liikennekuolemissa Suomi on kuitenkin EU:n keskiarvon paremmalla puolella. Suomessa tapahtui vuonna 2015 miljoonaa asukasta kohden 49 liikennekuolemaa, kun EU:n keskiarvo oli 51,5. Parannettavaa Suomella kuitenkin on, sillä Maltalla tapahtui 26 ja Ruotsissa 27 liikennekuolemaa miljoonaa asukasta kohden.

Euroopan komission Road Safety 2015 -tilastot voi lukea tästä.


Helsingin Sataman Länsiterminaali 2 avautuu 27.2.

Helsingin Satama Oy:n Länsiterminaali 2 avataan Länsisatamassa matkustajien käyttöön aamulla 27.2.2017. Länsiterminaali 2 on suunniteltu palvelemaan erityisesti nopeaa reittiliikennettä ja sen 6–7 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Uusi terminaali on Olympiaterminaalin lisäksi vasta toinen alun perin matkustajakäyttöön suunniteltu rakennus.

Helsingin Satamalle uuden Länsiterminaali 2 siihen liittyvien laiturien, matkustajasiltojen ja -käytävien, kenttäalueiden ja teiden rakentaminen sekä meriväylän parantaminen on ollut kuluvan vuosikymmenen suurin satsaus.


KESLA nosturit myös kappaletavaran nostoon

Kesla-nostureista malli 2117Z on mahdollista varustella myös vakaudenhallintajärjestelmällä ja radio-ohjauksella, jotka mahdollistavat nosturin käytön mm. jätesäiliöiden (ns. Molokkien) tai muun kappaletavaran nostamisessa.

KESLA Z17 recycling-mallin, joka on vakaudenhallintajärjestelmällä ja radio-ohjauksella varusteltu KESLA 2117Z-nosturi, myynti on aloitettu menestyksekkäästi ranskalaisen yhteistyökumppaneiden kautta, mutta markkinoita löytyy Suomestakin niin kierrätys- kuin kappaletavarapuolella.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!