Nykyisissä EU: n säännöissä edellytetään, että hallitukset suorittavat säännöllisiä liikenneturvallisuustarkastuksia, tunnistavat riskialttiita alueita ja asettavat turvallisuuden etusijalle uusien teiden rakentamisessa, mutta lainsäädäntöä sovelletaan tällä hetkellä vain Euroopan suurimpiin teihin, jotka tunnetaan yhdessä Euroopan laajuisena liikenneverkkona (TEN-T).
Sääntöjen tarkistettu versio laajentaa nämä toimenpiteet koskemaan kaikkia moottoriteitä, kaikkia "ensisijaisia teitä" ja kaikkia EU: n rahoitusta saaneita teitä. ETSC ja muut organisaatiot ovat vaatineet kaikkien tärkeimpien kaupunki- ja maaseudun teiden kattamista. EU:n politiikot, jotka edustavat Euroopan komissiota, parlamenttia ja jäsenvaltioita, eivät suostuneet laajentamaan pakollisia sääntöjä niin pitkälle, mutta maat voivat silti laajentaa kattavuusaluetta jos haluavat.
Euroopan komission tutkimuksen mukaan ehdotetuilla toimenpiteillä voitaisiin säästää 3 200 henkeä ja estää yli 20 000 vakavaa loukkaantumista vuosina 2020–2030. EU on myös sopinut, että olisi kehitettävä tienviittojen ja tien merkintöjen yhtenäistämistä kaikkialla Euroopassa. Korkeatasoiset liikennemerkit ja tien merkinnät kaikkialla Euroopassa ovat tärkeä tekijä, kun autot kulkevat yhä korkeammilla automaatiotasoilla.
Tänään hyväksytty epävirallinen poliittinen sopimus on nyt hyväksyttävä virallisesti sekä Euroopan parlamentissa että jäsenvaltioissa.