Rauman satama
Yleistä
Rauman satama sijaitsee Rauman kaupungista pohjoiseen. (Lähde: Wikipedia) Se on Suomen kolmanneksi suurin konttisatama. Sataman osuus länsirannikon satamien kautta kulkevista konteista välillä Turku–Tornio on yli 70 %. Sataman merkittävimmät tavaralajit ovat metsäteollisuustuotteet ja kappaletavara.
Sataman osat ovat Iso-Hakuni, Petäjäs, Laitsaaren keskuslaituri, Pikisaari, konttiterminaali ja Martinkarin öljy- ja kemikaalisatama. Laitureita on 20.
Rauman Satama Oy:lle uusi toimitusjohtaja
(Lähde: Twitter) Huhtikuussa 2021 satamayhtiö Rauman Satama Oy ilmoitti etsivänsä uutta toimitusjohtajaa nykyisen viranhaltijan eläköityessä. Toimitusjohtajan tehtäviksi kerrottiin yhtiön strategian johtaminen, operatiivinen johtaminen ja kannattavan kasvun luominen.
Rauman sataman laajennus
Rauman sataman laajennus koostuu useista vaiheista.
(Lähde: Wikipedia) Rauman Satama Oy käynnisti nykyisen konttiterminaalin alueella mittavan rakennusinvestoinnin huhtikuussa 2016. Hankkeen kustannusarvio on noin 21,5 miljoonaa euroa. Hankkeessa laajennetaan samanaikaisesti nykyistä konttiterminaalia rakentamalla lisää laituritilaa konttilaivoille sekä uutta satamakenttää konttien varastointiin.
(Lähde: KuljetusNet) Huhtikuussa 2016 Petäjäksen irtolastilaituria ryhdyttiin syventämään 12 metrin kulkusyvyyteen.
Vuoden 2016 meriväylän syvennys- ja konttiterminaalin laajennustöiden kustannusarvio oli runsaat 60 miljoonaa euroa. Kustannukset jakoivat Rauman Satama Oy, noin 34 miljoonaa euroa, ja Liikennevirasto, noin 28 miljoonaa euroa.