Länsilinjat testaa sähköbussia yhdessä Volvon kanssa Tampereella linjalla 29 huhtikuussa. Tampereen kaupunkikuvasta erottuu kevään aikana Volvon vihreä sähköbussi.
Kokeilun aikana Länsilinjat kartoittaa yhdessä linja-autoja valmistavan Volvon kanssa sähköbussin käyttöä kaupunkiliikenteessä ja nimenomaan Tampereen seudulla. Sähköbussi on tulevaisuuden ratkaisu, ja kokeilu on samalla oppimista ja kehittämistä molemmille yrityksille tulevaa varten.
Tampereen kokeilussa testataan erityisesti lataamiseen ja latausverkostoon liittyviä seikkoja. Lataaminen vaikuttaa sekä kuljettajan että varikon ja huollonkin työtehtäviin.
- Työnantajana on myös hienoa päästä tarjoamaan kuljettajien käyttöön uutta teknologiaa. Länsilinjoissa uskomme, että yhtiön valinnat ympäristön puolesta vahvistavat meitä niin sisäisesti kuin suhteessa kumppaneihimme ja asiakkaisiimmekin, näkee Terhi Penttilä.
Länsilinjat osallistui syksyllä Energiaviraston liikenteen infratuki -tarjouskilpailuun hankkeella, joka koski sähköbussien latausjärjestelmien rakentamista. Kaiken kaikkiaan Energiavirasto sai 11 eri infratukihakemusta, joista se tammikuussa myönsi tuen neljälle hakemukselle. Yksi voittajista oli Länsilinjat. Yhtiön hankkeen kokonaiskustannusarvio on 800 000 euroa, josta Energiaviraston tuki on 240 000 euroa.
- Hankkeen toteuttamisajankohta on vielä auki, mutta on selvää, että tuki vahvistaa meidän kykyämme tarjota tilaajille jatkossa myös sähköbussiliikennöintiä, toteaa Terhi Penttilä.
Länsilinjat investoi 29 uuteen bussiin
Länsilinjat on tekemässä vielä tämän vuoden aikana tähänastisen historiansa suurimman hankinnan: yhtiö ostaa noin 8,5 miljoonalla eurolla 29 uutta linja-autoa. Tampereen sisäiseen Nysse-liikenteeseen tulee 18 autoa (linjoille 11, 26 ja 27), Tampereen ja Nokian väliseen liikenteeseen tulee viisi autoa ja Turun seudun liikenteeseen tulee kuusi autoa. Nokian ja Tampereen väliä ajavat bussit käyttävät uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuvan polttoaineen valinnan on tehnyt ja siitä johtuvat lisäkustannukset maksaa pääosin Nokian kaupunki.
- Uusiutuvaa dieseliä käyttävät bussit ovat käytössä seuraavat 14 vuotta, joten päätös niistä vaikuttaa pitkään, toteaa Terhi Penttilä.
- Ennen täyssähköautoja uusiutuva diesel on myös kansainvälisen joukkoliikenneliiton eli UITP:n riippumattoman aineiston mukaan loistava ellei paras mahdollinen siirtymäajan vaihtoehto. Uusiutuva diesel on päästöiltään vähintään yhtä hyvä kuin biokaasu ja se on käytettävissä heti ilman lisäinvestointeja kalustoon tai tankkausinfraan toisin kuin esimerkiksi biokaasu.