MAN - Vaihtoautot

Liikenteen päästöjen vähentäminen ja vaihtoehtoiset polttoaineet nousivat keskusteluihin vuoden 2019 aikana. Raskaita yli 18 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin vuonna 2019 yhteensä 2843 kappaletta, joista vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia oli 2,3 %. Lähes 57 % vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivista kuorma-autoista oli Scanioita.

Vuonna 2019 Suomessa rekisteröitiin 67 vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivaa raskasta kuorma-autoa. Näistä Scanioita oli 38. Rekisteröidyistä ajoneuvoista lähes kaikki olivat biokaasukäyttöisiä, joko paineistetulla tai nesteytetyllä biokaasulla toimivia kuorma-autoja. Myös yksi bioetanolia käyttävä Scania rekisteröitiin Lahdessa.

Liikenteen kestävä kehitys ja päästöjen vähentäminen ovat olleet Scanian strategisia teemoja uuden sukupolven mallisarjan julkistuksen myötä. Scanian CO2-päästöjä vähentävät ratkaisut perustuvat kolmeen kulmakiveen: vaihtoehtoiset polttoaineet, ajoneuvojen energiatehokkuus ja kokonaistaloudellisuus sekä älykkäät ja turvalliset kuljetusratkaisut.

- Vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntä lisääntyi viime vuonna merkittävästi. Suuntaus on erityisesti kohti biopolttoaineita, fossiilisten polttoaineiden sijaan. Scanialla on tarjota asiakkailleen markkinoiden laajin valikoima biopolttoaineilla toimivia ratkaisuja. Näitä ovat tällä hetkellä erityisesti biokaasu, bioetanoli sekä HVO, joita voidaan kutsua myös uusiutuviksi polttoaineiksi. Niiden hiilidioksidipäästöjä (CO2) vähentävä vaikutus on jopa 90 % luokkaa. Lisäksi biopolttoaineita käytettäessä pienenevät terveydelle haitallisten lähipäästöjen eli hiukkas- ja typenoksidipäästöjen määrät. Dieselmoottoreiden kehitys on ollut vuosien saatossa merkittävää ja EURO6-päästöluokan dieselmoottorit ovat erittäin vähäpäästöisiä. Enemmänkin kyse on siitä, käytetäänkö moottorissa diesel- vai HVO-polttoainetta. HVO-polttoainetta käytettäessä päästään dieselmoottorilla samoihin CO2 päästövähennyksiin kuin kaasu- tai etanolimoottoreilla., kertoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara.

Vuonna 2019 rekisteröidyistä raskaista kuorma-autoista 2,3% oli vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia. Määrää on mahdollista vielä kasvattaa.

- Tankkausverkosto niin paineistetun kuin nesteytetynkin biokaasun osalta on kasvanut ja uusia tankkauspaikkoja perustetaan koko ajan. Myös muiden polttoainevaihtoehtojen saatavuus paranee kun tietämys ja käyttökokemukset lisääntyvät. Scanian laaja moottorivalikoima sopii moneen eri tehtävään ja se antaa erinomaisen mahdollisuuden harkita ajoneuvon hankinnan yhteydessä myös eri käyttövoimia. Myös meillä autonvalmistajana on tehtävä lisätä eri käyttövoimien tunnettuutta ja opastaa kuljetusyrittäjiä puhtaampien vaihtoehtojen käyttöön silloin kun se on toiminnan kannalta kokonaistaloudellisesti järkevää, valistaa Scania Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!