Hyundai vetykuorma-auto Sveitsin liikenteessä. Hyundai voitti Truck Innovation Award 2020 ennen vety-Nikolaa.
Polttokenno-vetyauto on sähkömoottorilla kulkeva auto, joka tekee itse tarvitsemansa sähkön. Se ei ole riippuvainen sähköverkosta ladatusta sähköstä kuten perinteinen sähköauto.
Ensimmäinen polttokenno-vetyauto, Hyundai, tuli markkinoille jo vuonna 2001. Sen jälkeen polttokenno-vetytekniikan yleistyminen on ollut kalleudesta johtuen hidasta. Nyt on kuitenkin polttokennon platinalle keksitty halvempia korvaavia ratkaisuja. Sen jälkeen polttokenno-vetytekniikka on ottanut jättiaskelia. Syksystä 2019 on vetyautot tulleet esille suurten ja pienten autonvalmistajien mallistoissa pienistä henkilöautoista suurimpiin kuorma- ja linja-autoihin.
Dramaattisin käänne tapahtui viime joulukuussa, kun Saksan hallitus ilmoitti aikomuksestaan johtaa Saksan autoteollisuus vetyautojen ykköseksi maailmassa. Tammikuussa 2020 Saksan Daimler ilmoitti omalta osaltaan: ”Tulevaisuus on vetyauton!”
Auto, tekniikka ja kuljetus ennusti ja perusteli samaa viime joulukuun numerossaan 10/2019.