MAN - Vaihtoautot

Ruotsin Tarfikverket pani Trivector Trafficin ja VTI:n ( valtion tietekninen tutkimuslaitos) selvittämään nopeusrajoitusten ja muiden nopeutta alentavien tekijöiden käyttömahdollisuuksia pyöräteillä sekä niiden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

Ruotsin lain mukaan ei ole mahdollista määrätä 30 km/t pienempiä nopeusrajoituksia. Pyöräilijöiden keskinopeudeksi todettiin yleensä 20 km/t. Vain pieni määrä pyöräilijöitä ylitti 30 km/t. Siten pienin nopeusrajoitus koskisi vain vähäistä määrää pyöräilijöitä.

Nopeusmittaukset toteutettiin reitillä, jolle oli asetettu 20 km/t nopeusrajoitus. Osoittautui ettei nopeusrajoituksella ollut mitään vaikutusta pyöräilijöiden käyttämään ajonopeuteen. Haastatteluissa pyöräilijät katsoivat, ettei ollut mahdollista noudattaa nopeusrajoitusta, kun pyörissä ei ollut nopeusmittaria.

Pyöräilijät epäilivät nopeusesteiden kuten pyörätien kavennusten ja muiden esteiden tehoa ajonopeuden alentamiseksi. 

Selvityksen lopputulema oli, ettei yleinen nopeusrajoitus pyöräilylle ollut vastannut tarkoitusta. Liikenneturvallisuuden kannalta olisi kuitenkin paikallaan määrätä pistekohtaisesti lyhyemmille osuuksille alennettuja nopeuksia pyöräilijöille.

(Transportnet.se)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!