MAN - Vaihtoautot

Häikäisevä auringonvalo aiheuttaa vuosittain tuhansia liikennetapaturmia. Boschin teknologia hyödyntää älykkäitä algoritmeja suojaamaan kuljettajaa häikäisyltä ilman, että tämän näkymä tiehen peittyy.

Virtual Visorissa on läpinäkyvä LCD-paneeli, kuljettajaa kohti katsova kamera sekä tekoälyohjelmisto kasvojen tunnistukseen, analysointiin ja seurantaan.

Bosch tuo keinoälyä yhteen huomaamattomimmista auton sisätilojen varusteista: kuljettajan häikäisysuojaan, jolle ei ole tapahtunut mitään kehitystä sitten sen keksimisen lähes vuosisata sitten.

Auringonpaisteesta johtuva hetkellinen sokaistuminen aiheuttaa kaksi kertaa enemmän auto-onnettomuuksia kuin mitkään muut sääolosuhteet.

Perinteinen häikäisysuoja ei ole tarpeeksi pätevä torjumaan tätä turvallisuusriskiä. Parhaimmillaankin se suojaa kuljettajaa vain osittain peittäen samalla myös osan näkyvyydestä.

Tähän ongelmaan Bosch tarjoaa ratkaisua vallankumouksellisella Virtual Visorillaan. Kyseessä on perinteisen häikäisysuojan korvaava läpinäkyvä LCD-näyttö ja siihen integroitu, intuitiivinen kamera. Boschin ratkaisu hyödyntää älykkäitä algoritmeja ja suojaa kuljettajaa häikäisyltä ilman, että näkymä tiehen peittyy. Virtual Visor esitellään CES 2020 -messuilla Las Vegasissa.

“Useimmille autoilijoille häikäisysuoja ei riitä vaarallisen häikäisyn välttämiseksi. Erityisesti auringonnousun ja -laskun aikoina aurinko voi huonontaa näkyvyyttä merkittävästi”, Bosch Car Multimedian johtaja Steffen Berns sanoo.

Älyä häikäisysuojaan

Virtual Visor yhdistää LCD-paneelin ja kuljettajaa seuraavan kameran, joka seuraa auringon aiheuttamia varjostuksia kuljettajan kasvoilla. Tekoälyä käytetään havaitsemaan missä silmät, nenä ja suu sijaitsevat, jotta järjestelmä pystyy tulkitsemaan kasvoille lankeavat varjot oikein. Algoritmi analysoi kuljettajan näkymän ja himmentää näytöstä vain sen osan, josta valo osuu kuljettajan silmiin. Näytön muut osat säilyvät läpinäkyvinä, jolloin häikäisysuoja ei peitä isoa osaa kuljettajan näkökentästä.

”Havaitsimme, että kuljettajat säätävät perinteisen häikäisysuojan varjostamaan silmiään jatkuvasti. Tämä havainto oli oleellinen tuotekonseptin yksinkertaistamisessa ja teknologian suunnittelussa”, sanoo Boschin Pohjois-Amerikan yksikön tekninen asiantuntija Jason Zink, joka on yksi Virtual Visorin kehittäjistä.