Kuljetus Arto Järvimäki Oy on perustettu vuonna 1987. Se työllistää sata kuljettajaa, jotka ajavat 60 autolla muun muassa elintarvikkeita pääkaupunkiseudulla. Marko Järvimäki tilasi Volvo FH LNG:n viime toukokuussa heti, kun se tuli myyntiin. Luovutus- ja tankkauskoulutuksen jälkeen Volvo FH LNG lähti ajamaan elintarvikkeita Keskolle.
Järvimäki korostaa, että päätökset eivät voi perustua vain taloudellisiin seikkoihin: kuljetusalan on kehityttävä ja kannettava omaa vastuunsa ympäristöstä.
– Ympäristöarvot ovat tärkeitä, eikä raha ei ole kaikki kaikessa. Meidän pitää miettiä myös tulevia sukupolvia. Maailma kehittyy paremmaksi vain konkreettisten päätöksien ja tekojen avulla.
Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo, että kaukoliikenteessä kaasuautolla voi ajaa yhdellä tankillisella jopa tuhat kilometriä. Hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin dieselautossa. Mikäli käytetään biodieseliä, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 100 prosenttia pienemmät.
– Kaasuauton polttoainekulut ovat pienemmät kuin dieselille. Tehosta ja väännöstä ei tarvinnut tinkiä yhtään. Moottori on 90 prosenttisesti sama kuin D13-dieselmoottori.
Järvimäki toteaa, että Volvo FH LNG on teknisesti samanlainen kuin dieselmalli. Vain tankkaamisessa on eroja.
– Tankkaaminen on samanlaista kuin formuloissa, siinä käytetään pikalukkoa. Tankkaaminen käytiin läpi käyttökoulutuksessa, ja se on helppoa.
Volvo FH LNG:n käyntiääni on hiljainen, mikä on tärkeä seikka, koska Järvimäen kaasuauto liikkuu pääkaupunkiseudulla asutuksen keskellä. Kaasuautolla ajetaan 22 tuntia vuorokaudessa kuutena päivänä viikossa.
Vuodessa kilometrejä tulee mittariin noin 60 tuhatta. Näillä kilometreillä alhaisempi polttoaineenhinta ei kompensoi korkeampaa hankintahintaa, eli taloudelliset syyt eivät olleet hankintamotiivi.