Volkswagen satsaa sähköautoiluun
- Luontiaika
- 02.06.2017 10:50
Volkswagen aikoo panostaa sähköiseen liikkumiseen, kuten myös polttomoottoriteknologian kehittämiseen. Volkswagen-konserni hakee maailmanlaajuista johtajuutta sähköisessä liikkumisessa vuoteen 2025 mennessä ja aikoo tehdä perinteisistä moottoreista 10–15 prosenttia tehokkaampia ja puhtaampia vuoteen 2020 mennessä.
Volkswagen AG:n pääjohtaja Matthias Müllerin mukaan 12 brändin konserni antaa selkeitä suuntaviivoja sähköisen liikkumisen laajentamisesta: vaihtoehtoisiin moottoritekniikoihin on investoitu viimeisten viiden vuoden aikana noin kolme miljardia euroa ja summa kolminkertaistetaan seuraavien viiden vuoden aikana.
- Konserni tuo markkinoille yli kymmenen uutta sähköistettyä mallia vuoden 2018 loppuun mennessä ja lisäksi yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä, Müller kertoi Hannoverissa pidetyssä yhtiökokouksessa.
Osa Volkswagenin tulevaisuuden suunnitelmaa ovat kumppanuudet uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseksi ja uusien teknologioiden edistämiseksi. Konsernilla on esimerkiksi suunnitelmia laajentua edullisten autojen luokkaan Tatan kanssa, yhteystyöyrityksestä JAC:n kanssa Kiinassa edullisten sähköautojen kehittämiseksi sekä lukuisia yhteistyöprojekteja liikkuvuuspalveluiden alalla.
SKAL: EU-liikkuvuuspaketti on pettymys Suomelle
- Luontiaika
- 02.06.2017 07:56
Komission eilen ehdottamaan EU:n liikkuvuuspakettiin sisältyvät kabotaasirajoitusten väljentäminen ja etäisyysperusteinen tiemaksumalli ovat Suomelle haitallisia. SKAL odotti esitykseltä kabotaasiliikenteen valvontakeinojen tehostamista, joustoja ajo- ja lepoaikoihin sekä jäsenvaltioille mahdollisuutta valita sopivin kansallinen tiemaksumalli.
Liikkuvuuspaketin (mobility package) esityksistä Suomelle haitallisimmat ovat kabotaasikuljetusten enimmäismäärän poistaminen, etäisyysperusteisen tiemaksumallin pakottaminen jäsenvaltioille ja tavaraliikenteen ajo- ja lepoaikojen jättäminen ennalleen. Nyt EU:lta olisi tarvittu pelisilmää ja jäsenvaltioiden välisten maantieteellisten erojen huomioimista.
Ruotsi: Pikkuperävaunussa 68,5% ylikuormaa
- Luontiaika
- 01.06.2017 10:04
Muutkin kuin paketti- ja kuorma-autonkuljettajat syyllistyvät rankkoihin ylikuormiin.
Tukholman poliisi pysäytti viime torstaina pikkuperävaunua vetävän henkilöauton, joka moottoritiellä eteni 45 km/t ajonopeudella ja jonka kuorma oli putomaisillaan moottoritielle.
Poliisi totesi, että henkilöautolla olisi saanut hinata enintään 3500 kg. Perävaunu painoi kuormineen 5300 kg. Kuljettajalla oli vain B-ajokortti ja olisi saanut hinata vain 750 kg painoa. Kuorman sidonta oli täysin riittämätön.
Poliisi otti talteen kuljettajan ajokortin heti paikalla, perävaunu jäi tien sivuun ja kuljettajalle jaettiin syyte laittomasta kuljetuksesta.
(Trailer.se)
EU: Lievennyksiä kabotaasille!
- Luontiaika
- 01.06.2017 08:12
EU-komissio esittää muutoksia kabotaasimääräyksiin. Ulkomainen kuljetusyriotys saisi viipyä esimerkiksi Suomessa 5 päivää (nyt 7 päivää), mutta saisi sinä aikana ajaa mielin määrin kuljetuksia Suomen sisällä (nyt 3 kuljetusta) ajo- ja lepoaikalain puitteissa ja (edellytettynä) Suomen palkkatason korvauksilla ja etuisuuksilla.
Suomessa EK, puu- ja paperiteollisuus, vientiteollisuus tulevat tervehtimään ilolla lievennyksiä. SKAL on jo ilmoittanut pettymyksensä esitettyihin muutoksiin.
Kabotaasimääräysten lievennykset mahdollistavat entistä rankempia väärinkäytöksiä ja oman kuljetuselinkeinomme uloslyöntiä, mikäli Suomen Tullin ja Poliisi lepsu valvontalinja jatkuu. Suomeen kaivataan muiden Pohjolan maiden - Ruotsin, Norjan ja Tanskan - kaltaista viranomaisvalvontaa, että EU:n kabotaasimääräyksiä myös noudatetaan. (toim. huom.)
Martti Peltonen ITOY Juryyn
- Luontiaika
- 30.05.2017 07:31
Autoinsinööri Martti Peltonen valittiin International Truck of the Year Juryn kokouksessa Portugalissa 24.05.2017 yksimielisesti Juryn jäseneksi Klaus Bremerin jälkeen. Bremer jatkaa International Bus & Coach of the Year Juryn jäsenenä.
Martti Peltonen aloitti toimittajana Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 1981. Hän toimi lehden päätoimittajana ja myös ITOY Juryn jäsenenä 1995-2008. Vuodesta 2008 Peltonen toimii katsastusinsinöörinä ja Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden freelance avustajana ja erikoistoimittajana.
ITOY Jury (International Truck of the Year tuomaristo) koostuu 25 Euroopan maan johtavien kuorma-autolehtien erikoistoimittajista. Se on valinnut Vuoden Kuorma-auton vuodesta 1977 lähtien. ITOY järjestöön on liittynyt ulkojäseninä Australian, Brasilian, Kiinan, Intian, Iranin, Japanin ja Etelä-Afrikan johtavien kuorma-autolehtien eikoistoimittajia.
Frostwing-tutkimushankkeessa testataan lentokoneen siipien jäänkestoa
- Luontiaika
- 24.05.2017 15:33
Suomessa on ainoana maana Euroopassa tehty tuulitunnelikokeita lentokoneen siipien jäänestonesteille ja ensimmäisenä maailmassa oikealle huurteelle.
Vuonna 2012 käynnistyneessä, tällä hetkellä Trafin ja FAAn yhdessä rahoittamassa hankkeessa tehdään maailmanlaajuisesti uniikkia tutkimusta. Hankkeen tavoitteena on lentoyhtiöiden toiminnan mahdollistaminen ja jääneston ympäristökuormituksen vähentäminen lentoturvallisuudesta tinkimättä.
Iveco Daily Tourys vuoden minibussi
- Luontiaika
- 24.05.2017 12:45
Iveco Daily Tourys palkittiin Minibus of the Year 2017 -tunnustuksella Madridin kansainvälisessä linja-autonäyttelyssä. International Bus & Coach Juryn jäsenet testasivat seitsemää minibussimallia. Tuomariston mukaan Daily Tourysin etuja ovat muun muassa sen hiljainen, mutta voimakas Euro 6 -moottori, sekä hyvin toimiva ja mukava automaattivaihteisto. Suomea International Bus & Coach Juryssä edustaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittaja Klaus Bremer.
Fleetrange tuo merellä seilaavan laivan vaikka taskuun
- Luontiaika
- 23.05.2017 10:35
Suomalainen yritys Fleetrange on kehittänyt pilvipohjaisen IoT-teknologiaa (Internet of things) hyödyntävän palvelun merenkulun toimijoille.
Palvelu tarjoaa reaaliaikaista tilannetietoa laivan liikkeistä, säästä ja mahdollistaa kommunikaation laivan ja maaorganisaation välillä.
Palvelua on jo testattu Suomenlahdella, Englannin kanaalin liikenteessä sekä Antarktiksen haastavissa olosuhteissa.
Fleetrangen LIVE IoT-yksikkö seuraa varustamon alusten operatiivista toimintaa ja ilmoittaa poikkeavista tapahtumista tarpeellisille osapuolille. Poikkeavia tapahtumia voivat olla esimerkiksi suunnitellulta reitiltä poikkeaminen, liiallinen kallistuma tai äkillinen väistöliike.
Fleetrange tutkii kumppaniensa kanssa myös tekoälyn mahdollisuuksia merenkulussa. Autonomiset alukset ovat pidemmän aikavälin päässä, mutta nyt kehitteillä olevat ratkaisut tulevat tukemaan autonomisten alusten operatiivista toimintaa tukevia järjestelmiä.
AdBlue-tappajat yleistyvät, EU kädetön
- Luontiaika
- 19.05.2017 13:18
Muun muassa verkkokaupassa myydään avoimesti ja maailmanlaajuisesti nk. AdBlue-tappajaa (AdBlue-killer), noin tulitikkurasian kokoista pientä elektronista lisälaitetta, joka tekee AdBluen tarpeettomaksi dieselmoottorissa. Keski- ja Etelä-Euroopassa jo kuukausikaupalla viranomaisia ja päästömääräyksiä petkuttanut pieni lisälaite on nyt tullut myös Pohjoismaaihin. Norjassa löytyi maahantuoltarkastuksessa pelkästään Svinesundissa viitisenkymmentä AdBlue-tappajaa. Pääsiäisratsiassa Etelä-Jyllannissa Tanskassa poliisi löysi yhdeksässä kuorma-autossa 35 tarkastetusta AdBlue-tappajan.
Tanskassa on heti määrätty 1000 Tkr sakko AdBlue-tappajan käytöstä. Ruotsissa ongelma on noussut ykkösasiaksi maahantulo- ja tienvarsitarkastuksissa. Kiinteää virhemaksua peräänkuulutetaan kovalla äänellä kuljetusalalla.
Suomessa asia ei ole noussut esille.
Sisu Polar 1 140 hv, 5 000 Nm!
- Luontiaika
- 19.05.2017 10:10
Väkeä riitti pilvin pimein, kun Sisu-Timo Korhonen paljasti Kuljetus 2017 uutispommin.
Sisu laukaisi Jyväskylän Kuljetus 2017 avajaispäivänä 18.5. kello 14.00 näyttelyn rajuimmann uutispommin: Sisu Polar kehittää tarpeen vaatiessa jopa 1 140 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 5 000 Newtonmetriä!
SmartVan -kalterit takaikkunoihin
- Luontiaika
- 12.05.2017 14:11
Oy Kaha Ab:n SmartVan valikoima kasvaa kesän aikana pakettiautojen takaikkunakaltereilla. Sähkösinkitystä, jauhemaalatusta 1,2 mm teräslevystä valmistettuja kaltereita saa sekä reiällisinä että umpinaisina.
Mallikohtaiset tuotteet sopivat tarkasti paikalleen, ja niiden asennus yksi- tai kaksiosaiseen ikkunaan onnistuu 15–20 minuutissa mukana tulevilla tarvikkeilla ja ohjeilla. Tanskalaisen SmartVanin korkealaatuiset, ruostumattomat kalterit on hinnoiteltu kilpailukykyisesti.
Kalmarin visio tulevaisuuden logistiikasta
- Luontiaika
- 12.05.2017 09:06
Kalmar on uudistanut Port 2060 -visionsa tulevaisuuden satamasta. Kalmarin uudistetun Port 2060 -vision mukaan vuonna 2060 data on mullistanut maailmankaupan ja tehnyt siitä entistä tehokkaamman, turvallisemman ja kestävämmän. Ihmiset asuvat älykaupungeissa osana globaalia ekosysteemiä, jossa kuluttajakysyntä ohjaa logistiikka- ja lastinkäsittelyteollisuutta.
- Uskomme, että vuonna 2060 palvelut ovat entistä yksilöidympiä ja tehokkaampia. Erikoistuotteita, kuten omaa suosikkikahvia voi tilata suoraan paikalliselta tuottajalta. Hyödykkeitä liikutetaan nopeasti maailman eri kolkista älykonteissa, jotka tuntevat sisältönsä ja määränpäänsä. Kaikki liikenne on automatisoitua ja hyvin tehokasta, kertoo Frank Kho, Kalmarin markkinatutkimuksesta, strategiasta ja kehityksestä vastaava johtaja ja Kalmarin Port 2060 -ajatushautomon jäsen.
Tom Tom Professional Ruotsi Special
- Luontiaika
- 12.05.2017 09:00
Navigaattorivalmistaja Tom Tom tarjoaa Ruotsissa ammattiliikenteelle "Go Professional" gps-navigaattoriaan, joka on erityisviritetty Ruotsin liikenteeseen. Sillä on elinikäinen karttapäivitys WiFin kautta.
Se näyttää mm. reittejä sovitettuina autokohtaiseen tilanteeseen ja henkilökohtaiseen tarpeeseen tarjoten matka-aikaa ja saapumisaikaa heti lähdöstä poistaen siten turhan kiireen. Yli 50 000 polttoaineasemaa, pysäköintialueita, ravintoloita sekä huolto- ja korjauspisteitä busseille ja kuorma-autoille on ladattu valmiiksi navigaattoriin sopimaan ammattikuljettajien tarpeisiin. Se myös varoittaa liikenteestä ja ruuhkista moottoriteiden lisäksi myös pienemmilläkin teillä. Se näyttää ruuhkan ja onnettomuuspaikan pituuden ja näyttää tieosuudet, joilla onnettomuudet ovat keskiarvoa yleisempiä. Näitä voidaan tarkastella riippumatta siitä, missä päin Eurooppaa kuljettaja ajaa.
ICAO: Maailmanlaajuiset kehykset tarpeen drone- ja UAV-lentolaitteille
- Luontiaika
- 12.05.2017 08:01
Sivili-ilmailun kansainvälinen kattojärjestö ICAO on 191 jäsenmaansa vaatimuksesta päättänyt osaltaan puuttua rajusti lisääntyvien drone-lentolaitteiden aiheuttamaan vakavaan lentoturvallisuusvaaraan muulle ilmaliikenteelle. ICAO kehittää kehykset maailmanlaajuiselle määräyskokoelmalle koskien drone- ja UAV-lentolaitteiden käyttöä ja liikennetteä alemmassa ilmatilassa.
ICAO:n piirissä tunnustetaan drone- ja UAV-kehityksen vakavaksi vaaraksi liikennelentokoneiden turvallisuudelle. Siksi niiden toiminnalle halutaan luoda säännöt miten ja missä ne voivat toimia turvallisesti loukkaamatta yksityistä turvallisuutta, ICAO perustelee.
Rengaspaineiden valvontajärjestelmä hyötyajoneuvoihin
- Luontiaika
- 11.05.2017 10:55
Continentalin kehittämä ContiPressureCheck on nyt saatavilla myös hyötyajoneuvoihin. Järjestelmä valvoo jatkuvasti renkaiden painetta ja lämpötilaa, ja varoittaa kuljettajaa, jos jonkin pyörän rengaspaine laskee.
Järjestelmä soveltuu suurempiinkin yhdistelmiin, sillä se kykenee tarkkailemaan samanaikaisesti jopa 24 rengasta.
Antureiden tyypillinen toimintaikä on 600 000 km tai kuusi vuotta, ja niitä voidaan tuona aikana siirtää vapaasti kuluneista renkaista uusiin.
ContiPressureCheck -järjestelmään voi tutustua lähemmin Kuljetus 2017 -messuilla Kaha Oy:n osastolla C133.