MAN - Vaihtoautot

Uusi MAN-kuorma-autosukupolvi saa uusia ominaisuuksia vuoden 2021 lopulla ja alkuvuodesta 2022. Perinteiset sivupeilit korvaava MAN OptiView -näköjärjestelmä sekä uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät uusista MAN-kuorma-autoista yhä turvallisempia ja käyttäjäystävällisempiä. Polttoainekustannuksissa säästöä jopa 3.7 %, kiitos uusien ajotoimintojen ja aerodynaamisten parannusten.

Kuljettajat ja kuljetusyritykset hyötyvät aikaisempaa enemmän digitaalisista palveluista

MAN lanseerasi viime vuonna uuden kuorma-autosukupolven ja esittelee nyt uusia ominaisuuksia, jotka tekevät uusista TGX-, TGS-, TGM- ja TGL-malleista entistäkin turvallisempia, käyttäjäystävällisempiä ja taloudellisempia sekä digitaalisempia. MAN OptiView -näköjärjestelmä, MAN CruiseAssist -kuljettajaa avustava järjestelmä, lisäsäästöt polttoaineessa jopa 3,7 %, sekä MAN Now – verkon kautta tehtävät ohjelmistopäivitykset – ja uudet digitaaliset palvelut ovat muutamia uusia innovaatioita, jotka saapuvat uusiin MAN-kuorma-autoihin vuoden 2021 lopulla ja alkuvuodesta 2022. Näiden uusien ominaisuuksien avulla kuljettajat ja kuljetusyritykset saavat yhä enemmän hyötyjä jokapäiväisissä toiminnoissaan.

”Tiedämme, että asiakkaidemme liiketoiminta ei ole koskaan pysähdyksissä, joten me MAN:lla emme myöskään koskaan lopeta tuotteidemme parantamista. Siksi olemme tehneet uudesta MAN-kuorma-autosukupolvesta yhä taloudellisemman, turvallisemman ja innovatiivisemman sekä kohdistamme huomiomme yhä enemmän asiakkaidemme ja kuljettajien jokapäiväisen toiminnan yksinkertaistamiseen, ja samalla meistä tulee yhä luotettavampi ja asiantuntevampi kumppani,” sanoo MAN-kuorma-autojen myynnistä ja asiakasratkaisuista vastaava johtaja Göran Nyberg.

Innovatiivista avustamista

Uudistuksista puhuttaessa, visuaalisesti huomio kiinnittyy perinteisten sivupeilien puuttumiseen. Uusi, lisävarusteinen, perinteiset sivupeilit korvaava MAN OptiView -näköjärjestelmä, joka on tilattavissa lokakuusta alkaen, toimii täysin kameroilla, sisältäen sekä etu- että sivukamerat. A-pilarissa sijaitsevat kaksi korkearesoluutioista näyttöä sekä keskellä sijaitseva mediajärjestelmä näyttävät mitä kuorma-auton ympärillä tapahtuu. Kuljettaja voi valita useita erilaisia näkymiä, jotka kaikki eliminoivat kuolleet kulmat, parantavat näkyvyyttä ja ennen kaikkea parantavat muiden tiellä liikkuvien turvallisuutta. Kääntymisavustin on myös integroitu näyttöjärjestelmään.

Uusi törmäysavustin antaa myös enemmän turvaa kaistaa vaihdettaessa. Aikaisempaan kaistanvaihtoavustimeen verrattaessa uudessa järjestelmässä on laajennettu toiminto, joka avustaa välittömästi sivuttaisohjauksella, mikäli järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäystilanteen. Uusi MAN CruiseAssist -toiminto tuo uuden muodon kuljettajan sähköiseen avustamiseen. Sitä voidaan käyttää TGX- ja TGS-mallien ohjaamisen avustamiseen, jarruttamiseen ja kiihdyttämiseen niin moottoritiellä ajettaessa kuin kaupunkiliikenteen ruuhkassakin. Kuljettajan täytyy toki pitää vielä kädet ohjauspyörässä mutta järjestelmä avustaa ja helpottaa kuljettajan ajamista ja parantaa turvallisuutta. Molemmat järjestelmät ovat olleet saatavilla TGX- ja TGS-malleihin heinäkuusta 2021 alkaen. Sekä törmäysavustin ja kaistanvaihtoavustin sekä kääntymisavustintoiminnot, jotka ovat jo nyt saatavilla TGX- ja TGS-malleihin, tulevat saataville TGM-malliin lokakuusta alkaen.

Uusi MAN Individualin toimittama kääntymisavustin, joka toimii kameroilla ja sisältää myös varoitustoiminnon, tuo lisäturvallisuutta ja se voidaan asentaa myös vanhempiin kuorma-autoihin myös jälkikäteen.

Uudenlaista taloudellisuutta

Kun puhutaan taloudellisuudesta, uusi MAN-kuorma-autosukupolvi on jo nyt erittäin taloudellinen – polttoaineen säästö on edelliseen sukupolveen verrattuna jopa 8,2 % - mutta aina voi parantaa. Uusi dynaaminen väännönohjausjärjestelmä, joka on saatavilla heinäkuusta alkaen, ja nopeudensäätö joutokäynnillä ajettaessa, vähentävät edelleen polttoaineenkulutusta. Kun tämä yhdistetään erittäin taloudelliseen 12-vaihteiseen MAN TipMatic -vaihteistoon, joka on nyt vakiovarusteena kaikissa vetureissa, ja aerodynamiikkaan, jota on edelleen parannettu poistamalla perinteiset sivupeilit, sekä GM- ja GX-ohjaamoiden uudelleenmuotoillun aurinkolipan myötä, polttoainekustannuksissa voidaan säästää vielä jopa 3,7 % lisää (D26-moottorisarja, kaukokuljetukset).

Tulevaisuus on digitaalinen

MAN-kuorma-autoihin tulee saataville myös verkon kautta tehtävät ohjelmistopäivitykset sekä uusia ominaisuuksia veloituksettoman MAN Driver App -sovelluksen kautta, jotka vaikuttavat myös taloudellisuuteen. MAN Perform -sovelluksen kautta voidaan analysoida kuljettajan ja ajoneuvon suorituskykyä. Sovellus päivitetään uusilla ominaisuuksilla loppuvuodesta 2021 ja alkuvuodesta 2022, jolloin saataville tulevat mm. automatisoidut ajoneuvojen käyttöasteraportit ja kuljettajien ajoraportit sekä mahdollisuus integroida lisää ajoneuvon suorituskykytietoa.

Uuden MAN-kuorma-autosukupolven digitaalinen tarjonta kasvaa myös MAN Driver App –sovelluksen uusien ominaisuuksien, kuten poikkeamatoimintojen ja vaurioraporttien sekä MAN huoltopaikojen etsintätoiminnon ja tiiviiden käyttöohjeiden kautta. Sovellus tarjoaa lisäksi suosituksia taloudelliseen ajamiseen, nyt myös kahdeksalla uudella kieliversiolla, sekä Performance service -palvelun yhteydessä on mahdollisista saada yksityiskohtaista tietoa kuljettajan ajotavasta. Kuljettaja pystyy ajamaan ja käyttämään uusia MAN-kuorma-autoja yhä vaivattomammin ja samalla kuljetusyritykset hyötyvät kaluston taloudellisuudesta. Tämä on täysin MAN-toimintaperiaatteen mukaista: Simplifying Business.

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!