MAN - Vaihtoautot

Maailman suurin jälkimarkkinahenkilökunnan kilpailu

VISTA – Volvo International Service Training Awards – on maailman suurin huolto- ja varaosahenkilökunnan kilpailu. Kilpailun osallistujamäärät ovat kasvussa, ja tänä vuonna mukaan odotetaan jopa 20 000:ta jälkimarkkinahenkilöä maailmanlaajuisesta Volvo Trucks- ja Volvo Buses ‑jälleenmyyjäverkostosta. VISTA-kilpailulla pyritään kehittämään Volvon jälkimarkkinahenkilöstön osaamista ryhmätyön hengessä. 

Ilmoittautuminen Volvo kuorma-autojen VISTA-kilpailuun alkaa 30.9.2019. Vaikka VISTA on kilpailu, tärkeimmät tavoitteet ovat kannustaminen ryhmätyöhön, ryhmähengen ja ammattiylpeyden kasvattaminen, sekä osaamisen kehittäminen. Näin huolto- ja varaosahenkilökunta voi parantaa osaamistaan sekä työn laatua, mikä viime kädessä vaikuttaa parempaan asiakaspalveluun ja asiakastyytyväisyyteen. Osaavien korjaamomekaanikkojen värvääminen ja pitäminen palveluksessa on korjaamojen haasteena kaikkialla maailmassa, ja kilpailun avulla Volvo Trucks pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen.

Lue lisää...


Taksi Mercedekseen miljoona kilometriä alle neljässä vuodessa

 

Vantaalla taksiyrittäjänä toimivan Kimmo Suur-Uskin dieselmoottorinen Mercedes-Benz E 300 BlueTec rekisteröitiin marraskuun 30. päivä vuonna 2015. Miljoonan kilometrin haamuraja ylittyi syyskuun 13. päivä 2019 eli alle neljässä vuodessa. Miljoonan kilometrin määräaikaishuoltoon Veho Airport Vantaalle ajettaessa mittarilukema oli tarkalleen 1 000 017 km.

Suur-Uskille nykyinen Mercedes oli jo toinen Mercedes, jolla hän on yli miljoona kilometriä ajanut. Ensimmäisen miljoonan Suur-Uski ajoi vuosina 1988-1994 Mercedeksen W124-mallilla. Vaihdon hetkellä silloisen auton matkamittariin oli kierähtänyt lukema 1 000 023 km.

Lue lisää...


Nimityksiä Broman Groupin johdossa

Suomalainen perheyritys Broman Group Oy selkiyttää johtoryhmänsä rakennetta ja vastuita, ja tekee 1.10.2019 alkaen seuraavat nimitykset: Motonet Oy:n, Varaosamaailma Oy:n ja Broman Logistics Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola siirtyy Broman Group Oy:n toimitusjohtajaksi. Hän jatkaa myös Broman Logisticsin toimitusjohtajana ja Broman Groupin hallituksen jäsenenä. Myyntijohtaja Toni Stigzelius nimitetään Motonet Oy:n toimitusjohtajaksi. Yritysmyyntipäällikkö Mikko Vuolle nimitetään Varaosamaailma Oy:n toimitusjohtajaksi. Lisäksi kehitysjohtaja Petri Nietula on nimitetty jo aiemmin syksyllä Broman Logisticsin toimitusketjujohtajaksi.

Broman Group -konsernin omistajista Harri Broman on toiminut aiemmin Broman Group Oy:n toimitusjohtajana. Hän jatkaa Broman Groupin hallituksen varapuheenjohtajana ja aloittaa uuden, konsernin kiinteistöjä hallinnoivan Broman Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Eero Broman puolestaan jatkaa Broman Groupin hallituksen puheenjohtajana ja toimii jatkossa Broman Yhtiöiden toimitusjohtajana.



DAF 8x4 Tridem alusta ensiesittelyssä

Esitelläkseen kattavaa rakennusteollisuuden tarpeisiin räätälöityä tuote- ja palveluvalikoimaansa DAF osallistui 11.-15.9.2019 Belgian Kortrijkissa joka toinen vuosi järjestettäville Matexpo-rakennuskonemessuille. DAFin messuosastolla oli näytillä – muiden työmaakuljetuksissa käytettävien kuorma-autojen ohella – uusi CF FAW 8x4 -malli, joka sai Matexpossa maailmanensi-iltansa.

Uusi FAW-alusta – joka on saatavilla sekä CF- että XF-versioina – on varustettu tridem-telillä, joka koostuu erinomaisen pidon tarjoavasta tandem-akselista ja ohjaavasta taka-akselista, joka mahdollistaa vain 15,6 metrin kääntösäteen ja alan parhaan ohjattavuuden. Alusta soveltuu erinomaisesti kippilaitteiden, betonisekoittimien tai koukkulaitteiden kanssa käytettäväksi.

Tehdäkseen tuotetarjonnastaan mahdollisimman houkuttelevan DAF on myös kehittänyt erityisesti rakennusalan toimijoille suunnattuja palveluita. Näihin kuuluvat esimerkiksi DAF MultiSupport -huolto- ja korjaussopimukset. 


Scania: V8:lla edessä kiinnostava tulevaisuus

Scania V8 tuotiin markkinoille vuonna 1969, mistä asti sen maine teiden kuninkaana on perustunut tehokkuuteen ja luotettavuuteen - sekä ikoniseen logoon ja moottorin erottuvaan jylinään. Pystyykö kuningas säilyttämään kruununsa vielä seuraavat kymmenen tai 20 vuotta?

Miltä legendaarisen Scania V8:n tulevaisuus näyttää?

Voisi kuvitella, että kasvanut tehontarve on tehnyt moottoreista automaattisesti myös suurempia, monimutkaisempia ja enemmän kuluttavia. Scania V8 on kuitenkin kehittynyt päinvastaiseen suuntaan. Vuonna 2017 esitellyn uusimman mallin suurimmat parannukset ovat moottorin hämmästyttävä kehitys polttoainetehokkuudessa (keskimäärin viiden prosentin polttoaineensäästö) ja parempi kestävyys. Se painaa 80 kiloa vähemmän kuin edeltäjänsä, etupäässä koska sen rakenne on yksinkertaisempi ja siinä on vähemmän osia.

Lue lisää...


AL: Polttoaineverotus kiristyy, autokanta vanhenee

Hallituksen tuore talousarvioesitys on nostamassa työssäkäynnin kustannuksia muun muassa polttoaineveron kiristyksillä. Ilmastotavoitteet ovat jäämässä autokannan uusimisen osalta puheiden tasolle. Tervetullut väylärahoituksen tasokorotus tulee kohdistaa suoritteiden mukaisesti.

Antti Rinteen hallitus päätti eilen budjettiriihessään kiristää polttoaineiden verotusta 250 miljoonalla eurolla ensi vuoden elokuusta alkaen. Tämä tarkoittaa 6-7 sentin korotusta litralta sekä bensiinin että dieselin hintoihin. Veronkorotus tuo keskivertoautoilijalle noin 70-80 euron lisäkustannukset vuodessa.

- Polttoaineveron korottaminen iskee erityisesti tavallisiin työssäkäyviin ihmisiin. Yhdessä muun muassa tuloverojen kiristyksen kanssa työssäkäynnistä tehdään entistä kalliimpaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Lue lisää...


St1 rakentaa biojalostamon Ruotsiin

Energiayhtiö St1 on tehnyt investointipäätöksen uuden biojalostamon rakentamisesta jalostamolleen Göteborgissa, Ruotsissa. Sen myötä tuotannossa pystytään jatkossa käyttämään joustavasti laajaa valikoimaa raaka-aineita, jotka täyttävät tuotettavien uusiutuvien polttonesteiden, kuten HVO-dieselin, lentopolttonesteen ja teollisuusbensiinin nykyiset ja tulevat vaatimukset. Uuden biojalostamon arvioidaan aloittavan tuotannon vuonna 2022. Sen tuottamat uusiutuvat polttonesteet vähentävät merkittävästi hiilidioksidipäästöjä fossiilisiin polttonesteisiin verrattuna.

St1 on viimeisten kahden vuoden aikana jo tehnyt Göteborgin jalostamolleen sarjan investointeja, joiden tavoitteena on 200 000 tonnin uusiutuvien polttonesteiden tuotanto. Kokonaisinvestointi sisältää vedyn tuotantolaitoksen, uusiutuvien polttonesteiden tuotantolaitoksen ja uuden säiliöalueen. Lisäksi asennetaan uudet perusrakenteet ja laitteistot, jotka mahdollistavat erilaisten raaka-aineiden tuonnin sekä uusiutuvien polttonesteiden tuotannon ja jakelun. Kokonaisinvestoinnin arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan

Veho ostaa virolaisen Silberauton, joka toimii Mercedes-Benz-autojen maahantuojana ja jälleenmyyjänä Virossa ja Liettuassa. Yrityskauppa on johdonmukainen askel Vehon strategiassa, joka keskittyy kasvuun Mercedes-Benz-tuotteiden kanssa.

Silberauto toimii Virossa ja Liettuassa: liiketoiminta koostuu Mercedes-Benz-henkilö- ja -hyötyajoneuvojen maahantuonnista, jälleenmyynnistä ja huollosta. Lisäksi yhtiö toimii Mitsubishin, Maseratin ja Jeepin maahantuojana ja jälleenmyyjänä. Silberauton liikevaihto vuonna 2018 oli 387 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on yli 550 työntekijää. Yhtiön omistaa Silberauton hallituksen puheenjohtaja Väino Kaldoja.

Lue lisää...


Kutsukyytipalvelua kokeillaan Espoossa

HSL on aloittanut itäisessä Espoossa kutsukyytipalvelun, joka perustuu matkojen yhdistelyyn. Palvelu tarjoaa liikkumisen ratkaisuja etenkin matkaketjujen ensimmäisille ja viimeisille osuuksille. Palvelu toimii sitä varten tehdyllä mobiilisovelluksella. Palveluntarjoaja ViaVan on Euroopan johtavia kutsuohjattujen liikkumispalveluiden toteuttajia.

Puolen vuoden mittainen pilotti käyttää taustajärjestelmänään Vian teknologiaa ja yhdistelee samaan suuntaan liikkuvien matkustajien kyytejä. Ajoneuvot ovat kahdeksanpaikkaisia pikkubusseja. Palvelu toisaalta täydentää ja laajentaa joukkoliikennettä, ja toisaalta tarjoaa oman auton mukavuutta ja joustavuutta.

Lue lisää...


Gaz esitteli uusia malleja Comtransissa

Gaz-ryhmä esitteli joukon uusia kevyitä hyötyajoneuvoja, keskikokoisia kuorma-autoja, linja-autoja ja voimansiirtoja Comtrans-messuilla. Merkittävin uusi näyttelyssä paljastettu tuote on uusi kevyt hyötyajoneuvo GAZelle NN, jonka Gorky Autotehtaan insinöörit kehittivät alkuperäisen GAZellen täyttäessä 25 vuotta. Muita uusia tuotteita ovat Sadko Next maastoauto, GAZon Next 10, joka toimii kahdentyyppisellä maakaasulla, ja päivitetty Sobol 4x4.

Yrityksen linja-autovalikoimaa edusti uusi matalan lattian minibussi, GAZ-sähköbussi, uusi Vector Next -bussiliikenteen linja-auto ja GAZelle Next 4.6 CNG -bussi. Lisäksi esiteltiin Euro-6-dieselmoottori ja Euro-5-kaasumoottorit, jotka perustuvat YMZ-530-moottoriperheeseen.


Edistyksen puutetta vaihtoehtomoottoriautojen infrastruktuurissa

EU:n uuden poliittisen toimikauden alkaessa Euroopan autoteollisuuden valmistajayhdistys (ACEA) vaatii kiireellisesti kattavaa suunnitelmaa päästöttömään liikkuvuuteen siirtymisessä Euroopassa. Tähän tulisi sisältyä huomattava lataus- ja tankkausinfrastruktuurin lisääntyminen sekä tarkoituksenmukaiset kannustimet myynnin vauhdittamiseksi, joilla autetaan saavuttamaan EU:n asettamat tavoitteet.

Jotta EU:n asettamat erittäin kunnianhimoiset vuosien 2025 ja 2030 hiilidioksiditavoitteet saavutettaisiin, sähkö- ja vaihtoehtopolttoaine ajoneuvojen myynnin olisi piristyttävä nopeasti. ACEA:n raportin tavoitteena on siis seurata infrastruktuurin saatavuuden ja kannustimien (kuten bonusmaksujen ja palkkioiden) saatavuuden edistymistä ennen hiilidioksiditavoitteiden ”väliarviointia”, jonka Euroopan komissio suorittaa vuonna 2023.

ACEA:n vuoden 2019 edistymisraportti osoittaa, että vuonna 2018 koko Euroopan Unionissa oli käytettävissä alle 145 000 sähköladattavien ajoneuvojen latauspistettä. Vaikka tämä on kolme kertaa enemmän kuin viisi vuotta sitten, se on edelleen kaukana vähintään 2,8 miljoonasta latauspisteestä, joita vaaditaan vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaisi seuraavan vuosikymmenen 20-kertaista lisäystä.

Lue lisää...


Tuontipolttoaineiden hinnat laskivat toisella neljänneksellä

Tilastokeskuksen tietojen mukaan tuontipolttoaineiden hinnat laskivat lähes kaikissa energiatuotteissa vuoden toisella neljänneksellä. Sähkön pörssihinta jatkoi vuoden alussa alkanutta laskuaan.

Öljyn maailmanmarkkinahinnan lasku toukokuussa heijastui myös polttonesteiden kuluttajahintoihin. Kevyen polttoöljyn hinta oli veronkorotuksista huolimatta kesäkuussa 7 prosenttia matalampi vuodentakaiseen verrattuna. Moottoribensiinin ja dieselin hinnannousut taittuivat. Moottoribensiinin hinta oli kesäkuussa 2 prosenttia korkeampi ja dieselin hinta samalla tasolla kuin vuotta aiemmin.

Lue lisää...


Ennakoivilla toimilla hirvionnettomuuden riski pienenee

Syksyn pimenevät illat ja talvilaitumille siirtyvät hirvieläimet aiheuttavat maanteiden tilastoihin selvän onnettomuuspiikin. ELY-keskuksen mukaan yksinkertaisin keino välttää onnettomuus tai ainakin pienentää törmäyksestä aiheutuvia vahinkoja on alentaa tilannenopeutta. Näin kannattaa tehdä etenkin hirvivaroitusalueilla.

Suomessa hirvi ja auto osuvat yhteen vajaa 1 800 kertaa vuodessa. Lisäksi sattuu onnettomuuksia peurojen, suurpetojen ja villisikojen kanssa. Etenkin isot pedot ja villisiat ovat loukkaantuneina arvaamattoman vaarallisia. Siksi niiden kanssa törmättäessä on viisasta soittaa apua autossa istuen, jos se vain suinkin on mahdollista ja turvallista. Peura- ja kaurisonnettomuudet painottuvat voimakkaasti Etelä-Suomeen. Hirvionnettomuuksia tapahtuu tasaisemmin ympäri maata.

Hirvieläinten onnettomuuskartta koko Suomen alueelta löytyy osoitteesta http://apps.strafica.fi/hirvi/.

Lue lisää...


Euroopan parhaat tiet on...

Hyväkuntoinen tieverkko on edellytys tehokkaalle rahtiliikenteelle Euroopassa. Jokainen Euroopassa ajanut tietää, että tieverkon kunnossa on suuria maiden välisiä eroja.

Maailmanlaajuisessa raportissa kilpailukyvystä vuonna 2018 haastettiin yrityisjohtajia ympäri maailmaa arvioimaan toimintamahdollisuuksia omassa maassa. Tieverkon kuntoa oli arvioitava skaalalla 1 (erityisen huono) - 8 (erityisen hyvä).

Euroopassa voittajaksi selviytyi Sveitsi keskiarvolla 6,4.  Seuraavina olivat Alankomaat (6,2), Portugali (6,1), Ranska (6,0) ja Itävalta (5,9). Saksa, Tanska ja Kroatia jätettiin sijalle 7. keskiarvolla 5,5. 

(Trailer.se)


Van Hool Exqui.City 18 FC valmiina Pau'n "VetybussiJokerille"

Van Hool esittelee Busworld 2019 näyttelyssä vety-nivelbussinsa Excui.City 18 Fuel Cell, joka on määrä kulkea Ranskassa Pau'n BRT-väylällä vielä tänä vuonna. Samalla Van Hool esittelee sähkö-CX45E:n Pohjois-Amerikan markkinoille.

Pau'n kaupunki tilasi vuonna 2017 kaikkiaan 8 vety-Excui.City 18 FC nivelbussia kulkemaan maailman ensimmäisellä BRT-vetyväylällä. Bussissa on tilaa 125 matkustajalle. Sen toimintamatka on 300 km ja vaatii 10 minuuttia tankkaukselle.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!