MAN - Vaihtoautot

Schenker Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu

DB Schenkerin toimitusjohtaja vaihtuu Suomessa. Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg siirtyy eläkkeelle 30.11.2018. Uutena toimitusjohtajana aloittaa Petteri Nurmi 1.12.2018. Petteri Nurmi on toiminut useissa tehtävissä DB Schenkerin Suomen organisaatiossa. Tällä hetkellä hän toimii maakuljetuksista vastaavan johtajan tehtävässä, jossa hän on ollut vuodesta 2015. Tätä ennen hän on ollut muun muassa Suomen Kiitoautot Oy:n toimitusjohtaja ja DB Schenkerin Turun tuotantoalueen johtaja.

Göran Åberg on toiminut DB Schenkerin ja sen edeltäjäyhtiöiden palveluksessa lähes 30 vuoden ajan. Schenker Oy:n toimitusjohtajan tehtävän lisäksi hän on toiminut muun muassa DB Schenkerin Pohjoismaiden sekä Itä-Euroopan maiden liiketoiminnasta vastaavana johtajana.


Tanska: Romanialainen kuljettaja teki avainkikan yli 1000 kertaa

Romanialainen avainkikasta syytetty kuljettaja on haastettu oikeuteen Tanskassa. Kuljettaja ei ilmestynyt paikalle, joten oikeudenkäyntiä on lykätty. Kuljettajan oli osoitettu sytyttäneen ja katkaisseen starttivirran romanialaisessa rekisterissä olevassa kuorma-autossaan 329 kertaa alle neljässä tunnissa istuessaan ratin takana. Autossa ei olllut vikaa, vaan tavoitteena oli sekooittaa auton nopeusrajoitinta niin, että autolla saattoi ylittää säädetyn 90 km/t.

Syyttäjä Pernille Moesborgin mukaan sytytyksen nopealla kytkemisellä ja katkaisemisella saadaan aikaan tilanne, jossa nopeudenrajoitin ei käynnisty ennen kuin kaikki muut toiminnot ovat jo käynnissä. Syyttäjän mukaan romanialainen kuljettaja oli käyttänyt menetelmää 1040 kertaa 25-28.6. välisenä aikana, 534 kertaa pelkästään 26. päivänä kesäkuuta. Poliisi pysäytti kuljettajan 28.6. Tanskan Bramdrupdamissa. Piirturi paljasti useita suuria 90 km/t ylityksiä.

Sekä kuljettaja että romanialainen kuljetus yritys ovat syytettyinä tapauksen johdosta. Sen lisäksi, että kuljettaja menettää ajo-oikeutensa Tanskassa, molempia osapuolia odottaa mojova sakkorangaistus. Tavallisesti kuljettajalle langetetaan vastaavasta vilpistä 4500 Tanskan kruunun ja kuljetusyritykselle 9000 Tanskan kruunun sakko/tapaus. Kumpaakin syytetään nyt 11 tapauksesta.

(Trailer.se)


Volvo syyttää Scaniaa patenttiryöstöstä

Volvo on nostanut syytteen Scaniaa vastaan. Riita johtuu toiminnosta Eco-roll vaihteistoissa. Volvon katsoo Scanian käyttäneen Volvon patenttia aina vuodesta 2013. Syytrekirjelmässä Volvo vaatii Scanialta 10 miljoonan kruunun rangaistusta ja kieltoa käyttää ja valmistaa vaihteistoa Volvon patentoimalla ratkaisulla. Volvo vaatii myös kohtuulliseksi katsottua korvausta Scanian käyttämästä Volvo-patentista.

Volvo sanoo havainneensa patenttiryöstön testatessaan Scaniaa, jonka vaihteistossa löytyi ko. sovellus. Scanian sanotaan markkinoivan ratkaisua myös mainosfilmissään. Asiasta kerrotaan keskustellun jo vuodesta 2016 ilman sovintoa.

Scania ilmoittaa, ettei se kommentoi asian selvittelyn jatkuessa.



Volvo Trucksin ensimmäinen autonominen ratkaisu kaupalliseen käyttöön

Autonominen Volvo FH ‑kuorma-autoVolvo Trucks on tehnyt sopimuksen norjalaisen Brønnøy Kalk AS ‑yhtiön kanssa ensimmäisestä autonomisesta kaupalliseen käyttöön tarkoitetusta kuljetusratkaisusta, jolla ajetaan kalkkikiveä avolouhokselta läheiseen satamaan.

Brønnøy Kalk AS ‑yhtiölle toimitettavassa ratkaisussa kalkkikiveä kuljetetaan kuudella itseohjaavalla Volvo FH ‑kuorma-autolla viiden kilometrin matka tunneleissa varsinaisen louhoksen ja murskaimen välillä. Ratkaisua on testattu onnistuneesti, testejä jatketaan koko vuoden 2018 ajan, ja ratkaisu on täydessä toimintakunnossa vuoden 2019 loppuun mennessä.

Tämä sopimus on jatkoa viimeaikaisille onnistuneille automaatioprojekteille, jotka on toteutettu kaivostoiminnan, sokeriruo'on korjuun ja jätehuollon alueella. Eräässä mielessä tämä kaupalliseen käyttöön tarkoitettu ratkaisu on kuitenkin Volvo Trucksille ensimmäinen laatuaan. Brønnøy Kalk ei nimittäin hanki pelkkiä itseohjaavia kuorma-autoja vaan kokonaisen kuljetusratkaisun – joka on tässä tapauksessa tarkoitettu kalkkikiven kuljettamiseen kahden kuljetuspisteen välillä.

Lue lisää...


Uusi asetus määrittelee pääväylien palvelutason maanteillä ja rautateillä

Liikenne- ja viestintäministeriö on 21. marraskuuta 2018 antanut asetuksen pääväylistä ja niiden palvelutasoista. Asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2019. Pääväyliksi valittiin maantiet ja rautatiet nykyisten ja ennustettujen liikennemäärien perusteella.

Liikennemäärien kehittymistä seurataan ja asetusta päivitetään tarpeen mukaan. Liikennemäärien lisäksi on huomioitu alueellinen saavutettavuus ja kansainväliset yhteydet.

- Pitkä työ on nyt saatu päätökseen. Saimme valmistelun aikana paljon arvokkaita kommentteja, ja ne otimme valmistelussa myös huomioon. Useita väyliä lisättiin asetukseen kuulemisten jälkeen. Pääväylät palvelevat erityisesti pitkien etäisyyksien työmatkaliikennettä ja elinkeinoelämän tavarakuljetuksia. Pitkien matkojen Suomessa näistä väylistä huolehtiminen on erityisen tärkeää niin henkilöliikenteen kuin tavaraliikenteen sujuvuuden vuoksi, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.

Lue lisää...


Scanian kuljettajakilpailu 2018 - 2019

Scania kutsuu kaikenikäiset kuorma-autonkuljettajat ympäri Eurooppaa kilpailemaan ja näyttämään taitonsa Scanian kuljettajakilpailussa 2018 - 2019.  Kilpailun pääpalkinto on voittajan valitsemaa, upouusi Scania. Suomessa kilpailuun voi ilmoittautua 7. tammikuuta alkaen.

Scanialle kuljettaja on tärkein turvallisen ja taloudellisen kuljetustoiminnan voimavara. Scanian kuljettajakilpailun painopistealueet ovatkin turvallisuus, polttoainetalous sekä ympäristöystävällisyys. Kilpailun avulla halutaan myös rohkaista uusien kuljettajien hakeutumista alalle. "Scania pyrkii tarjoamaan kestäviä kuljetusratkaisuja, joissa myös kuljettajan rooli on entistä tärkeämpi", sanoo Scania-konsernin viestintäjohtaja Erik Ljungberg. 

Suomessa ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 7. tammikuuta osoitteessa: www.scania.fi/sdc .

Kevään 2019 aikana järjestettävien aluekilpailuiden ja loppukilpailun jälkeen on selvillä Suomen paras kuljettaja, joka edustaa Suomea 25. toukokuuta pidettävässä Euroopan finaalissa Södertäljessä Ruotsissa. Voittaja, Euroopan paras kuljettaja saa palkinnoksi tuliterän Scanian.

Lue lisää...


Ruotsi: Öresundin lautat akkusähköllä

9.11. vihittiin käyttöön maailman ensimmäiset kaksi kansainvälistä liikennettä harjoittavaa auto- ja matkustajalauttaa kun Aurora ja Tycho Brahe aloittivat liikenteen Ruotsin ja Tanskan välillä Öresundin yli akkusähköllä. 

Molemmat lautat kulkivat jo ennenstään dieselmoottorien kehittämällä sähköllä. Nyt dieselsähköveto on vaihtunut 640 akkuun, joista jokainen painaa 90 kg. Painoa tuli lisää kummallekin lautalle 280 tonnia. Ruotsin puolella akkuja ehditään ladata satamassa yhdeksän minuuttia, Tanskan puolella kuusi minuuttia. Dieselmoottorit ovat yhä lauttojen konehuoneessa varmistamassa kulkua tarpeen vaatiessa. Edeltäneestä sähköllä-ajosta on akkuvetoisena vähennetty 65% päästöistä.

Samassa yhteydessä HH Ferries lauttayhtiö vaihtoi nimeä Forsea'ksi.


Postille kaksi LNG-täyspvyhdistelmää

Posti on ottanut käyttöön kaksi nesteytetyllä maakaasulla (LNG) kulkevaa täysperävaunuyhdistelmää. Posti haluaa omalta osaltaan hillitä ilmaston lämpenemistä ja samalla toimia muille vastuullisena esimerkkinä. Postin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 % suhteessa liikevaihtoon vuoteen 2020 mennessä.

Raskaan liikenteen päästöt puhdistuvat vähitellen: Polttoaineiden elinkaarianalyysin mukaan LNG:n käyttö vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 24 % verrattuna fossiiliseen dieseliin. ​

Lue lisää...


BMW bussimaailmaan Karsanin myötä

Turkkilainen bussivalmistaja Karsan on saanut kovan sivustatukijan saksalaisesta henkilöautovalmistajasta BMW:stä. Pikkubussi Karsan Jest saa BMW henkilöautoista sähkömoottorin ja akkupaketin, samat jotka jo kuljettavat yli 100 000 BMW i3 henkilöautoa teillä. BMW moottori kehittää 170 hv ja 290 Nm vääntöä. Tarjolle tulee neljä moottorivaihtoehtoa: 33, 44, 66 tai 88 kWh. Energiapalautus jarrujen kautta on jopa 25%. Akkupaketille annetaan 3 vuoden tai 120 000 km:n takuu.

Karsan tarjoaa myös 8 m pitkää 57 matkustajan Atak'ia Danan moottorilla sähköbussiksi Euroopan markkinoille. Atakin sarjatuotannon on määrä alkaa  vuonna 2019. 


EU-parlamentti vaatii vielä kireämpiä CO2-päästörajoja kuorma-autoille

EU-komissio esitti 30% alempia CO2-rajojakuorma-autoille 2030 mennessä. Euroopan isoimmatkin kuorma-autonvalmistajat nousivat jyrkkään vastarintaan todeten sen merkitsevän ratkaisevaa kilpailukyvyn menetystä maailmanmarkkinoilla ja kymmenien tuhansien työpaikkojen vähennystä tehtailla Euroopassa.

Viime keskiviikkona EU-parlamentti pani vielä pahemmaksi!

EU-parlamentti esittää nyt kuorma-autoille 35%:n pudotusta CO2-päästöissä vuodesta 2019 vuoteen 2030 mennessä. Välirajana olisi 20%:n pudotus vuoteen 2025 mennessä.

Huippuun kiristettyjä CO2-päästörajoja tukevat EU-parlamentissä Vihreät ja myös SDP. Yhtenä syynä nostetaan avoimesti esille rahtimäärien suuri kasvu kuorma-autokuljetuksina. Ne halutaan siirtää rautateille.

Autoteollisuuden yhdysside ACEA arvostelee ankarasti EU-parlamentin uutta esitystä. Se pitää nurinkurisena markkinakehityksenä ja tekosyynä autoliikenteen CO2-päästöjen kiristämistä rahtien siirtämiseksi rautateille. Vuoteen 2025 asetettua raja-arvoa ACEA pitää mahdottomana saavuttaa.

Kuorma-autojen CO2-päästöt vastaavat vain 5%:sta CO2-kokonaispäästöistä Euroopassa. Raskaan rekan polttoainekulutus on saatu vähennettyä 30 litraan/100 km. Eikä sähkö voi mitenkään korvata nykyisiä biopolttoaineita pitkän matkan rahtikuljetuksissa tieverkossa, ACEA toteaa. Daimler ja VW-MAN kuorma-autotehtailla pelkästään Saksassa vaarannetaan yli 44 000 työpaikkaa, Daimler ja MAN esittävät.

Jopa Saksan rautateiden, Deutsche Bahnin omistaman jättimäisen kuorma-autoyhtiön Schenkerin johtaja Jochen Tewes manasi EU-parlamentin jäseniä näkemään toisenkin kerran seurauksia esitetyistä rajoista.

(Vogel)


Espanja ottaa käyttöön ympäristöalueet

Viime vuodesta lähtien Barcelonassa on ollut voimassa ympäristöalue, joka estää monien ajoneuvotyyppien pääsyn keskustaan ​​ilman pilaantumisen vuoksi. Myös Madridissa sääntöjä on tiukennettu 01.11.2018. Kolme erillistä vyöhykettä voidaan aktivoida eri skenaarioissa. Keskustan alueella ajoneuvoja suljetaan pysyvästi pois liikenteestä.

1.11 2018 lähtien vain sellaiset ajoneuvot, joissa on Espanjan ympäristömerkki Distintivo Ambiental, voivat päästä ympäristövyöhykkeelle "Madrid Central ZEZ". Suuremmassa "M30-vyöhykkeessä" ajoneuvoja, joissa ei ole ympäristömerkkiä, suljetaan pois jo silloin, jos ilman pilaantumisen korkean taso jatkuu kaksi päivää. Lisäksi ajoneuvot, joilla on vain B- tai C-tarra ovat pysäköintikiellossa. Taksit voivat silloin ajaa vain, jos niillä on 0 tai ECO-tarra tuulilasissaan. Jos ilman pilaantumisen huippu kestää kolme päivää, ajokielto voidaan laajentaa vielä suuremmalle ympäristöalueelle "Madrid City".

Ulkomaalaiset eivät voi vielä ostaa ympäristömerkkiä Espanjan ympäristöalueille, koska hallitus ei ole vielä ottanut käyttöön vastaavaa järjestelmää. Siksi tällä hetkellä suositellaan jättämään ulkomaiset ​​ajoneuvot Madrid Centralin pysyvän ympäristöalueen ulkopuolelle.

Lue lisää...


Uusi kiinalainen Eurooppaan: Alfabus Ecity L12

Kiinalainen sähköbussien valmistaja Alfabus on uusin kiinlainen sähköbussi-tarjokas Euroopassa. Yhdessä italialaisen käytettyjen bussien välittäjän Basco Bus'n kanssa se on perustanut Alfabus Europe yhtiön. Se tarjoaa nyt Alfabusin Ecoty L12:ta Euroopan markkinoille.

Alfabus Ecity L12 on perinteinen 12 m pitkä kaupunkibussi. Alfabus valmistaa noin 3000 bussia vuodessa Jiangyin tehtaassa 150 km Shanghaista. Ensimmäinen täyssähkö-Alfabus valmistettiin  vuonna 2002. Sen ensimmäinen "kansainvälinen" massaesittäytyminen tapahtui Pekingin olympialaisissa 2008. Vuonna 2012 Alfabus sopi tutkimus- ja kehitysyhteistyöstä Shanghai E-car yhtiön kanssa.

Alfabus Ecity L12 on läpikäynyt suuren määrän muutoksia ja sovituksia Euroopan markkinoita varten. Se on saanut 210 kW:n moottorin, 354 kWh:n akkupaketin jaettuna 12 moduliin (6 katolla, 6 peräosassa). Tulossa on myös 8 metriä pitkä NMC akuilla. Sen toimintamatkaksi mainitaan 300 km yhdellä latauksella.


Ajokorttiuudistukset – vähemmän opetusta, vaikeammat kokeet

Heinäkuun alusta voimaan tullut ajokorttiuudistus vähensi pakollisen opetuksen määrää ja kasvatti tutkinnon merkitystä. Nyt myös tiet ajokortin saamiseksi ovat yksilöllisemmin valittavissa. Suomen suurimman autokoulun CAPin toimitusjohtaja Pekka Kari pitää ajokorttiuudistuksen muutoksia tervetulleina.

- Sääntelyn purkamisen ansiosta ajokortin suorittaminen on aikaisempaa vaivattomampaa ja yksilöllisempää, koska teoriatunnit voi suorittaa verkossa itselleen sopivimpaan aikaan. Lisäksi lakisääteisestä ajo-opetuksesta puolet voidaan antaa nyt simulaattorilla. Tämä on ollut hyvin suosittua ja lisää ajokortin hakijoille mahdollisuuksia valita yksilöllisesti erilaisia opiskelutapoja, Kari kertoo.

Karin mukaan autokoulussa käytettävän opetussimulaattorin etuna on esimerkiksi riskientunnistamiskoulutus, jossa voidaan harjoitella tilanteita, joita liikenteessä ei voi harjoitella ilman vahinkoriskiä. Simulaattoriharjoittelua voi täydentää ajoharjoitteluradalla, mutta pakollista radalla harjoittelu ei enää ole.

Pakollisten ajotuntien määrän puolittaminen on myös herättänyt kysymyksiä liikenneturvallisuuden parissa työskentelevien keskuudessa. Opetusmäärien vähentymisestä johtuen ajokorttiin vaadittavien testien vaatimuksia on tiukennettu. Sekä Nieminen että Kari pitävät molemmat ajo- ja teoriakokeita aiempaa vaativampina. Ajokokeen kestoa on pidennetty ja eri nopeusalueilla myös maantienopeuksissa ajamista on jokaisessa ajokokeessa.

Lue lisää...


Ruotsi: Yhä useampi kuljetusyritys luopuu HVO-polttoaineesta


Åsa Domeij

Biopolttoaine HVO100 biopolttoaine on ollut suuri menestystarina Ruotsissa. Mutta sen jälkeen kun PFAD:sta, palmuöljyteollisuuden sivutuotteesta, tuli suuri raaka-aine HVO-tuotannossa, yhä useampi kuljetusyritys vetäytyy siitä. Yksi merkittävä vetäytyjä on 140 kuorma-auton Axfood-konserni.

- Emme tiedä mitkä polttoaineet osoittautuvat parhaiksi tulevaisuudessa. Siksi olemme päättäneet hajottaa valikoimaa useampaan erityyppiseen autooon, Axfoodin kestävän kehityksen johtaja Åsa Domeij sanoo. Hän on johtanut kestävän kehityksen työtä Axfoodilla  kymmenen vuotta.

Ennen HVO:n tuloa ei ollut paljon vaihtoehtoja. Biokaasua ja etanolia kokeiltiin pienemmissä kuorma-autoissa. Lisäksi oli RME, mutta ne eivät oikei sopineet Axfoodin kuljetuksiin. Sitten tuli HVO, ja tuli helpoksi ja käytännölliseksi käyttää sitä. Alkuunhan sitä tuotettiin raaka-aineista joihin uskoimme.

Domeij kiittää Volvoa nestemäistä kaasua käyttävistä kuorma-autoista.

- Me olemme ensimmäisinä elintarvikealalla ostaneet niitä. LBG- ja CBG-biokaasut ovat osa Axfoodin uusia valintoja, Domeij toteaa.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Sini-vihreä enemmistö satsaa bussiliikenteeseen 2019

Tukholman läänin sinivihreä poliittinen enemmistö on päättänyt satsata 160 miljoonaa Ruotsin kruunua bussiliikenteen lisäämiseksi 2019. Päätös tuo mukanaan enemmän ja tiheämpiä vuoroja nykyiseen SL-liikenteeseen sekä uusia linjoja poikittaiseen liikenteeseen ja tilavuuslisää suorille linjoille. Käytännössä se merkitsee runsaat 400 uutta lähtöä arkipäivisin ja yli 120 000 uutta lähtöä vuonna 2019.

- Onnistunut kiristys taloudenpidossa on luonut vahvan pohjan tulevaisuudelle. Sillä voimme nyt edetä suurella ja ohjatulla satsauksella bussiliikenteen kasvattamiseksi. Se tulee helpottamaan monen ihmisen arkea, SL:n puheenjohtaja Kristoffer Tamsons sanoo.

(rt-forum.se)