Tulevaisuus on Super

NTM:n jätepakkaajauutuus FinnMETKO:ssa

Scanian alustalle asennetun pakkaajan akkujen kapasiteetti riittää noin 400 astian tyhjennykseen.

Närpiöläisen NTM:n kehittämä jarrutusenergian talteenotolla varustettu monilokerojätepakkaaja on yksi FinnMETKO:ssa nähdyistä maailmanluokan uutuuksista. NTM on tähän mennessä valmistanut ja toimittanut jo lähes sata plug-in periaatteella toimivaa sähköhybriidi-pakkaajaa useisiin maihin. Nyt valmistaja on jatkojalostanut hyvän vastaanoton saanutta pakkaajaansa ja on kehittänyt siihen yhteistyössä komponenttitoimittaja Parkerin kanssa voimanulosoton kautta jarrutusenergiaa talteen keräävään akkujärjestelmän. 

NTM:n hybridipakkaajien pääkäyttökohteita ovat taajama-alueet, joissa jätteiden keräys tapahtuu pääosin yöaikaan. Nyt esitellyn kaltaisille laitteille olisi luonnollista kysyntää myös Suomessa, mutta NTM:n edustajan mukaan ainoatakaan ei ole vielä Suomeen myyty.

Lisää aiheesta seuraavassa 4.10. julkaistavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä(Atk 9/2016).


Volvo: Uusi ryömintävaihde koeajokiertueella

Volvo Trucksin syyskiertue alkaa 5. syyskuuta Kouvolasta ja päättyy Vantaalle pe 12.10. vieraillen 28 paikkakunnalla ympäri Suomen. Kiertueella pääsee kokemaan Volvo Trucksin uuden ryömintävaihteiston. Koeajettavana on mm. Volvo FH16 750 8x4 tehdasvalmiita WoodPro-puutavarayhdistelmiä. Lue lisää www.volvotrucks.fi


Uusi perävaunurengas talveen: Hankook SmartControl TW01

Premium-renkaiden valmistaja Hankook tuo uuden talvirenkaan perävaunuille: SmartControl TW01 täydennyksenä saman sarjan ohjaavien ja vetopyörien renkaille. Hankook tarjoaa näin asiakkailleen täydellisen sarjan talvirenkaita. The SmartControl TW01 on tarjolla 385/65R22.5 koossa. Uusia kokoja seuraa perässä. Hankook esittelee uudet renkaat tulevassa Hanoverin IAA-näyttelyssä.



Metsäkoneala ahtaalla

Investointivaraus keinoksi yrittäjän työkalupakkiin

Konealan yritykset investoivat paljon suhteessa niiden liikevaihtoon ja tarvitsevat keinoja investointien pitkäjännitteiseen suunnitteluun. Mahdollisuus investointivaraukseen auttaisi tasaamaan suhdannevaihteluita, sanoi Koneyrittäjien puheenjohtaja Asko Piirainen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä.

Ylikapasiteetti vaivaa 

- Puunkorjuualalla on reilusti liikaa kapasiteettia. Korjuukalustosta ei tule pulaa, vaikka puunkäyttö lisääntyisi metsäteollisuuden arvioimat 10 miljoonaa kuutiota vuodessa. Nykyinen konekanta ja elinkelpoiset metsäkoneyrittäjät riittävät hyvin kasvavaan hakkuumäärään, Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Timo Tolppa toteaa.

Nuorten työhaluja ei saa nitistää turhaan byrokratiaan

Nuorten työhön pääsyä maarakennusalalla on helpotettava purkamalla esteenä olevia turhia vaateita, sanoi Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Markku Suominen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä. 

Maarakennusalan koneyrityksiin pyrkii työhaluisia nuoria, mutta työllistämisen esteeksi nousevat erilaiset ikä- ja pätevyysvaatimukset. Monilla työmailla vaaditaan 18 vuoden ikää ja pinkkaa pätevyyskortteja.
- Moni 15-16-vuotias on innostunut maarakennusalan töistä, mutta heitä on vaikea työllistää työmaiden 18 vuoden ikärajan takia, Suominen kertoi.

Vaatimuksia perustellaan turvallisuusseikoilla. Suominen muistuttaa, että nuoret eivät ole työmailla yksin vaan aina jonkun ammattilaisen valvonnassa.
- On ikävää, että nyt kun on saatu 15-vuotiaille lupa ajaa traktoria työmaalla, ei ole kuitenkaan työmaita, joille alaikäinen saa mennä.

Kotimaiset polttoaineet kaipaavat vaihteeksi myönteisiä päätöksiä

Kotimaisten polttoaineiden puun ja turpeen käyttö vähenee, uuden polttoaineen tuotanto on vaikeuksissa ja kannattaa huonosti eivätkä yrittäjät investoi. Lisäksi energiapienpuun hankinnassa tärkeä Kemera-järjestelmä on kriisissä ja tällä hetkellä kiinni. Ala kaipaa nyt kipeästi myönteisiä, käyttöä ja tuotantoa edistäviä päätöksiä, sanoi Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola FinnMETKO 2016 -näyttelyssä.


Bosch: Uusia älykkäitä ratkaisuja korjaamoille

Bosch esittelee Connected Repair -ohjelmistonsa ensimmäistä kertaa Automechanika 2016 -messuilla. Connected Repair verkottaa korjaamon diagnostiikkalaitteet keskenään. Ohjelmiston avulla ajoneuvon data on välittömästi kaikkien korjaamon tietokonepohjaisten järjestelmien käytettävissä. Kun ajoneuvo on tunnistettu, käyttäjän tarvitsee ainoastaan syöttää ajoneuvon rekisterinumero tai valmistenumero (VIN) käytössä olevaan työasemaan, eikä uutta tunnistamista tarvita seuraavillakaan korjaamokäynneillä.

Rekisterinumeron tai valmistenumeron avulla kaikki ajoneuvon tiedot ja testitulokset ovat saatavilla miltä tahansa työpisteeltä, koska tahansa. Ohjelmisto sallii myös erillisten testilaitteiden täydentää tiettyjä parametreja, jolloin myös ne ovat käytettävissä auton taas tullessa korjaamolle. Tämä säästää aikaa, helpottaa prosesseja ja estää turhaa päällekkäistä työtä.

Niin kutsutun valokuvaominaisuuden avulla ajoneuvon tila voidaan dokumentoida standardoidussa ja tulostettavassa muodossa. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että tarvittavista korjaustoimenpiteistä voidaan kertoa asiakkaalle läpinäkyvällä tavalla.

Aktivointikoodin avulla ohjelmisto voidaan aktivoida käytettäväksi miltä tahansa korjaamon tietokoneelta. Optimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi Bosch suosittelee erillisen palvelinyksikön asentamista. Näin tiedot ajoneuvosta voidaan tallentaa keskitetysti ja niihin pääsee käsiksi miltä tahansa työasemalta tarvittaessa. Standardikäyttöliittymän avulla saa yhteyden myös isoon osaan jälleenmyyjien hallintajärjestelmiä.

Tällä hetkellä Bosch Connected Repair -ohjelmiston avulla voidaan verkottaa seuraavat Boschin ratkaisut:

ACS 752 ilmastointihuoltolaite
Esitronic 2.0 / KTS 5xx korjaamo-ohjelmisto
FWA 9000 and FWA 4630 pyöränsuuntauslaitteet
FSA 500 ajoneuvoanalyysilaitteisto


Vuoden 2016 loppuun mennessä myös seuraavat järjestelmät ovat liitettävissä:

FSA 7xx ajoneuvoanalyysilaitteisto
HTD 815 digitaalinen valojen suuntauslaite
BEA 750 ja BEA PC DE pakokaasuanalyysilaitteet


Kuusi MM-kultaa Suomeen

MM Ajotaito 2016 -joukkue palkintoineen. Kuva: Rahtarit ry / Marko Mäkinen.

Rahtarit ry järjesti elokuun lopussa 30. UICR:n MM Ajotaito –kilpailut Jyväskylässä. Joka toinen vuosi järjestettävät kilpailut keräsivät tällä kertaa yli 130 osallistujaa, jotka edustivat 13 eri maata.

Lue lisää...


Vuosaaren LNG-kaasuasema käyttöön

Vuosaaren LNG-kaasutankkausasema

Vuosaaren satamaan avattiin Suomen ensimmäinen raskaalle liikenteelle suunnattu nesteytetyn maakaasun (LNG) tankkausasema. Nyt avattu asema on osa valtio-omisteisen Gasumin pyrkimystä vahvistaa kaasupolttoaineiden asemaa maamme liikennepolttoaineiden tarjontaverkostossa. Seuraavat raskaan liikenteen kaasutankkausasemat tullaan avaamaan syksyllä 2016 Turkuun ja vuoden 2017 aikana Jyväskylään ja Vantaalle.

Asemia varten Gasum saanut EU:lta tukea 1,65 miljoonaa euroa. Sen myötä Gasum on sitoutunut avaamaan yhteensä 35 kaasuasemaa Suomeen.

Kaasua polttoaineenaan käyttävien raskaiden kuorma-autojen yleistymistä rajoittavat suppean jakeluverkoston ohella autojen tavallista kuorma-autoa noin 10 – 16 prosenttia korkeampi hankintahinta sekä polttoaineen hinta, jota voi luonnehtia energiasisältöön nähden korkeaksi. Aseman avaustapahtumassa Gasumin polttoainemittari antoi nesteytetyn maakaasun (LNG) kilohinnaksi 1,311 euroa. Dieselin mittarihinta on tällä hetkellä 1,20 euron tasossa. Autovalmistajat ilmoittavat LNG:n kulutuksen olevan verrattavissa dieselautojen kulutuslukemiin.

Hiilidioksidipäästöiltään hieman dieseliä puhtaamman kaasukuorma-auton hankinta onkin toistaiseksi enemmän ympäristöteko, kuin varsinainen tulontekijä kovasti kilpailulla kuljetusalalla.

Muualla Euroopassa LNG:n mittarihinta on huomattavasti Suomea edullisempaa, ja siten se onkin varteenotettava vaihtoehto dieselin rinnalla.

Useat suuret Eurooppalaiset päivittäistavaran tukkukauppaketjut vaativat kuljetussopimuksissaan vähäpäästöisempien vaihtoehtojen käyttöä tavaroittensa kuljetuksissa.

Raskaita, Euroopassa jälleenmyynnissä olevia kaasukuorma-autoja valmistavat tällä hetkellä ainakin Iveco, Scania ja Volvo Trucks.


Scania vuosimallia 2016

Scania R-sarja 2016

Tässä ovat ensikuvat Scanian uudesta, Pariisissa ensiesittelynsä saaneesta R-sarjasta. Ensimmäisessä vaiheessa esitellään S- ja R-sarjan ohjaamoilla varustetut kaukoliikenneautot 4x2, 6x2, 6x2*4 ja 6x2/4 –alustavaihtoehtoina 8 eri ohjaamovaihtoehtona R6- ja V8-koneilla. Salaisuuksien piilottamiseksi uutta sukupolvea kutsuttiin tuotekehitysvaiheessa Albatrossi-koodinimellä. 

Ohjaamot

Scanian uutta ulkoilmettä voi luonnehtia varsin onnistuneeksi. Hytin ulkomuodot on suunniteltu yhteistyössä Porsche Engineeringin kanssa. Valmistaja kertoo käyttäneensä lukemattomia tunteja mm. eri koripaneeleiden saumojen ja liitosten viimeistelyyn. Nyt kaikki rakoset ovat kapeita henkilöautojen tapaan. Kattospoileriksi voi valita vivun avuin tarvittaessa ylös- tai alaspäin kääntyvän mallin.

Scania S-sarja

Kaikki keulan valot on tarjolla lisähinnasta LED-vaihtoehtoina. Mielenkiintoinen seikka on se, että äärivalot ja rekkavalot ovat tuulilasin sisäpuolella. Tosin vain jos auto otetaan ilman aurinkolippaa, jolloin valot ovat lipassa. Taustapeilit ovat niin ikään uudet.

Uudessa S-sarjan mökissä on tasapohjainen lattia ja sinne noustaan neljän askelman kautta. Konetunnellilla varustettuun R-sarjan mökkiin noustaan tuttuun tapaan 3-askelmaa pitkin. Korkeusvaihtoehdoista jää TopLine pois, sillä se yltäisi S-sarjassa yli neljään metriin, joka ei sovi Saksan teille. Korkein Highline on nyt noin 16 cm nykyistä korkeampi. Kaikkiaan hytit ovat mallista riippuen 10 - 16 cm nykyistä korkeampia.

Scania tuo eri mallilanseerausten yhteydessä nyt esiteltyjen kahdeksan ohjaamovaihtoehdon lisäksi 16 ohjaamoa lisää. Kaikkiaan R-, S-, G-, P- ja L-sarjoista koostuvassa mallistossa tulee olemaan yhteensä 24 ohjaamovaihtoehtoa.

Tehot ennallaan, nopeampi Opticruise

Moottoriperhe on alkuvaiheessa V8-koneiden kohdalla entisellään. Niiden päästöt puhdistetaan entiseen tapaan EGR+SCR:n voimin. Pienemmät 13-litraiset 6-sylinteriset ovat jatkossa kaikki SCR-koneita. Uutena tullaan esittelemään 370-heppainen mylly ja 490-heppainen on jatkossa 500-heppainen.

Scania S-sarja, S 730

Polttoainetaloutta on saatu parannettua mallista riippuen 5-8 prosentilla. Koneiden osuus on tästä 3 prosenttia. Se saavutetaan muun muassa uudelleen muotoiltujen palotilojen ja uusien 10-reikäisten polttoainesuutinten sekä termostaattiohjatun öljynlauhdutusjärjestelmän avuin. Loput prosentit otetaan mm. aerodynamiikan ja erilaisten vaihteisto-ohjelmien sekä päivitetyn “älykkään” vakionopeudensäätimen avuin.

Automatisoitu manuaalivaihteisto eli Scania Opticruise osaa vaihtaa vaihteita puolet nopeammin kuin aiemmin, kiitos uuden sivuakselijarrun. Opticruiseen kuuluu kuuluu kaksi peruutusvaihdetta, hitaampi eli CL ja nopeampi eli CH. Pykälää suuremmalle vaihtamiseen aikaa 0,4 sekuntia. 

Kuljettajan paikalla kaikki uusiksi

Nykyistä viisi senttimetriä pidemmän hytin sisustus on pantu kokonaan uusiksi. Samalla vaihdevalitsin päivitetiin ja valokatkaisija siirrettiin oveen. Mittaristossa nopeusmittari ja kierroslukumittari vaihtoivat paikkoja. Lisäksi vaihteisto-ohjelman vaihto käy jatkossa ohjauspyörän napista vaihtelemalla. Valittu ohjelma näkyy mittariston väriteemana. Esim. Economy-tila, jolloin mittarin kehyksen väriteemana on vihreä.

Scania S-sarja, ohjaamo

Kuljettajan istuin on nyt 65 mm entistä edempänä ja 20 mm lähempänä ovea, jotta kuljettajan näkemä paranisi. Samalla punkan leveys on kasvatettu 90 senttimetristä tasan yhteen metriin. Kuljettajanistuimen säädöt on sovitettu 150-200 cm pituisia kuljettajia silmällä pitäen. Vantterampia kapteeneja varten valmistajan valikoimista löytyy urheiluautomaailmasta tuttu D-mallinen ohjauspyörä.

Scania R-sarja, S-sarja, ohjaamoPositiivinen uutinen kaukoliikenneautopuolelle on se, että Scania on lisännyt takaseinän kaapistot valikoimaansa.

Mukavuusvarusteiden puolelle on tuotu kääntyvä apumiehenistuin ja joko 5 tai 7 tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä. Uuteen järjestelmään on mahdollista liittää kahteen suuntaan kommikoiva viestintäjärjestelmä.

Maininnan arvoinen uutuus on myös uusi ilmastointijärjestelmä, johon on saatavissa integroitu taukoilmastointi.

Alusta ja voimansiirto

Alustan puolella etuakselia on tuotu paremman painojakauman, ajovakauden ja paremman jarrutustehon saavuttamiseksi 50 mm nykyistä mallia edemmäksi. Samalla etulevyjarrujen jarrukellon kokoa on kasvatettu 24 tuumasta 30 tuumaan. Muutosten ansiosta jarrutusmatkan kerrotaan lyhentyneen 40-tonnisella puoliperäyhdistelmällä 5 prosentilla 80 km/h nopeudesta.

Scania S-sarja, mallisarja 2016

Jousituksen puolelle on tuotu tarjolle kahdesta ilmajousesta ja yksilehtisestä paraabelijousesta koostuva vaihtoehto. Volvon ISR-erillisjousituksen kaltaista vaihtoehtoa ei ainakaan toistaiseksi tulla tarjoamaan Södertäljeläisten suunnalta.

Moottorin ja vaihteiston kiinnitykset on korvattu vähemmän värisevillä kiinnikeillä.

Taka-akselit ovat ohjattavia akseleita lukuunottamatta entisellään. Taka-ohjaavien akseleiden rakennetta uusittiin siten, että kääntymisestä vastaava hydraulimoottori tuotiin akselin yhteyteen. Scanian mukaan ratkaisulla päästään eroon runkoa pitkin kulkevista hydrauliikkaletkuista sekä trippeliakselissa tilaa vievistä ja painoa kasvattavista ohjaustangoista.

Suomeen

Scania Suomi järjesti asiat siten että kaksi ensimmäistä tehtaalta lähtevää tuotantovalmista autoa tuodaan piakkoin Turun matkustajasataman kautta Suomeen. 

Scania S-sarja, puoliperävaunu

Teksti: Tero Lahtinen

Kiitämme erikoistiedoista, kuvista: Rutger Andersson, päätoimittaja, Trailer; Gianenrico Griffini, erikoistoimittaja, Vie&Trasporti, puheenjohtaja, ITOY


Vuosaaren satamaan LNG-tankkausasema kesäksi 2016

Vuosaaren satamaan avataan Suomen ensimmäinen raskaalle liikenteelle suunnattu nesteytetyn bio- ja maakaasun (LNG) tankkausasema 29. elokuuta 2016.

Vuosaaren tankkausaseman lisäksi syksyllä Turkuun kerrotaan avautuvan toinen tankkausasema, joka palvelee sekä raskasta liikennettä että myös muita paineistettua kaasua (CNG) käyttäviä kaasuajoneuvoja. Vastaavat tankkausasemat avataan Vantaalle ja Jyväskylään vuonna 2017.

Tankkausasemien toteutuksen mahdollistaa EU-tuki, joka palvelee TEN-T-ydinverkon tavoitteiden täytäntöönpanoa Suomessa sekä vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoiden kehittymistä maantieliikenteessä. Gasum on sitoutunut rakentamaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä 35 uutta kaasuautojen tarpeisiin suunnattua tankkausasemaa.


Nokian Hakka Truck Drive -vetorengas ympärivuotiseen käyttöön

Keski-Euroopan ja Pohjoismaiden vaihteleviin sääoloihin uudentyyppinen vetorengas: Nokian Hakka Truck Drive tarkoitettu ympärivuotiseen rahti- ja bussiliikenteeseen pitkille ja keskipitkille matkoille.

Puoliavoin olkapää tukee renkaan kulkua ja lisää ajovakautta. Renkaan pinnan V-nuolikuvio parantaa urien puhdistuvuutta ja estää urien täyttymisen loskalla ja lumella.  Kulumisen myötä asteittain esiin tulevien lisäurien sekä itsegeneroituvien lamellien ansiosta renkaan pinta pyrkii säilyttämään ominaisuutensa kuluessaan.


Malmin lentokenttä esitetään suojeltavaksi lailla (2016-08-19)

LEX MALMI -kansalaisaloite kerää nimiä ennätystahtia. Malmin lentokenttäalueesta ehdotetaan säädettäväksi laki, joka säilyttää alueen käyttötarkoituksen. Laissa säädettäisiin, että Helsinki-Malmin lentopaikka säilytetään kokonaisuutena, joka mahdollistaa kaupallisen ja ei-kaupallisen siviili-ilmailun. Aluetta olisi myös mahdollista käyttää valtion ilmailuun sekä sotilasilmailuun. Sekä kulttuuriympäristöarvot että ilmatila halutaan myös sisällyttää lain piiriin.

Kansalaisaloitteen on koonnut yli 20 yksityishenkilöä eri puolilta Suomea. Aloitteen valmisteluun osallistuneet toi yhteen syvä huoli Malmin arvojen ja merkityksen säilymisestä.

”Malmin toiminnan jatkumisella on ratkaiseva merkitys koko maan ilmailuelinkeinojen tulevaisuudelle ja maamme kulttuurihistorialle. Sillanpääasemana pääkaupunkiin Malmin kenttä parantaa myös maakuntien yritysten toimintaedellytyksiä”, sanoo helsinkiläinen Juha Krapinoja, yksi aloitteen tekijöistä.

Kim Korkkula Rovaniemeltä oli käynnistämässä aloitetta. ”Kentän kohtalosta päättäminen on valtiollisen tason asia. Lentokentällä on selkeä ylikunnallinen luonne. Kansan enemmistön tuki kentälle on selvä ja toivonkin että jokainen Suomen ilmailun tulevaisuutta ja maamme kansainvälistä kulttuurimainetta arvostava käy osoittamassa sen käymällä allekirjoittamassa aloitteen kansalaisaloite.fi -palvelussa”

Mikko Saarisalo Kirkkonummelta korostaa asian taloudellista merkitystä. ”Elinkeinoelämällä on tarve joustaville yhteyksille maakunnista pääkaupunkiseudulle ja maailmalle. Lentäminen on nopeimmin yleistyvä liikkumisen muoto maailmassa. Lentokoneteknologiassa edetään sähkömoottoreihin seuraavan 10-15 vuoden aikana. Malmin lentokenttä tarvitaan harvaan asutussa Suomessa joustavaa, älykästä liikkumista ja syöttöliikennettä varten.”

Malmin lentoaseman ystävät ry pitää aloitteen viestiä valtiovallalle vahvana.


 


Poliisiyhdistys: Väriä peltipoliiseille! Liikenneturvallisuus rahankeruun sijaan!

Liikkuvan poliisin perinneyhdistys haluaa peltipoliisit nykyistä näkyvämmiksi. Väriksi ehdotetaan jopa fosforiväriä. Lisäksi yhdistys ehdottaa nykyistä selvempää ilmoitusta tienkäyttäjille kameratolpista. Ratkaisuna olisi nopeusrajoitusmerkki ja tolpasta kertova taulu tien sivussa ja/tai tienpintaan maalattu muistutus vallitsevasta nopeusrajoituksesta 100-200 m ennen kameratolppaa, kuten on yleinen tapa isoissa autoilumaissa.

Yhdistys haluaisi muuttaa kameratolppien sijoitusta suorilta tiesuuksilta tiestössä onnettomuusherkimpiin kohtiin. Automaattisen liikennevalvonnan tulisi keskittyä ainoastaa liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä tulojen hankkimiseen valtiolle, yhdistys lausuu.

Esimerkiksi Ruotsissa kameratolpasta ilmoitetaan aina ennen tolppaa ja samalla ilmoitetaan mikä on ko. kameravalvonta-alueen nopeusrajoitus, yhdistys tiedottaa.

Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, komisario Dennis Pasterstein on samaa mieltä. "Valvontatolppien tarkolituksena ei ole kerätä sakkoja, vaan hiljentää ajonopeuksia", Pasterstein sanoo.

 


Fordilta autonominen ajoneuvo vuonna 2021

Ford Fusion Hybrid koeajossa Yhdysvalloissa.

Ford aikoo tuoda markkinoille täysin autonomisen ajoneuvon vuonna 2021. Ajoneuvoon mahtuu neljä matkustajaa, ja se tulee kimppakyyti- ja kyydintilauskäyttöön. Yhtiön mukaan ajoneuvossa ei olisi ollenkaan ohjauspyörää tai kaasu- ja jarrupolkimia.

Vuoden 2021 autonomiset ajoneuvot ovat osa Ford Smart Mobility -hanketta, joka on yhtiön suunnitelma olla johtaja autonomisissa autoissa, yhdistettävyydessä, liikkuvuudessa, asiakaskokemuksessa sekä datassa ja analytiikassa.

Ford kertoo myös sijoittavansa tai tekevänsä yhteistyötä neljän startupin kanssa tehostaakseen autonomisen ajoneuvon kehitystään. Yhtiö laajentaa myös Palo Alton tutkimuslaitostaan.


Oy Suomen Michelin Ab jo 70 vuotta Suomessa

Oy Suomen Michelin Ab aloitti autonrenkaiden maahantuonnin ja tukkumyynnin Suomeen jo 70 vuotta sitten.

Elokuun 16. päivänä 1946 rekisteröitiin Suomessa uusi yritys: Oy Suomen Michelin Ab, toimialanaan autonrenkaiden maahantuonti ja tukkumyynti. Kyseessä oli ensimmäinen Suomeen rekisteröity suuren kansainvälisen rengasvalmistajan maahantuontiyritys.

Suomen Michelinin historia on täsmälleen yhtä pitkä kuin Michelinin koko rengasalan mullistaneen radiaalirenkaan historia: Michelin patentoi keksintönsä samana päivänä kuin päätös Oy Suomen Michelin Ab:n perustamisesta allekirjoitettiin. Päivämäärä oli 4.6.1946 - Suomen marsalkka Mannerheimin 79-vuotispäivä.


VW:n kevyillä hyötyajoneuvoilla kasvua Euroopassa

Volkswagen toimitti tammi-henäkuun välisenä aikana 273 300 kevyttä hyötyajoneuvoa maailmanlaajuisesti, mikä on 6,4 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samana ajankohtana. Suurimmalla markkina-alueellaan, Länsi-Euroopassa yhtiö paransi tulostaan 9,2 prosenttia myymällä 188 400 kevyttä hyötyajoneuvoa. Lähi-Idän, Etelä-Amerikan, Afrikan ja Aasian markkinat taas ovat olleet haasteellisia Volkswagenin kevyille hyötyajoneuvoille vuoden 2016 alkupuoliskolla. Kasvua vauhditti Transporter- ja Caddy-mallien hyvä myynti.