Vety-polttokennotekniikka kehittyy pitkin askelin Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Sen myötä lisääntyvät paitsi vety-henkilöautot myös vetybussit tieliikenteessä. Sarjatuotanto on tulossa myös vetybussien valmistukseen. Vuonna 2020 kaksinkertaistui linjaliikenteessä kulkevien vetybussien määrä Euroopassa 50:een.
Hyundai toi ensimmäisen sarjatuotetun vety-henkilöauton markkinoille vuonna 2001. Se on ollut edelläkävijä myös raskaan liikenteen puolella ensimmäisillä kuorma-ja linja-autoilla. Saksan Münchenissä sillä on käynnissä esittelyprojekti "Elec City Fuel Cell" kaupungin jokapäiväisessä liikenteessä. Etelä-Koreassa sillä on liikenteessä 108 vetybussia, joilla se sanoo säästäneensä kaupunkeja 7700 tonnista CO2-päästöjä, joiita vastaava määrä dieselbusseja olisi syytänyt taivaalle. Henkilöautoissa Hyundain valttina on SUV Nexo ja kuorma-autoissa Euroopassakin menestystä saavuttanut Xcient.
Toyota on toinen suurtekijä vetybusseilla, joita se on tuomassa myös Euroopan markkinoille yhdessä kumppaninsa, portugalilaisen bussivalmistaja Caetanon kanssa. Solaris ja Van Hool ovat johtavia vetybussivalmistajia Euroopassa.
(Vogel)