MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: Piirileikkiä kuorma-auton ja kuljettajan perässä

Viime viikon tiistaina illalla Nässjön poliisi sai ilmoituksen valtatie 40:llä kiemurtelevasta kuorma-autosta. Poliisipartion etsintä päättyi kuitenkin tuloksetta.

Keskiviikkona aamupäivällä poliisi sai ilmoituksen kuorma-auton kuljettajasta, johon ei oltu saatu yhteyttä. Soittaja ilmoitti kuorma-auton sijainnin, jonka kuljettajaa kaivattiin. Polisipartion suunnistaessa kuorma-auton luokse, se ajoikin poliisipartiota vastaan. Poliisin pysäytettyä auton, sen kuljettaja osoittautui samaksi, johon ei oltu saatu yhteyttä. Ja kuorma-auto osoittautui samaksi, jonka kiemurtelevasta ajosta oli tullut ilmoitus edellisenä iltana ja jota poliisi ei ollut tavoittanut. Kuljettajan veressä todettiin myöhemmin otetussa verikokeessa 1,1 promillea alkoholia vastaten törkeää rattijuoppoutta.

Ulkomaalainen kuljettaja pidätettiin ja otettiin säilöön, jottei poistuisi maasta ennen oikeudenkäyntiä.

(Trailer.se)


Ruotsi: Itseajava 16 tonnin hyötykuormalla yleisellä tiellä

Ruotsin kuljetusvirasto (Transportstyrelsen) on myöntänyt DB Schenkerille ja Einridelle akkusähköllä kulkevan kuorma-auton testaamiseen yleisellä tiellä. Einriden itseajava kuorma-auto tulee kulkemaan päivittäin kuormalla lyhyen matkaa hidasvauhtisella yleisellä tiellä teollisuusalueella DB Schenkerin terminaalin ja varaston välillä. Ajoneuvossa ei ole ohjaamoa lainkaan, mikä lisää kuormauskykyä ja pienentää kuljetuskustannuksia. Se voi kuljettaa 16 tonnia hyötykuormaa noin 200 km yhdellä latauksella. 

Lue lisää...


EU: 400 000 turvallista taukopaikkaa puuttuu

EU-komissio on julkistanut turkimuksensa, joka paljastaa 400 000 turvallisen taukopaikan puutteen EU:n alueella. Samalla todetaan kuorma-autoihin kohdistettujen varkauksien saavuttaneen huippulukemat ja että 75% niistä kohdistetaan turvattomilla pysäköintipaikolla seisoviin kuorma-autoihin.

Seurauksena EU-komissio on päättänyt tukea turvallisten taukopaikkojen rakentamista mm. varaamalla rahoitusta Euroopan infrastruktuuriprojektilta (CEF) sekä asettamalla asiantuntijaryhmän luomaan koko EU:ta koskevat taukopaikkojen perusvaatimukset. Asiantuntijaryhmään kuuluisi kuljettajia, kuljetusyrityksiä, autovalmistajia, kuljettajien ammattiyhdistyksiä, huolitsijoita, tavarantoimittajia, vakuutusyhtiöitä, tekniikan tuottajia, tilintarkastajia, moottoritie- ja taukopaikkayrittäjiä sekä pysäköintipaikkayrittäjiä edustavia asiantuntijoita.

Kuljettajille ei ole annettu valinnan varaa, kun ajoaika loppuu. He ansaitsevat mukavan ja turvallisen levon, EU-komissio sanoo lehdistötiedotteessaan.

Komission tarkasteluraportti haluaa yhteisiä perusvaatimuksia turvallisille taukopaikoille "EU Parking"lle" matalimmasta "pronssitasosta" keskitasoa edustavaan "hopeatasoon" ja parhaaseen "kultatasoon".



Matti Virtanen VAK Oy:n myyntijohtajaksi

Insinööri, B.E. Matti Virtanen (45) on nimitetty 11.3.2019 alkaen VAK Oy:n myyntijohtajaksi. Hän ottaa vastuulleen VAK:n markkinoinnin ja uustuotemyynnin johtamisen. Matti on VAK:n johtoryhmän jäsen ja raportoi toimitusjohtaja Ilpo Korhoselle.


Ohjausryhmä tukemaan VAK-lain uudistamista

Vaarallisten aineiden kuljettamista koskevan lainsäädännön uudistaminen etenee. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut uudistushankkeelle ohjausryhmän. Sen tehtävänä on tukea uuden VAK-lain ja sen nojalla annettujen säädösten uudistustyötä. Ryhmän toimikausi alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.12.2020.

Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii yksikön johtaja Elina Immonen ja sihteereinä Mari Suominen, Katja Viertävä ja Anu Häkkinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.  Ohjausryhmässä on mukana useiden viranomaisten sekä kuljetustoimialan edustajia.

Lue lisää...


Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka toiseksi suosituin ammatillisen koulutuksen ala yhteishaussa

Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaku päättyi tiistaina 12.3. Haettavana oli yhteensä noin 80 000 aloituspaikkaa. Yhteishaussa haki 72 100 hakijaa, joista perusopetuksen päättäviä oli 57 680. Hakijoista 51 % haki ensisijaisesti ammatilliseen koulutukseen ja 49 % lukioon.

Ammatillisen koulutuksen suosituissa opintoaloissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Yhteishaussa suosituin ala on edelleen sosiaali- ja terveysala, johon oli 4 710 hakijaa. Seuraavaksi suosituimmat alat ovat ajoneuvo- ja kuljetustekniikka (4 460), liiketalous ja kauppa (3 650), arkkitehtuuri ja rakentaminen (3 390), sähkö- ja automaatiotekniikan ala (2 940) sekä kauneudenhoitoala (2 150).


Motonet laajenee Loimaalle

Motonet avaa Loimaalle tavaratalon, joka on ensimmäinen pienemmille talousalueille suunnattu Motonet-tavaratalo. Motonet Loimaan tavaratalossa on hieman rajatumpi tuotevalikoima. Tavarataloon on lisäksi suunnitteilla yritysmyynti ja myöhemmin Motomaatti-palvelupiste. Uusi Motonet aukeaa ensi kesän aikana osoitteessa Hossinkatu 1-3, Loimaa. Se on pinta-alaltaan noin 2200 neliömetriä.

- Loimaan Motonet on kiinnostava uusi kokeilu ja tärkeä avaus. Sen avulla selvitämme uuden konseptin vetovoimaa pienemmällä paikkakunnalla ja saatujen kokemusten perusteella päätämme jatkosta, kertoo Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola.

Loimaan projekti käynnistyy välittömästi ja myös rekrytoinnit ovat alkaneet. Loimaan Motonetin tavaratalopäälliköksi on nimitetty Tero Laitinen, ja muihin tehtäviin vielä haetaan osaajia.


Sähköavusteinen Scouter etenee kohti sarjatuotantoa

Valmet Scouter LMVTamperelaisen Rideascout Oy:n valmistama Scouter LMV (Light Modular Vehicle) on edennyt lanseerausvaiheeseen. Scouter LMV on kaksipaikkainen nelipyöräinen poljettava sähkömoottoriavusteinen kevytajoneuvo. Scouter-tiimi ja Valmet Automotiven insinöörit ovat yhdessä suunnitelleet ja rakentaneet täysin uudenlaisen ajoneuvon. Suomalaisinnovaation rakenteet ja ratkaisut vastaavat ympäristövaikutuksiltaan nykyisiä ilmastopoliittisia tavoitteita.

Valmet Scouter tähdätään sarjavalmistuksen alkamiseen vuoden 2020 alussa. Myynti- ja markkinointitoimenpiteet on aloitettu kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Tulevan kesän ja syksyn aikana toteutetaan ympäri Suomea promootio-ja pilottitapahtumia, joissa testataan Scouteria erilaisissa käyttöympäristöissä ja tarkoituksissa.

Lue lisää...


Johan Friman Autotuojat ja -teollisuus ry hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi

Autotuojat- ja teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajaksi on seuraavalle kaksivuotiskaudelle valittu Johan Friman K Auto Oy:stä. Hallituksen varapuheenjohtaja on Lasse Ahlstedt Volvo Car Finland Oy:stä. Hallitukseen kuuluvat lisäksi Tommi Luopajärvi Nissan Nordic Europe Oy:stä, Antti Ruhanen Bassadone Automotive Nordic Oy:stä, Juha Ruotsalainen Veho Oy:stä, Kari Skogster Toyota Auto Finland Oy:stä sekä Miska Tammelin Bergé Auto Nordics Oy:stä.

Lue lisää...


Autoala: ”Päästöt ratkaisevat"

Autoala laati tiekartan eri käyttövoimien yleistymisestä vuosina 2020–2040. Tiekartan tavoitteena on tarjota laskelmiin perustuvaa tietoa päätöksentekijöille siitä, miten liikenteen päästövähennyksiin saadaan vauhtia.

Liikenteen päästöt edustavat viidennestä Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä. Henkilöautojen osuus on noin yhdeksän ja tavaraliikenteen seitsemän prosenttia.

Viime kuukausien aikana puolueet, ilmastoasiantuntijat ja liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä ovat esittäneet arvioitaan siitä, kuinka paljon Suomessa tulisi olla sähköautoja vuoteen 2030 tai 2045 mennessä. Työryhmien tavoitteena on ollut piirtää askelmerkit hiilineutraaliin Suomeen.

Lue lisää...


Monikamerajärjestelmä trukkeihin

Bosch tuo autoalalta tutun monikamerajärjestelmän trukkeihin. Monikamerajärjestelmä koostuu ohjausyksiköstä ja neljästä erittäin kompaktista lähietäisyyskamerasta. Yhdessä ne muodostavat kuvan kahdeksan neliömetrin alueelta.

Järjestelmä tuottaa täyden 360°-näkymän trukin ympäriltä, vaikka se kuljettaisi kookastakin kuormaa. Kuljettajat näkevät näytöltä realistisen 3D-mallin kulkuneuvostaan. Kun kulkuneuvo liikkuu, näyttö päivittää ympäristön muutokset reaaliaikaisesti.

Järjestelmä auttaa kuljettajaa ohjaamaan trukkia tarkasti ja etäisyyksien tarkempi arviointi on mahdollista myös liikkeessä. Työskentely on helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa.

Lue lisää...


TIP Trailer Services jatkoi kasvu-uralla vuonna 2018

TIP Trailer Services jatkoi toimintansa kasvattamista vuonna 2018. Viime vuonna yhtiö julkaisi monia uusia palveluita, kuten digitalisaatio- ja kylmäkonehuoltopalvelut. Toimitilojen puolella kasvua leimasi Padborgin korjaamon laajeneminen sekä lisäosaston avaaminen Göteborgiin.

- Vuosi 2018 oli jälleen hyvä ja sisälsi vahvaa kasvua. Pohjoismaiden toimintomme kasvoivat 22 prosenttia ja palvelutoimintamme 36 prosenttia. Lisäksi vuonna 2017 julkaistu Pohjoismaiden tienvarsipalvelu kasvoi 120 prosenttia käsittäen 45 000 yksikköä, TIP Trailer Services’n toimitusjohtaja Christian Petersen toteaa.


Ruotsi: Salainen Scania kolaroi

Torstaina 7.2.2019 noin kello 11 tiellä 53 Skavstan lentoaseman lähistöllä sattui onnettomuus, jossa Scania-kuorma-auto ja traktori kolaroivat.

Södermanlands Nyheter -lehden mukaan Scania-kuorma-auto törmäsi traktoriin. Kuorma-auton kuljettajan puoleinen ovi repesi irti ja traktorin pyörä vahingoittui. Kuorma-autossa on voinut olla kehittelyn alaisia osia ja varusteita., jotka luokitellaan yrityssalaisuuksiksi.

Onnettomuuden syy on epäselvä. Tie onnettomuuspaikalla ei ollut liukas. Rikosepäilyjä ei liity tapaukseen, poliisi toteaa tapauksesta.

(Trailer.se)


20 Yutong vetybussia linjalle Zhengzhoussa

Kiinan suurimman bussivalmistajan, Yutongin, sähköbussit ovat rulossa tutuiksi Helsingin seudun joukkoliikennematkustajille. Yuotong etenee myös ankarassa kilpailussa Toyotan ja BYD:n kanssa vetybussien kasvavilla markkinoilla. Yutongin üolttokenno-vetybussit, 20 kpl., aloittavat linjaliikennöinnin Kiinan Zhengzhoun kaupungissa.

- Vetytankkaus kestää busseilla 10 minuuttia ja antaa 500 km toimintamatkaa. Polttokennoissa on ilmanpuhdistaja. Pakoputkesta rulee vain puhdasta vettä. Sen on todettu täyttävän juomavedelle asetetut puhtausvaatimukset", Yuotongin vetybussikehittelystä vastaava johtaja Guo Yongshan sanoo.


Solaris "Skandinavia-paketilla"

Solaris tarjoaa bussejaan kylmiin ja arktisiin oloihin Skandinavia-varustepaketilla. Yli tuhanteen "pohjoiseen" Solaris Urbinoon on asennettu sivuseiniin ja kattoon kaksinkeratiset lämpöeristeet. Myös sisälokasuojille on asennettu ylimääräinen suojakerros. Lattia on kondenssisuojattu. Ikkunoissa on tuplalasit. Akuille on lisätty mahdollisuus yölataukseen. Vakiopakettiin kuuluu myös sähkölämmitteiset sekä ulkopeilit että kuljettajan sivuikkuna kuin myös ovien lisävalaistus. 

Valittavana on myös erillinen lattiammistys sekä lisäksi lumiketjujen kannattimet renkaiden kohdalla ja eriyinen lumiharja estämään lumen kerääntyminen sisälokasuojiin.