MAN - Vaihtoautot

Volvo Buses tutkii akkupakettien uusiokäyttöä

Sähköautojen akkupaketilla on toinen elämä auton jälkeen. Uusiokäyttö on sähköautoilussa avaintekijöitä. Volvo Buses on tutkimassa mahdollisuuksia käyttää sähköbussiensa loppuun kulutettuja akkupaketteja uusiokäytössä muun muassa aurinkopanelien keräämän aurinkoenergian varastoimiseen ja käyttöön asuintaloissa.

Tutkimuksia suoritetaan BrfViva nimisessä 132 asunnon vuonna 2018 valmistuneessa rakennuksessa. Tutkimuksessa osapuolina ovat  autoteollisuuden (Volvo) lisäksi energiateollisuus (Göteborg Energi), rakennusteollisuus ((Riksbygget) sekä tiedeyhteisö Johanneberg Science Park.

Tutkimuksissa käytetään Göteborgissa linjalla 55 kulkevien Volvo sähköbussien litium-ioniakkuja.


Ruotsi: Miehet yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa

Syyskuussa jälleen kaksi kuorma-autonkuljettajaa kuoli liikenneonnettomuuksissa. Kuorma-autonkuljettaja on tilastollisesti Ruotsin vaarallisin ammatti.

Syyskuussa kaikkiaan liikenteessä kuolleista kaksi oli naisia ja 19 miehiä, joista viisi 65-vuotiaita tai vanhempia. Liikenteessä kuoli yhteensä syyskuussa 21 henkilöä ja 1452 vammautui (189 vaikeasti, 1263 lievästi), kuusi kuollutta vähemmän kuin syyskuussa 2017.

 (Trailer.se)


SISU:n asema puu- ja bioenergiakuljetuksissa vahvistuu

Metsäteollisuuden positiivinen kehitys on parantanut kuljetussektorin tulevaisuudennäkymiä ja johtanut investointien kasvuun. Metsäteollisuuden kuljetustehokkuutta parantaneet, vuonna 2013 toteutetut mitta- ja massauudistukset nostivat ajoneuvoyhdistelmämassat 60 tonnista 76 tonniin. Sisu Polar -malliston suurten sallittujen teknisten massojen ansiosta ajoneuvot olivat valmiita uudistukseen ilman merkittäviä tuotemuutoksia.

Lue lisää...



Atoy Autohuolto Raisio on avattu Kuninkaanväylä 17:ään

Monimerkkiketju Atoy Autohuolto laajeni Raisioon nopeasti Turun Orikedon avaamisen jälkeen. Raision Atoy Autohuollon korjaamo vietti avajaisia osoitteessa Kuninkaanväylä 17. Atoy Raisio huoltaa ja korjaa kaiken merkkiset henkilöautot ja pakettiautot joka arkipäivä. Kokonaisuuteen kuuluu myös rengashotellipalvelut.

Atoy:n autohuolto Raisiossa sijaitsee punaisella merkityssä pisteessä oheisessa kartassa. 

Huolto palvelee puhelinnumerossa 010 232 8505 ja mailissa Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..


Transtech vaihtaa nimensä – yrityksestä tulee Škoda Transtech

Suomalainen kiskokaluston valmistaja vaihtaa nimensä. Nimenmuutoksen taustalla on emoyhtiön Škoda Transportation Groupin omistamien yritysten sulauttaminen osaksi konsernia sekä yrityksen nimen kansainvälistäminen. Uusi toiminimi on Škoda Transtech Oy. Yhtiön toiminimen muutoksen myötä uudistuu myös yhtiön logo Škoda Transportation Groupin mukaiseksi.

Škoda Transtechin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja tuotanto Otanmäessä Kainuussa. Yrityksen myyntitoimisto sekä kunnossapitopalvelut sijaitsevat Helsingissä. Tällä hetkellä Škoda Transtech toimittaa raitiovaunuja Helsinkiin ja Tampereelle. Škoda Transtech osallistuu myös Škoda Transportationin raitiovaunujen toimittamiseen saksalaiselle Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) GmbH:lle. Mannheimiin, Ludwigshafeniin ja Heidelbergiin tulevat ratikat perustuvat Škoda Transtechin Artic-vaunumalliin, joita tällä hetkellä Helsingissä on liikenteessä jo yli 50 kappaletta

Lue lisää...


BusDesign Sprinter 319 CDI A -invatakseja Suomeen

Turussa toimiva Rindell Group on aloittanut Mercedes-Benzin uusien BusDesign Sprinter 319 CDI A -invataksien maahantuonnin. Uuden invataksi-Sprinterin toimitusaika on tällä hetkellä yhdestä kahteen kuukautta.

Euroopan ensimmäiset Sprinter 319 CDI A -pakettiautot toimitettiin syksyllä 2018 Pohjanmaalle. Autot rakennettiin asiakkaiden toiveiden mukaisesti invataksikäyttöön. Ensimmäinen Sprinter luovutettiin Isokyröön Tapio Lae Oy:lle.

Mercedes-Benz julkaisi kesällä 2018 uuden Sprinter -malliston. Uusi Sprinter on tilavuudessaan ja esteettömyydessään monikäyttöinen hyötyajoneuvo, joka soveltuu erityisesti vaativaan ajoon, kuten invataksiksi. Sprinter 319 CDI A -lippulaivamallissa auton ajo- ja matkustusmukavuutta on paranneltu entisestään. Malliin voi valita muun muassa High Performance Led -ajovalot sekä 10.25” näytöllä varustetun MBUX-multimediajärjestelmän.

Lue lisää...


Infrahankkeiden kustannushallintaan luotettavuutta ja avoimuutta allianssimallilla

Uusi ICT-allianssi kehittää kustannusarvioiden laskentaa infrahankkeissa. Liikennevirasto sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupungit ovat käynnistäneet hankkeen, jonka tavoitteena on luoda infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä ja -palvelu.

Uusi kustannuslaskentajärjestelmä tuottaa luotettavat kustannusarviot läpinäkyvästi infrahankkeiden suunnitteluvaiheisiin. Tarpeen mukaan järjestelmä tulee palvelemaan myös toteutus- ja ylläpitovaiheita. Tilaajat haluavat infra-alalle kustannuslaskentajärjestelmän, joka vastaa tulevaisuuden tarpeisiin ja haasteisiin.

Tilaajan kumppaniksi on valittu Ihku-ryhmittymä, jonka muodostavat Ramboll Finland Oy, Civilpoint Oy, Solita Oy ja Mittaviiva Oy.

– Muodostamme yhdessä vahvan osaajakeskittymän. Ryhmässä on monipuolisesti infra-alan, kustannuslaskennan ja tietojärjestelmän kehittämisen asiantuntijoita. Tarkoitus on hyödyntää myös allianssin ulkopuolista osaamista parhaan tuloksen aikaansaamiseksi, allianssin projektipäällikkö Marketta Wainio Civilpoint Oy:ltä toteaa.

Järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuosien 2019–2020 aikana, minkä jälkeen alkaa palveluvaihe. Hankkeen alustava kustannusarvio on kahdeksan miljoonaa euroa.


Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 2020

Autonrengasliitto ry:n mukaan talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Uudet talvirengassäännöt ovat siinä mielessä nykyisiä selkeämmät, ettei jatkossa tarvitse muistella erilaisia käyttöaikoja talvirenkaiden ja nastarenkaiden välillä

Toistaiseksi noudatetaan ajoneuvojen käyttöasetuksen mukaista kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen ja muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa huoletta alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Lue lisää...


Uusi teiden hoidon urakkamalli

Liikennevirasto ja ELY-keskukset ottavat käyttöön uuden teiden hoidon urakkamallin. Tarjouspyynnöt on julkaistu ja ensimmäisen kierroksen tarjoukset tulevat joulukuussa. Urakat käynnistyvät syksyllä 2019. Tavoitteena on, että maanteiden hoito tehostuu ja tarpeisiin voidaan reagoida aiempaa joustavammin. Laadun painoarvo urakoitsijoiden valinnassa kasvaa ja vuorovaikutus sekä yhteistyö lisääntyvät.

Liikenneviraston hankintastrategisissa linjauksissa korostetaan vahvaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä, kustannusten- ja riskienhallintaa sekä kannustavia sopimusmalleja.

Kokonaishinnasta tavoitehintaan, maksetaan toteutuneen perusteella

Uudessa mallissa aiemmin alueurakoiden talvihoidossa käytetty kokonais- ja yksikköhinta korvautuvat urakan tavoitehinnalla. Pääurakoitsijan palkkio on sovittu urakkasopimuksessa ja tehdyt työt tilaaja maksaa urakoitsijalle työn toteuman mukaan. Urakan tavoitehinnan ylittyessä tilaaja maksaa 70 % ylittyneistä kustannuksista ja tavoitehinnan alittuessa pääurakoitsija saa 30% alituksen suuruudesta. Tässä uudessa mallissa kaikki urakassa syntyvät kustannukset ovat tilaajan nähtävissä eli noudatetaan ”Open Book” periaatetta.

Lue lisää...


Alusturvallisuuteen liittyvää lainsäädäntöä ajantasaistetaan

Matkustaja-alusten turvallisuuteen liittyvää lainsäädäntöä uudistetaan ja kevennetään. Hallitus esittää muutoksia lakeihin, jotka on annettu aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä, matkustaja-aluksen henkilöluetteloista sekä alusturvallisuuden valvonnasta. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle 18. lokakuuta 2018.

Esityksillä on tarkoitus toimeenpanna EU:n matkustaja-alusturvallisuutta koskevien direktiivien edellyttämät lakimuutokset. Direktiivien muuttamisen tavoitteena on nykyaikaistaa, yksinkertaistaa ja selkeyttää sääntelyä, vähentää hallinnollista taakkaa sekä varmistaa sääntelyn oikeasuhtaisuus.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan eräiden alustyyppien katsastuksen uudistamista, talviliikenteessä käytettävän aluksen vuosittaisesta rungonkatsastuksesta osittain luopumista sekä lainsäädännön täydentämistä perinnealuksia ja ammattiveneitä koskevilla säännöksillä.

Lue lisää...


Tamlansille VW:n korkeimman tason kumppanisertifikaatti

Maailman toiseksi suurin autovalmistaja ja kuudenneksi suurin yritys (2017) Volkswagen myönsi Premium Partner -kumppanisertifikaatin Tamlans Oy:lle hyötyajoneuvoihin ja henkilöautoihin vuorovuosin keskittyvillä IAA-messuilla (International Auto Austellung), Saksassa, 20. syyskuuta 2018. Tamlans valmistaa ja varustelee Tampereella tilatakseja, ambulansseja ja pelastusyksiköitä viranomaiskäyttöön ja henkilökuljetustarpeisiin. Sertifikaatti avaa Tamlansille ovia hyötyajoneuvojen maailmanluokan tuotekehityksen ja myyntiyhteistyön verkostoihin.

Volkswagenin tehdas myöntää Premium Partner -sertifikaatteja tarkoin valikoiduille yhteistyökumppaneille, jotka tuovat lisäarvoa Volkswagen Ag:n omille tuotteille. Sertifikaatin saanut yritys on käynyt läpi tiukan omavalvontaa ja ulkoista auditointia sisältävän prosessin, jossa tarkastellaan laajasti yrityksen koko toiminnan laatua. Prosesseihin paneudutaan aina tarjous- ja tilausprosesseista tuotteiden takaisinkutsuun ja seurantaan asti. Laadunarviointi on yksityiskohtaisempi kuin Tamlansilla jo hallussa olleessa ISO 9001 -sertifikaatissa.

Premium Partner- sertifikaatti myönnetään vain yrityksille, joilla on vahva kasvupotentiaali kansainvälisillä markkinoilla. Tamlansin noin 10 miljoonan euron liikevaihdosta puolet tulee viennistä Ruotsiin, Norjaan, Tšekkiin, Saksaan, Sveitsiin, Englantiin ja Meksikoon. Kotimaassa työ painottuu yhteistyömerkkien ajoneuvoihin rakennettaviin tilatakseihin ja koulubusseihin ja kansainvälisillä markkinoilla yksikköhinnaltaan korkeampiin pelastusajoneuvoihin.

Lue lisää...


Kaha: GearTronic II helpottaa automaattivaihteistojen öljynvaihtoa

GearTronic II, on täysautomaattinen automaattivaihteistojen öljynvaihto- ja huuhtelulaite. GearTronic II sopii käytettäväksi kteistoihinaikkiin muunninvaihteistoihin, portaattomiin automaattivaihteistoihin ja kaksoiskytkinvaihteistoihin.

GearTronic II mahdollistaa vaihteistoöljyn vaihdon ja huuhtelun jäähdyttimen liittimistä tai mittatikun putkesta. Laite on varustettu kätevällä tietokannalla, josta valitset automerkin, -mallin ja vaihteiston tiedot. Tämän jälkeen laite kertoo kyseisen vaihteiston öljyntäyttömäärän ja vaihteistoöljyn laadun. Tämä ominaisuus estää inhimillisiä erehdyksiä ja niistä koituvia kalliita reklamaatioita. Kun olet täyttänyt vaihteiston tiedot, GearTronicin käyttäjäystävällinen, selkeä näyttö opastaa yksityiskohtaisesti läpi kaikkien työvaiheiden.

GearTronicin puhdistustoiminnossa vaihteiston puhdistusaine lisätään vanhan vaihteistoöljyn sekaan ja sekoitus pyörii vaihteistossa noin 10 minuutin ajan. Kun puhdistus on valmis, vanha öljy työnnetään pois vaihteistosta tuoreella öljyllä. Uutta öljyä viedään vaihteiston läpi 3-4 litraa enemmän kuin vaihteiston oikea öljyntäyttömäärä on, eli vaihteistoa huuhdellaan uudella öljyllä. Näin varmistetaan, että vanha öljy, pesuaine ja epäpuhtaudet tulevat ulos vaihteistosta.

Lue lisää...


"Ratojen ja rallien valiot" -kirjassa keräilijöiden harvinaisuuksia

Uutuuskirja Ratojen ja rallien valiot esittelee Suomen kuuluisimpia säilyneitä ja entisöityjä kilpa-autoja S. P. J. Keinäsen vuoden 1933 Chrysleristä Keke Rosbergin ensimmäiseen formulaan ja Timo Mäkisen viimeiseen Miniin.

Suomen maineikkailla kilparadoilla ja rallien pikataipaleilla on kaasutellut toinen toistaan näyttävämpiä kilpa-autoja. Nämä autoklassikot ovat olleet muotoilultaan ja tekniikaltaan aikansa valioita ja hivelleet niin kuljettajansa vauhdinkaipuuta kuin katsojan silmää. Ratojen ja rallien valiot esittelee lähes 40 autoklassikkoa 1930-luvun a lkupuolelta 1970-luvun loppuun. Teoksen upeat valokuvat on ottanut Kimmo Taskinen.

Varsinaisten autoesittelyjen lisäksi kirjassa käsitellään tärkeimpiä suomalaisia kilparatoja ja -tapahtumia. Kirja on samalla upea katsaus suomalaisen auto-urheilun historiaan – se kertaa niin Eläintarhan ajot ja Jyväskylän MM-rallin kuin Keimolan ja Ahveniston ratojen parhaat päivät sekä kohtalonhetket.

”Onnettomuus tapahtui juuri niin yllättävästi ja arvaamatta kuin vain autourheilussa voi käydä. Vuoden 1963 Eläintarhan ajojen päälähdön Formula Juniorit olivat hetkeä aikaisemmin kiihdyttäneet matkaan. - - 19-vuotiaan Attenbergin pää jäi todennäköisesti ohjaamon reunan ja radan väliin. Auttajien saapuessa paikalle mitään ei ollut tehtävissä. Lähtö jäi ajamatta, ja onnettomuus merkitsi myös Suomen kuuluisimman ja suosituimman rata-autokilpailun loppua. Viimeistä kilpailua oli seurannut runsaat 56 000 katsojaa.”

”Kilpa-autoissa on kyse paljon muustakin kuin autoista ja moottoreista: ajoneuvohistoriasta, urheiluhistoriasta, kilpailijoiden elämäntavasta ja Suomen kansan suuresta kiinnostuksesta – toisinaan melkein kansanvaelluksesta.”

Lue lisää...


Tavaraliikenne tasaantumassa

- Tavaraliikenteessä vuodesta 2018 on tulossa Helsingin satamalle ennätyksellinen, vaikka kovin kasvu onkin taittunut vuoden kuluessa, Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja kertoo.

Tammi–syyskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin rahtia yhteensä 11,4 miljoonaa tonnia (+10,4 %). Tuontia siitä oli 5,4 miljoonaa tonnia (+3,1 %) ja vientiä 5,9 miljoonaa tonnia (+18,0 %).

Konteissa liikuteltavan tavaramäärän kasvu on hidastunut alkuvuoden kiivaasta tahdista. Syyskuuhun mennessä konttiyksikköinä kulki 282 000 TEU*ta tavaraa (+3,6 %). Tonneina määrä oli 3,1 miljoonaa (+5,7 %).

Kuorma-autoilla ja perävaunuilla kulkevien yksiköiden määrä tammi – syyskuussa oli lähes 456 000 (+4,3 %). Tonneja raskas liikenne kuljetti 5,8 miljoonaa (+2,5 %).

Lue lisää...


Trafi: Vastuullisuus on kuljetusyrityksen kilpailuvaltti ja laadun tae

Yhä useampi kuluttaja ja tuotteen tai palvelun tilaajayritys haluaa tietää, mitä löytyy hintalapun takaa. Vastuullisille palvelun tuottajilla puolestaan on tärkeää kyetä osoittamaan toimintansa vastuullisuus. Trafi on vastannut kysyntään kehittämällä tieliikenteen kuljetusyrityksille soveltuvan vastuullisuusmallin. Sen avulla kuljetuspalvelujen tilaaja saa vertailukelpoista tietoa kuljetusyritysten toiminnasta ja kuljetusyritys voi puolestaan osoittaa asiakkailleen toimivansa vastuullisesti ja saada näin kilpailuetua suhteessa muihin yrityksiin. 

Vastuulliselta kuljetusyritykseltä on turvallista ostaa, koska sen lisäksi että se hoitaa lakisääteiset velvollisuutensa, se kehittää pitkäjänteisesti toimintaansa talous-, turvallisuus-, ympäristö- ja laatunäkökulmat huomioiden. Se edellyttää näitä asioita myös alihankkijoiltaan. 

Lue lisää...