MAN - Vaihtoautot

Päivitetty 20.3. klo 11.28

Koronavirustilanne on tuonut ennennäkemättömiä seurauksia ja rajoituksia Euroopan Unionin maissa. Suomessa ilmoitettiin eilen pääministeri Sanna Marinin johdolla mittavista viruksen vastaisista toimista, joihin kuuluu muun muassa rajojen sulkemisen valmisteleminen henkilöliikenteeltä. Virustilanteen johdosta on esimerkiksi Finnair ja VR ilmoittanut supistavansa toimintojaan huomattavasti.

Muissakin EU-maissa rajoja ylittävää liikennettä on ruvettu rajoittamaan, kuten myös EU- ja Schengen-rajoilla. Tavaraliikennettä rajoitukset eivät ole, ainakaan yhtä mittavasti, koskeneet. Tavaraliikenteen toimivuuden turvaaminen onkin yksi EU:n ja kansallisvaltioiden tärkeimmistä tehtävistä nykyisessä poikkeustilassa. Monessa EU-maassa on esimerkiksi helpotettu ajo- ja lepoaikasäädöksiä. Myös eurooppalaisten kuljetuskäytävien puolesta on vedottu.

Virustilanne vaikuttaa kuljetusalaan Euroopassa monin tavoin. Alla on esitelty tilanteen vaikutuksia kuljetusalalle eri EU-maissa. Tiedot on saatu Truck of the Year -tuomariston jäseniltä ja tilanteet muuttuvat nopeasti.

 

Alankomaat

Alankomaat sulkee rajansa muilta kuin EU-kansalaisilta 19.3. klo 18.00, poikkeuksena tietyt ammattikunnat kuten terveys- ja kuljetusalan työntekijät. Tavarakuljetus rajoilla toimii hyvin.

Ajo- ja lepoaikoja on väliaikaisesti lievennetty välillä 14.3.-6.4. Päivittäinen sallittu ajoaika nousee yhdeksästä tunnista yhteentoista tuntiin. Viikottainen ajoaika taas 56 tunnista 60 tuntiin. Viikottainen 45 tunnin lepoaika pitää käyttää nyt seitsemän päivän jälkeen, virallisen kuuden sijasta. Kaikkia kuntia pyydetään joustamaan ajokieltoajoissaan, mahdollistaen näin tehokkaamman ruoanjakelun, myös yöaikaan.

Hallitus on julistanut liikenne- ja logistiikkasektorin "välttämättömäksi työvoimaksi". Kuljettajilta on tullut valituksia, että heitä kohdellaan huonosti varastoissa. Joissain tapauksissa heiltä on evätty oikeus käyttää wc:tä tai edes päästä ulos kuorma-autosta.

Ravintolat ja vastaavat on laitettu kiinni, mukaan lukien liikenteen pysähdyspaikat. Kuorma-autonkuljettajia kehotetaan ottamaan omat eväät mukaan. Joissain pysähdyspaikoissa auki ovat suihkut ja vessat.

Alankomaiden kansalliset kuljetusjärjestöt ovat kehottaneet hallitusta avaamaan levähdyspaikkojen myymälät kaikille kuorma-autokuljettajille.

Tavaratalojakelu on hyvässä kunnossa. Stena Line -lautat Hook of Holland-Harwich-välillä kuljettavat rahtia ilman rajoituksia. Hallitus on käynnistänyt taloudellisen tuen ohjelmat yrityksille, joihin tilanne vaikuttaa eniten.

DAF lopettaa väliaikaisesti tuotantonsa Eindhovenissa 23.3. ja Scania Zwollessa ja Meppelissä 25.3.

 

Belgia

Belgiassa on määrätty poikkeuksia kuljettajien ajo- ja lepoaikamääräyksiin. Poikkeukset koskevat yhteiskunnan toimintojen kannalta olennaisten kuljetusten kuljettajia, kuten ruoka- ja lääkekuljetuksia. Poikkeukset ovat voimassa 31.3. asti ja kuljettajien pitää osoittaa syy lepoaikamääräyksistä poikkeamisista.

 

Bulgaria

Maa on hälytystilassa. Ainoastaan supermarketit, pankit, vakuutusyhtiöt ja apteekit ovat toiminnassa. Rajat ovat vielä auki, mutta Italiasta, Espanjasta, Kiinasta, Etelä-Koreasta ja Iranista tulevat joutuvat 14 päivän karanteeniin.

Vielä tällä hetkellä Bulgarian ja Kreikan raja toimii normaalisti, mutta kuorma-autojonoja on alkanut kertyä Kreikan puolelle. Kaikki riskimaista tulevat kuorma-autot saatetaan poliisin toimesta. Muun tavaraliikenteen pitäisi toimia normaalisti.

Serbian ja Bulgarian raja on suljettu ihmisiltä, mutta tavaraliikenne ja diplomaatit voivat ylittää rajan. Sama tilanne on Pohjois-Makedonian vastaisella rajalla.

Kuorma-autoliikenne Kreikan ja Turkin rajalla on erittäin intensiivistä. Turkin viranomaiset ovat asentaneet raja-asemille lämpökamerat saapuvien matkustajien lämpötilan mittaamiseksi, mikä hidastaa kulkua kohti Turkkia. Pikajuna Bulgarian ja Turkin välillä on peruttu.

Romanian rajalla - Tonavan ylittävällä Vidin sillalla - on kuorma-autojonoja rajan molemmilla puolilla, ja jotkut pienemmät rajapisteet Romanian kanssa ovat suljettuja.

 

Espanja

Maantieliikenne toimii normaalisti Espanjassa ja tavaraliikenteessä ei ole häiriöitä. Liikenteen ongelmana on osittain suljetut rajat. Ongelman helpottamiseksi Espanjan hallitus on poistanut ajo- ja lepoaikasäädökset toistaiseksi.

Espanjan sisäministeriö on päättänyt sulkea rajat matkustajaliikenteeltä Ranskan ja Portugalin kanssa. Tavaraliikenne toimii normaalista. Maassa on määrätty huoltoasemien pitävän huolta juoma- ja ruokatarvikkeiden riittävästä määrästä sekä peseytymis- ja wc-tilojen saavutettavuudesta ammattikuljettajille.

 

Irlanti

Kaikki maantie- ja rautatiekuljetus tapahtuu normaalisti. Supermarketien kuljetukset toimitetaan normaalisti. Irlannin hallitus on sulkenut ravintolat ja pubit. Maan kuljetusala vaatii välitöntä taloudellista apua kuljetusyhtiöille, joiden toiminta on kohdannut katastrofaalisia vaikutuksia. Esimerkiksi konttiliikenne Kiinasta on vähentynyt yli 70 prosenttia viimeisen kuuden viikon aikana ja vienti Eurooppaan muuttuu koko ajan entistä hankalammaksi.

Irlanti on erityisen riippuvainen lauttapalveluista. Joitakin lauttapalveluja on muutettu, joissakin palveluissa on peruutuksia. Irish Sea Vessels kuljettaa kuorma-autoja ja perävaunuja, mutta kuljettajia ei enää sallita. StenaLine antaa kuljettajille mahdollisuuden käyttää hyttejä, mutta tarjoaa nyt ne on rajattu henkilöstölle. Lauttapalvelut ovat tärkeitä myös lääketeollisuudelle, jossa Irlanti on tärkeä viejä muihin Euroopan osiin.

Kuljettajia pyritään suojelemaan lauttaliikenteessä rajoittamalla hytit ainoastaan yhdelle hengelle, sulkemalla kaikki ravintolat ja baarit lautalla sekä tarjoamalla huonepalvelu hytteihin ruokailun suhteen.

Irlanti on päättänyt väliaikaisesti ja välittömästi lieventää ajo- ja lepoaikamääräyksiä.

 

Iso-Britannia

Pääministeri antoi maanantaina ensimmäiset merkittävät rajoitukset koronavirustilanteen hillitsemiseksi, joihin kuuluu muun muassa turhan matkustamisen välttäminen ja etätyö, jos mahdollista.

Maan rajat ovat vielä auki. Kuorma-autoliikennettä rajoittavia sääntöjä ei ole tullut, ilta-aikaisia ajorajoituksia on löysennetty. Kuorma-autokuljettajilta on tullut palautetta, että joissain tapauksessa heiltä on evätty asiakasvessojen käyttö, mikä on laitonta.

Ajoneuvojen ja kuljettajien lainmukaisuudesta vastaava viranomainen DVSA on keskeyttänyt kuorma-autojen vuosittaiset testaukset.

 

Italia

Hallitus sulki viime viikolla maan ainakin 3.4. asti. Hätäpalvelut, julkinen liikenne ja logistiikkapalvelut ovat edelleen toiminnassa. Toistaiseksi ne toimivat asianmukaisella tavalla. Logistiikkapalvelut pystyvät varmistamaan, että supermarketiketjut voivat vastaanottaa tarpeeksi ruokaa koko väestölle. Samoin matkustajaliikenne Sardiniaan ja Sisiliaan on suljettu, tavaraliikenne toimii saariin. 

Hallitus on päättänyt 25 miljardin euron tukipaketista.

Kaupat ja toimistot ovat kiinni. Jotkut suuret yritykset (mukaan lukien FCA:n ja CHN:n teollisuuslaitokset) toteuttavat hätätoimenpiteitä epidemian takia. Liikennejärjestelmän osalta Italialla on valtavia ongelmia rajoilla (Itävalta, Slovenia, Kroatia).

Liikenneministeriö on päättänyt koronavirushätätilanteen vuoksi keskeyttää yli 7,5-tonnisten kuorma-autojen sunnuntaisen liikennekiellon. Väliaikaisella toimenpiteellä vältetään syöttöjärjestelmän pullonkaulat.

Uusien hätäsääntöjen mukaan kuorma-autojen moottoriteiden pysähtymispaikat on turvallisuussyistä suljettava klo 18.00. Kuljettajien on kuitenkin mahdollista tilata kyseisistä ravintoloista ruokaa "kotiinkuljetuksena" läheisille parkkipaikoille. Toinen ongelma kuorma-auton kuljettajille on sopivien suojanaamarien puute.

 

Itävalta

Itävallassa tavarankuljetukset toimivat jokseenkin normaalisti. Maan ajoaikaa ja sunnuntaiajoa rajoittavia lakeja on höllennetty. Ruoan ja muiden olennaisten tarvikkeiden kuljetusketjujen turvaaminen on prioriteetti. Kaikki suurimmat ammattiliikenteen levähdyspaikat saniteettitiloineen ovat auki. Ainoastaan pienemmät on suljettu.

Austrian Airlines -lentoyhtiö lopettaa lennot tiistaina 17.3. klo 23.59. Rahtilentokoneet jatkavat toimintaa. Junaliikenne Itävallan kaupunkien välillä on erittäin rajoitettua ja sen uumoillaan loppuvan tulevina päivinä.

Automyymälät ovat Itävallassa suljettuina, mutta huolto pelaa kaikilla merkeillä.

Isot firmat MAN:in, Meillerin ja Magnan tapaan ovat sulkeneet tuotantolaitoksensa tai ovat sulkemassa tämän viikon aikana.

Itävallan kaikki rajat ovat suljettuja henkilöliikenteeltä, mutta tavaraliikenteelle auki. Raja-asemilla on pitkiä jonoja, koska ihmiset yrittävät palata kotimaihinsa. Esimerkiksi Unkarin rajalla on melkein 20 kilometriä pitkät jonot. Tilanne vaikuttaa viivästyksillä myös tavaraliikenteeseen, joskaan ei vielä kovin pahasti. Tavaraliikenteen odotusaika Itävallan ja Unkarin rajalla on noin kolme tuntia, muilla rajoilla tilanne on tavaraliikenteen osalta lähes normaali.

Auki ovat enää supermarketit, huoltoasemat ja apteekit. Ihmisiä suositellaan pysymään kotona.

 

Kreikka

Maa on hälytystilassa. Kaikkien Kreikkaan saapuvien pitää jäädä 14 päivän kotikaranteeniin. Lennot Italiaan ja Espanjaan on keskeytetty.

Maantieliikenteessä ei ole Kreikassa vielä rajoituksia. Lauttaliikenne Italiaan toimii tavaraliikenteelle. Maan rajat ovat auki tavaraliikenteelle, mutta ylityspaikoilla on ruuhkaa ja pitkät odotusajat. Ammattiliikenteen ajo- ja lepoaikamääräyksiin ei ole tullut muutoksia.

Kreikkaan odotetaan tulevan henkilöautoliikennettä koskevia rajoituksia .

 

Norja

Norja on sulkenut rajansa muun maan kansalaisilta, ainoana poikkeutena on tavaraliikenne. Kuljettajien työaikarajoituksia on lievennetty. Maan terveysviranomaiset ovat päättäneet, että teiden varsilla olevia suihku- ja wc-tiloja on pidettävä auki. Umpeutuville ajokorteille annetaan automaattisesti kuuden kuukauden lisäaika, joka kelpaa ainakin Norjan sisäisessä ajossa.

Kaikki Norjan, Tanskan ja Saksan välinen lauttaliikenne pysähtyy, joten kuorma-autojen on kuljettava Tanskan läpi, missä on voimassa uudet rajoitukset. Yksi lautta kulkee vielä Ruotsin ja Saksan välillä ja yksi Puolaan, mutta sen tila on tuntematon.

Kaupat ovat avoinna, mutta ravintolat ovat yleisesti ottaen suljettuja.

 

Puola

Kaikki koulut, lastentarhat ja supermarketit ovat kiinni, samoin ravintolat ja suurin osa toimistoista. Puolan rajat on suljettu matkustajaliikenteeltä. Kaikki maahan palaavat joutuvat 14 päivän karanteeniin.

Tieliikenne toimii. Maahan tulevia kuorma-auton kuljettajia ei lähetetä karanteeniin, jos he ilmoittavat menevänsä purkamaan ja lastaamaan uuden lastin seuraavaa matkaa varten. Raja-asemilla on poliisin ja terveysviranomaisten tarkastuksia, joten kaikki ylitykset ovat normaalia huomattavasti hitaampia. Esimerkiksi Puolan ja Saksan suurimmalla rajalla A2-moottoritiellä, lähellä Berliiniä on odotettava noin seitsemän tuntia. A4-tiellä Goerlitzin läheisellä ylityspaikalla Puolan ja Saksan rajalla odotusaika on noin 20 tuntia. Ukrainan rajalla ylitystä voi joutua odottamaan jopa 37 tuntia.

Hallituksen uudet säännökset on suunnattu puolalaisille kuorma-autonkuljettajille, mutta maassa on paljon ulkomaista työvoimaa, esimerkiksi ukrainalaisia kuljettajia on 50 000.

Puola on lieventänyt ajoaikalakeja 19.4. asti. Kuorma-autokuljettajat voivat ajaa 11 tuntia päivässä tai 60 tuntia viikossa.

 

Portugali

Portugalissa Espanjan pahenevaa tilannetta seurataan kauhulla. Tällä hetkellä maan rajat ovat auki, eikä tavaraliikenteeseen liittyen ole vielä muutoksia.

 

Ranska

Palvelut ja julkiset laitokset ovat suljettuja Ranskassa. Suljettuja ovat myös kuorma-autojen pysähdyspaikat, joita kuljettajat käyttävät ruokailuun. Tämä on kuljettajien näkökulmasta ongelma, sillä maassa käytettäviä kuorma-autoja ei ole suunniteltu pitkää oleilua varten, eikä niissä yleensä ole ruoanvalmistusvälineitä. Ongelmia tuottaa myös wc- ja suihkutilojen sullkeminen maan moottoriteiden varsilla.

Tavaraliikenteen määrä on vähentynyt useiden kauppojen suljettua ovensa. Tämä on johtanut joidenkin kuorma-automyymälöiden sulkemiseen.

Supermarketien ja ruoan jakelu toimii ongelmitta.

 

Romania/Unkari

Koronavirustilanne on aiheuttanut Romanian ja naapurimaiden kuljetusaloille suuria ongelmia. Rajat ovat käytännössä kiinni. Vaikka tavarankuljetuksille on poikkeuksia, rajaylityksissä on silti ongelmia. Esimerkiksi Unkari on sulkenut Slovenian rajansa, ja tavarankuljetukset saavat kulkea vain, jos kuljettajalla on enintään neljä päivää vanha terveystodistus. Ongelmana on, että Romaniassa kokeissa voi käydä ainoastaan, jos on jo oireita.

Romanialaisia kuljettajia on jumissa muissa Euroopan maissa, koska kauttakulkumaa Unkari ei päästä heitä läpi. Itävallan ja Unkarin välisellä Nickelsdorfin rajanylityspaikalla on yli 30 kilometrin kuorma-autojono.

Slovenian ja Unkarin välisen rajan voi ylittää vain välillä 21.00-00.00 ja 15 kuorma-autoa kymmenessä minuutissa. On selvää, että vanha 200 kuorma-auton päivätahti ei tule säilymään.

Romaniassa pelätään tulevaa ruokapulaa rajojen sulkemisen myötä. 80 prosenttia ruoasta tulee maan ulkopuolelta. Myös lääkekuljetuksilla on ollut vaikeuksia päästä rajojen yli.

Itä-Euroopan maissa pelätään rajojen sulkemisen johtavan suuriin ongelmiin ja Euroopan komissiolta odotetaan Euroopan laajuisten väylien mahdollistamista tavaravirroille, ainakin ruokakuljetuksille.

 

Ruotsi

Ruotsissa ulkoministeriö ilmoitti lauantai-iltana, että se ei suosittele ulkomaille matkustamista, ellei tämä ole välttämätöntä. Turistilennot Ruotsista peruutetaan. Jotkut säännölliset lennot tärkeisiin kohteisiin järjestetään aikataulun mukaan.

Stena, jolla on lauttayhteyksiä Tanskaan, Saksaan ja Puolaan, on ilmoittanut lopettavansa matkustajaliikenteen. Jäljelle jää joitain vuoroja, jotka on varattu tavaroiden kuljetukseen.

Tapahtumat, joihin osallistui yli 500 ihmistä, kiellettiin viime viikon torstaista tämän viikon torstaihin.

 

Saksa

Saksa on sulkenut rajansa matkustajaliikenteeltä ainakin viiden rajanaapurin kanssa. Rajan ylittäminen on sallittu tavaraliikenteelle ja tärkeällä syyllä. Kuorma-autoliikenteen viikonloppurajoituksista on luovuttu.

Saksan liikenneministeriö on päättänyt luopua kabotaasin rankaisemisesta syyskuun loppuun asti. 17.4. asti ruoka-, lääke- tai polttoainekuljetusten kuljettajat voivat pidentää ajoaikojaan kymmeneen tuntiin päivässä, viisi kertaa viikossa. Kuljettajat voivat myös lyhentää lepoaikaa kahtena peräkkäisenä viikonloppuna.

Ministeriö on myös lieventänyt ammattipätevyysdirektiivin täyttä noudattamista. Kuljettajien ei voida olettaa käyvän nykyisessä tilanteessa koulutuksissa suljetuissa luokkahuoneissa.

Saksassa poikkeuslakeja on sovellettu osavaltiotasolla, joten niissä on eroja maan sisällä.

Maantieliikennettä maan sisällä ei ole vielä rajoitettu, mutta sen määrä on pienentynyt rajojen sulkemisen jälkeen.

Tavarakuljetukset toimivat Saksassa vielä ongelmitta, vaikka kysyntä kaupoissa on mittavaa.

 

Suomi

Suomen rajaliikennettä alettiin rajoittaa torstaista 19.3. klo 00 alkaen hallituksen päätöksen mukaisesti. Hallituksen linjauksen mukaan valmiuslain käyttöönoton myötä keskeytetään matkustaja- ja henkilöliikenne Suomeen. Tavara- ja rahtiliikenne pyritään pitämään mahdollisimman normaalina.

Lähtökohtana on se, että kaikessa ulkomaanliikenteessä sallitaan välttämätön työssäkäynti ja muu välttämätön asiointi. Hallituksen linjaukset yli 10 hengen oleskelua koskevasta kiellosta eivät kohdistu liikenteeseen tai liikennevälineeseen.

Suomen kansalaiset ja vakituisesti Suomessa asuvat ihmiset saavat aina palata Suomeen. Suomessa olevat ulkomaiset matkailijat voivat poistua maasta.

Ihmisten liikkuminen Suomen rajojen sisäpuolella ei ole kielletty, mutta hallituksen linjaus on, että ihmiset pyrkisivät minimoimaan kaiken muun paitsi välttämättömän liikkumisen.

Vähentyvä matkustajaliikenne rajoittaa tavarankuljetusmahdollisuuksia matkustaja-autolauttojen ja lentoliikenteen osalta.

Suomessa ei ajo- ja lepoaikasäädöksiin ole vieä poikkeuksia. Kuljetusalan järjestöt esittävät lievennyksiä enimmäisajoaikoihin, vuorokautiseen ja viikottaiseen lepoaikaan sekä taukojen jaksottamiseen.

 

Sveitsi

Sveitsissä on julistettu hätätila, joka kestää 19.4. asti. Maahan pääsee ainoastaan Sveitsin kansalaiset ja tarvittavilla luvilla. Palvelut ja muut kuin elintarvikeliikkeet on suljettu.

Rajoja ylittävään tai maan sisäiseen tavaraliikenteeseen tilanne ei ole vaikuttanut.

Kansallisen lentoyhtiö Swissairin pitää koneet maassa, poikkeuksena yksi kansainvälinen ja viisi kotimaan konetta. Yhtiön matkustajakoneita kaavaillaan siirrettävän rahtikäyttöön, millä pyritään varmistamaan tavakuljetusten sujuvuus.

 

Tšekki

Tšekin tasavalta on suljettu. Maa on sulkenut rajansa matkustajaliikenteeltä. Kaupat, ravintolat, pubit, jne. ovat kiinni. Auki ovat postitoimistot, kahvilat sekä kaupat, joissa myydään elektroniikkaa ja ruokia. Kaikkien suurten supermarketien sulkeminen tapahtuu pian. 

Koronaviruksen levittämistä pidetään virallisesti rikoksena, josta voi saada vankeusrangaistuksen.

Koska maa haluaa pitää tavaroiden liikkumisen yllä, rajoitukset eivät vaikuta tavaroiden tie-, rautatie-, ilma- ja vesikuljetuksiin. Kuorma-autot voivat liikkua maassa nyt paljon vapaammin, koska sunnuntairajoituksia poistetaan. Maan pääministeri on kuitenkin todennut, ”jos nämä kaikki rajoitukset eivät toimi - seuraavat rajoittavat kaiken”.

Tavaraliikenteen sujuvuutta moottoriteillä ja rajanylityspaikoilla pidetään yllä poliisisaattuein ja sille varatuilla kaistoilla.

Tšekin hallitus rajoittaa ihmisten vapaata liikkuvuutta. Kyseessä ei silti ole täydellinen karanteeni vaan liikkuminen on tarkoitus rajoittaa työmatkaliikenteeseen. Maassa on suljettu joitain kyliä, mutta maan sisäinen maantieliikenne toimii muuten.

 

Tanska

Maa on sulkenut kaikki rajansa. Tanskaan päästetään vain maan kansalaiset, ulkomaalaisilta ja tavaraliikenteen kuorma-autoilta vaaditaan riittävä syy maahanpääsyyn. Ajo- ja lepoaikamääräyksistä on tällä hetkellä luovuttu ja kaikki kuorma-autot voivat ajaa kaupunkien rajoitetuille ”vihreille alueille”. Tanskan kuningatar on antanut puheessa arvostuksensa maan kuljettajille.