MAN - Vaihtoautot

Sisu Polar 광산 Etelä-Koreaan

Sisu Polar kaivosauto on menestynyt kaivosautojen vertailussa Etelä-Koreassa. Ensimmäinen Sisu Polar "Kaivos Special" on lähtenyt töihin kaivokseen Etelä-Koreassa. Auto on 10x6, jossa teli kolmesta vetävästä akselista, Mersun 625 hv:n moottorilla, nestekytkimellä, 16-vaihteisella automaattivaihteistolla. Sen kokonaispaino on 70 tonnia, josta hyötykuormaa 45 tonnia. Autossa on Fliegelin automatisoitu työntölava. Kuljettaja painaa nappia, ja lava hoitaa loput.

Ensimmäinen Sisu Polar "Kaivos Special) toimitettiin 2017 Itävaltaan, jossa se on menestynyt sekä autonomisena eli itseajavana että kuljettajan käskemänä. 

Karjaalla kuiskitaan vielä tämän kevään aikana esiteltävästä uudesta raskaasta hinurista sekä Liettuan uutisista.


Toyota Hilux Premium 50 Edition

Auto, tekniikka ja kuljetus lehden 15.03 ilmestyvässä numerossa koeajamme uuden Hiluxin 50-vuotisjuhlamallia. Auto on viimeisen päälle varusteltu ja Double Cab tarjoaa mukavasti tilaa matkustajille. 50 vuotisjuhlamallissa on uudet keulan muotoiluosat, uusi takapuskuri, astinlaudat, täysmusta sisusta: musta nahkaverhoilu, kiiltävät mustat koristelistat ja musta sisäkatto, uusi mittaristo uudella tervetuloa-animaatiolla, sekä uusi avain. Testasimme niin ikään pickupin maastokykyä tällä kertaa paksussa lumihangessa.

Kinokset eivät Hiluxia haitanneet, auto eteni ongelmitta lumi pölisten. Uuden Hiluxin vetokyky on jopa 3200 kiloa. Tämä on mahdollistettu aikaisempaa vahvemman alustarakenteen, vääntävämmän moottorin, tehokkaamman jäähdytyksen ja parannetun vaihteiston avulla. 2,4-litraisessa ahdetussa dieselissä on 150 hv ja 400 Nm vääntöä. Kuljetuskyvyn osalta uusi Hilux tarjoaa 1000 kg kantavuuden. Uudelleen muotoillun lavan ansiosta tilaa on myös enemmän. Lue koeajo Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 2/2019!


PostNord tietää: toimitusaika on tärkeä

PostNord-uutisia

PostNord kasvaa lähes sadalla työntekijällä (2019-03-01)

PostNordin henkilöstö Suomessa kasvaa 1.3.2019 lähes satapäisellä joukolla, kun TPL-varastojen henkilöstö Vantaalla, Turussa ja Lahdessa siirtyy kumppanin palveluksesta postnordilaisiksi.

Lue lisää...



Turun Satamassa tasaisen kehityksen vuosi

Lastin purkua Pansiossa. (Kuva: Turun Satama) 

Turun Satama Oy:n toiminta kehittyi tasaisesti vuonna 2018. Sataman liikennemäärät pysyivät pääosin edellisvuonna saavutetulla hyvällä tasolla ja satamayhtiön liikevaihto sekä liikevoitto kasvoivat hieman vuoteen 2017 verrattuna. Odotukset ovat myönteiset myös alkaneelle tilikaudelle.

Matkustajia Turun sataman kautta kulki yhteensä 3,3 miljoonaa, huolimatta yhden matkustaja-aluksen tavallista pidemmästä huoltokatkosta. Noin kahdeksan viikon mittaiseksi venynyt huoltoseisokki vaikutti enemmän rahtiliikenteeseen, jonka määrä laski edellisestä vuodesta 6,8 prosenttia. Rahdin kokonaisvolyymiksi muodostui 2,3 miljoonaa tonnia, josta viennin osuus oli 1,2 miljoonaa tonnia ja tuonnin osuus 1,1 miljoonaa tonnia.

Tilikauden liikevaihto kasvoi vuoteen 2017 verrattuna 0,4 prosenttia nousten 22,8 miljoonaan euroon. Liikevoitoksi muodostui 5,1 miljoonaa euroa. Hyvään tulokseen vaikuttivat osaltaan oman toiminnan tehostuminen sekä logistiikan varastopalvelujen hyvä kysyntä. Varastopalvelujen kehittämiseksi Turun Satama Oy hankki kesällä 2018 osake-enemmistö Turun Vapaavarasto Oy:stä, jonka tarjoamat lisäarvopalvelut tukevat ja täydentävät Sataman omaa varastotoimintaa. Tilikauden muita merkittäviä investointeja olivat sataman pääväylän perusparannus ja uuden vaa’an hankkiminen. Henkilöstöä Turun Satama Oy:n palveluksessa oli vuoden päättyessä 72 henkilöä.

Lue lisää...


Vuoden tuote Goodyearin SoundComfort

Kuluttajatutkimusyritys Nielsen kysyi kuluttajatutkimuksessaan 5 000 ihmiseltä heidän mielipiteitään tuoteinnovaatioista. Se on suurin laatuaan maailmassa tehty tutkimus.

SoundComfort-teknologia on erinomainen esimerkki Goodyearin missiosta edistää rengasinnovointia, jonka tarkoituksena on vastata kuluttajien ja markkinoiden tarpeisiin. Autojen moottorit ovat muuttumassa hiljaisemmiksi, etenkin sähkö- ja hybridiautojen myötä. Siksi renkaiden aiheuttama melu korostuu.

Goodyearin SoundComfort-teknologia tarkoittaa avosoluista polyuretaani-vaahtokerrosta, joka kiinnitetään renkaan sisäpinnalle ja joka vaimentaa ilman värinää. SoundComfort vähentää melua puolella – jopa 4 desibeliä – ja tekee ajomatkoista huomattavasti hiljaisempia kuljettajille ja matkustajille. Mikä parasta, tämä innovaatio ei heikennä renkaan suorituskykyä. Vaahto on niin kevyttä, ettei se vaikuta ajoneuvon polttoaineen kulutukseen. Eikä se tee renkaista hitaampia.

Melun vaimennus- ja auton suorituskykytestit tehtiin helmikuussa 2018, tammikuussa 2018, marraskuussa 2017 ja lokakuussa 2011. Testeissä käytettiin rengaskokoa 245/40R18 ja testiautona oli Audi A8. Testit tehtiin GIC*L -keskuksen melutestiradalla. 


Autoilijat epäilevät automaattisia autoja

VTT on tehnyt lumisissa olosuhteissa testejä robottiauto Martilla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan asiantuntijoiden mukaan automaattiautojen yleistyminen parantaa liikenneturvallisuutta ja polttoainetaloudellisuutta. Autoilijoiden suhtautuminen puolestaan on varautuneempaa.

- Automaattiautot ovat vielä monelle hankalasti hahmotettava asia, koska niiden kehitys on niin alkuvaiheessa. Tämä pätee yhtä lailla asiantuntijoihin kuin tavallisiin kuljettajiin. Tuloksissa näkyy myös teknologiaan kohdistuvat kovat vaatimukset: tietokoneelta kuskina vaaditaan merkittävästi parempaa suoriutumista kuin ihmiseltä, kommentoi johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola kyselytutkimuksen tuloksia.

Kyselytutkimuksessa asiantuntijat suhtautuivat automaattiajamiseen myönteisesti, mutta kuljettajia kysymys jakoi selvästi. Autoilijat arvioivat ajamisen muuttuvan hieman vaarallisemmaksi automaation myötä. Kuljettajien käsitykset hajautuivat melko tasaisesti: 50 prosenttia piti turvallisuutta riittävänä vain, jos kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä tippuisi puoleen nykyisestä.

Lue lisää...


Perjantaisin eniten liikenneonnettomuuksia

Perjantai on vilkas päivä liikenteessä ja se näkyy myös suurempina onnettomuusmäärinä muihin arkipäiviin verrattuna. Viikonloppuisin puolestaan sattuu vähemmän vahinkoja liikenteessä, mutta niistä useampi on vakavampi henkilövahinkoon johtava liikenneonnettomuus.

Onnettomuustietoinstituutin kokoamat tiedot vuosien 2008-2017 vakuutusyhtiöiden liikennevakuutuksesta korvaamista vahingoista osoittavat, että viikonpäivien onnettomuusmäärissä on eroja. Muihin arkipäiviin verrattuna perjantaisin sattuu yli 13 % enemmän vahinkoja kuin muina arkipäivinä. Viikonloppuisin puolestaan sattuu arkipäiviä vähemmän liikennevahinkoja.

Lue lisää...


Daimler ja BMW yhteistyöhön autonomisen auton kehityksessä

Mersun valmistaja Daimler ja BMW ilmoittivat viime viikolla täsmentäen tulevasta yhteistyöstä itseajavan auton kehittämisessä. Ensimmäisenä askeleena lähdetään kehittämään kuljettajaa avustavaa tekniikkaa kuten autonomista ajoa moottoritiellä ja autonomisia pysäköintitoimia.

Strategisen ja pitkäaikaisen yhteistyön sopimuksessa tähdätään yhdessä autonomisen ajon seuraavan tason saavuttamiseen seuraavan vuosikymmenen puoliväliin mennessä.

Lue lisää...


EU:n hyötyautot menestyivät

Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA on julkaissut EU:n hyötyautomarkkinoiden avainlukuja vuodelta 2018.

EU:ssa hyötyautojen kysyntä kasvoi 3,2% verrattuna vuoteen 2017. EU:ssa rekisterröitiin 2,5 miljoonaa hyötyautoa. Se on suurin määrä sitten vuoden 2007.

EU:n hyötyautotuotanto kasvoi 2,6% 2,8 miljoonaan yksikköön. Kiinan tuotanto putosi 9,3% 5,7 miljoonasta 5,2 miljoonaan yksikköön. Pohjois-Amerikan tuotanto kasvoi 2,6% johtuen etenkin raskaiden kuorma-autojen tuotannon kasvusta (+20%).

EU:n tuonnin (+2,3%) ja viennin (0,2%) arvon kasvu johti kaupan 2,8 miljardin euron ylijäämään.


Volvo Cars Tech Fund sijoittaa lasten kuljetuspalvelu Zūmiin

Volvo Cars on hankkinut osuuden nopeasti kasvavasta lasten kuljetuspalvelu Zūmista Volvo Cars Tech Fund -sijoitusyksikön kautta.

Kaliforniassa sijaitseva Zūm on perustettu vuonna 2015, ja se tarjoaa kokeneiden kuljettajien luotettavan verkoston, jonka avulla vanhemmat ja koulut voivat aikatauluttaa lasten kuljetuksia kouluun, koulun jälkeisiin tapahtumiin ja muihin aktiviteetteihin. Se tarjoaa myös mahdollisuuden lastenhoitopalveluihin ennen matkaa tai sen jälkeen. Näin kiireiset vanhemmat voivat paremmin ratkoa arkipäivien aikatauluja turvallisesti ja luotettavasti.

Kuljettajia rekrytoidaan tarkan kolmivaiheisen prosessin kautta. Heidän täytyy voida todistaa, että heillä on rikkeetön ajohistoria ja aikaisempaa lastenhoitokokemusta. Jokainen kuljettaja käy läpi myös ajokokeen ja useita taustatarkistuksia. Lopulta kuljettajan täytyy esittää autonsa, jonka tulee läpäistä 22 kohdan katsastus.

Zūm käyttää kehittyneitä reittialgoritmeja ja koneoppimista luodessaan mahdollisimman tehokkaita reittejä ja yhdistäessään kuljettajia kuljetuksiin. Vanhemmat ja koulut voivat mobiili- ja verkkosovelluksen avulla seurata lasten matkaa reaaliajassa.

Lue lisää...


Finnlinesin tulos parani vuonna 2018

Finnlines-konsernin tulos tammi–joulukuulta 2018 parani 12,5 miljoonaa euroa ja nousi 95,1 miljoonaan euroon. Myös liikevaihto kasvoi 9,9 prosentilla ja oli 589,4 miljoonaa euroa tammi–joulukuussa 2018. Viimeisen vuosineljänneksen aikana lastimäärät pysyivät vahvoina, mikä nosti liikevaihdon 141,5 miljoonaan euroon edellisen vuoden 131,8 miljoonasta eurosta. Loka–joulukuun tulos oli 19,7 (14,8) miljoonaa euroa.

- Strategianamme on kasvaa yhdessä asiakkaidemme kanssa, lisätä laivastoomme sijoitetun pääoman tehokkuutta ja jatkaa kestävään kehitykseen suuntautuvia investointeja, ja se tuottaa tulosta. Kasvamme markkinoiden myötä ja markkinoita varten. Vuoden 2018 tulos on jatkoa viime vuosien ansiokkaille saavutuksillemme, Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuelle Grimaldi toteaa.

Grimaldin mukaan Finnlines on asettanut ja asettaa edelleen yhä suurempia aluksia sekä ropax- että roro-liikenteeseen mittakaavaetujen saavuttamiseksi ja on panostanut myös reittien ja aluskäytön optimointiin.

Lue lisää...


HSY valjastaa jäteautot taideteoksiksi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudistaa jäteautojensa ilmeen. Autojen kylkiin tulee varta vasten tarkoitukseen tilattuja taideteoksia. Ensimmäinen työ tilattiin taiteilija Jani Leinoselta. Hänen LOVE-teoksensa materiaali on poisheitettyä ruokaa.

- Biojäteastiassamme kohtaa koko globaali maailma. On ananaksia Costa Ricasta, kahvia Etiopiasta, riisiä Espanjasta, korianteria Thaimaasta. Suomalaisessa biojäteastiassa uutta energiaa tuottavat rauhassa niin eripuraisten naapureiden kuin konfliktialueidenkin ruokatuotteet – suomalaiset ruispalat ja ruotsalainen näkkileipä, israelilaiset appelsiinit ja palestiinalaiset oliivit, taiteilija Jani Leinonen sanoo.

Lue lisää...


VAK-asetuksen muutos parantaa kuljetusten turvallisuutta rautateillä

Rautateiden vaarallisten aineiden kuljetuksiin (VAK) liittyvää ilmoitusvelvollisuutta täsmennetään. Jatkossa kuljetuksen suorittajan on ilmoitettava vaarallisten aineiden tilapäisestä säilyttämisestä rataverkolla alueelliselle pelastusviranomaiselle, kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä ELY-keskukselle (elinkeino, liikenne- ja ympäristökeskus).

Asetuksessa tarkennetaan myös onnettomuusraportointia ja VAK-erityiskoulutusta koskevaa sääntelyä. Nämä muutokset liittyvät rataverkon haltijoihin.

Muutoksilla ennaltaehkäistään vaarallisten aineiden kuljetuksista aiheutuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Tiedonkulun ja ilmoitusvelvollisuuksien selkeyttäminen parantaa onnettomuuksiin varautumista.

Lue lisää...


Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla houkutellaan auto- ja kuljetusaloille

Auto- ja kuljetusalat tarjoavat runsaat 7 000 uutta työpaikkaa joka vuosi. Ammattien ja työtehtävien kirjo on aloilla laaja kuljettajasta ja mekaanikosta aina logistiikan ja liiketoiminnan johtotehtäviin asti. Liikenneareena Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla 9. – 11.5.2019 Messukeskuksessa Helsingissä esittelee nyt ensimmäistä kertaa laajasti auto- ja kuljetusalojen ammatteja ja koulutusta.

Moni tunnistaa ammattinimikkeinä kuljettajan ja mekaanikon, mutta monelle on epäselvää, mitä nämä työtehtävät oikeasti sisältävät. Liikenneareenan tavoitteena on saada nuoret ja erilaisissa ammateissa työskentelevät kiinnostumaan näistä toimialoista ja houkutella näin alalle uusia työntekijöitä. Liikenneareena tarjoaa tietoa myös aloilla jo työskenteleville siitä, miten he voivat kouluttautua ja vaihtaa tehtäviä alan sisällä.  

- Auto- ja kuljetusaloilla on ollut vuosien varrella useita omia imago-, koulutus- ja työvoimahankkeita. Nyt ensimmäistä kertaa alojen toimijat ovat päättäneet yhdistää voimansa ja esitellä koko auto- ja kuljetusklusteria, sen tarjoamia työ- ja uramahdollisuuksia sekä koulutuspolkuja, kertoo toimitusjohtaja Mari Vasarainen Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:stä.

Lue lisää...


Ajo- ja lepoaikarikkeitä runsaasti viime viikon tehovalvonnassa

Poliisin viime viikolla suorittamassa raskaan liikenteen valvonnassa todettiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 246 kappaletta, epäkuntoisuuksien takia matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan 14 tapauksessa ja seuraamuksia epäkuntoisuuksista kirjattiin 53 kappaletta.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onnisen mukaan suhteellisesti suurin muutos aiempiin valvontajaksoihin verrattuna oli tarkkaamattomuutta liikenteessä aiheuttavissa teoissa, kuten puhelimien, tablettien tms. laitteiden käyttämisessä ajon aikana sekä ajoneuvoissa olleet näkyvyyttä haittaavat esteet. Tämä aihe oli tällä kertaa yhtenä yksittäisenä valvonnan erityiskohteena ja seuraamuksia siitä jaettiin 48 tapauksessa.

Lisäksi seuraamuksia määrättiin muun muassa kuorman varmistamiseen (48), kuljettajan ja ajoneuvon asiapaperirikkomuksiin (24) sekä ylikuormiin (21) liittyen.

- Erityisen huolissaan pitää olla edelleen siitä, että niin tehostetun valvonnan yhteydessä tehtyjen havaintojen kuin kentältä tulleiden raskaan liikenteen valvojien viestien mukaan ajo- ja lepoaikarikkeiden määrä on edelleen kohtuuttoman suuri suhteessa tarkastettujen ajoneuvon määrään. Muutosta parempaan ei ole tapahtunut, Onninen sanoo.

Lue lisää...