MAN - Nopeaan toimitukseen

Seinäjoella testataan liikenteen kuukausimaksua

Uusi MaaS (Mobility as a service) -liikkumispalvelukokeilu Kätevä Seinäjoki on käynnistynyt. Kätevä-palvelussa asiakkaalle tarjotaan arjen liikkuminen yhdellä kuukausipaketilla. Kätevä yhdistää Seinäjoen kaupungin paikallisliikenteen, Kutsubussin sekä taksit yhdeksi palvelukokonaisuudeksi. Kuukausimaksulla asiakas saa käyttöönsä kaupungin joukkoliikenteen rajattomasti. Kokeilu kestää kevättalveen 2017 asti, jonka jälkeen tehdään päätös palvelun jatkosta.

Palvelun toteuttavat Sito, Härmän Liikenne, Pahkakankaan Liikenne ja Seinäjoen Keskustaksi. Palvelun kehittämisessä vahvasti mukana on myös Seinäjoen kaupunki, Into Seinäjoki sekä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.


Uusi alus Turku–Tukholma-reitille

Viking Line ilmoittaa kirjoittaneensa aiesopimuksen keväällä 2020 toimitettavasta matkustaja-aluksen tilauksesta. Aluksen on suunniteltu tulevan Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitille. Aluksen pituus on 218 metriä ja bruttovetoisuus 63 000 tonnia. Matkustajakapasiteetti on 2 800 matkustajaa ja rahtitilan pituus on 1 500 metriä.

Laivatilausuutinen on positiivinen uutinen myös Turun Satamalle. Uusi laiva kehittää reittiä edelleen ja parantaa selvästi reitin rahtikapasiteettia sekä ympäristöystävällisyyttä.

Aiesopimus on kirjoitettu kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd -telakan kanssa ja investoinnin arvo on noin 190 miljoonaa euroa.

Aiesopimus sisältää myös option toisesta aluksesta. Aluksen on tarkoitus olla yhteistyöprojekti, ja siihen suunnitellaan osallistuvan useita suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia, joista mainitaan Deltamarin, Wärtsilä ja ABB Marine.

Tarkoituksena on, että alus käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG), josta meillä on erin-omaisia kokemuksia M/S Viking Gracelta, maailman ensimmäiseltä LNG-käyttöiseltä matkustajalaivalta. Suunnittelutyö keskittyy ympäristöystävällisten ratkaisujen ohella uusiin innovatiivisiin energiatehokkuussovelluksiin. Uudisrakennusprojektia on edeltänyt monivuotinen, EU:n Merten moottoritiet -projektiin liittyvä suunnittelutyö Connecting Europe Facility -välineen puitteissa, johon myös Turun Satama ja  Stockholms hamnar ovat osallistuneet, sanoo toimitusjohtaja Jan Hanses.


Italia: Kuljetuksista ulkomailta ennakkotiedot myös ministeriöön!

EU:n määrittelemää kabotaasikuljetusta on ryhdytty valvomaan Italiassa  huipputarkasti.

26.12.2016 alkaen on kabotaasikuljetuksia suorittavien työntekijöiden (kuljettajien, apumiesten, ymv.) ilmoittauduttava sähköisesti viimeistään kuiljetusta edeltävänä päivänä kello 24.00 mennessä Italian työministeriöön. Sen jälkeen työnanatjien tulee viiden päivän sisällä täyttää sähköisesti ilmoittautumiskaavakeella yksityiskohtaiset tiedot ko. kuljetuksista Italian kuljetus- ja logistiikkayhdistykselle (BGL).

Määräyksestä vapautetaan vain bilateraali- ja transitkuljetukset.

(Vogel)



Testi: Puu-diesel pelaa bussiliikenteessä

UPM ilmoittaa kokeilleensa kehittämäänsä puupohjaista BioVerno-dieselpolttoainetta onnistuneesti niin laboratoriossa kuin käytännön liikenteessä. Valmistajan mukaan testit osoittivat selvästi, että UPM:n uusiutuva diesel toimii parhaiden dieselpolttoaineiden tavoin.

UPM BioVerno -dieselin laboratoriotestit tehtiin VTT:llä ja liikennetestit pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa. Vuoden kestäneissä liikennekoeajoissa olivat mukana myös Transdev Finland Oy, Volvo ja St1. Liikennöintiin liittyvät seurantamittaukset tehtiin niin ikään VTT:llä.

Laboratoriotestaus aloitettiin Euro III -luokan busseilla, joita käytetään edelleen paljon Suomen liikenteessä. Muihin testattuihin kehittyneisiin polttoaineisiin verrattuna UPM BioVerno -dieselin päästöt olivat vähintään yhtä pienet. Euro VI -luokan autoissa ei muodostunut merkittäviä eroja lähipäästöissä eri polttoaineiden välillä.  

Tulosten mukaan UPM BioVerno toimii kaikilla sekoitussuhteilla - parhaiden dieseleiden tavoin - ja keskikulutus on sama kuin fossiilisella dieselillä. Testikilometrejä kertyi kaikkiaan noin 400 000 km ja ne sujuivat UPM:n julkaiseman tiedotteen mukaan täysin ongelmitta.


Saksa: Aika tehdä sähkösuunnitelma 2030!

Sähköautosta tulee "Kansan-Auto" (Volks-Wagen) polttokennolla, Mercedes arvioi eri vaihtoehtoenergioista. Ladattavilla akuilla toimivat sähköautot ovat kypsiä sarjatuotantoon, mutta häviävät vielä hyvin pitkään liian lyhyen toimintamatkansa johdosta polttomoottoriautoille. Siksi niiden hinnan on pudottava vielä selvästi.

Polttokenno- eli vetyautot eivät kärsi puutteellisesta toimintamatkasta ja "täystankkaus" on vielä nopeampaa kuin polttomoottoriautoilla. Eivätkä ne rasita sähköverkkoa kuten sähköautot. Valitettavasti hinta tulee olemaan korkeampi kuin perinteisillä sähköautoilla mm. hyvin kalliiden raaka-aineiden takia.

Sitä ennen tulee perinteisten ladattavien sähköautojen yleistyminen muodostamaan kova taakan maan sähkönhuollolle. Saksassa vaaditaankin jo talousministeriötä, ei liikenne- eikä ympäristöministeriöitä, tekemään liittovaltio-sähkösuunnitelma vuoteen 2030 (Bundesstromplan 2030).


Saksa: Automaattinen hätäjarru ja etäisyysvaroitin pakollisiksi EU:ssa

Saksan liittovaltioneuvosto haluaa Saksan esittävän EU-komissiolle, että se määräisi peräänajojen estämiseksi automaattisen hätäjarrujärjestelmän sekä kuljettajaa peräänajovaarasta varoittavan ilmaisimen pakollisiksi varusteiksi koko EU:ssa.

Erityisesti Saksassa suuret massaperäänajot moottoriteillä muodostavat suurimman liikenneturvallisuusongelman. Liian pienellä välimatkalla edellä ajavaan pidetään yhtenä pahimmista liikennerikkomuksista ja rangaistaan huomattavasti ankarammin kuin esimerkiksi ylinopeuksista. 


Saksan tiet avautuvat 25,25 m yhdistelmille

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt haluaa virallistaa 25,25 m pitkien yhdistelmien oikeudet ajaa Saksan liittovaltion teillä heti 2017 alusta. Siihen asti liittovaltiot ovat erikseen voineet antaa 25,25 pitkille erioikeuksia ajaa koemielessä tarkkaan määrätyillä tieosuuksilla maan parlamentin päätettyä, ettei asiaa käsitellä koko Saksan osalta 2016 loppuun mennessä. Saksan rautatiet, Deutsche Bahn, sekä Saksan vahva vihreiden puolue Die Grünen muodostavat kovimman vastarinnan.

14 liittovaltiota 16:sta on tähän mennessä antaneet 159 eri 25,25 pitkälle yhdistelmälle koeliikennöintiluvan yhteensä 11 600 km:lle pääteitä. Enää vain Berliini ja Saarland empivät.  "Koska kaksi 25,25 pitkää kuljettaa saman kuin kolme nykymittojen mukaista yhdistelmää ja vastaavasti vähentävät jopa 25% CO2-päästöjä, eivätkä 40 t kokonaispainollaan rasita nykyistä enemmän teitä, on aika tehdä yhteneväinen päätös niiden sallimiseksi koko Saksassa", Dobrindt perustelee.


Maailman suurin bussi: Volvo Gran Artic 300

RIO DE JANEIRON FeTransRio autonäyttelyn suurin avajaisyllätys 24.11.2016 on Volvon valmistama 30 metriä pitkä kaksinivelinen 300 matkustajan BRT-bussi Volvo Gran Artic 300. Sillä Volvo ylittää aiemmin esittelemänsä, Ecuadorin pääkaupungin Quiton ostamat 80 ”Volvo Quito” BRT-bussia, joilla on pituutta 28 m kuljettaen 280 matkustajaa.

FeTransRio näyttelyssä Volvo esittelee myös uuden 22 m pitkän Volvo Super Artic BRT-bus- sin. Se on rakennettu vain kolmelle akselille ja tarjoaa tilat 210 matkustajalle. Viisiovisena matkustajien vaihtuvuus pysäkillä on poikke- uksellisen nopeaa. Volvo Artic sarjaan kuuluvat myös Artic 150 (18,6 m, 150 matkustajaa) ja Artic 180 (21 m, 180 matkustajaa). Volvo on BRT-liikenteen (Bus Rapid Tran- sit) uranuurtajia ja maailman suurin BRT-bus- sien valmistajia. Se on toimittanut jo yli 4000 BRT-bussia mm. Curitibaan, Bogotaan, Equa- doriin, Guatemala Cityyn, Santiago de Chileen ja San Salvadoriin. Volvon BRT-bussit valmis- tetaan Brasiliassa.


Malliuutta kierrätysnosturimarkkinoilla

Cargoteciin kuuluva Hiab esittelee viimeisimmän kierrätysnosturi-innovaationsa JONSERED 1500RZ:n Ranskassa järjestettävillä Pollutec-messuilla. Uusi kierrätysnosturi on tarkoitettu metalliromun käsittelyyn ja raskaaseen kierrätyskäyttöön. 

Valmistajan mukaan JONSERED 1500RZ alentaa kustannuksia nosturin elinkaaren aikana, sillä polttoaineenkulutus vähenee säätötilavuuspumpun ansiosta. Uuden kierrätysnosturin enimmäisnostokapasiteetti on 13,8 tonnimetriä ja ulottuma yli 9 metriä. Turvaominaisuuksiin sisältyvät nosturin vakautta parantava mukautuva vakauden hallintajärjestelmä  (VSL), ylikuormitussuoja sekä kuorman putoamisen estävä kuormanlaskuventtiili. Käyttäjän suojausjärjestelmä (OPS) estää nosturin pääsyn käyttäjän alueelle. 


Satamaliikenteen Portnet -järjestelmään muutoksia

Väyläviraston ylläpitämästä Portnetista otettiin 29.11.2016 käyttöön versio, johon sisältyy ilmoituksen antajan kannalta huomionarvoisia seikkoja.

Uusi Portnetin versio mahdollistaa aluksen 10 edellisen sataman turvatason ilmoittamisen sekä alusjätteitä koskevien ilmoitustietojen antamisen Tullin sivulta saatavien rakenteellisten lomakkeiden pohjalta siten, että tiedot tallentuvat myös Portnetin tietokantaan. Jotta tietokantaan tallennus onnistuu, Tulli on tehnyt asiaa koskeviin lomakkeisiin pieniä muutoksia. Uusittuja lomakkeita on nyt käytettävä turvatoimia ja alusjätteitä koskevien tietojen antamiseen ja vanhat lomakepohjat on syytä hävittää.

Lue lisää...


Suomen Renault Trucks rekrytoi

Renault Trucks hakee uutta kaupallista päällikköä, Volvo Finland Ab:n toimipisteeseen Vantaalle, Kuorma-automyyjää Volvo Truck Center Turkuun sekä Master pakettiautomyyjää Vantaalle.

Lisätietoja: http://www.renault-trucks.fi/uutiset/avoimet-tyopaikat.html

Haku tehtäviin päättyy 9.12.2016, hakemukset: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.


Merirahdin markkinakatsaus 11/2016

DHL Global Forwaringin kuukausittaisen merirahdin markkinatilanteita peilaavan tiedotteen mukaan Kaukoidän tuonnissa kapasiteetti on palautunut lokakuun Golden Weekin jälkeen ennalleen. Ruuhkat kuitenkin jatkuvat edelleen ja laivatilasta on pulaa etenkin tuonnissa Kiinasta Eurooppaan. Myös merirahtihinnat jatkavat nousua. Tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan tammikuun lopussa vietettävään kiinalaiseen uuteen vuoteen saakka.

Vientikuljetuksissa Euroopasta Kaukoitään tilahaasteet jatkuvat myös entisellään. Suuri osa varustamoista on ottanut käyttöön kausiluonteisen Peak Season Surcharge (PSS) -maksun, joka vaihtelee 50:stä 150:een USD / TEU varustamosta riippuen. Todennäköisesti ennen vuodenvaihdetta ruuhka vielä pahenee, koska monet yritykset haluavat saada lähetyksensä matkaan vielä kuluvan vuoden puolella

USA:n konttiliikenteessä sekä kalustotilanne että hintataso on säilynyt stabiilina. Valitettavasti ruuhkat USA:n satamissa ja sisämaan liikenteessä jatkuvat edelleen. 
Viennin kuljetustilaukset on vientikohteesta riippumatta syytä tehdä hyvissä ajoin. Tilanpuutetta voi esiintyä sekä Suomesta Euroopan satamiin liikennöivissä feeder-aluksissa että valtamerialuksissa, eniten tietenkin Kaukoidän liikenteessä.


GSP-tullietuuksien saanti edellyttää rekisteröitymistä

GSP-tullietuuksien saaminen edellyttää jatkossa kehitysmaiden viejien rekisteröitymistä EU:n uuteen REX-järjestelmään, joka otettiin käyttöön 1.1.2017. Järjestelmää ei toistaiseksi käytetä EU:n vapaakauppasopimusten perusteella myönnettävissä tullietuuksissa. Järjestelmän käyttöä on tarkoitus laajentaa myöhemmin mm. EU:n ja Kanadan sekä EU:n ja Vietnamin väliseen kauppaan.

Lue lisää...


Liikennekaasut sijoituskohteena

Paineistetun maakaasun (CNG) ja nestekaasun (LPG) maailmanlaajuisten markkinoiden odotetaan kasvavan yli 10% vuodessa, seuraavan kuuden vuoden aikana. P & S Market Research -tutkimuslaitoksen tekemä ennuste perustuu väestönkasvun ja kaupungistumisen myötä kasvavaan henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen kysyntään sekä tiukentuviin päästöasetuksiin.

Eurooppa oli suurin liikennekaasujen markkina-alue vuonna 2015, mikä johtui osittain muita markkina-alueita korkeammista kustannuksista sekä tiukemmista päästömääräyksistä. Liikennekaasumarkkinoiden odotetaan nousevan jatkossa merkittävästi myös Aasian ja Etelä-Amerikan talousalueilla.


Ruotsi: "Tiekulutusvero" sai aikalisän

Ruotsin hallitus antoi aikalisän ajomatkaperustaisen tiekulutusveron valmistelulle. Selvityksen takarajaalle 9.12. annettiin aikalisä 28.2.2017 saakka.

- Esitykseen liittyy yllättävän paljon paitsi juridisia kysymyksiä myös salaisina pidettäviä ja henkilöön liittyviä yksilönsuojakysymyksiä, asian valmistelija Vilhelm Andersson toteaa. Hän arvioi, että laki tuottaisi 3-4 miljardia kruunua tuloa valtiolle. Ruotsin kuljetusyrittäjät vastustavat ankarasti tiekulutusveroa.

(Anders Karlsson)