MAN - Vaihtoautot

Dachserille uusi sertifiointi

Life Science & Healthcare -tuotteiden kuljettaminen on erittäin vaativaa; lääkkeet ja muut farmaseuttiset tuotteet ovat usein lämpötilaherkkiä ja kiireellisiä lähetyksiä, joita on käsiteltävä monimutkaisen sääntely-ympäristön mukaisesti. CEIV Pharma -sertifiointi on teollisuusstandardi, joka kattaa lääkeaineiden rahdinkuljettajien erityisvaatimukset turvallisten, oikeiden ja tehokkaiden lentorahtipalvelujen osalta.

-IATA-sertifiointi on maailmanlaajuisen lentorahtistrategian keskeinen tukipilari, kertoo Dachserin Jochen Müller, COO Air & Sea Logistics. Se tukee Life Science & Healthcare -asiakkaiden korkeimpia palvelu- ja laatustandardeja yhtenäisten prosessien ja yhteensopivan verkoston kautta.

Monimutkainen sertifiointiprosessi alkoi vuonna 2017: CEIV Pharma -sertifiointi edellytti sisäistä ja ulkoista koulutusta, lämpötilakontrolloitujen Life Science & Healthcare -kuljetusten käsittelymenettelyjen tarkastelua sekä kahden erillisen riippumattoman validoijan laajan arvioinnin näistä monimutkaisista prosesseista.

Lue lisää...


Tieturva 2 -koulutusohjelma uudistuu

Kurssi pysyy kaksipäiväisenä, mutta kurssipäivien kesto lyhenee hieman. Koulutusaika muuttuu siten, että ensimmäisen koulutuspäivän kesto on klo 8-16 ja toisen päivän kesto on klo 8-15. Myös Tieturva 2 -täydennyskoulutukseen tulee muutoksia. 1.1.2019 alkaen Tieturva 2 -pätevyyden uusiminen edellyttää kaksipäiväistä kertauskurssia niiltä, jotka ovat käyneet vanhanmallisen Tieturva 2 -koulutuksen. Liikenneviraston mukaan uutta aineistoa on niin paljon, ettei kertaaminen ole mahdollista yksipäiväisellä kertauskurssilla.

Ennen 31.12.2018 käydyt pätevyydet ovat voimassa niihin merkityn voimassaoloajan päätymiseen saakka. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksen päivittäjien on käytävä Tieturva 2 -täydennyskoulutus ennen vuodenvaihdetta, mikäli he haluavat käydä vanhanmallisen ja yksipäiväisen täydennyskoulutuksen. Tammikuusta eteenpäin kaikki Tieturva 2 -koulutukset ovat kaksipäiväisiä.

Yksipäiväiset täydennyskoulutukset pyörivät Alertumilla vuoden loppuun saakka. Koulutuksiin voi ilmoittautua kurssihaun kautta osoitteessa www.alertum.fi/kurssihaku tai olemalla yhteydessä Alertumin asiakaspalveluun, joka palvelee sähköpostitse osoitteessa koulutus(at)alertum.fi sekä puhelimitse numerossa 010 320 5772.


Ruotsi: 46 000 SEK sakkoa ALR:sta

Kuljetusyritys Ruotsin Örnsköldsvikissä on tuomittu 46 000 Ruotsin kruunun sakkoon yrityksen piirturilevyjen jälkitarkastuksessa ajo- ja lepoaikarikkomuksista.

Ruotsin Transportstyrelsen oli tarkastanut yrityksen piirturitiedot tammi- ja helmikuun ajalta 2018 ja havainnut useita ajo- ja lepoaikarikkomuksia. Päivittäinen ajoaika oli ylitetty ja myös vuorokausilepo oli ollut riittämätön. Yritys ei liioin osannut kertoa toimenpiteistä, joilla vastaavia rikkomuksia jatkossa torjuttaisiin.

(Trailer.se)



Vakavasti otettava tavarapolkupyörä

Volkswagen ryhtyy valmistamaan perinteisen kolmipyöräisen tavarapolkupyörän näköistä, mutta sähkökäyttöistä pikkulähettiä jo vuonna 2019. Tavarapolkupyörä Cargo e-Bike todistaa, että kaupunkimaisen ympäristön lyhyiden etäisyyksien kevyisiin tavarakuljetuksiin on syntymässä uusi ajoneuvoluokka.

- Uusi Cargo e-Bike osoittaa, että Volkswagen paneutuu kokonaisvaltaisesti autoteollisuuden siirtymiseen sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin. Tulevaisuudessa meidän sähköajoneuvojen mallistomme yltää kolmipyöräisestä Cargo e-Bike -tavarapolkupyörästä e-Crafter -pakettiautoon, joka on jo esitelty Euroopassa, kertoo Volkswagenin hyötyajoneuvodivisioonan toimitusjohtaja Thomas Sedran.

(SA)


Akuille venytetään tilaa

Volkswagen suunnittelee seuraajaa alkuperäiselle Kleinbusille eli nykyisen Transporterin ensimmäiselle sukupolvelle. Valmistaja esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä legendaarisesta pakettiautosta ID Buzz Cargo -nimisen konseptin.

Siinä, missä alkuperäinen VW-pakettiauto perustui múokattuun Kuplan tekniikkaan, tuleva sähkökäyttöinen ID Buzz Cargo perustuu
Volkswagenin modulaariseen, sähköautoihin suunniteltuun MEB-pohjalevyyn. MEB ratkaisee erikokoisen akkujen tarpeen uudella tavalla: ajoneuvon akseliväliä pidennetään sitä suuremmaksi, mitä suuremmat akut siihen tarvitaan. Volkswagen lupaa konseptin
ajomatkaksi akkujen koosta riippuen 330 - 550 km.

ID Buzz Cargon valmistuksen on määrä alkaa vuonna 2022.

(SA)


Lisää meluseinää Sepänmäkeen

Kehä I:n pohjoispuolelle Helsingin Sepänmäen kohdalle valmistui marraskuun lopussa meluvallin jatkoksi viisi metriä korkeat meluseinät. Lisäksi Helsingin Malmin kalmistotien sillalle tehtiin 1,4 metriä korkea melukaide. Meluseinien yhteispituus on noin 350 metriä, ja yhdessä meluvallin kanssa ne muodostavat noin 800 metrin pituisen meluesteen.

Meluseinät ja meluvalli vähentävät vilkasliikenteiseltä Kehä I:ltä pohjoisen suuntaan leviävää melua. Hankkeen urakoitsijana toimi
Graniittirakennus Kallio Oy.

(SA)


Tuhkarakeita kokeillaan

Porin Söörmarkun kiertoliittymässä testataan Ecolan Oy:n valmistaman Tuhkarakeen teknisiä ominaisuuksia. Tavoitteena on edistää voimalaitostuhkien hyödyntämistä sekä vähentää neitseellisten materiaalien käyttöä infrarakentamisessa. Tuhkalannoitteen nimi on sittemmin vaihdettu markkinointinimeksi Ecolan Silva. 

Noin 100 metriä pitkä osuus kiertotiestä rakennettiin tuhkarakeella syyskuussa 2018 ja otettiin käyttöön lokakuussa. Rakenne on instrumentoitu, ja seuraaminen ja mittaaminen jatkuvat kesään 2019 saakka, jolloin kiertotie puretaan. Koerakenteella voidaan tutkia mm. deformaatiota ja dynaamisen kuormituksen aiheuttamia vauroita materiaalissa.

Koerakenteen valmistelu on toteutettu osana Circwaste-hanketta, ja Peittoon aluetta on hyödynnetty materiaalien välivarastointiin. "Circwaste – Kohti kiertotaloutta” on monivuotinen hanke, joka edistää materiaalivirtojen käyttöä, jätteen synnyn ehkäisyä ja resurssien hallinnan konsepteja. Circwasten koordinaattorina toimii Suomen ympäristökeskus SYKE. 


Ammattikuljettajat tyytymättömiä

Liikenneviraston teettämä tutkimus tienkäyttäjien tyytyväisyydestä teiden kuntoon viime kesältä kertoo, että korjausvelkarahoitus ei riittänyt tyytyväisyyden parantamiseen. Yksityisautoilijat olivat kohtalaisen tyytyväisiä pääteiden kuntoon, mutta raskaan liikenteen kuljettavat suhtautuivat lähes kaikkien tietyyppien kuntoon hyvin kriittisesti. Pääteiden hoidon priorisointi näkyy vastauksissa.

Tutkimuksen mukaan yksityisautoilijoista noin puolet oli tyytyväisiä pääteiden (valtatiet ja kantatiet) kuntoon. Raskaan liikenteen kuljettajat olivat yksityisautoilijoita paljon kriittisempiä. Pääteiden kuntoon ammattiautoilijoista alle kolmannes oli tyytyväisiä ja peräti 44 % oli tyytymättömiä. Muiden maanteiden kuntoon ammattikuljettajista tyytyväisiä oli vain 9 % ja tyytymättömiä peräti 67 %.

Raskaan liikenteen tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kokonaisuudessaan on heikko: tyytyväisiä oli vain 18 % ja yli puolet vastaajista oli tyytymättömiä maanteiden kuntoon kokonaisuutena.

Lue lisää...


Trafilta yhä enemmän tietoja julkisiksi

Trafin katsastustilastoista voi nyt itse tehdä erilaisia hakuja omien hakukriteerien kautta. Aikaisemmin vastaavia tilastotietokantahakuja on voinut tehdä mm. ajoneuvoista, ajokorteista ja veneistä. Katsastusaineistoa voi ladata myös omaan käyttöönsä ja hyödyntää uusien palveluiden kehittämisessä.

Trafin henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastointia on kehitetty ja tiedot ovat nyt saatavilla Trafin tilastotietokantapalvelussa, jossa käyttäjä voi omilla valinnoillaan rajata haluamansa tilastoaineiston tietokantataulukoista.

Palvelusta löytyvät tällä hetkellä tiedot vuoden 2017 henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista. Mukana ovat henkilöautojen käyttöönottovuodet 2002-2012 sekä 2014 ja mallisarjat, joita on katsastettu vuoden aikana 100 kappaletta tai enemmän. Vuoden 2018 tilastot päivittyvät tammi-helmikuun vaihteessa 2019.

Aiemmin määräaikaiskatsastuksista on tuotettu tilastoja katsastusten lukumääristä, ajetuista kilometreistä ja hylkäysprosentista käyttöönottovuosittain ja mallisarjoittain. Nämä tiedot löytyvät nyt tietokantataulukosta.

Lue lisää...


Saksa: Johdinkuorma-autotestit alkoivat

Etelähessenissä moottoritie 5:llä alkoivat viime tiistaina kello 21:30 ensimmäiset johdinhybridi-kuorma-autojen testiajot.Virtajohdot on vedetty noin viiden kilometrin matkalle kahteen suuntaan Erzhausenin kohdalla lähellä Darmstadtia.

Nk. Elisa-projekti tulee jatkumaan ensimmäisen testivaiheen jälkeen useammalla erimerkkisellä johdin-hybridikuorma-autolla aina vuoteen 2022.

Autoilla halutaan johdinosuudella tapahtuvan akkujen latauksen jälkeen jatkaa ajoa 10-15 km.

(Vogel)


Toyotan trukeista vakiona älykkäitä

Telematiikka on vakiovarusteena kaikissa Toyotan uusissa varastotrukeissa marraskuun 2018 alusta lähtien ilman lisäkustannusta asiakkaalle. Kaikki Ruotsin Mjölbyn-tehtaalla valmistetut Toyotan varastotrukit ovat tästä lähtien "älykkäitä trukkeja" (“Smart Truck”). Trukeissa on tarvittava telematiikkateknologian varustus muun muassa suorituskyky- ja diagnostiikkatietojen keräämiseen ja välittämiseen pilvitietokantaan. Sinne kertynyttä tietoa Toyota ja sen asiakkaat voivat hyödyntää asiakkaan sisälogistiikka- ja materialinkäsittelytoimintojen kehittämiseksi.

- Tarjoamme teknologiaa, joka auttaa asiakkaitamme keräämään tietoa ja kehittämään toimintaa sen perusteella , toteaa Toyota Material Handling Europen toimitusjohtaja Matthias Fischer.

Erillistä kustannusta telematiikkalaitteistosta ei veloiteta enää uutta trukkia hankittaessa. Lisäksi kaikki Smart Truck -asiakkaat saavat käyttöönsä koneluettelon, käyttötuntilukemat ja mobiiliappin huoltopyyntöjen lähettämiseksi ilman erillisveloitusta. Lisäarvopalvelun kuukausimaksua vastaan asiakkaat voivat hyödyntää raportteja, jotka ovat saatavilla Toyota I_Site -portaalin ja sen mobiilisovellusten kautta.

Lisäksi Toyota voi hyödyntää kertynyttä tietoa ennakoivaan huoltoon, jonka ajankohdan määrittelee todellinen reaaliaikainen tieto trukin kunnosta ja käyttötunneista ottaen huomioon muun muassa vuokrasopimuksien ehdot.


USA: Trump uhkasi sulkea rahahanat

Maailman suurimman autonvalmistajan, GM:n, ilmoitus useamman autotehtaan sulkemisesta ja liki 15 000 työpaikan lakkauttamisesta tuotantosuunnitelmissa, joiden mukaan GM haluaa nykyistä painokkaammin kehittää ja valmistaa sähköautoja, on saanut presidentti Donald Trumpin raivostumaan.

- USA on pelastanut GM:n, ja tässä on kiitos! Meksikossa ja Kiinassa GM ei sulje mitään tehtaita, Trump raivosi Twitterissä.

- Me voimme sulkea kaikki tukiaiset GM:lle, myös sähköautojen kohdalla, Trump uhoaa.

GM:n suunnitelmat sulkea useita tehtaita ravistavat myös Kanadaa tuntuvasti.

GM perustelee saneeraussuunnitelmaansa paitsi pikkuautojen myynnin taantumisella myös kasvaneilla materiaalikustannuksilla ja erityisesti presidentti Trumpi nostattamilla terästulleilla.

Trump on uudistanut vaatimuksensa GM:lle tehtaiden sulkemiseksi Kiinassa.

(Vogel)


Opelin Baltian toiminnot Opel Finlandin haltuun

Opelia Suomeen maahantuova Opel Finland on keskiviikkona 28. marraskuuta ostanut Opelin maahantuontitoiminnot Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Liiketoimintakauppa liittyy merkin kansainväliseen strategiaan terävöittää liiketoimintaa muun muassa Pohjoismaiden ja Baltian alueella.

- On erittäin luontevaa, että Baltian liiketoiminnot tulevat osaksi toimintaamme. Baltian maat ovat monessa suhteessa hyvin lähellä Pohjoismaita, mikä helpottaa toimimista monissa asioissa. Liiketoimintaa ajatellen saamme myös useita mittakaavaetuja, kuten lisävolyymia, joka taas puolestaan takaa entistäkin paremman neuvotteluaseman valmistajan suuntaan, toteaa Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä.

Opelin Baltian liiketoimintojen vetovastuun ottaa 1. joulukuuta alkaen Rasmus Tali. Kauppa on osa isompaa järjestelyä, jossa Opel Finland Oy:n liiketoiminta siirtyy 1. joulukuuta LänsiAuto-konsernille. Vantaalla aukeaa joulukuun alussa myös Opelin uusi varaosavarasto.


Ford: Syksyllä luntakin liukkaampaa

Ford on tutkinut liukkaudentorjuntaa uudelle Ford Focus Active autolleen testikeskuksessaan Ruotsissa. Siinä yhteydessä haluttiin selvittää myös lehtiliukkauden vaikutuksia auton vakauteen.

Kokeita varten Fordin tutkijainsinöörit keräsivät säkeittäin lehtiä ja veivät ne Fordin testiradalle Belgiaan. Kitkamittaukset antoivat hämmstyttäviä tuloksia. Pahimmillaan autolle mitattiin lehtiliukkaalla kitka-arvoja 0,3 ja 0,4 myyn välillä eli samoja arvoja kuin lumella.

Lehtikeleillä petollinen liukkaus tunnetaan hyvin kiskoliikenteessä. Myös bussiliikenne tuntee lehtiliukkaat kelit. Nyt vahvistuivat epäilyt lehtiliukkauden vaaroista myös kuorma-, paketti- ja henkilöautojen kohdalla.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Kaupunkiruuhkien aiheuttaja yllätti tutkijat

Ruotsin ympäristöinstituutti IVL on tutkinut kaupunkien liikenneruuhkia löytääkseen niiden aiheuttajat korjaustoimenpiteitä varten. Lähtökohtaisesti epäiltiin verkkokaupan räjähdyksenomaisesti kasvaneita tavarantoimituksia syyllisiksi lisääntyneisiin liikenneruuhkiin. Tutkimuksen tulos yllättä tutkijat.

Tutkimuksen tarkoitus oli tuloksen avulla osallistua uuden kaupunginosan, Frihamnen´in liikennesuunnitteluun Göteborgissa.

Tutkimus paljasti, etteivät verkkokaupan kuljetukset enempää kuin henkilöautojenkaan määrä ollut suurin syyllinen pahoihin liikenneruuhkiin. Syylliseksi osoittautui kiinteistöihin tuleva huoltoajo (tavaratoimitukset, remonttipalvelu, kiinteistöpalvelut, siivous, jätehuolto, ymv.) ja etenkin sen pysäköinti.

- Suurin ongelma syntyy näiden ajoneuvojen vaatimasta suuresta pysäköintitilasta. Kilpailu katutilasta on rajallinen ja siitä kilpailevat myös joukkoliikenne, viheralueet, ulkotarjoilutilat, kasvava rakennustoiminta ymv.,IVL:n tutkija Sönke Behrends sanoo.

- Tungos ja pysäköinti kuuluvat kasvavien ja tiivistyvien kaupunkien suureen haasteeseen. On kehitettävä ratkaisuja huoltopalveluille. Miten ratkaistaan pysäköintivaatimukset autottomilla alueilla? Miten palveluja voidaan toteuttaa ilman pysäköintiä suoraan asiakkaan edessä tai vieressä, Behrends hahmottaa haasteita.