MAN - Vaihtoautot

Engcon tekee kauhanpyörittäjän ja minikaivurin lajittelukouran

Engcon-tartuntakourakasetti

Engcon on valmistanut jo jonkin aikaa ainutlaatuisia tartuntakourakasetteja. Kaivukoneen kuljettaja voi asentaa tai irrottaa tartuntakourakasetin alle minuutissa yhdellä kädenliikkeellä tarvitsematta ruuvata tai kytkeä hydrauliikkaa manuaalisesti.

Ensimmäisenä lanseerattiin GRD20-tartuntakourakasetti Q-Safe 60 -työlaitekiinnikkeellä varustettuihin Engconin EC214- ja EC219-rototiltteihin. Sen jälkeen oli vuorossa GRD10 Engconin EC209-rototiltteihin, jotka on varustettu Q-Safe 45- tai Q-Safe 50 -työlaitekiinnikkeellä. Nyt on puolestaan aika aloittaa GRD70-tartuntakourakasetin sarjatuotanto. Se on tarkoitettu Engconin suurimpaan rototilttiin eli EC233:een, jossa on Q-Safe 70 -työlaitekiinnike. GRD70 on voimakas tartuntakoura, jonka tartuntavoima on 2,2 tonnia ja tartuntaleveys lähes metrin.

Kuljettaja voi kiinnittää tai irrottaa tartuntakourakasetin noin minuutissa aktivoimalla lukituksen yhdellä kädenliikkeellä, jolloin hydrauliikka liitetään tai kytketään irti samalla, kun tartuntakourakasetti lukitaan tai irrotetaan. 

Automaattinen työlaitekiinnike kaivukoneisiin 40 t saakka (2019-02-07)

Engcon on aloittanut automaattisen EC-Oil 80 -hydrauliliitännän tuotannon. Se sopii käytettäväksi yhdessä Q-Safe 80 -työlaitekiinnikkeen kanssa ja on tarkoitettu enintään 40 tonnin kaivukoneisiin ja suurta virtausta edellyttäville työlaitteille.

Automaattinen hydrauliliitäntä tarkoittaa, että kuljettaja voi pysyä kaivukoneen ohjaamossa kiinnittäessään tai irrottaessaan rototiltin tai muut hydrauliset työlaitteet. Hänen ei tarvitse vaivautua kiinnittämään paineenalaisia ja likaisia hydrauliliittimiä manuaalisesti.

EC-Oil 80:n myötä kaivupuomin konekiinnikkeiden ja rototilttien välinen automaattinen hydrauliliitäntä tulee veloituksetta vakiovarusteeksi kokoluokassa QS45–QS80, kun asiakas ostaa samalla kertaa konekiinnikkeen, rototiltin ja DC2-ohjausjärjestelmän.

- Suuriin kaivukoneisiin sopiville automaattisille työlaitekiinnikkeille on suuri kysyntä, sillä suuret manuaaliset hydrauliliittimet ¾ tuuman koosta ylöspäin ovat raskaita ja hankalasti käsiteltäviä, sanoo Engcon Groupin kehityspäällikkö Fredrik Jonsson.

Q-Safe 80 varustetaan vakiona yhdellä EC-Oil 70 -lohkolla, jossa on kaksi ¾ tuuman liitintä, sähköliitin ja keskusvoiteluliitin. Vakiokokoonpanon lisäksi Q-Safe 80 -työlaitekiinnike voidaan varustaa myös EC-Oil 80 -lohkolla, jossa on kaksi 1 tuuman hydrauliliitintä, ½ tuuman hydrauliliitin ja kaksi sähköliitintä. Tämä kokoonpano mahdollistaa enintään 250 litran virtauksen Q-Safe 80 -työlaitekiinnikkeen kautta.

- Jos tarvitaan vielä tätä suurempaa virtausta, EC-Oil 70 -lohkon tilalle on mahdollista vaihtaa toinen EC-Oil 80 -lohko. Näin saavutetaan jopa 300 litran virtaus, Fredrik Jonsson sanoo.

Engcon ilmoittaa, että sen valmistamat hydrauliset työlaitteet, tärylevyt, lajittelukourat, puutavarakourat, harjalaitteet ja haarukkarungot ovat saatavana valmiiksi automaattisilla EC-Oil-hydrauliliitännöillä varustettuina ja lisäksi tarjotaan valmiita yläosia/sovittimia, jotka voi hitsata tai ruuvata kiinni asiakkaan omiin, olemassa oleviin hydraulisiin työlaitteisiin.

Engcon julkistaa uuden lajittelukouran minikaivureille (2018-10-12)

Engcon-lajittelukoura minikaivureille

Engcon on kehittänyt uudentyyppisen lajittelukouran, joka on tarkoitettu erityisesti minikaivureille. Uusi lajittelukoura, SK02, painaa hieman yli 100 kg, minkä ansiosta se soveltuu erityisen hyvin pienille, 1,5–3 tonnin kaivukoneille. SK02:n leveys on 400 mm ja maksimitartuntavoima on 5,7 kN.

Sovituslevy/kiinnike on ruuvikiinnitteinen, kuten useimmilla muillakin Engconin hydraulisilla työlaitteilla, ja siten se on helppo sovittaa peruskoneessa käytetyn kiinniketyypin mukaan. SK02-kourassa on myös ruuvikiinnitteinen säästöterä ja siinä on valmius hampaiden kiinnitykseen. Se voidaan toimittaa myös tiiviillä kylkiosilla, jolloin sitä voidaan käyttää myös massansiirtoon.

Kobelcon kaivukoneisiin Engconin rototiltit ja automaattiset kallistustoiminnot (2018-08-29)

Kobelco-kaivukoneeseessa Engcon-rototilt ja automaattinen kallistus

Kobelco Construction Machinery on yhdessä rototilttien valmistaja Engconin ja Leica Geosystemin kanssa kehittänyt koneisiinsa soveltuvan automaattisen korkeus- ja kallistustoiminnon. Yhteistyön tuloksena Kobelco ilmoittaa varustavansa keväästä 2019 lähtien SK200/SK210-10 mallinsa Engconin rototiltillä ja Leican koneohjausjärjestelmällä.

Ominaisuus mahdollistaa automaattisen kallistustoiminnon Engconin rototiltin avulla ja ohjaa samalla automaattisesti kaivuu- ja pääpuomin sekä kauhan toimintoja. Tämä merkitsee, että kaivukone yhdessä ICT-järjestelmän kanssa (Information and Communication Technology) määrittää automaattisesti kauhalle oikean korkeuden ja kallistuskulman.

Kobelco ilmoittaa, että malli SK200/SK210-10 tulee markkinoille ensimmäisenä, varustettuna uudella ICT-järjestelmällä.

Automaattiset työlaitekiinnikkeet ovat uusi vakiovaruste (2018-05-16)

Rototilttivalmistaja Engcon ottaa automaattisen EC-Oil-työlaitekiinnikejärjestelmän vakiovarusteeksi kaivupuomin ja rototiltin väliin. 1. toukokuuta 2018 alkaen Engcon alkaa tarjota QS60-kokoisia kaivukoneiden työlaitekiinnikkeitä kaivupuomiin, jotka varustetaan täysautomaattisella EC-Oil-hydrauliliitännällä ilman lisäkustannuksia. Sama koskee myös yrityksen QS60-yläosalla ja DC2-ohjausjärjestelmällä varustettuja rototilttejä, joihin tulee myös EC-Oil-liitäntä kaivukoneen työlaitekiinnikkeeseen vakiovarusteena. Muihin kokoihin eli QS45-, QS50- ja QS70-kiinnikkeisiin EC-Oil tulee vakiovarusteeksi myöhemmin.

Engconin automaattisen työlaitekiinnikkeen avulla hydrauliikan, sähköjärjestelmän ja keskusvoitelun voi kytkeä kaivukoneen ja rototiltin välille ohjaamosta poistumatta.

Proportionaalinen ohjausjärjestelmä JCB:n kaivukoneeseen (2016-10-20)

Engcon tarjoaa täydellisesti kokonaisuuden hallintaan yhteensopivan proportionaalisen ohjausjärjestelmän. Ohjaussauvoilla hallitaan kaikkia rototiltin toimintoja sekä pyöräohjausta ja ajonhallintaa. Tämä kaikki tapahtuu Hydradigissä, JCB:n uusimmassa koneessa ohjausjärjestelmän (DC2) ja ohjaussauvojen (MIG2) avulla. Kehitystyö tehtiin Micropropilla Ruotsissa tiiviissä yhteistyössä JCB:n kanssa, josta myöhemmin siirryttiin testiympäristöihin JCB:n jälleenmyyjille niin Englannissa kuin Pohjoismaissakin. Hydradig-versiossa on muiden DC2-versioiden tapaan älypuhelimella toimiva etätuki, ja käyttämällä Engconin MIG2-hallintakahvoja voi ohjata proportionaalisesti jopa kuutta eri toimintoa samanaikaisesti.

 


Vehco ostaa ajoneuvojen seurantajärjestelmien toimittajan Paetronics Oy:n

AddSecuren omistama Fleet Management Systems -toimittaja Vehco ilmoitti helmikuussa 2019 ostaneensa suomalaisen ajoneuvojen seurantajärjestelmien toimittajan Paetronics Oy:n.

Pian sen jälkeen, kun AddSecuresta tuli Vehcon uusi omistaja toukokuussa 2018, Vehco ilmoitti ostavansa Hollannin Fleet Management -järjestelmien tarjoajan Groeneveld ICT: n. Paetronicsin ostamisella Vehco jatkaa kasvustrategiaa ja näkemystään, että siitä tulee johtava Fleet Management -järjestelmien tarjoaja Euroopassa raskaille hyötyajoneuvoille. Kaupan myötä Vehco vahvistaa asemaansa Pohjoismaissa ja sillä on vankka pohja Euroopan kasvulle. Samalla yhtiö laajentaa osaamistaan uusimmista laitteisto- ja ohjelmistoalustoista, vahvistaa ja lisää tuotekehityskapasiteettiaan.

- Olemme erittäin innoissamme voidessamme tuoda Paetronics-tiimin Vehco-perheeseen. Sekä Vehco että Paetronics ovat sitoutuneet tarjoamaan asiakkailleen Suomessa ja kaikkialla Euroopassa ajoneuvojen seuranta- ja logistiikkapalveluita. Lisäksi kahden yrityksen liiketoimintastrategiat, menestystekijät ja asiakkaat sopivat hyvin yhteen, Vehcon toimitusjohtaja Magnus Orrebrant sanoo.

Lue lisää...


Lisätyn todellisuuden teknologiaa autoiluun Hyundailta

Hyundai Motor Group ja sveitsiläinen korkean teknologian startup-yritys WayRay ovat julkistaneet maailman ensimmäisen holografisen lisätyn todellisuuden navigaatiojärjestelmän. Laitteisto ensiesiteltiin Los Angelesissa CES 2019 -teknologiamessuilla asennettuna Hyundain valmistamaan Genesis G80 -automalliin.

Hyundain avoimen innovaation yksikkö CRADLE päätti tehdä strategisen investoinnin WayRay-yhtiöön viime syyskuussa nähtyään sen johtavan roolin ja kasvumahdollisuudet holografisessa lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) teknologiassa.

Uusi järjestelmä on tavallista tuulilasinäyttöä (Head-Up Display, HUD) kehittyneempi. HUD heijastaa kuvan tuulilasiin epäsuorasti kojelautaan asennetun LCD-näytön avulla, mutta AR-järjestelmä heijastaa kuvan tuulilasin läpi. Hyundai onkin uudistanut HUD-järjestelmänsä yhteensopivaksi WayRayn järjestelmän kanssa tarjotakseen kuljettajille optimaalisen ratkaisun.

Holografisen AR-navigaatiojärjestelmän suurin etu on, että stereokuva näytetään kuljettajan edessä olevan tienäkymän yllä sopivaan katselukulmaan sovitettuna. Näin navigaattorin ohjeet ja neuvot ovat tarkkoja.

Kuljettaja voi nauttia eloisista ja tarkoista holografisista näkymistä käyttämättä AR-laseja. Liikkeet näytöllä ovat tarkkoja auton nopeudesta riippumatta, ja varoitusten heijastaminen tuulilasin läpi tienäkymään sallii kuljettajan navigoida turvallisesti kääntämättä katsettaan alas kojelautaan.

Lue lisää...



Suurten työkoneiden polttoaineenkulutusta voidaan vähentää jopa kolmanneksella

Tampeen yliopistossa kehitetty hydraulihybriditekniikka pudottaa työkoneiden polttoaineenkulutusta jopa 30 prosenttia. Samalla voidaan parantaa koneiden tuottavuutta ja säästää ympäristöä.

Tyypillisen dieselkäyttöisen työkoneen polttoaineenkulutus on kymmeniä tuhansia litroja vuodessa. Se tietää merkittäviä hiilidioksidipäästöjä ja käyttökustannuksia koneen omistajalle. Tampereen yliopiston tutkijat kehittivät tekniikan, jolla kulutusta voidaan vähentää jopa kolmanneksella.

- Kun työkoneiden vuosikulutus on yleensä 20 000-80 000 litraa, puhutaan todella merkittävästä säästöpotentiaalista, sanoo projektipäällikkö Matti Linjama Tampereen yliopistosta.

Lue lisää...


VR perustaa Venäjälle tytäryhtiön puukuljetusten operointiin

VR Group hakee kasvua uudesta liiketoiminnasta investoimalla venäläisiin raakapuuvaunuihin ja perustaa tytäryhtiön Venäjälle. Vaunut tulevat suomalaisten metsäalan yritysten tuontipuuliikenteeseen. Ensimmäisten vaunujen on tavoitteena olla liikenteessä vuoden 2019 lopussa.

- Perustamme venäläisen tytäryhtiön vaunujen hankintaan ja operointiin Venäjällä. Investointi tukee erinomaisesti strategiaamme, sillä haemme aktiivisesti kasvua uusilta alueilta sekä vahvistamme kilpailukykyämme. Haluamme myös palvella avainasiakkaitamme entistä paremmin, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson sanoo.

VR Group käynnistää yhtiön perustamisen sekä vaunujen hankintaprosessin. Vaunuja on tarkoitus hankkia 300 kappaletta parin seuraavan vuoden aikana. Yritys vuokraa vaunuja VR Transpointin suomalaisille avainasiakkaille, operoi niitä Venäjällä sekä huolehtii kunnossapitosopimuksista. Tytäryritys myös vastaa operatiivisesti vaunujen käytön suunnittelusta ja ohjauksesta Venäjän puolella. VR Group tulee omistamaan yrityksen sataprosenttisesti. Tavoitteena on aloittaa liikennöinti vielä tämän vuoden aikana.

- Yrityksen toiminta alkaa Metsä Groupin tuontipuuliikenteessä. Kyseessä on aivan uusi toimintamalli ja ratkaisu logistiikan asiakkaillemme. Kehitämme ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja haluamme olla heille paras mahdollinen kumppani, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kommentoi.


Honda aikoo sulkea 3 500 henkeä työllistävän tehtaan Englannissa

Japanilainen autovalmistaja Honda on ilmoittanut aikomuksestaan lopettaa autotuotannon Swindonissa Englanissa sijaitsevassa tehtaassaan vuonna 2021. Honda Civiciä valmistavasta Swindonin tuotantolaitoksesta tulee 150 000 ajoneuvoa vuodessa ja se työllistää 3 500 ihmistä.

Hondan mukaan vuonna 1989 avatun tehtaan sulkeminen on osa yhtiön maailmanlaajuista autonvalmistuksen uudelleen järjestelyä. Uudelleen järjestelyn tarkoituksena on kiihdyttää sähköautotuotantoa ja keskittää tuotantoa alueille, joille odotetaan suuria tuotantovolyymejä tulevaisuudessa.

Brexitistä Honda ei ole puhunut syynä tuotannon lopettamiseen Swindonissa, mutta useat autovalmistajat, kuten Toyota, Nissan ja Ford ovat aiemmin ilmaisseet EU-eron vaikuttavan yhtiöiden tuotantoon Britanniassa.


Neste jakaa uusiutuvien tuotteiden toiminnot kolmeen yksikköön

Neste Oyj on päättänyt uudistaa organisaatiorakennettaan tavoitteenaan edistää uusiutuvien tuotteiden globaalin kasvustrategian menestyksekästä toteuttamista. Nesteen kasvava Uusiutuvien tuotteiden liiketoiminta-alue jaetaan kolmeen liiketoimintayksikköön ja yhteen operatiiviseen alustaan. Näillä kaikilla tulee olemaan johtaja Nesteen johtoryhmässä: Renewable Road Transportation, Renewable Aviation, Renewable Polymers & Chemicals sekä Renewables Platform.

- Nesteestä on tullut johtava toimija jätteistä ja tähteistä valmistetuissa uusiutuvissa tuotteissa globaalisti. Näemme lisää kasvumahdollisuuksia ja kysyntää uusiutuville ja kierrätettäville ratkaisuille tieliikenteen lisäksi lentoliikenteessä sekä polymeerien ja kemikaalien arvoketjussa, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo.

- Uudistamalla organisaatiotamme ja johtoryhmän kokoonpanoa haluamme varmistaa, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme vastuullisia, uusiutuvia ratkaisuja entistä tehokkaammin. Uskon, että tämä muutos mahdollistaa nopeamman ja rohkeamman globaalin kasvustrategian toteuttamisen ja siten auttaa Nestettä saavuttamaan sekä kannattavan kasvun tavoitteet että vastuullisuustavoitteet, Vanacker lisää.

Lue lisää...


Scania Suomi 70 vuotta

Scania Suomi Oy – aiemmalta nimeltään Oy Scan-Auto Ab – täyttää tänään, helmikuun 18. päivänä 70 vuotta. Korkealaatuiset tuotteet, pitkäaikaiset, menestykselliset asiakassuhteet ja vahva erikoisosaaminen ovat aina olleet yhtiön toiminnan peruspilareita.

Kaikki alkoi kun Harald Zetterström, Sven Fazer ja Soini Holopainen perustivat 1949 autojen maahantuontiyhtiön, jonka nimeksi tuli Oy Scan-Auto Ab. Zetterström toi yhtiöön mukanaan Scania-Vabiksen edustuksen ja Holopainen valittiin toimitusjohtajaksi.  Alkuvuosina toimitettiin varaosia Scania-Vabis-käyttäjille, kuten kunnallisille liikennelaitoksille ja palolaitoksille. Kuorma- ja linja-autojen ohella panostettiin erillismoottoreihin. Scania-Vabis-dieselmoottoreille luotiinkin vahva asema muun muassa erikoisajoneuvojen, vetureiden, laivojen ja varavoimalaitosten voimanlähteinä.

Yli 50 000 Scaniaa on luovutettu suomalaisille asiakkaille. Menestyksekäs tarina on saanut arvoisensa jatkon ja moninkertainen kuorma-ja linja-autojen markkinajohtaja Scania Suomi jatkaa toimintaansa osana suomalaisen yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kehitystä.

Lue lisää...


Kaikkien aikojen nopein ja tehokkain MINI

MINI julkistaa uuden version urheilullisesta MINI John Cooper Works GP:stä. Uutuusmallissa on nelisylinterinen, 300 hevosvoiman (220 kW) turbomoottori ja John Cooper Worksin moottoriurheilutekniikkaa, joka nostaa ajamisen ilon uusiin sfääreihin.

MINI, John Cooper Works ja GP herättävät vahvoja tunteita autointoilijoissa erikseenkin – kun ne yhdistetään, luvassa on jotain todella kiinnostavaa vuonna 2020. MINI tuo ensi vuonna markkinoille vertaansa vailla olevan voimanpesän, joka on kaikkien aikojen nopein ja tehokkain yleisillä teillä ajettavaksi hyväksytty MINI-malli. Nopeutta tarvitaan myös ostajilta: autoja tehdään vain 3000 kappaleen rajoitettu erä.

Lue lisää...


Vähälä Yhtiöille uusia ympäristöystävällisiä kalustoratkaisuja

Logistiikkakonserni Vähälä Yhtiöt ottaa käyttöönsä ensimmäisenä Suomessa Ivecon raskaan kolmiakselisen, puhtaasti nesteytetyllä maakaasulla (LNG) toimivan rekkaveturin. Kahdeksanakselinen, 62 tonnin LNG-puoliperävaunuyhdistelmä liikennöi Jyväskylän ja Helsingin välisessä runkoliikenteessä. Dieselkäyttöiseen rekkaan verrattuna se tuottaa 50 tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä (CO2) vuodessa.

Samaan aikaan Vähälä Yhtiöt ottaa testikäyttöön, ensimmäisenä Pohjoismaissa, sähkökäyttöisen ja päästövapaan The New Cool -thermoperävaunun. Perävaunun kylmäkoneessa ei ole perinteistä dieselmoottoria, vaan puhtaasti sähkökäyttöinen kone ottaa voimansa liike- ja jarrutusenergian kautta. Tästä syystä uuden ajan kylmäteknisen ratkaisun käytöstä ei muodostu ympäristöön CO2- ja partikkelipäästöjä. Lisäksi se on poikkeuksellisen hiljainen.

Vaihtoehtoista polttoainetta käyttäväksi ajoneuvoksi Vähälässä valittiin Ivecon Stralis NP 460 6x2, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Se käyttää 100-prosenttisesti nesteytettyä maakaasua ja tulee vetoautoksi yhtiön viisiakseliselle, lähes 20-metriselle HCT (High Capacity Transport) -puoliperävaunulle. Kokonaispainoa yhdistelmällä on 62 tonnia ja pituutta 23 metriä. Yhdistelmä liikennöi päivittäin Jyväskylän ja Helsingin välisessä runkoliikenteessä noin 230 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä.

Lue lisää...


Raskaita ajoneuvoja valjastettu tietojen keruuseen valtatie 4:llä

Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet t&k-hankkeen keliolosuhdetietojen tuottamiseen ja hyödyntämiseen valtatie 4:llä. Ajokeliä mittaavia laitteita on asennettu Helsingin ja Oulun väliä liikennöiviin rekka- ja linja-autoihin.

Valtatie 4 on valtakunnallisesti merkittävä päätie, jota pitkin kulkee runsaasti elinkeinoelämälle välttämättömiä ja tärkeitä raskaita kuljetuksia. Ilmaston lämpenemisen johdosta viime vuosina yleistyneet nopeat sään vaihtelut ovat muodostuneet haasteellisiksi talvihoidon kannalta. Varsinkin mäkisiltä valtatiejaksoilta on talvihoidosta tullut ELY-keskuksille runsaasti kritiikkiä. Tienhoidon kannalta haastavampiin sääolosuhteisiin, tienkäyttäjien tyytymättömyyteen ja negatiiviseen palautteeseen Väylävirasto on vastannut korottamalla talvihoidon tasoa.

Lue lisää...


Mercedes-Benz G-Sarja täyttää 40 vuotta

G-Sarja esiteltiin 1979 ja sitä on kehitetty jatkuvasti siitä lähtien. Auto oli alunperin suunniteltu erityisesti kuljetuksiin vaikeissa maastoissa, minkä takia myös armeija on ottanut sen omakseen. Myöhemmin G-Sarjaa on viety luksusauton suuntaan, mutta se ei missään vaiheessa ole kadottanut maasto-ominaisuuksiaan.

Lue lisää...


Eniten myydyt autot maailmassa 2018

Saksan markkinatutkimusyhtiö Focus-2-Move on julkaissut luettelon maailman eniten myydyistä autoista vuonna 2018.

1. Toyota Corolla 1,2 miljoonaa kappaletta, 2. Ford F-Serie yli 1 miljoona, 3. Toyota Rav4 838 000, 4. Honda Civic 823 169, 5. VW Tiguan 791 275, 6. VW Golf 789 519, 7. Honda CR-V 747 646, 8. VW Polo 725 463, 9. Toyota Camry 660 000, 10. Chevrolet Silverado 651 000, 11. Hyundai Elantra 650 803, 12. RAM Pickup 624 846, 13 Hyundai Tucson 574 054, 14. Toyota Hilux 560 872, 15. Honda Accord 513 653 kpl.


Haldexin autonomisen ajon jarrujärjestelmä konseptointivaiheeseen

Haldex on valittu aloittamaan konseptointivaihe "skaalautuvasta jarrujärjestelmästä" yhteistyössä merkittävän kuorma-autovalmistajan kanssa. Ratkaisun odotetaan johtavan kehityssopimukseen vuoden loppuun mennessä. Kehityssopimuksen tiimoilta kuorma-autovalmistaja ja Haldex kehittävät jarrujärjestelmää ja tuotannon odotetaan alkavan 4-5 vuoden kuluttua.

Lue lisää...


Daimler kiihdytää kuorma-autojensa sähköistämistä, E-rekka tulossa

Daimlerin tavoitteena on ensimmäisten sähkötoimisten kuorma-autojensa sarjavalmistus vuonna 2021. Siihen mennessä halutaan lisäksi saattaa liikenteeseen myös sähköllä toimiva raskas yhdistelmä. Tällainen olisi tulossa jo tien päälle lähikuukausina testireitille Baden-Württembergissä, kuorma-autopuolen johtaja Martin Daum paljasti viime viikon torstaina Gaggenaussa. Perävaunujen vaihtomahdollisuus edellyttää akkupaketin sijoitusta vetoautoon.

25 tonnin E-Actros on jo viime vuodesta koekäytössä Daimlerin luottoyrityksissä. Autoilla kerrotaan olevan noin 200 km toimintamatka. Sarjatuotanto alkaisi 2021.

(Vogel)