MAN - Vaihtoautot

Keski- ja Itä-Suomen Scania Suomi Oy:lle uusi aluejohtaja

MMM, insinööri Jari Mononen on nimitetty 3.12.2018 alkaen Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi. Hän on aiemmin toiminut muun muassa Profile Vehicles Oy:n konsernin myynti- ja markkinointijohtajana sekä Ponsella viestintäjohtajana. Jari Monosen toimipaikka on Jyväskylän Scania-keskus.

 

 


Toyotalle PSA-yhteistyössä kompakti pakettiauto

Toyota Motor Corporation (TMC) ja Groupe PSA (PSA) ilmoittivat tänään laajentavansa yhteistyötään Euroopan markkinoilla. Loppuvuodesta 2019 PSA laajentaa Toyota Motor Europe NV/SA:lle (TME) tarjottavaa hyötyautomallistoa Euroopassa tuottaen Toyotalle Toyota-merkkistä CDV-segmentin pakettiautoa Vigon (Espanja) tehtaaltaan.

PSA ja TME aloittivat yhteistyönsä keskikokoisella pakettiautolla vuonna 2012, kun Toyota Proacen tuotanto alkoi Groupe PSA:n Hordainin tehtaalla Ranskassa. Syventyvän yhteistyön tavoite on molempien yhtiöiden vahvuuksien hyödyntäminen sekä kompaktin että keskikokoluokan hyötyajoneuvoissa Euroopassa ja tuotekehitys- ja tuotantokustannuksien optimointi. Toyota osallistuu tuotekehitys- ja tuotannollisiin investointeihin jatkossa kevyiden hyötyajoneuvojen (alle 3,5 t kokonaismassa) suhteen.

Lue lisää...


Autonomiset linja-autot tielle Skotlannissa

Skotlannissa testataan ensimmäistä autonomista linja-autolaivuetta. Täysikokoisten, itseohjautuvien matkustajabussien valmistus aloitetaan vuoden 2019 aikana ja niiden odotetaan aloittavan testiliikennöinnin vuonna 2020. Kokeilussa viisi ADL:n valmistamaa bussia ajaa Fifen ja Edinburghin välistä reittiä. 

Stagecoachin operoimat linja-autot kulkevat automatisaation tasolla neljä, eli kyydissä tulee olla kuljettaja varmistamassa ja hoitamassa hankalimmat ajosuoritteet. Projekti on saanut 4,35 miljoonan punnan rahoituksen valtiolta, minkä lisäksi lisärahoitusta tulee Stagecoachilta, Transport Scotlandilta, linja-autojen valmistajalta ADL:lta, Fusion Processing Ltd:ltä, ja ESP Groupilta.



Karjaalla kohistaan: Sisu GTP:n "Bear" yleiseen myyntiin?

Sisu GTPKarjaalta kuuluu kummia: Latvian armeijan vertailutestien voittajasta, suomalaisesta Sisu GTP:stä tehdään siviilimuunnos yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen!

Sisu Auto -kuorma-autotehtaan protopajan tuottama maastokulkukelpoinen erikoisjoukkojen pikamenijä Sisu GTP on ilmoitettu voittajaksi Latvian armeijan vertailutesteissä, joihin oli kutsuttu 12 maailman vahvimpien sotilasvaltojen vastaavat ajoneuvot (vrt. Sisu GTP:n koeajo: Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018). Nyt odotetaan myös Suomen puolustusvoimien kiinnostuksen heräämistä.

Samalla kuorma-autotehtaan ja protopajan kotipaikkakunnalla, Karjaan kaupungissa, ollaan tietävinään, että tehtaalla suunnitellaan Sisu GTP:stä siviiliversiota ilman panssarointia;  kevytrakenteisempana ja teknisiltä yksityiskohdiltaan, akseleiltaan ja vetolinjaltaan sovellettuna yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen. Kyseessä olisi 100 auton numeroitu erikoissarja.

Nimikin olisi jo valmis: Sisu GT "Bear" eli Kontio, Sisun menneitten aikojen legendaarista kuorma-automallia mukaillen. Perusmalleja saattaisi ola kaksi, pick-uptyyppisiä lava-autoja 6-10 hengen ohjaamolla. Kelpaisi niillä metsästysporukoidenkin tuoda hirveä metsästä!

Sisu ei suinkaan olisi ensimmäinen, joka tekee sotilasajoneuvosta siviiliversion. Amerikkalainen Hummer lienee tuorein esimerkki. GM:n siviiliversio Hummer H1 perustui Yhdysvaltain asevoimien HMMWV-erikoisajoneuvoihin. Hummeria valmistettiin vuosina 1992-2010. 2004 Hummeria alettiin myydä myös Eurooppan teille. Hummer H3 oli pienennetty nk. citymaasturi jokapäiväiseen käyttöön. Suomessa niiden ajaminen vaati kuorma-auton ajokortin. Hummer oli kuitenkin ylileveä ja kömpelö kulkija pohjoismaisilla teillä. Se saavutti silti varsin suuren suosion erikoisautona siviilikäytössä.


Toimiva paikannus ohjaa autoa ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen on muutakin kuin vain antureita, ohjauslaitteita ja isoja määriä tietojenkäsittelyä. Ilman älypalvelujen ylläpitäjää yksikään ajoneuvo ei pystyisi ajamaan itsenäisesti.

- Palvelut ovat vähintään yhtä tärkeitä automatisoidulle ajamiselle kuin laitteet ja ohjelmisto. Meidän täytyy kehittää kaikkia näitä alueita yhtä aikaa, jotta saamme itseohjautuvat autot turvallisesti ja luotettavasti teillemme, sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel.

Lähes kaikista muista autoteollisuuden teknologiaa ja palveluita tarjoavista kansainvälisistä yrityksistä poiketen Bosch tekee paljon sen eteen, että saavuttaisi läpimurron automatisoidussa ajamisessa. Tähän kuuluu muun muassa integroitujen ratkaisujen kehittäminen, kuten ajoturvallisuuteen vaikuttavan paikantamisen parantaminen.

Itseohjautuvat ajoneuvot voivat ajaa turvallisesti ainoastaan silloin, kun ne tietävät koko ajan oman sijaintinsa senttimetrin tarkkuudella. Bosch tarjoaa tähän maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen ratkaisun: laitteisto, ohjelmisto ja palvelut auttavat yhdessä arvioimaan ajoneuvon täsmällisen paikan

Lue lisää...


LNG kulkee konttialuksissa

130 LNG-tankilla lastattu konttialus on seilannut Kiinassa Yangpun satamakaupungista Jinzhoun satamaan. Pilottikuljetus on Kiinan ensimmäinen yritys kuljettaa Hainanissa tuotetun LNG:n, nesteytetyn maakaasun, ylijäämäkapasiteettia säiliöissä maan pohjoisiin osiin. 130 käytettyä LNG-tankkia oli valmistanut CIMC ENRIC ja operaatiosta vastasivat yhteistyössä Kiinan valtiollinen taloussuunnittelutoimija NDRC, energiahallinto ja liikenneministeriö.

LNG:n kasvava kysyntä ja puutteelliset varastointimahdollisuudet ovat herättäneet kiinalaisviranomaiset kehittämään nestemäisen maakaasun tuotanto-, jakelu- ja varastointijärjestelmiä. Kansainvälinen energiajärjestö IEA arvioi Kiinan nousevan vuonna 2019 maailman suurimmaksi maakaasun viejäksi, ja maan vievän vuonna 2023 171 miljardia kuutiota maakaasua, josta LNG:n osuus on noin puolet.


Saksa: Hyötyautoilla aivan liikaa valovikoja yöajossa

Saksalaiset kuljetusalan järjestöt ZDK ja DVW ovat jälleen toteuttaneet jokavuotisen ajovalotarkastuksensa lokakuussa "Licht-Test 2018". Tarkastettuja hyötyautoja yöajossa oli yli 4700. Viallisilla ajovaloilla ajoi nyt 31% kaikissa eli käytännössä joka kolmas! Tulos oli kuitenkin parantunut edellisvuoden tuloksesta 1,5 prodenttiyksikköä.

Suurin viallisten valojen ryhmä muodostui pääajovaloista, 22,8% (2017 22,4%). Näistä liian ylös suunnattuja oli 8,4 prodenttiyksikköä (2017 10,1%) ja liian alas suunnattuja 7,9% (7,8%). Yksisilmäisiä oli 5,5% (4,1%).

Takavaloissa oli virheellisiä 11,2% (9,3%). Jarruvaloissa oli viallisia 4,1% (4,3%).

Testituloksen perusteella ZDK ja DVW vetoavat jälleen kuljetus- ja logistiikkajärjestöihin ja niiden jäseniin, että ajovaloja valvottaisiin omistajien toimesta ja pidettäisiin kunnossa koko vuoden.

(Suomessa on Euroopan hankalimmat ajo-olosuhteet ja eniten pimeälläajotunteja. Milloin Suomessa toimeenpannaan Saksan tapainen järjestelmällinen valotarkastus pimeillä teillämme? Toim.huom.)


Dachserille uusi sertifiointi

Life Science & Healthcare -tuotteiden kuljettaminen on erittäin vaativaa; lääkkeet ja muut farmaseuttiset tuotteet ovat usein lämpötilaherkkiä ja kiireellisiä lähetyksiä, joita on käsiteltävä monimutkaisen sääntely-ympäristön mukaisesti. CEIV Pharma -sertifiointi on teollisuusstandardi, joka kattaa lääkeaineiden rahdinkuljettajien erityisvaatimukset turvallisten, oikeiden ja tehokkaiden lentorahtipalvelujen osalta.

-IATA-sertifiointi on maailmanlaajuisen lentorahtistrategian keskeinen tukipilari, kertoo Dachserin Jochen Müller, COO Air & Sea Logistics. Se tukee Life Science & Healthcare -asiakkaiden korkeimpia palvelu- ja laatustandardeja yhtenäisten prosessien ja yhteensopivan verkoston kautta.

Monimutkainen sertifiointiprosessi alkoi vuonna 2017: CEIV Pharma -sertifiointi edellytti sisäistä ja ulkoista koulutusta, lämpötilakontrolloitujen Life Science & Healthcare -kuljetusten käsittelymenettelyjen tarkastelua sekä kahden erillisen riippumattoman validoijan laajan arvioinnin näistä monimutkaisista prosesseista.

Lue lisää...


Tieturva 2 -koulutusohjelma uudistuu

Kurssi pysyy kaksipäiväisenä, mutta kurssipäivien kesto lyhenee hieman. Koulutusaika muuttuu siten, että ensimmäisen koulutuspäivän kesto on klo 8-16 ja toisen päivän kesto on klo 8-15. Myös Tieturva 2 -täydennyskoulutukseen tulee muutoksia. 1.1.2019 alkaen Tieturva 2 -pätevyyden uusiminen edellyttää kaksipäiväistä kertauskurssia niiltä, jotka ovat käyneet vanhanmallisen Tieturva 2 -koulutuksen. Liikenneviraston mukaan uutta aineistoa on niin paljon, ettei kertaaminen ole mahdollista yksipäiväisellä kertauskurssilla.

Ennen 31.12.2018 käydyt pätevyydet ovat voimassa niihin merkityn voimassaoloajan päätymiseen saakka. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksen päivittäjien on käytävä Tieturva 2 -täydennyskoulutus ennen vuodenvaihdetta, mikäli he haluavat käydä vanhanmallisen ja yksipäiväisen täydennyskoulutuksen. Tammikuusta eteenpäin kaikki Tieturva 2 -koulutukset ovat kaksipäiväisiä.

Yksipäiväiset täydennyskoulutukset pyörivät Alertumilla vuoden loppuun saakka. Koulutuksiin voi ilmoittautua kurssihaun kautta osoitteessa www.alertum.fi/kurssihaku tai olemalla yhteydessä Alertumin asiakaspalveluun, joka palvelee sähköpostitse osoitteessa koulutus(at)alertum.fi sekä puhelimitse numerossa 010 320 5772.


Ruotsi: 46 000 SEK sakkoa ALR:sta

Kuljetusyritys Ruotsin Örnsköldsvikissä on tuomittu 46 000 Ruotsin kruunun sakkoon yrityksen piirturilevyjen jälkitarkastuksessa ajo- ja lepoaikarikkomuksista.

Ruotsin Transportstyrelsen oli tarkastanut yrityksen piirturitiedot tammi- ja helmikuun ajalta 2018 ja havainnut useita ajo- ja lepoaikarikkomuksia. Päivittäinen ajoaika oli ylitetty ja myös vuorokausilepo oli ollut riittämätön. Yritys ei liioin osannut kertoa toimenpiteistä, joilla vastaavia rikkomuksia jatkossa torjuttaisiin.

(Trailer.se)


Vakavasti otettava tavarapolkupyörä

Volkswagen ryhtyy valmistamaan perinteisen kolmipyöräisen tavarapolkupyörän näköistä, mutta sähkökäyttöistä pikkulähettiä jo vuonna 2019. Tavarapolkupyörä Cargo e-Bike todistaa, että kaupunkimaisen ympäristön lyhyiden etäisyyksien kevyisiin tavarakuljetuksiin on syntymässä uusi ajoneuvoluokka.

- Uusi Cargo e-Bike osoittaa, että Volkswagen paneutuu kokonaisvaltaisesti autoteollisuuden siirtymiseen sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin. Tulevaisuudessa meidän sähköajoneuvojen mallistomme yltää kolmipyöräisestä Cargo e-Bike -tavarapolkupyörästä e-Crafter -pakettiautoon, joka on jo esitelty Euroopassa, kertoo Volkswagenin hyötyajoneuvodivisioonan toimitusjohtaja Thomas Sedran.

(SA)


Akuille venytetään tilaa

Volkswagen suunnittelee seuraajaa alkuperäiselle Kleinbusille eli nykyisen Transporterin ensimmäiselle sukupolvelle. Valmistaja esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä legendaarisesta pakettiautosta ID Buzz Cargo -nimisen konseptin.

Siinä, missä alkuperäinen VW-pakettiauto perustui múokattuun Kuplan tekniikkaan, tuleva sähkökäyttöinen ID Buzz Cargo perustuu
Volkswagenin modulaariseen, sähköautoihin suunniteltuun MEB-pohjalevyyn. MEB ratkaisee erikokoisen akkujen tarpeen uudella tavalla: ajoneuvon akseliväliä pidennetään sitä suuremmaksi, mitä suuremmat akut siihen tarvitaan. Volkswagen lupaa konseptin
ajomatkaksi akkujen koosta riippuen 330 - 550 km.

ID Buzz Cargon valmistuksen on määrä alkaa vuonna 2022.

(SA)


Lisää meluseinää Sepänmäkeen

Kehä I:n pohjoispuolelle Helsingin Sepänmäen kohdalle valmistui marraskuun lopussa meluvallin jatkoksi viisi metriä korkeat meluseinät. Lisäksi Helsingin Malmin kalmistotien sillalle tehtiin 1,4 metriä korkea melukaide. Meluseinien yhteispituus on noin 350 metriä, ja yhdessä meluvallin kanssa ne muodostavat noin 800 metrin pituisen meluesteen.

Meluseinät ja meluvalli vähentävät vilkasliikenteiseltä Kehä I:ltä pohjoisen suuntaan leviävää melua. Hankkeen urakoitsijana toimi
Graniittirakennus Kallio Oy.

(SA)


Tuhkarakeita kokeillaan

Porin Söörmarkun kiertoliittymässä testataan Ecolan Oy:n valmistaman Tuhkarakeen teknisiä ominaisuuksia. Tavoitteena on edistää voimalaitostuhkien hyödyntämistä sekä vähentää neitseellisten materiaalien käyttöä infrarakentamisessa. Tuhkalannoitteen nimi on sittemmin vaihdettu markkinointinimeksi Ecolan Silva. 

Noin 100 metriä pitkä osuus kiertotiestä rakennettiin tuhkarakeella syyskuussa 2018 ja otettiin käyttöön lokakuussa. Rakenne on instrumentoitu, ja seuraaminen ja mittaaminen jatkuvat kesään 2019 saakka, jolloin kiertotie puretaan. Koerakenteella voidaan tutkia mm. deformaatiota ja dynaamisen kuormituksen aiheuttamia vauroita materiaalissa.

Koerakenteen valmistelu on toteutettu osana Circwaste-hanketta, ja Peittoon aluetta on hyödynnetty materiaalien välivarastointiin. "Circwaste – Kohti kiertotaloutta” on monivuotinen hanke, joka edistää materiaalivirtojen käyttöä, jätteen synnyn ehkäisyä ja resurssien hallinnan konsepteja. Circwasten koordinaattorina toimii Suomen ympäristökeskus SYKE. 


Ammattikuljettajat tyytymättömiä

Liikenneviraston teettämä tutkimus tienkäyttäjien tyytyväisyydestä teiden kuntoon viime kesältä kertoo, että korjausvelkarahoitus ei riittänyt tyytyväisyyden parantamiseen. Yksityisautoilijat olivat kohtalaisen tyytyväisiä pääteiden kuntoon, mutta raskaan liikenteen kuljettavat suhtautuivat lähes kaikkien tietyyppien kuntoon hyvin kriittisesti. Pääteiden hoidon priorisointi näkyy vastauksissa.

Tutkimuksen mukaan yksityisautoilijoista noin puolet oli tyytyväisiä pääteiden (valtatiet ja kantatiet) kuntoon. Raskaan liikenteen kuljettajat olivat yksityisautoilijoita paljon kriittisempiä. Pääteiden kuntoon ammattiautoilijoista alle kolmannes oli tyytyväisiä ja peräti 44 % oli tyytymättömiä. Muiden maanteiden kuntoon ammattikuljettajista tyytyväisiä oli vain 9 % ja tyytymättömiä peräti 67 %.

Raskaan liikenteen tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kokonaisuudessaan on heikko: tyytyväisiä oli vain 18 % ja yli puolet vastaajista oli tyytymättömiä maanteiden kuntoon kokonaisuutena.

Lue lisää...