MAN - Vaihtoautot

Kevytautot nuorten liikkumiseen

Suomessa otetaan käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, kevytauto, jonka nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautojen käyttöönoton tavoitteena on tarjota nuorille uusi turvallisempi liikkumisen muoto.

Kevytauton kuljettaminen edellyttää 15-vuoden ikää ja vähintään mopoautokorttia (AM/121). Myös ajokortin suorittamista koskevat teoria- ja ajokoevaatimukset ovat samat kuin mopoautoille.

Kevytauton saa muuttaa henkilöautosta, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen ja on korkeintaan 10 vuoden ikäinen. Tällä varmistetaan, että kevytautoina on käytössä uudehkoja ja mahdollisimman turvallisia ajoneuvoja. Perusteena on muun muassa se, että vuoden 2014 jälkeen henkilöautoihin on tullut pakolliseksi useita turvallisuusominaisuuksia joita ei ole mahdollista jälkiasentaa asianmukaisesti vanhempiin autoihin.

Lue lisää...


Volvo sijoittaa langattomaan lataukseen

Volvo Groupin tytäryhtiö Volvo Group Venture Capital on sijoittanut sähköautojen korkean tehon langattomaan lataamiseen. Pennsylvaniassa sijaitseva Momentum Dynamics kehittää ja markkinoi suuritehoista induktiivista latausta autoteollisuudelle ja kuljetusalalle.

-Momentum Dynamicsin teknologia ja osaaminen sähköenergian induktiivisessa kaksisuuntaisessa siirrossa turvallisesti ilman, veden ja jään välillä sopii asiakkaidemme ankariin olosuhteisiin. Suurikapasiteettinen lataus jopa 300 kW:n kuorma-autoille, linja-autoille, rakennustarvikkeille, teollisuus- ja merenkulun sovelluksille tukee sähköistettyä siirtymää, sanoi Volvo Group Venture Capitalin varapuheenjohtaja Per Adamsson.

Langaton sähkölataus mahdollistaa minkä tahansa tyyppisen ajoneuvon automaattisen kytkemisen sähköverkkoon ilman johtoja, kaapeleita ja valvontaa. Sähkön syöttöä voi näin esiintyä usein ja tilanteen sen salliessa, mikä laajentaa toimintamatkaa ja parantaa käyttöaikaa. Momentum Dynamics testaa teknologiaansa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.


Poliisille uutta kalustoa

Poliisihallitus hankkii poliisin työturvallisuuden ja omasuojan parantamiseksi poliisiyksiköiden käyttöön 15 kappaletta Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoja. Ajoneuvoja tullaan sijoittamaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen. Kyseiset uudet ajoneuvot ovat kuorma-autoiksi rekisteröitäviä panssaroituja poliisiautoja. Autoissa on Suomen poliisille riittävä suojaustaso. Autot ovat väritykseltään tummansinisiä ja niissä on poliisin hälytysajoneuvojen normaali tekninen varustus.

Uusilla autoilla tullaan suorittamaan näkyvää partiointia katukuvassa säännöllisesti vuoden 2019 alkukeväästä alkaen. Autoja käytetään partioinnin lisäksi muun muassa valtiovierailuiden, yleisötapahtumien ja muiden tilaisuuksien turvaamistehtävissä, poliisin hälytystehtävillä sekä tietyissä erityistehtävissä.

”Mercedes-Benz G-sarjan viranomaismallisto antaa vahvan pohjan näin laaja-alaisen erikoisajoneuvotoimituksen toteuttamiselle. Hanke edellyttää meiltä laajaa asiantuntemusta sekä vankkaa osaamista ja vahvistaa Vehon asemaa vaativien ajoneuvohankkeiden luotettavana toimittajana Suomessa”, toteaa Vehon erikoisajoneuvojen myyntipäällikkö Mikko Nurmi.



Biltema kasvaa, kasvattaa varastotilojaan

Bilteman logistiikkayhtiö Retlog vaihtaa nimeä. Uusi nimi on Biltema Logistics. Samalla se kasvattaa 450+100 työtekijän keskusvarastoaan nykyisestä 220 000 m2:sta. Tarkoituksena on lisätä 120 000 m2, joka antaisi 750 000 lavapaikkaa lisää.

Biltema 140 pohjoismaisella tavaratalollaan on vahvassa kasvuvaiheessa. "Samalla meidän on jatkusvasti kehitettävä logistiikkatoimintoja entistä joustavampaan ja ympärisdtöystävällisempään suuntaan", Biltema Logisticsin toimitusjohtaja Bjarna Sandberg sanoo.


Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

- On hienoa toteuttaa yrityskauppa kokeneen kunnossapitopalveluihin erikoistuneen Viafin Servicen kanssa, jonka strategian keskiössä on kunnossapitoon ja siihen liittyvien palveluiden laajentamiseen keskittyminen. Yrityskaupalla varmistamme palveluiden laadun ja tulemme ostamaan palveluita yhtiöltä jatkossakin. Meillä molemmilla on yhteisenä tavoitteena ylläpitää ja kehittää kaasualan teknistä osaamista, korkeaa työn laatua ja kustannustehokasta toimintaa, kertoo Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.

Gasum Tekniikka on erikoistunut maakaasuun, biokaasuun ja LNG:n käyttöratkaisujen kunnossapito- ja huoltotoimenpiteisiin. Yhtiö tarjoaa palveluita kaasujärjestelmien koko elinkaaren ajalle alkukartoituksesta tarkempaan määrittelyyn ja suunnitteluun, rakentamiseen ja asennukseen sekä käyttöönottoon ja huoltotöihin.

Lue lisää...


DSV haluaa Panalpinan

DSV on tarjonnut 35 miljardia kruunua sveitsiläisestä kilpailijastaan Panalpinasta. DSV ja Panalpina muodostaisivat johtavan maailmanlaajuisen kuljetus ja logistiikkayhtiön, jolla olisi merkittäviä kasvumahdollisuuksia, DSV perustelee.

Panalpinalla on 14 000 työntekijää 70 maassa. DSV yritti viime vuonna ostaa kilpailijansa Ceva Logisticsin onnistumatta. 2015 DSV osti US UTI´n 12 miljardilla kruunulla. Fuusio oli toteutettu kokonaan 2018, minkä jälkeen kasvuhakuinen DSV sanoo olevansa valmis seuraavaan suureen hankintaan toimialallaan.

(Transportnet.se)


Sähköautot keskittyvät suuriin kaupunkeihin

Sähköautojen määrä ylitti vuoden 2018 lopussa 15 000 auton rajan, kun lasketaan täyssähköautot ja ladattavat hybridiautot. Sähköautojen määrän odotetaan kaksinkertaistuvan tänä vuonna. Sähköautot keskittyvät Suomessa pääkaupunkiseudulle, eteläisen Suomen kuntiin ja muutamaan muuhun suurimpaan kaupunkiin.

Liikennekäyttöön rekisteröityjen täyssähköautojen määrä Suomessa oli vuoden 2018 lopussa 2 273 autoa. Ladattavia hybridiautoja oli rekisteröity liikenteeseen 12 744. Lisäksi ei-ladattavia hybrideja oli rekisteröity liikenteeseen 36 770. Sähköautojen määrä on karkeasti kaksinkertaistunut Suomessa viime vuosina. Nopeasta kasvusta huolimatta sähköautojen määrä on kuitenkin pieni verrattuna liikennekäytössä olevaan yhteensä noin 3 miljoonaan autoon.

- Odotamme sähköautojen määrän kaksinkertaistuvan edelleen tänä vuonna. Kysyntään vaikuttavat merkittävästi autojen hinta ja latausverkoston kattavuus. Sähköautoilun yleistymisen kannalta tällä hetkellä isoin kysymysmerkki on tuleva hallitusohjelma, koska verotuksella ja kannustimilla on merkittävä vaikutus sähköautojen kauppaan, kuten Norjan esimerkki osoittaa, kertoo LähiTapiolan autoilun palveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Lue lisää...


Ruotsi: Castellum osti Göteborgin Säve´n lentokentän

Castellum on ostanut Göteborgin kakkoslentoaseman, Säve´n, kaikkine kiinteistöineen. Tarkoituksena on kasvattaa ja jalostaa Säven kenttäaluetta suureksi logistiikkakeskukseksi samalla kun lentotoiminta jatkuu entisellään. Vuokrattava kiinteistöpinta-ala on nyt 58 500 m2, josta 79% on vuokrakäytössä.

Castellum-konserni on Ruotsin "pienin iso kiinteistöyhtiö", pörssiyhtiö joka toimii 17 paikkakunnalla ja jonka kiinteistömassan arvo on noin 71 miljardia kruunua.

Säve, 14 km Göteborgin keskustasta, on ollut Göteborgin kansainvälinen lentoasema, jonka merkitys on kuitenkin vähentynyt uuden Landvetterin kentän kasvaessa Göteborgin ykköskentäksi. Parhaimmillaan Säven kautta on kulkenut liki 900 000 matkustajaa vuodessa. Golden Air/Gotlandsflyg, Ryanair, Wizz Air ja Sparrow Aviation sekä poliisi, puolustusvoimat ja pelastuspalvelu ovat olleet viime vuosina sen suurimmat käyttäjät. 


Eckerö Line täyttää 25 vuotta

 

Eckerö Linen m/s Finlandia on liikennöinyt Helsinki–Tallinna-välillä jo 25 vuotta. Neljännesvuosisadan aikana laivan matkustajamäärät ovat kasvaneet noin 70 000 matkustajasta reiluun 1,8 miljoonaan matkustajaan. Telakalla tammikuun alun viettänyt laiva on saanut muun muassa toisen sisäänkäynnin, uudet pelastuslautat ja uudistuneen ilmeen. Juhlavuotta vietetään merellä hyvän ruoan ja viihteen ääressä.

Suomalaisen laivayhtiö Eckerö Linen m/s Finlandian tammikuun telakoinnissa lisättiin laivan matkustusmukavuutta ja tehtiin määräaikaisia teknisiä huoltotöitä. Laivaan lisättiin toinen sisäänkäynti matkustajavirtojen liikkuvuuden parantamiseksi, ja muita uudistuksia tehtiin muun muassa hytteihin, Bar Naissaareen ja Cafeteria Satamaan, jonka toiseen kerrokseen rakennettiin viihtyisä matkustustila. Uusittu sisustus on arkkitehti Bettina Ingvesin käsialaa. M/s Finlandia on Ingvesille entuudestaan tuttu, sillä tämä vastasi laivan sisustuksesta myös sen aloittaessa liikennöinnin vuonna 2013.

Tänä vuonna 25 vuotta liikennöinyt laivayhtiö teki vuonna 2018 huipputuloksen ja kasvatti matkustajamääräänsä 24 prosenttia. Asiakasmäärät kasvoivat Suomen ja Viron lisäksi kansainvälisellä markkinalla, vaikka kokonaismarkkina laski.

- Kahdessakymmenessäviidessä vuodessa olemme onnistuneet kasvattamaan liiketoimintaamme, ja olimme viime syys- ja marraskuussa Itämeren suosituin matkustajalaiva Helsinki–Tallinna-reitillä. Olemme iloisia, että voimme nyt juhlavuonna tarjota asiakkaillemme uudistetun laivan ja sujuvat aikataulut. Lähdemme luottavaisin mielin seuraavalle neljännesvuosisadalle, kertoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.


Autoja palautui viime vuonna kierrätykseen ennätyksellisen paljon

Vuonna 2018 Suomessa tehtiin uusi ennätys autojen romutuspoistojen määrässä. Autoja kierrätettiin yhteensä 88 362, joka tarkoittaa 22 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. ”Kierrätysmäärän kasvu on pitkäjänteisen viestintä- ja valistustyön tulosta, mutta viime vuoden huima kasvu on pääasiassa romutuspalkkion ja alalla tapahtuneen digiloikan ansiota”, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.

Siirtyminen sähköiseen romutuspoistoon on helpottanut kierrätysalan toimintaa, jolloin virallisen kierrätysjärjestelmän piiriin saadaan yhä suurempi osa romutusikäisistä ja -kuntoisista autoista. Silvennoisen mukaan viime vuonna hyvin onnistunut romutuspalkkiokampanja lisäsi kierrätykseen palautuneiden autojen määrää yli 6 000 autolla.

Romutuspoistojen määrä on ollut kasvussa viime vuosina. Vuonna 2017 romutuspoistoja tehtiin 72 710, ja vuonna 2016 jäätiin 59 427 auton kokonaismäärään.

Keskimääräinen romutusikä on kasvanut 2010-luvulla yli 20 vuoteen. Romutuspalkkiokampanja käänsi romutusiän viime vuonna hienoiseen laskuun. Keskimäärin autot palautuivat kierrätykseen 20,6-vuotiaina, kun vuonna 2017 keski-ikä oli 20,7 vuotta. Suomessa romutusikä on huomattavasti korkeampi kuin Euroopassa, sillä EU-maissa autot palautuvat kierrätykseen keskimäärin 15-vuotiaina.


ACEA: EU:ssa ei ole tarpeeksi latauspisteitä sähkö- ja vetykuorma-autoille

Euroopan autonvalmistajien järjestö ACEA on julkaissut tietoa sähkökuorma-autojen latausverkoston ja muiden vaihtoehtoisten polttoaineden tankkausverkoston puutteista EU:ssa. ACEA julkaisee nyt tiedot ennen Euroopan komission kokousta, jossa päätetään kuorma-autojen CO2-päästörajoituksista.

ACEA:n mukaan ehdotettujen CO2-päästörajoitusten saavuttaminen vaatii vaihtoehtoisten voimanlähteiden nopeaa yleistymistä, mutta tällä hetkellä niiden lataus- ja tankkausverkostot ovat lähes olemattomat, eikä EU:lla ole selkeää suunnitelmaa verkostojen rakentamisesta. ACEA huomauttaa, että kuorma-autot vaativat erilaiset lataus- ja tankkauspisteet kuin henkilöautot.


Lasse Bastman PostNordin talousjohtajaksi

PostNord Oy on nimittänyt Lasse Bastmanin 1.1.2019 alkaen talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi.

Bastman on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri ja hänellä on vankka kokemus taloushallinnon johtamisesta. Viimeiset kahdeksan vuotta Bastman on toiminut PostNord Strålforsin Suomen toimintojen talousjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Hän jatkaa edelleen myös tässä tehtävässä.

- Lasse Bastman vastaa taloustoiminnoista kummassakin yrityksessä, ja lähtee samalla tarkastelemaan synergioita yritysten taloustoimintojen välillä. Tarkoitus on kehittää jatkossa yhtenäisesti kummankin yrityksen liiketoiminnan seurantaa sekä muita taloushallinnon prosesseja, PostNord Oy:n ja PostNord Strålfors Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck sanoo.

- Aloitan uuden toimialan parissa innokkaana ja täynnä tarmoa. On kiinnostavaa päästä selvittämään, mitä voidaan saavuttaa tiivistämällä yhtiöidemme välistä yhteistyötä. Vaikka yrityksemme toimivat eri liiketoiminta-alueilla, niillä on myös paljon yhtymäkohtia. Näen tässä hyvän mahdollisuuden luoda yhteisiä toimintatapoja ja työkaluja, jotka palvelevat tulevaisuuden liiketoimintaa, Bastman sanoo.


Venäjä: Autoala kohti uutta taantumaa

Venäjällä myytiin 2018 henkilö- ja pakettiautoja 1 800 591 kpl, kasvua 12,8 % verrattuna vuoteen 2017.

Vuodet 2017 ja 2018 olivat vahvaa kasvua automyynnissä verrattuna edeltävien neljän vuoden pahaan notkahdukseen. Loppuvuosi ja etenkin joulukuu 2018 antoi pahoja merkkejä uudesta alamäestä..

Vaikka automyynnin lopputulos 2018, runsas 1,8 miljoonaa uutta autoa, se on yhä kaukana ennätysvuonna 2012 myydyistä 2,9 miljoonasta uudesta autosta.

Automyynnin hiljenemisen sanotaan johtuvan liikevaihtoveron korotuksesta kahdella prosenttiyksiköllä 20 %:iin sekä USA:n mahdollisten uusien kaupallisten rajoitustenn pelosta.

Automyynnin ykkönen Venäjällä oli vuonna 2018 Lada, jonka myynnin kasvu, 16%, ylitti alan keskiarvon. UAZ:lla ja GAZ:lla meni paljon heikommin. GAZ paransi myyntiään 4%.

Venäjällä toiseksi paras myynti Ladan jälkeen oli korealaisella Kialla, joka kasvatti myyniään 25% ja saavutt 12,5%:n markkinaosuuden. Suurimman myynninkasvun saavutti Mitsubishi, +87%, mutta sen markkinaosuus on vain 2,5%. Saksalaisista automerkeistä VW paransi myyntiä 19% saavuttaen 19%n markkinaosuuden 2018.

(Vogel)

 


Tampereen Volvo Truck Centeriin uusi kuorma-automyyjä

Joonas Siekkinen (28) aloitti Tampereen Volvo Truck Centerin uutena Volvo kuorma-automyyjänä 2.1.2019. Pitkän Volvo uran tehnyt Volvo kuorma-automyyjä Juha Ahti siirtyy eläkkeelle kevään 2019 aikana. Joonas tulee jatkamaan Volvo kuorma-autojen ja Renault Master pakettiautojen myyntiä Juhan jalanjäljissä.

Joonaksella on nuoresta iästään huolimatta kertynyt työkokemusta myynnin parista ja hänellä on kokemusta kuljetusalalta, sekä ratin takaa että kuljetusyrittäjänä toimimisesta.


Solariksen sähköbusseilla ajettu 10 miljoonaa kilometriä

Solariksen mukaan yhtiön sähköbusseilla on ajettu vuoden 2018 loppuun mennessä kaikkiaan 10 miljoonaa kilometriä. Sähkökäyttöinen Solaris Urbino lanseeraattiin vuonna 2011 ja bussi on sarjatuotannossa. Tähän päivään mennessä Solaris on toimittanut 400 sähköbussia, vuonna 2017 yhtiö oli sähköbusseissa Euroopan markkinajohtaja 18 prosentin osuudella. Sähkö-Urbinoja ajelee tällä hetkellä 38 Euroopan kaupungissa.