Tulevaisuus on Super

USA:n autoteollisuus kepittää VW:llä koko maailmaa!

VW jäi USA:ssa kiinni NOx-manipulaatiosta. USA:ssa sallitun NOx-päästön raja on 32 mg/km. EU:n määräämä vastaava yläraja on 180 mg/km. VW kehitti alkujaan Audin keksimää softaa, joka haistoi laboratoriossa suoritettavan mittauksen. Kun VW:t sittemmin vietiin tien päälle, todettiin NOx-päästöjen ylittävän USA:ssa sallitun rajan moninkertaisesti. VW ei ylittänyt missään vaiheessa Euroopassa määrättyä NOx-ylärajaa. Silti USA:n mahtava autoteollisuus on saanut aikaan maailmanlaajuisen rangaistuksen VW:lle, joka on aiheuttanut VW:lle yli 16 miljardin tappiot.

Kuinka siinä niin kävi? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla, niin tiedät!

 


Airbus: Matkustamo/rahtitilat konttina koneeseen

Toinen maailman kahdesta suurimmasta matkustaja- ja rahtilentokoneiden valmistajista, eurooppalainen Airbus, on lämmittänyt vanhaa ideaa matkustamokontista. Uusinta kehitystä vastaava idea esiteltiin 26.11.2015. Koneen saapuessa lentoasemalle matkustaja- (tai rahti-)kontti matkustajineen nostetaan koneen selästä. Tilalle lasketaan matkustajia täynnä oleva uusi kontti, ja kone menoksi ja taivaalle! Säästyy mahdottomasti nykyistä matkustamotyhjennys- ja täyttöaikaa.

On myös matkustamokonttia, joka voidaan hätätapauksissa irroittaa koneesta ja pudotta maan kamaralle laskuvarjojen varassa. Ja lentoonlähtökelkkaa, joka säästää koneesta painavia laskutelineitä. Ja katapulttikelkkaa, joka sinkoaa koneen lyhyeltä kiitoradalta tikkana taivaalle.

Lue lentoliikenteen uusista, kehitteillä olevista huimista ratkaisuista Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 tulevalla viikolla!


Beru: Uusia keraamisia hehkutulppia

Beru on tuonut markkinoille uusia keraamisia hehkutulppia CGP002, CGP003 ja CGP007 erityisesti VW:n, Opelin ja Nissan-Renaultin moottoreille. Beru ilmoittaa niiden parantavan käynnistysominaisuuksia, lyhentävän hehkutusaikaa, vähentävän haitallisia päästöjä ja pidentävän toiminta-aikaa. Ihanteellinen toimintalämpötila saavutetaan alle kolmessa sekunnissa.



Saksa: Joka toisella pa-jakeluasemalla ongelmia

Saksan liikennetekninen valvontaviranomainen tilastoi, että 48,3%:lla polttoaine-jakeluasemilla oli teknisiä ongelmia vuonna 2015. Määrä on hiukan alentunut oltuaan tasaisesti vuodesta 2010 hiukan yli 50%. Yleisimpiä ovat ruosteen muodostus maanalaiseen polttoainesäiliöön ja liitoskohtiin. Suurempien vikojen nosuus on laskenut 22,2:sta 19,3%:iin. Erittäin vakavia ongelmia ilmeni vain 0,6%:lla oltuaan aiemmin 1% noin 7000:sta tarkastetusta polttoaineasemasta.

Suomen olosuhteet lienevät ympärivuotisesti kovemmat kuin Saksassa. Oletettavasti plolttoaineasemien teknisten ongelmien määrä on vähintäänkin sama kuin Saksassa.


Myös Uber kehittämään robo-autoa

Googlen ja Lyftin perässä myös taksialan maailmanlaajuinen Uber on USA:n Pittsburgissa lähtenyt kehittämään omaa autonomista autoa taksikäyttöön. Uberin valinta on Ford Fusion. Ford on pakattu täyteen erilaisia sensoreita, tutkalla, laserskannerilla ja kameroilla.

Uber, kuten kilpailija Lyft, perustelee kiinnostustaan robo-taksin kehittämiseen mahdollisuudella alentaa taksin kustannuksia, taksimatkustamisen hintaa, vähentää liikenneruuhkia ja liikenneonnettomuuksia.


Englannissa valmistettiin 50 000. Leaf

Nissanin Sunderlandin tehtaalla on valmistettu jo 50 000 Nissan LEAFia sen jälkeen, kun yhtiö käynnisti sähköautojen ja akkujen tuotannon Euroopassa kolme vuotta sitten. Nissan on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on valmistanut 50 000 sähköautoa ja niiden akut Euroopassa. Euroopassa valmistettuja LEAF-sähköautoja viedään tällä hetkellä 23 markkina-alueelle kautta maailman – Länsi-Euroopan ohella muun muassa Argentiinaan, Islantiin, Israeliin ja Taiwaniin.


VR tilaa modulitavaravaunuja

VR Transpoint on aloittanut yhteistyössä itävaltalaisen Innofreight GmbH- kanssa uudentyyppisten muunneltavien tavaravaunujen kehittämisen suomalaiseen rautatielogistiikkaan. Uudet vaunumallit on nimetty Finnowagoneiksi.

Erillisestä alustasta ja kontista koostuva rahtivaunun kerrotaan olevan nykyisiä tavaravaunuja kevyempi. Se mahdollistaa vaunukohtaisesti suurempien kuormien kuljettamisen.

Yhteistyösopimus sisältää Suomen rataverkolle sopivan prototyypin kehittämisen, ja prototyypin hyväksymisen jälkeen 50 vaunualustan tilauksen sekä niihin tarvittavien konttien leasingin. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa. Ensimmäiset vaunut ovat liikenteessä arviolta loppuvuodesta 2017.

VR Transpointin arvion mukaan muunneltavaa, modulaarista kalustoa tarvitaan lähes kaikkiin liiketoiminta-alueisiin, joilta yhtiö hakee kasvua kuten esimerkiksi kaivos- ja bioenergiatoimialat. Uusilla vaunuilla myös korvataan vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa kalustoa esimerkiksi säiliövaunujen osalta. Tulevien vaunujen lopulliset määrät vahvistuvat hankkeiden edetessä ja tarpeiden tarkentuessa.


Volvo "Quito" pilkkaa Raide-Jokeria

Hallitus myönsi 135 miljoonaa euroa Helsingin Raide-Jokerille ja Tampereen pikaraitio-sunnitelmalle. Hallituksen "usko" raideratkaisuun perustuu Helsinkiä ja Tamperetta johtavan vihervasemmiston vakaumukseen raideliikenteen paremmuudesta sekä, eikä vähiten, valtamedian kuten YLEn, Helsingin Sanomien, Hufvudstadsbladetin ymv. toistamaan väittämään, että yksi 200 matkustajan pikaraitiovaunu vastaa neljää (4) keskimäärin 50 matkustajan kaupunkibussia.

Samaan aikaan "bussimetro", BRT, nujertaa ympäri maailmaa nivelbusseillaan ylikalliit ja epäkäytännölliset 1800-luvun keksinnöt: raideratkaisut kaupunkien sisällä. Tuoreeltaan Volvo on myynyt 80 kpl 26,6 ja 28 m pitkiä, 270 matkustajan kaksinivelbussia Etelä-Amerikan Quito´n miljoonakaupungin BRT-väylälle. Volvo "Quito´ja" saa kuusi (6) kappaletta yhden pikaraitiovaunun hinnalla!

Lue tarkempi selvitys Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.


Hyperloop on lupaus!

Miljardööri Elon Musk ei ole kuka tahansa pelle. Sitä todistavat hänen aikaansaannoksensa: Tesla ja SpaceX avarauusliikenneyritys. Eivätkä ole ketä tahansa ne maailman suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja kuljetusyhtiöt, jotka ovat sijoittaneet rahaa ja osaamista Muskin Hyperloop-ideaan.

Vanhasta putkiposti-tekniikasta ponnistava Hyperloop avaa näkymiä jopa 40 jalan konttien kulkemiseen 1200 km/h nopeudella putkessa vaikkapa 11 minuutissa Turusta Tukholmaan. Näiden "raja-arvojen" saavuttamiseen menee vielä pitkään, mutta pienempään ja vähempään ei ehkä kovinkaan pitkään. Tavoitteena on päästä ensimmäisiin rahdinkuljetustesteihin jo 2019 ja henkilökuljetuksiin 2021.

Kuljetusala tarvitsee tällaista: hulluja ideoita ja uutta kehitystä! Lue päivitetty tilanneraportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.

Katso video ohessa!


Puolan osuus kovassa kasvussa Saksassa

Saksan liittovaltion kuljetusvirasto BAG toteaa puolalaisten kuorma-autojen vahvan kasvun Saksan teillä jatkuvan 1-3/2016. Peräti 14,6% tiemaksuista tulevat jo puolalaisilta kuorma-autoilta. 2015 prosenttiluku oli 13,6. Saksan omien kuorma-autojen osuus oli 59,8% vuonna 2015. Alkuvuonna 2016 se oli pudonnut 58,7%:iin.


Saar: Dieselvarkaudet huolestuttavat

Saksan osavaltio Saar´n viranomaiset varoittavat Saarin läpi kulkevaa ammattiliikennettä kasvavasta ja entistä kehittyneemmästä diesel-varkaustrendistä. Asiaan ovat Saarissa erikoistuneet romanialaiset kuljettajat  Espanjassa rekisteröidyissä kuorma-autoissa. Autoissa on kuljettajan vuoteen alla piilossa sähkötoiminen pumppu, josta johdetaan imuletku varkauden kohteeseen ja täyttöletku suoraan oman auton säiliöön.

Alkuvuoden 2020 saksalaista uutisointia tarkastellessa havaitaan, että dieselvarkauksia Saarin alueelta raportoidaan verkkolehdissä summittaisesti sanoen kuukauden välein. Luonnollisesti varkauksia täytyy tapahtua enemmän kuin niistä tehdään ilmoituksia poliisille ja edelleen uutisia medioihin.


Fercam luottaa automaattiseen renkaiden tarkistusjärjestelmään

Italialainen logistiikkapalveluiden tuottaja Fercam on asennuttanut Bolzanossa sijaitsevaan toimipisteeseen Ventech Systemsin Pneuscan -mittausjärjestelmän.  Yhtiön mukaan turvallisuutta ja taloudellisuutta lisäävä järjestelmä mittaa rengaspaineet ja renkaiden urasyvyyden sekä ilmoittaa kuljettajalle mahdollisista ongelmista. Tarkistus tapahtuu automaattisesti muutamassa sekunnissa maahan asennettujen sensoreiden avulla.


Ajokorttien kaksoiskappaleiden voimassaoloaikaan muutoksia

Ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleiden voimassaoloaika lyhenee. Kaksoiskappaleet annetaan jatkossa ajokorttilaissa säädetyksi määräajaksi, joten uusi voimassaoloaika poikkeaa alkuperäisen ajokortin voimassaoloajasta.

Hallitus esitti ajokorttilain muutoksen vahvistamista 19. toukokuuta. Laki tulee voimaan 1. marraskuuta.

Lue lisää...


Micheliniltä uusia renkaita X Works -sarjaan

Michelin tuo pohjoismaisille markkinoille uusia X Works -sarjan renkaita. Uutuusrenkaat tulevat sekä ensiasennus- että jälkimarkkinoille.

Uudet X Works -renkaat on suunnattu rakennustyömaa- ja maanrakennuskäyttöön ja ne ovat saatavissa ko'oissa 315/80 R 22.5 Z (etuakselille/vapaasti pyöriville akseleille) ja D (vetoakselille), sekä 385/65 R 22.5 T (perävaunuihin).


Avoimien työpaikkojen määrä hienoisessa kasvussa

Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen avoimet työpaikat -tilaston mukaan vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä 48 000, joka on 9 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin (43 900). Avoimien työpaikkojen määrä väheni Helsinki-Uudenmaan suuralueella mutta lisääntyi muilla suuralueilla.

Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä avoimista työpaikoista 81 prosenttia eli 39 000 oli yksityisten yritysten omistamien toimipaikkojen tarjoamia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 75 prosenttia. Avoimista työpaikoista määräaikaisia oli 58 prosenttia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 55 prosenttia.