Suomen kauppatase jatkaa miinuksella

Suomen kauppatase on ollut miinuksella viimeiset neljä vuotta, eikä alkuvuosi lupaa muutosta asiaan. Kauppatase oli ylijäämäinen vuodesta 1991 vuoteen 2010. Ylijäämää nosti erityisesti Nokian johdolla tapahtunut viestintälaitteiden vienti.

Suomen ylivoimaisesti suurin vaje vuonna 2014 kertyi energiatuotteiden tuonnista, tavararyhmän alijäämä oli 5,9 miljardia euroa viime vuonna. Myös elintarvikkeiden kaupassa kertyi merkittävästi alijäämää. Kauppakumppaneista suurin alijäämä syntyi Venäjän kanssa, johtuen pääasiassa raakaöljyn ja kaasun suurista tuontimääristä.


Goodyear esittelee uuden sukupolven silicaseos renkaat

Goodyear Tire & Rubber Company on alkanut käyttää seuraavan sukupolven silicaa parantaakseen renkaidensa polttoainetehokkuutta. Tätä uutta silicaa käytetään ensimmäiseksi Goodyear SUV -renkaassa, joka tuodaan tässä kuussa markkinoille latinalaisessa Amerikassa. Seuraavan vuoden aikana tätä uutta silicaseosta sisältäviä renkaita tuodaan markkinoille myös muualla.

Silicaa käytetään sidosaineena renkaan pintaseoksissa. Perinteisesti renkaiden sidosaineena on käytetty teollisesti tuotettua nokea. Siihen verrattuna silica pienentää vierintävastusta. Pienempi vierintävastus puolestaan parantaa autojen polttoainetaloudellisuutta.


Uusia ilmailukieltoalueita Helsinkiin ja Naantaliin

Valtioneuvosto on lisännyt ilmailun kieltoalueisiin neljä uutta aluetta. Alueet ovat Kruununhaka, Meilahti ja Munkkiniemi Helsingissä sekä Luonnonmaa Naantalissa. Kiellosta annettu valtioneuvoston asetus tulee voimaan 28. toukokuuta 2015.

Näiden kohteiden yläpuolella ilmailu kielletään sen takia koska ne ovat valtion johtamisen kannalta tärkeitä. Uudet kieltoalueet ulottuvat noin 150 metrin korkeuteen maan- tai merenpinnasta.

Lentotoiminnan lisäksi myös miehittämätön ilmailu ja lennokit ovat kyseisillä alueilla kiellettyjä. Ilmailukielto ei ole ehdoton, vaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voi myöntää erityisistä syistä luvan ilmailuun alueella.

Nykyiset ilmailukieltoalueet säilyvät edelleen Loviisassa, Olkiluodossa ja Kilpilahdessa.



Metson Lokomo 100 vuotta

Metson sata vuotta täyttävä Tampereen yksikkö, paikallisille tutummin Lokomo, juhlii toukokuussa satavuotista teollista taivaltaan. Oy Lokomo Ab:n toiminta käynnistyi Tampereella huhtikuussa 1915. Nykyään Metson Tampereen yksikkö on yhtiön liikuteltavien murskauslaitteiden tärkein, globaali osaamiskeskus. Tampereella kehitetään murskaus- ja seulontalaitteita kiven ja malmin tehokkaaseen ja turvalliseen pienentämiseen.

Lokomo aloitti toimintansa 1915 kilpailevana höyryveturitehtaana paikalliselle Tampellalle. Junaa kuvaavasta lokomotiivista kehitettiin myös yhtiönimi. Jo muutama vuosi myöhemmin Lokomo valmisti ensimmäiset murskaimet, jota toimitettiin  mm. Tie- ja vesirakennushallitukselle. Veturi- ja murskainvalmistuksen keskeinen vauhdittaja oli oma, jo 1920-luvulla varsin nykyaikainen teräsvalimo.

Lue lisää...


Yhdysvaltain puolustusministeriölle Kalmarin maastokurottajia

Kalmar on saanut tilauksen 18 maastoajoon tarkoitetun konttikurottajan toimittamisesta Yhdysvaltojen puolustusministeriölle. Laitteet korvaavat vanhempia käytössä olevia laitteita useissa kohteissa eri puolilla Yhdysvaltoja. Toimitukset tapahtuvat vuoden 2015 loppuun mennessä ja tilauksen arvo on noin 16 miljoonaa euroa.

Kalmar RT240 on erityisen toimintakykyinen laite, joka kykenee käsittelemään jopa 24 tonnin painoisia kontteja vaikeakulkuisessa maastossa.


Hiab lanseeraa 12 kevyttä T-sarjan nosturia

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab lanseeraa 12 uutta, hybriditeknologiaa hyödyntävää T-sarjan nosturia. Näiden kevyeen kapasiteettiluokkaan kuuluvien nosturien nostokapasiteetit vaihtelevat 1,2-3,5 tonnimetrin välillä. Nosturit on suunniteltu helposti asennettaviksi avolavapakettiautoihin ja kevyisiin kuorma-autoihin. T-sarjaa kehitettäessä on panostettu soveltuvuuteen useisiin erilaisiin sovelluksiin, erityisesti rakennus-, yhdyskuntatekniikka- ja energia-aloilla.

Nosturin rakennetta on päivitetty muun muassa Smart Control -ohjausjärjestelmällä, joka mahdollistaa nosturin useamman liikkeen käyttämisen samanaikaisesti. Integroitu apurunko helpottaa nosturin asentamista ajoneuvoon. Nostureissa käytetty hybridimuotoinen ohjausjärjestelmä on ympäristöystävällinen ja polttoainetta säästävä, koska se käyttää akkuja, jotka ladataan moottorin käydessä.


Finnair ja Lufthansa Technik sopimukseen laitehuoltopalveluista

Finnair on solminut sopimuksen Lufthansa Technikin kanssa Finnairin tulevien A350 XWB -koneiden laitehuoltopalveluista. Sopimus on 12-vuotinen. Lufthansa Technik on yksi toimialan suurimmista laitepalveluiden tuottajista ja Finnairin sopimus on sen ensimmäinen Airbus A350 XWB -laitehuoltosopimus.


Uusi raskaan kaluston vetorengas Nokian Renkailta

Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille uudentyyppisen vetorenkaan. Nokian Hakka Truck Drive on suunniteltu erityisesti kuorma- ja linja-autoihin, mutta valmistajan mukaan se sopii myös raskaampiin kuljetuksiin.

Ensimmäiset kaksi kokoa 315/70 R22.5 ja 315/80 R22.5 ovat saatavilla kevään ja kesän aikana. Vuonna 2016 valikoima laajenee koolla 295/80 R22.5.


Autoliitolta ympärivuorokautinen akkupalvelu

Autoliiton tiepalvelun tilastojen mukaan yli 35 % matkan keskeytymisistä johtuu akkuperäisestä viasta. Usein akku on niin loppu, että edessä on hinaus korjaamolle.

Autoliitto vastaa nyt asiakastarpeeseen aloittamalla konseptoidun palvelun, mikä sisältää akkumyynnin, akun paikalle tuonnin sekä asennuksen. AL-akkupalvelusta vastaavat Autoliiton sopimusyhteistyökumppanit, kuten hinausyritykset eri puolilla Suomea.

Alkuvaiheessa mukana on 13 aluetta Turusta Ouluun, ja tavoitteena on, että palvelu laajenee koko Suomen kattavaksi tämän vuoden aikana.


Volvolta uusi nelivetojärjestelmä kuorma-autoihin

Kun takapyörä alkaa luistaa, vetoa siirretään automaattisesti etupyöriin. Tasauspyörästöt voidaan tarvittaessa lukita manuaalisesti edessä ja takana.

Volvo Trucks tuo automaattisesti päällekytkeytyvän jokapyörävedon uudeksi vaihtoehdoksi maansiirtoautoihinsa. Automaattinen luistonestotoiminto aktivoi etupyörävedon, kun takapyörien pito häviää liukkaassa tai pehmeässä maastossa.

Automaattinen luistonestojärjestelmä, joka on nyt vakiovaruste vetävällä etuakselilla varustetuissa Volvo FMX -kuorma-autoissa, on jo käytössä Volvon dumppereissa. Vastaavan kaltaisia järjestelmiä käytetään laajasti henkilö- ja maastoautopuolella.


MAN -yhtiö puretaan, brandi säilyy

Volkswagen hyötyautojen johtaja Andreas Renschler kertoi maanantaina henkilökunnalleen järjestetyissä kokouksissa Volkswagen-konsernin tulevista hyötyajoneuvopuolen uudelleenorganisoinneista.

Käytännössä se tarkoittaa nykyisen MAN–divisioonan purkamista erillisiin yksiköihin. Toimet sisältävät Truck&Bus-, moottori- sekä Etelä-Amerikan -toimintojen siirtämistä kokonaisuudessaan VW-konsernin alle.

Hyötyautopuolesta ollaan kehittämässä oma hyötyajoneuvoryhmä, johon tullaan sisällyttämään MAN:in ohella Scanian toiminnot.

Volkswagenin tiedottaja kommentoi lisätiedusteluja yhdellä lauseella: MAN SE:n toiminnot tarkistetaan osana hyötyajoneuvotoiminnan uudelleenjärjestelyä.

Uudelleenjärjestelyiden kaavaillaan vievän vielä noin kolme kuukautta.

 

Lähde: Frankfurter Allgemeine Zeitung


Vistema osti Pehyconin

Alppilan Autohuolto-konserniin kuuluva Vistema Oy on ostanut Keravalla toimivan raskaan kaluston korjaamon Pehycon Oy:n koko osakekannan.

Pehyconin myötä saamme lisää resursseja ja alueellista kattavuutta, joita meiltä on toivottu. Pehyconissa on myös erinomaista ammattitaitoa, joka täydentää hyvin palvelusalkkuamme, sanoo liiketoimintajohtaja Matti Kuokkanen Vistemasta


Saksa iski ulkomaisen rekkaliikenteen halpatyövoimaan, malli sopisi Suomeenkin

Saksa on jo kohta kaksi vuotta vaatinut maan tieverkolla operoivilta Euroopan talousalueelle rakisteröidyiltä yrityksiltä vähintään Saksan minimituntipalkan(8,5 €/h) mukaisen palkkan maksamista kuljettajilleen. Ranska ilmoitti maalikuussa ottavansa Saksan mallin käyttöön ensivuoden alusta, jolloin kuljettajille on maksettava vähintään Ranskan minimituntipalkan (9.61 €/h) mukaista palkkaa.

Saksan viranomaiset suorittivat huhtikuussa ensimmäisen, ulkomaisen raskaanliikenteen palkkaukseen kohdistuneen tehoiskun. Tehoiskun tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin ulkomaiset yritykset noudattavat kuljettajien palkkatasovaatimuksia. Tehoiskussa keskityttiin unkarilaisiin ja tsekkiläisiin kuljetusyrityksiin.

Tienvarsitarkastuksissa pysäytettyjen yritysten tulee toimittaa Saksan viranomaisille yrityksen kaupparekisteriote ja verotiedot sekä kopiot kaikista EU-alueelle rekisteröityjen autojen rekisteriotteista sekä piirturitiedot kuluneelta kuukaudelta. Lisäksi yritysten tulee toimittaa kopiot rahtikirjoista ja kuljettajien palkkakuiteista sekä tositteet palkkojen maksuista. Yritysten tulee lisäksi toimittaa selvitykset Saksan tieverkon alueella ajetuista kilometreistä reitteineen. Selvitykset tulee toimittaa viranomaisille saksankielisinä.

Mahdollisista jatkotoimenpiteistä ilmoitetaan kun yritykset ovat toimittaneet vaaditut selvitykset.

KuljetusNet.fi seuraa tilannetta..

kommentti: Sopisiko Saksassa toteutettava malli Suomen alueella suoritettavan laittoman kabotaasin seurantaan ja valvontaan? Nopea toiminta ja tiukka kontrolli lienevät toimivia keinoja ulkomaisen halpatyövoiman käytön pysäyttämiseen ja kotimaisen kuljetuselinkeinon jatkon turvaamiseen.


Helsinkiin yli 400 000 risteilyturistia kesällä

Helsingin satamassa odotetaan kesän mittaan vierailevan 259 risteilyalusta, mikä on lähes sama määrä kuin viime vuonna. Matkustajamäärän arvellaan nousevan yli 420 000, joka on jo kahtena viime vuonna toteutunut. Risteilymatkustajien on laskettu tuovan noin 30 miljoonaa euroa alueen matkailuelinkeinolle. Ensi kertaa Helsingin satamassa käyviä aluksia on 11, mikä on enemmän kuin yleensä.


Lentokoneessa yli 1000 3D-tulostettua osaa

3D-tulostimien valmistaja Stratasys on ilmoittanut, että Airbusin valmistamassa A350 XWB lentokoneessa yli tuhat osaa on tuotettu 3D-tulostimella. Kyseisessä lentokonemallissa on täten enemmän 3D-tulostettuja osia kuin yhdessäkään aiemmassa konemallissa. Stratasyksen mukaan 3D-tulostus säästi Airbusilta lentokoneen valmistuksessa aikaa ja kuluja.