MAN - Nopeaan toimitukseen

Tavara-autojen ykkönen maailmassa 2015: Ford Transit

Ford Transit pakettiautoja rekisteröitiin yli 400 000 kappaletta vuonna 2015. Se nosti Transitin eniten myydyksi tavara-autoksi koko maailmassa.

- Olemme alun alkaen hakeneet sellaisia ominaisuuksia Transitille, jotka olisivat toimivia koko maailmassa ja samalla pienillä täsmennyksillä toimisivat hyvin myös paikallisissa olosuhteissa, Fordin tavara-autojen johtaja Raj Nair sanoo.

Ford Transit on ykkönen myös Suomen tilastoissa. Aiemmin tänä vuonna esiteltiin uusi Ford Transit sekä Ford Custom Fordin uudella EcoBlue dieselmoottorilla. Moottori hyödyntää kokonaan uutta tekniikkaa, joka tekee siitä entistä puhtaammin toimivan ja tehokkaamman. Siinä on uusinta turbotekniikkaa, polttoainesuihkutusta ja matalakitkateknologiaa parantamaan polttoainetaloutta, suorituskykyä ja kestävyyttä.

(Anders Karlsson)


Ruotsi: MärkDNA vähensi kuormatilamurtoja

Ruotsin Postnord asensi viime syksynä jakeluautojensa kuormatiloihin DNA-sprayn, joka on antanut hyviä tuloksia. MärkDNA on nykyaikainen näkymätön suojamerkintä varkauksien varalle. Postnord asensi SmartWaters DNA-suihkeen, joka laukeaa kun jakeluautoon murtaudutaan suihkuttaen maurtovarkaan ja tavaratilan. Tukholman alueella murtojen määrä puolittui. DNA-suihkeen saanut henkilö voidaan tavoittaa ja tunnistaa vartiokoirien avulla, ja suihke näkyy UV-valossa.

(Anders Karlsson)


Yokohama: SY397:n tilalle 902W

Yokohaman suositun SY397 talvirenkaan ylittäessä EUn rengasäänille säätämän enimmäisrajan, tilalle tulee nyt 902W. Kaksi vuotta suoritettujen testien mukaan sen ote jääpintaan on yhtä hyvä kuin edeltäjällä ja ote lumeen parempi. Suurin ero on kuitenkin elinkaaressa, joka on 15-20% edeltäjää pitempi, Yokohama ilmoittaa. Uusi kumiseos ja uusi runkorakenne tuottavat entistä pienemmän vierintävastuksen, paremman märkäpidon ja alentuneen rengasäänen, minkä EU-merkintä vahvistaa.



Michelin: kolme erilaista rengasvahtia

Michelin tarjoaa kolme erilaista digitalista rengasvahtia. Tire Care on räätälöity pienille kuljetusliikkeille. Sen tuottamat kuntotiedot välittyvät Apple ja Android älypuhelimiin. Suurille kuljetusliikkeille on tarjolla iCheck ennakoiva kuntovalvoja tai iManage rengaskustannusten valvontaan.


Michelin: Uusi tutkimuskeskus ja X-Works sarja

Ladoux Ranskassa on saanut Michelinin jättisatsauksen uuteen tutkimus-ja  kehityskeskukseen. Kun keskus 2018 seisoo täysin valmiina, se on maksanut yli 2,5 miljardia euroa. 67 000 m2 suuri tutkimuskeskus työllistää 1600 henkilöä.

Vuodesta 1955 Michelinin Technology Center on vastannut rengasjätin tuotekehityksestä. Uuden tutkimuskeskuksen myötä Michelinin tuotekehityksestä vastaa noin 6000 henkilöä ympäri maailmaa.

Samalla Michelin ilmoittaa uudistavansa rakennustyömaille sopivan karkeakuvioisen X-Works rengassarjansa kahdessa kokoluokassa: 315/80R22,5Z  yleisrengas ja D vetoakselille sekä 385/65R22,5T perävaunuun. Renkaita tarjotaan  kahtena muunnoksena: X-Works pääasiassa kuljetuksiin tiellä ja X-Works HD ajoon, josta yli 20% tapahtuu työmaa-alueilla.


Kuormatilakamera ja aerodynaaminen perävaunu Kronelta

Krone on kehittänyt kuormatilaa valvovan kameran, joka kolmiulotteisella kuvalla näyttää tilanteen kuormatilan sisällä ja auttaa mm. kuljetuspäällikköä suunnittelemaan kuljetusta. Kuva siirtyy langattomasti haluttuun kohteeseen.

Yhdessä Mercedesin kanssa Krone on kehittänyt täsperävaunuyhdistelmän, joka Efficiency Run 2016 ohjelman puitteissa on monen eri kuljetusliikkeen kokeissa todistanut säästävänsä keskimäärin 5% polttoainekulutuksessa. Aerodynaamisesti muotoiltu Krone Profi Liner Efficiency on nyt ostettavissa ja maksaa noin 2000 euroa enemmän kuin tavallinen Profi Liner.


Nestemoottori perävaunun pyörännavoissa

SAF-Holland on esitellyt perävaunun, jonka yhden taka-akselin navoissa on nestemoottori. Tekniikka tulee Ranskan Poclainilta. Esimerkiksi kippiperävaunussa, jossa on hydrauliikka ennestään, on helppo liittää mukaan hydrauliikalla toimivat nestemoottorit pyörännapoihin.

Maasto-Sisu saavutti 60- ja 70-luvuilla kuuluisuutta hinattavan tykin pyöriin asennetulla Ilmari Louhion kehittämällä nestemoottorilla. Nestemoottria on myöhemmin asennettu metsätraktoreihin, kaivosjuniin ja moneen muuhun kohteeseen.


Entistä vahvempi rautatietartuntakoura

Engcon on esitellyt päivitetyn version vuonna 2012 esitellystä erityisesti ratapölkkyjen ja rautatiekiskojen käsittelyyn suunnitellusta integroidusta GR20RR-tartuntakourasta. Uusi GR20R2-tartuntakouran pihtiosat on valmistettu kestävämmästä kulutusteräksestä sekä varustettu tukipalalla, joka edistää kuorman vakaata käsittelyä. Kourasylinterien putkien seinämiä on vahvistettu, mikä mahdolistaa suuuremmat hydraulipaineet. Tartuttavien kohteiden käsittelyn helpottamiseksi tartuntakouraa on edelleen käännetty alaspäin 42 asteeseen.

GR20R2 on sovitettu Engconin työlaitteiden turvakiinnikkeelle Q-Safelle. Siksi se voidaan varustaa myös automaattisella EC-Oil-öljyliitännällä, johon voidaan automaattisesti kytkeä hydraulisia työlaitteita, kuten raiteentukemislaite, pölkkyjen asettaja, puutavarakoura ja maantiivistäjä jne.


Kaksikerroksinen bussi vaihtaa sähkölle

Volvo esitteli uuden B5LHC Double Deck Electric Hybrid -nimellä kulkevan kaksikerroksisen hybridilinja-autonsa Euro Bus Expossa Birminghamissa. B5LHC on valmistetty vuonna 2014 esitellyn yksikerroksisen Volvo 7900 hybridibussin pohjalta. Uusi kaksikerroksinen eroaa esikuvastaan voimakkaammalla moottorilla, 19 kWh:iin kasvaneella litiumioniakun kapasiteetilla sekä pikalatausmahdollisuudella.

Volvo B5LHC pystyy operoimaan pelkän sähkön voimalla 7 kilometriä latausten välissä. Hybridibussi on suunniteltu toimimaan sähköllä kaupunkien keskusta-alueilla, kun taas dieselmoottori antaa mahdollisuuden pidentää toimintasädettä. Lontoon julkisen liikenteen tarpeisiin suunniteltu ensimmäinen 87 hengen matkustajakapasiteetin julkaisumallin on tarkoitus tulla liikenteeseen vuonna 2017.


Opticruise nyt myös kaasuautoihin

Opticruise on Scanian automatisoitu vaihteisto

Scania tuo automatisoidun Opticruise-vaihteiston vaihtoehdoksi maakaasua käyttävien raskaiden ajoneuvojen vaihteistoksi. Aiemmin kaasumoottorin yhteyteen täytyi valita joko käsivalintainen tai täysautomaattinen vaihteisto. Kuorma-autoissa täysautomaatti tarkoitti Allisonia ja linja-autoissa ZF:ää).

Uuden vaihteistovaihtoehdon myötä Scania kuorma-autohin tarjottava 9-litrainen, 340 hv / 1600 Nm suoritusarvoihin yltävä, LNG- tai CNG-kaasua polttoaineenaan käyttävä moottori nousee nykyistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi ympäristötietoisille kuljetusalan yrityksille. 

Valmistajan mukaan yleisesti tarjolla olevan biokaasun avuin auton pakokaasujen hiilidioksidipäästöt madaltuvat parhaimmillaan 90 prosentilla. 

 


Postin yleispalveluvelvoite kotimaan pakettipalveluissa päättyi

Viestintävirasto on poistanut Posti Oy:n yleispalveluvelvoitteen kotimaan pakettipalveluista sekä ulkomailta Suomeen saapuvista pakettipalveluista. Yleispalveluvelvoite päättyi lokakuun lopussa. Muutoksen myötä Postin kotimaan pakettipalvelut eivät ole enää postilain alaisia, vaan tiekuljetussopimuslain alaisia, kuten muillakin pakettipalveluja tarjoavilla yrityksillä.

Uusi XXS-paketti

Lue lisää...


Autosähkö Marjoniemi Oy on Vuoden Bosch Car Service -autokorjaamo

Bosch Car Service palkitsee vuosittain parhaat yrittäjänsä. Tänä vuonna palkinnon sai Suomessa Autosähkö Marjoniemi Oy. Voittaja valitaan pisteyttämällä toiminnan eri osa-alueita kuten toiminnan laatua ja tuloksekkuutta sekä henkilökunnan ammattitaitoa ja kouluttautumista. Boschin mukaan Autosähkö Marjoniemen valintaa puolsivat muun muassa asiakaslähtöisyys ja korjaamon toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen. Bosch Car Serviceen kuuluu Suomessa 75 toimipistettä ja maailmanlaajuisesti yli 16 000 korjaamoa.


Raide-Jokerin raitiovaunut voidaan tilata Kajaanista

HKL:n johtokunta on päättänyt oikeuttaa HKL:n tilaamaan Transtech Oy:ltä Raide-Jokerin liikennöintiä varten 29 kappaletta kahteen suuntaan ajettavia 35 metriä pitkiä raitiovaunuja. HKL:llä on vuonna 2011 allekirjoitettu Transtechin kanssa voimassaoleva raitiovaunujen hankintasopimus, johon kirjattujen toimitusoptioehtojen perusteella Raide-Jokerin raitiovaunut voidaan hankkia.

Raide-Jokeria varten suunniteltava Artic-vaunu poikkeaa nykyisistä HKL:n Arctic-raitiovaunuista mm. kahteen suuntaan ajettavuutensa ja pituutensa osalta. Lisäksi Raide-Jokeri-vaunuun suunnitellaan keskimmäisen vaunuosan niiausjärjestelmää, joka mahdollistaa entistä paremmat esteettömät kulkumahdollisuudet. Hankinnan kokonaiskauppahinta on enintään 100,5 miljoonaa euroa, josta raitiovaunujen osuus on 95,2 miljoonaa euroa ja vaihto- ja varaosien sekä erityistyökalujen osuus on 5,3 miljoonaa euroa.


Länsi-Uudenmaan joukkoliikenneselvitys valmistui

Uudenmaan ELY-keskus, Uudenmaan liitto ja alueen kunnat ovat saaneet valmiiksi Länsi-Uudenmaan joukkoliikenneselvityksen, joka käsittää linja-autoliikenteen palvelutasomäärittelyn ja joukkoliikenteen kehittämisohjelman vuosille 2017 - 2020. Palvelutason määrittely kattaa Lohjan, Vihdin, Inkoon, Siuntion, Karkkilan, Hangon ja Raaseporin alueet.

Länsi-Uudenmaan kuntien alueella ja tärkeimmillä alueelta ulos suuntautuvil­la yhteysväleillä on määritelty linja-autoliikenteen tavoitteellinen palvelutaso vuosille 2017–2020. Palvelutason määrittely tehtiin tiiviissä yhteistyössä muiden toimivaltaisten viranomaisten, maakunnan liiton, alueen kuntien, keskeisten sidosryhmien ja elinkeinoelämän kanssa.

Palvelutasotavoitteiden asettamisen lisäksi keskeiseksi työn tavoitteeksi asetettiin joukko- ja henkilöliiken­teen lähivuosien kehittämisohjelman laatiminen. Tämä ohjaa kuntien ja Uudenmaan ELY-keskuksen yhteistä kehitystyötä. Tavoitteena on erityisesti pyrkiä tehostamaan henkilökuljetuksia ja avaamaan näitä järjestelmällisesti avoimiksi kuljetuspalveluiksi kaikkien alueen asukkaiden hyödynnettäviksi.

Länsi-Uudenmaan joukkoliikenneselvitys (pdf)


Cabin luggage “terrori” haittaa lentoliikenteen kehitystä

Suuret lentoyhtiöt ovat päättäneet matkustamoon vietävän matkalaukun (nk. cabin luggage) maksimikoosta. Se noudattaa IATAn suosituksen mukaan 55x35-40x20 sm kokoa, painoltaan enintään 10 kg (esim. Finnair 8 kg). Lisäksi sallitaan yksi “laptop” eli kannettava tietokonekassi. Monet lentoyhtiöt määrittävät kannettavan tietokoneen sijaan “one personal item” tarkoittaen lähinnä käsilaukkua henkilökohtaisia tarvikkeita varten. Laptop tai käsilaukku on tarkoitetut sijoitettavaksi istuimen jalkatilaan.

Lue lisää...