Scania Super – Koeajokiertue

Suomen uusi jäänmurtaja Polaris

Arctech Helsinki Shipyardilla rakennettavan uuden sukupolven jäänmurtajan kaste suoritettiin 11. joulukuuta. Polaris-nimen saaneen jäänmurtajan kummina toimii eduskunnan varapuhemies Paula Risikko.

Helsingin telakalla rakenteilla oleva lähes 110-metrinen laiva poikkeaa aikaisemmista jäämurtajista monellakin tapaa. Aluksen suunnittelussa ja rakentamisessa on hyödynnetty suomalaisia teknologisia ratkaisuja, mitä edustavat muun muassa jäävahvistetut potkurilaitteet ja rungon sisälle rakennettu tehokas öljyntorjuntajärjestelmä. Alus voi käyttää polttoaineenaan sekä dieseliä että nesteytettyä maakaasua, eli LNG:tä.

Uusi jäänmurtaja on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon ja alus varustetaan lisäksi öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Polaris uitetaan ulos rakennushallista joulun jälkeen ja siirretään telakan varustelulaituriin, missä aluksen loppuvarustelu ja käyttöönotto tehdään. Jäänmurtaja luovutetaan asiakkaalle talvella 2016.


Toyota Baltic AS:lle uusi toimitusjohtaja

Kari Skogster on nimitetty Toyota Baltic AS:n toimitusjohtajaksi 1.1.2016 alkaen. Skogster jatkaa myös nykytehtävässään Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtajana.

Skogster on toiminut Toyotan palveluksessa eri tehtävissä vuodesta 1985. Toyota Auto Finlandin toimitusjohtajaksi hän palasi Brysselistä Toyota Motor Europen jälkimarkkinointitoimintojen johtajan tehtävistä vuonna 2014.


Mersun GLC:lle TÜV-ympäristösertifikaatti

Saksalainen TÜV Süd on arvioinut Mercedes-Benzin GLC:n koko elinkaaren alkaen valmistuksessa käytettävistä materiaaleista ja päätyen lopulta auton kierrätykseen 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Arvioinnin tuloksena GLC:lle myönnettiin TÜV-ympäristösertifikaatti todistuksena hyvästä ekologisesta suorituskyvystä. Vastaavan tunnustuksen sai myös GLC:n edeltäjä GLK vuonna 2009. Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan GLC:tä Uudessakaupungissa vuonna 2017.



Yrittäjistä joka neljäs yli 54-vuotias

Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston vuoden 2014 ennakkotietojen mukaan työllisiä oli hieman alle 2,3 miljoonaa. Ammattiasemaltaan yrittäjiä heistä oli 243 000, mikä oli 10,7 prosenttia kaikista työllisistä. Yrittäjistä 27 prosenttia oli yli 54-vuotiaita ja vain 2 prosenttia alle 25-vuotiaita. Naisten osuus yrittäjistä oli 33 prosenttia. Yrittäjissä ovat mukana myös maatalousyrittäjät.

Yrittäjien osuus työllisistä oli vuosien 1987–2014 välisenä ajanjaksona matalin vuonna 2008, jolloin yrittäjiä oli 10,1 prosenttia työllisistä. Vuoteen 2014 mennessä osuus kasvoi 10,7 prosenttiin. Vaikka yrittäjien kokonaismäärä väheni edellisvuodesta yli 2 000 henkilöllä (-0,8 %), yrittäjien osuus kaikista työllisistä nousi hieman. Yrittäjien osuuden kasvua selittää se, että suhteessa yrittäjiin palkansaajien määrä vähentyi enemmän. Palkansaajia olikin lähes 32 000 (-1,6 %) edellisvuotta vähemmän.

Työllisistä miehistä oli yrittäjiä 14,5 prosenttia, kun taas naisilla osuus oli vain 7,1 prosenttia. Yrittäjämiesten osuus työllisistä on kasvanut tasaisesti viimeisten vuosien aikana. Yrittäjänaisten osuudessa ei ole tapahtunut muutosta tarkasteluajanjaksona.

(Lähde: Työssäkäyntitilasto, Tilastokeskus)


Tullilainsäädäntö uudistuu

Unionin tullikoodeksia (UCC) aletaan soveltaa 1.5.2016 alkaen. Uusi voimaan astuva lainsäädäntö merkitsee muutoksia tullimenettelyihin ja toimintatapoihin sekä lupiin ja vakuuksiin. Lainsäädännön edellyttämiä uusia toimintatapoja ja tulli-ilmoitusjärjestelmiä ei sovelleta täysin vielä 1.5.2016 alkaen. Ilmoitusjärjestelmät uusiutuvat aikaisintaan vuodesta 2018 alkaen, EU:n työohjelman mukaisessa aikataulussa. Suomen Tulli toteuttaa lainsäädännön edellyttämän sähköisen toimintaympäristön EU:n työohjelman mukaisilla tietojärjestelmämuutoksilla ja aikataulussa vuoteen 2020 mennessä.


Ford satsaa miljardeja sähköautoihin

Ford on julkistanut panostavansa ylimääräiset 4,5 miljardia dollaria sähköautoteknologian kehittämiseen vuoteen 2020 mennessä. Yhtiö aikoo lisätä 13 uutta sähköautoa katalogiinsa vuosikymmenen loppuun mennessä, jolloin 40 prosenttia yhtiön automalleista löytyy myös sähköisenä versiona.

Ensi vuoden puolella julkaistaan uusi Ford Focus Electric uudella DC pikalataustoiminnolla, joka lataa 80 prosenttia akusta puolessa tunnissa.


Hinnat pohjalukemiin: Otokar nivel-Kent, Temsa Maraton

"Tämä on sitä, mitä suurkaupungit tarvitsevat", mainostaa turkkilaisen Otokarin uusi nivel-Kent. Ja jo kaikkialla maailmassa menestynyt Temsa sanoo uudesta matka- ja tilausbussistaan Maratonista: "Lyömätön hinta/laatu suhde".

Turkkilaiset tulevat vooimalla EU-markkinoille (Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2015, Bussimaailma). Halpa työvoima ja euroopalaisen maun ja vaatimukset täyttävä varustelu ja laatu lyö läpi jopa EU:n vahvimmilla bussimarkkinoilla Iso-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa. Samalla kun EU:n suurkaupungeissa pitkät nivelbussit valloittavat tehokkuudellaan joukkokuljetusvälineinä, Otokar nivel-Kent lienee ylivoimaisesti halvin toimiva tarjous.

Temsa on tehnyt itsensä tunnetuksi toimivana tuotteena ympäri Eurooppaa. Sen uudelle Maraton´lle on helppo ennustaa menestystä myös matka- ja tilausbussien kärkitaisteussa.

Isuzu Citiport on mielenkiintoinen matalalattiainen midi-luokan bussitulokas Euroopan markkinoilla.


Monsterirekat Saksaan hitaasti mutta varmasti

Saksan valtionyhtiö rautateillä, Deutsche Bundesbahn taistelee kynsin hampain ja Vihreiden sekä vasemmiston poliitikkovoimin 25,25 pitkiä "Monsterirekkoja" vastaan. Samalla Saksan liikenneministeri, CDU:n Alexander Dobrint autonvalmistajien liiton, ACEA:n tukemana ajaa järkisyitä saksalaisiin: "Kaksi Monsterirekkaa kuljettaa saman kuin kolme nykyistä rekkaa. Se vähentää rekkaliikennettä tieverkossa ja säästää 25% polttoainetta ja päästöjä".

Lue lisää...


Kovalaisen kova sana: 17 uutta Eurocargoa!

Pellon suuri, Kuljetus Kovalainen, on uskonut Ivecoon kuin vuoreen. Eikä usko petä. Nyt Kovalainen on ostanut 17 uutta "Vuoden Kuorma-auto 2016" Iveco Eurocargoa. NEK tekee päällirakenteet. Autot ilmestyvät Lapin teille maaliskuun loppuun mennessä.


Halpamaiden kuljettaja ongelma kaikkialla paitsi Suomessa

Makedonialainen rekkakuljettaja jäi kiinni Ruotsin Sundsvallissa väärennetystä passista ja ajokortista. Kuljettaja myönsi ostaneensa ne 40 eurolla Bulgariassa. Oikeudenkäynnissä selvisi että sama kuljettaja oli jo aiemmin sakotettu kahdesti jätettyään suorittamatta EU:n ulkopuolisilta kuljettajilta vaaditun ajokokeen.

30.10.2015 Tanskan Bogensessa suoritetussa tarkastuksessa todettiin bulgarialaisen rekan bosnialaisen kuljettajan jatkuvasti rikkoneen ajo- ja lepoaikoja peukaloimalla ajopiirturia. Auton omistaja, bulgarialainen kuljetusliike, kieltäytyi asettamasta vaadittuja 140 000 Tkr vakuuksia kuljettajalle tuomittavalle sakolle. Tanskan viranomaiset takavarikoivat rekan kuormineen.

Lue lisää...


EASA kiristää lentäjien terveystarkkailua

Maaliskuun 24. 2015 Germanwingsin Airbus A320, matkalla Barcelonasta Duesseldorffiin mukanaan 150 henkilöä, perämies Andreas Lubitz ohjasi autopilotilla koneen tasaiseen laskuun 38 000 jalan korkeudesta 100 jalkaan törmäten vuorenseinämään. Kaikki koneessa olleet kuolivat. Jälkeenpäin havaittiin Andreas Lubitz´n olleen työkyvytön pitkäaikaisesta masennuksesta johtuen.

Tapauksen johdostaa EU:n ilmailuviranomainen vaatii tiukennettuja alkoholi-, huume- ja psyyketestauksia, nykyistä laajempaa ja tiukempaa terveyskontrollia, tehostettua raportointijärjestelmää sekä EU:n laajuista pilottien terveystietojen vaihtoa.


Saksa: Hyötyautoilla huolestuttavasti valovikoja

Saksassa tieviranomainen on kiinnittänyt jo toisena vuonna peräkkäin huomiota kuorma-, pakettia- ja linja-autojen valovikoihin liikenteessä. Tänä vuonna, 2015, tien päällä tarkistettuissa hyötyautoissa peräti 36,3 %:ssa oli vikaa valoissa. Liian korkealle osoitti 11,5%, liian alas 11,1%. Ajovaloista toinen oli pimeänä 4,4%:ssa kuorma- ja linja-autoista. Kokonaan "pimeillä" ajovaloilla kulki 1,2%. Jarruvalot pimeinä oli 4,4%:lla tutkituista. Aineisto perustuu yli 11 000 valotarkastukseen liikenteessä.

 


Continental panostaa uuteen portaattomaan vaihteistoon

Rengasvalmistajana tunnettu Continental on laajentanut tuotevalikoimaansa tarvikkeisiin. Uudessa strategiassaan se on ostanut lisenssioikeudet täysin uudenlaiseen portaattomaan vaihteistoon. Myyjä on amerikkailainen Fallbrook Technologies, jonka hallinnassa on nk. Nuvinci-tekniikka. Kyseessä on portaaton planeettavaihteisto, jossa planeettapyörien tilalla on piöriviä kuulia. Rakenteessa kuula-akselin liike mahdollistaa portaattoman välityssuhteen muuttumisen.

Nuvinci-vaihteistoa käytetään jo yleisesti polkupyörien tuotannossa. Kehitelmän sanotaan nyt sopivan myös henkilö- ja hyötyautoihin, työkoneisiin ja moottoripyöriin.


Tuhannes Carrus näki päivänvalon

Linja-autokorien valmistaja Carrus Delta Oy on vuoden 2008 syksystä lähtien ollut jälleen kotimaisessa omistuksessa. "Uudesta alusta” on nyt valmistumassa kori numero 1000. Auto rakennetaan kotimaiselle asiakkaalle. Luovutus tapahtuu Liedon tehtaalla keskiviikkona 13.01.2016.


Kamux Saksan markkinoille

Kamux on aloittanut käytettyjen autojen kaupan Saksan markkinoilla avaamalla siellä ensimmäisen liikkeensä.

- Ensimmäinen autokauppa tehtiin 9. joulukuuta, konsernijohtaja Juha Kalliokoski kertoo.

- Saksan markkina muistuttaa Pohjoismaita. Vaihtoautokauppa on hajaantunut monelle pienelle toimijalle. Oli nähtävissä tilausta Kamuxin kaltaiselle mietitylle kuluttajakonseptille, hän jatkaa.

Kamuxin tarina alkoi Suomesta ja laajentui kolme vuotta sitten Ruotsiin.