Scania Super – Koeajokiertue

OAK:n Green Double -yhdistelmät liikenteeseen

Oulun Autokuljetus Oy:n Green Double -ajoneuvoyhdistelmät saivat Trafin luvalla ensimmäiset lastit kyytiinsä maanantaina. Keskeisenä tavoitteena on pienempi hiilijalanjälki.

Tulevien viiden vuoden aikana selviää kuinka tavoitteisiin päästään, kun OAK teettää Trafin lupaehtojen mukaisen tutkimuksen ekologisuuden toteutumisesta.


Sote-uudistus työterveyshuollon näkökulmasta

Työterveyspalveluja on kahdenlaisia – lakisääteisiä ja työnantajalle vapaaehtoisia. Lakisääteiset palvelut tähtäävät työkyvyn tukemiseen ja työperäisten sairauksien ennaltaehkäisyyn työpaikalla. Vapaaehtoiset palvelut pitävät sisällään sairaanhoitoa.

Lakisääteisiin palveluihin sote-uudistuksilla tuskin on vaikutuksia, sen sijaan valinnanvapaus saattaa muuttaa työterveyshuollon tuottamien sairaanhoitopalvelujen roolia.

Työterveyslaitoksen osaamiskeskuksen johtajan Jorma Mäkitalon mukaan valinnanvapaus saattaa muuttaa työterveyshuollon yhteydessä tuotetun sairaanhoidon roolia kun työntekijä voi aiempaa laajemmin valita, miltä taholta sairaanhoitopalvelunsa hankkii. Valinnanvapaus ja sen edellyttämä monituottajamalli tullee lisäämään peruspalvelujen saatavuutta, mikä on kaikkien työikäisten terveyden ja työkyvyn kannalta hyvä asia. Samalla työterveyshuollon roolikin toivottavasti täsmentyy.

Työnantajat kustantavat nykyisin noin 400 miljoonalla eurolla työntekijöiden sairaanhoitoa suorina maksuina sekä työtulovakuutuksen kautta. Sote -uudistuksessa on vielä auki, mitä tälle rahoitukselle tapahtuu.


Pysäköintikiekkosääntelyä kevennetään

Pysäköintikiekon ulkomuodon määritelmä väljenee 1. joulukuuta. Jatkossa pysäköintikiekko määritellään laitteeksi, jolla ilmoitetaan pysäköinnin alkamisaika.

Uudessa asetuksessa ei aseteta tarkkoja vaatimuksia esimerkiksi kiekon koolle tai värille, vaan keskeistä on, että pysäköinnin alkamisaika on selvästi luettavissa.

Laite voi jatkossa olla paitsi perinteinen pysäköintikiekko myös esimerkiksi tekninen väline. Kiellettyjen listalla ovat kuitenkin paperiset tai pahviset laput, joihin pysäköinnin alkamisaika on piirretty tai kirjoitettu.

Uuden asetuksen mukaan alkamisajaksi voidaan merkitä myös täsmälleen se kellonaika, jona ajoneuvo pysäköidään. Pysäköintiaika lasketaan, merkintätavasta riippumatta alkavaksi seuraavasta puoli- tai tasatunnista.



Range Rover Evoquesta avoversio

Range Rover Evoque Convertible on täysautomaattisella kangaskatolla varustettu avoauto. Katon luvataan laskeutuvan 18 sekunnissa ja nousevan 21 sekunnissa. Tavaratilan kooksi ilmoitetaan 251l.

Moottorivalikoimasta löytyy Si4-bensiinimoottorit ja Ingenium-dieselmoottorit. Mukaan tulee myös 10,2 tuuman kosketusnäytöllä varustettu tieto- ja viihdejärjestelmä.

Convertiblen varusteluun kuuluu lisäksi neliveto yhdessä 9-vaihteisen ZF-automaattivaihteiston, Terrain Response -järjestelmän, kahluusyvyyden tunnistusjärjestelmän ja All-Terrain Progress Control (haastavien olosuhteiden pidonhallinta) -järjestelmän kanssa.

Myynti alkaa vuoden 2016 keväällä yli 170 markkina-alueella ympäri maailmaa. Tarjolla on SE Dynamic- ja HSE Dynamic -mallit.


Liikennemarkkinoiden säätely kootaan yhtenäiseksi liikennekaareksi.

Liikennekaari on osa hallituksen kärkihanketta, jossa rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö. Hankkeella toteutetaan myös hallituksen norminpurun kärkihanketta.

Tavoitteena on edistää uusien palvelumallien syntymistä. Edistää liikennejärjestelmän tarkastelemista kokonaisuutena sekä helpottaa markkinoille tuloa ja järjestelmän eri osien yhteen toimivuutta. Lisäksi tavoitellaan sääntelyn keventämistä.

Liikennekaarella pyritään myös edistämään uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintakonseptien käyttöönottoa. Avoimella datalla ja tietovarantojen paremmalla hyödyntämisellä on tarkoitus luoda edellytyksiä uusille liiketoimintaideoille.

Liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa liikennekaareen kootaan ja mahdollisuuksien mukaan yhtenäistetään erillisistä substanssilaeista liikennemarkkinoita ja -palveluja koskevat säädökset. Tavoitteena on myös mahdollistaa henkilö- ja tavarakuljetusten yhdistäminen nykyistä paremmin. Valmistelussa tavoitteena on myös turvata julkisen ohjauksen keinot tilanteisiin, joissa markkinaehtoisia liikennepalveluja ei voida pitää riittävinä.

Toisessa vaiheessa uudistetaan laajemmin liikennealan ammattipätevyys- ja kuljettajankoulutussääntelyä. Yhtenäistetään sekä tarpeellisilta osin luodaan uutta sääntelyä liikennepalvelujen tiedon käytöstä ja luovuttamisesta sekä rekistereistä. Myös liikennealan virastojen tehtäviä ja toimintavaltuuksia koskevia säännöksiä kootaan tarpeellisilta osin yhteen.

Kolmannessa vaiheessa varmistetaan, että liikennejärjestelmää ja siihen liittyviä digitaalisia palveluita koskevat tavoitteet ovat kattavasti tulleet huomioiduiksi.

Tavoitteena on, että lain ensimmäinen vaihe saataisiin voimaan 1.1.2017.


Helsingin Satamassa ennätysmäärä kansainvälisiä risteilymatkustajia

Kauden viimeiset kansainväliset risteilyalukset kävivät Helsingin Satamassa lokakuussa. Vuoden 2015 risteilymatkustajien määrä kasvoi 4 % viime vuoteen verrattuna ollen ennätykselliset 436 500 matkustajaa.

Vuoden 2015 tammi-lokakuun matkustajamäärä kohoaa reiluun 9,5 miljoonaan (+2,4 %).

Kokonaistavaraliikenteen määrä oli Helsingin Satamassa tammi-lokakuussa reilu 9,5 miljoonaa tonnia (+4,4 %).

Yksiköityä tavaraliikennettä oli yhteensä 8,74 miljoonaa tonnia (+2,9 %). Tuonti on ollut alkuvuonna edellisvuoden tasoa lähes 4,07 miljoonaa tonnia. Vienti sen sijaan on 5,5 % kasvulla lähes 4,67 miljoonaa tonnia.


MAN tuo markkinoille pakettiauton

MAN TGE -nimeä kantava uusi MAN-hyötyajoneuvo on kehitetty yhteistyössä Volkswagenin kanssa ja se tullaan valmistamaan yhdessä VW Crafterin kanssa Wrzesniassa, Puolassa.

VW konserissa odotetaan yhteistyön luovan strategisia hyötyjä molemmille brändeille uusien asiakasryhmien saavuttamisessa. Uusi MAN TGE esitellään kansainvälisessä IAA 2016 autonäyttelyssä Frankfurtissa ja tulee markkinoille 2017.


Romutuspalkkiokokeilun varat pian käytetty

Romutuspalkkiokokeilulle myönnetty valtion viiden miljoonan euron lisärahoitus näyttäisi loppuvan ensi viikolla. Aiemmin varattu 3 miljoonaa euroa loppui jo aiemmin. Valtion myöntämän 1 000 euron romutuspalkkio-osuuden voi saada niin kauan kuin rahaa riittää.

Ennuste ja kokeiluun liittyvät odotukset ovatkin ylittyneet selkeästi. Autoala arvioi ennen kampanjan alkua, että romutuspalkkio lisäisi tänä vuonna uusien autojen kauppaa 3 000 - 5 000 kpl.


Nissan ja Cummins yrittävät maanopeusennätystä

Nissan ja Cummins tekevät yhteistyötä saavuttaakseen uuden maanopeusennätyksen erikoisvarustetulla 2016 TITAN XD:llä, jossa on Cumminsin 5.0L V8 turbodieselmoottori. Ennätystä yritetään D/DT- ja FIA A-III-9-luokissa. Aiempi ennätys D/DT-luokassa on 307 km/h ja FIA A-III-9-luokassa 185 km/h.


Rekisteröintitodistukset sähköiseen muotoon

Ajoneuvon rekisteröintitapahtumien yhteydessä luovutaan rekisteröintitodistuksien tulostamisesta 16.11.2015 alkaen. Rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa korvataan sähköisellä varmenteella. Lisäksi teknisen osan tiedot on saatavilla Trafin sähköisistä palveluista ilmaiseksi. Tämän jälkeen rekisteröintitodistuksen teknistä osaa ei myöskään tarvitse pitää ajoneuvossa mukana kotimaan liikenteessä.

Määräaikaiskatsastuksesta asiakkaalle annetaan rekisteröintitodistuksen tekninen osa vielä vuoden 2016 ajan. Määräaikaiskatsastuksessa asiakkaalle luovutetaan katsastuksen tarkastuskortti, joka tulee pitää määräaikaiskatsastuksen piiriin kuuluvissa ajoneuvoissa ajossa mukana.

Raskaissa ajoneuvoissa ja perävaunuissa tekninen osa pitää olla ajossa mukana vielä vuoden 2017 alkuun asti. Nämä ajoneuvot saavat paperisen rekisteröintitodistuksen yhä entiseen malliin rekisteröinnin ja katsastuksen yhteydessä. Vuoden 2017 alusta alkaen päättyy kaikkien ajoneuvojen osalta myös teknisen osan antaminen.

Paperisen rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan ja teknisen osan saa edelleen tilattua joko Trafin sähköisistä palveluista 4 € tai sen voi noutaa rekisteröivältä katsastustoimipaikalta rekisteröintimaksua vastaan 10 €. Pelkkä tekninen osa ei maksa mitään. Todistus on voimassa, kunnes rekisteritietoihin ilmoitetaan muutoksia.


Renault-Nissan allianssin sisällä kuohuu

Ranskan hallitus painostaa Renaultia sulautumaan nykyistä vahvemmin paremmin tuottavaan allianssikumppaniinsa Nissaniin. Omistajaohjauksen tavoitteena on parantaa ja turvata ranskalaisten työntekijöiden asemaa autoteollisuudessa.

Renault-Nissan yhteistyö käynnistyi 16 vuotta sitten Renaultin osallistuessa lähes konkurssikypsän Nissanin pelastamiseen. Sittemmin Nissan on noussut takaisin jaloilleen vastaten nykyisin kahdesta kolmasosasta allianssin maailmanlaajuisesta myynnistä.

Renault omistaa 43,4 prosentin enemmistöosuuden Nissanista. Nissan puolestaan omistaa 15 prosenttia Renaultin osakkeista, ilman äänioikeutta yhtiössä.

Ranskan valtio vahvisti huhtikuussa omistusosuuttaan Renaultista 15 prosentista 19,7 prosenttiin ja on samalla suurin osakkeenomistaja yhtiössä. Suurimmalla omistajalla on kaksinkertainen äänimäärä yhtiössä.

Nissanin talousjohtaja Hiroto Saikawa ilmoitti huolensa Ranskan valtion omistusosuuden kasvusta yhtiössä. Nissan on vastavuoroisesti ehdottanut yhtiöiden vastavuoroisten omistusosuuksien muuttamista 25- 35 prosentin osuuksiin, vaikutusvalta-asemien tasapainottamiseksi.

Markkina-analyytikkojen mukaan omistusosuuksien tasapainottaminen nostaisi molempien autovalmistajien osakkeiden arvoa.

Renault on kutsunut yhtiön hallituksen koolle päättämään omistusosuuksista. Päätöksistä kuullaan lähipäivien tai viikkojen aikana.

(lähde Reuters)


Viihde-elektroniikan kaupassa taantumaa

Kodintekniikan kokonaismyynti laski 2,3 prosenttia verrattuna vuoden 2014 kolmeen ensimmäiseen neljännekseen. Kokonaismyynnin laskusta huolimatta tilastoihin kirjattiin myös kasvulukemia.

Suurin kasvu nähtiin älypuhelimissa, jotka ylsivät 23,1 prosentin kasvuun. Hyvään myyntiin ylsivät myös hammashoitotuotteet (14,4 %) sekä videokamerat (30,2 %). Isojen kodinkoneiden myyntiin kirjattiin 1,2 prosentin kasvu.

Viihde-elektroniikassa myynti heikkeni kaikissa tuoteryhmissä. Suurimassa tuoteryhmässä eli televisioissa laskua oli 19,5 prosenttia. Yhteensä laskua kertyi 19,4 prosenttia. Tietotekniikan myynti heikkeni 21,8 prosenttia. Suurinta lasku oli tableteissa (33,6 %).


Suomi ei pääse Länsi-Euroopan imuun

Teknologiateollisuuden yritysten saamat uudet tilaukset vähenivät heinä-syyskuussa. Tilauskanta kuitenkin vahvistui laivatilausten ansiosta. Laivojen toimitukset ajoittuvat aina vuoteen 2020 asti. Jos laivatilauksia ei oteta huomioon, muun teknologiateollisuuden saamat uudet tilaukset ovat painuneet vuoden 2009 tasolle.   

Teknologiateollisuuden yritysten henkilöstö Suomessa väheni tammi-syyskuussa hieman viime-vuotisesta. Syyskuun lopussa henkilöstöä oli noin 2 000 vähemmän kuin viime vuonna keskimäärin eli 282 000.

Tiedot ilmenevät Teknologiateollisuus ry:n julkaisemasta Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät 4/2015 -katsauksesta


Toyota Traigo 48 uudistui

Toyota Traigo 48-sähkövastapainotrukkimallistoon kuuluu nyt vakiovarusteena sähköinen ohjauksen tehostus. Trukin ohjauksen vastetta on mahdollista säätää. Hallittavuutta parantaa trukissa myös automaattinen seisontajarru ja valumisen esto.

Toyota Material Handlingin mukaan Traigo 48:n energian kulutus on laskenut aiempaan mallistoon verrattuna. Trukki on saatavilla myös Li-Ion-akulla, joka on integroitu trukin CANBUS-väylään. Integrointi mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon välittämisen akun tilasta trukin käyttöliittymään.

3-pyöräinen mallisto kattaa nostokykyluokat 1.5-2.0t ja 4-pyöräinen mallisto luokat 1.6-2.0t.


Pienhiukkaspäästöt entisellään Helsingissä

Pienhiukkaset ovat edelleen kaupunkien ilmanlaadun suurin ongelma, moottoriteknologian ja polttoaineiden kehittymisestä huolimatta.

Helsingissä on suoritettu Ilmatieteen laitoksen toimesta viimeisten 15 vuoden aikana useita vähintään vuoden kestäviä pienhiukkasmittauksia liikenneympäristössä. Näiden tutkimusten mukaan kaupunki-ilmassa ei ole nähtävissä ajoneuvojen pakokaasupäästöistä peräisin olevien pienhiukkasten selvää vähenemistä.                                                        

Ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Hilkka Timosen arvion mukaan syitä on useita. Ajoneuvojen kokonaismäärä on kasvanut, päästömittauksissa keskitytään vain tietyn kokoluokan hiukkasiin ja käytetystä teknologiasta riippuen diesel-moottoreiden lisääntyminen on voinut lisätä nokihiukkaspäästöjä.