MAN - Vaihtoautot

Motonet ylsi kolmanneksi kuluttajatutkimuksessa

Motonetilla on kolmanneksi uskollisimmat asiakkaat tuoreen Asiakkuusindeksi 2018 -tutkimuksen mukaan. Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittainen kuluttajatutkimus, joka mittaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Asiakasuskollisuuden kolmen kärjessä olivat Veikkaus, S-Pankki ja Motonet. Asiakasuskollisuus mittaa suosittelua, ostoaikomusta ja pysyvyyttä.

- Motonetissa seurataan säännöllisesti asiakastyytyväisyyttä ja tehdään töitä sen kehittämisessä. Motonetin uskollisten kanta-asiakkaiden määrä on kasvanut vauhdilla ja jatkaa yhä kasvamistaan. Kiitos hyvästä saavutuksesta kuuluu kaikille asiakastyötä tekeville. Määrätietoinen asiakaspalvelumme kehittäminen jatkuu edelleen. Tavoitteenamme on saavuttaa ykkössija lähivuosina, kertoo Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola

Lähes joka neljäs suomalainen on Motonetin kanta-asiakas. Asiakaskokemuksessa mitataan asiakkaan kokemaa hyötyä sekä sitä, miten helppoa ja miellyttävää yrityksen kanssa on olla tekemisissä. Yrityksen kyky käydä asiakkaidensa kanssa luontevaa keskustelua ja vastuullinen toiminta antavat hyvät lähtökohdat kilpailuun.

Asiakkuusindeksi 2018 -tutkimukseen osallistui yli 3 800 kuluttajaa arvioiden asiakaskokemuksiaan 56 yrityksessä. Tutkimuksen ovat tehneet Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Avaus vuodesta 2009 alkaen.


Sähköautojen suurteholatauspiste Lohjalle

Fortum toi sähköautojen latausaseman LohjalleFortum Charge & Drive avasi Suomen ensimmäisen suurteholaturin Lohjan ABC-asemalle yhteistyössä Suur-Seudun Osuuskaupan kanssa.

Nyt avattu latauspiste on osa Fortumin rakentamaa sähköautojen suurteholatausverkostoa Helsingin, Turun, Tukholman ja Oslon välillä. Norjan ensimmäinen suurteholatauspiste avattiin Oslon ulkopuolelle kuluvan vuoden huhtikuussa ja Ruotsissa Kristinehamniin elokuussa. Suurteholatausverkoston avulla uusimmilla sähköautomalleilla, joiden toimintasäde on yli 300 km, voidaan ajaa Helsingistä Osloon yhtä nopeasti kuin polttomoottoriautoilla.

Suurteholatauspiste mahdollistaa lataamisen kolme kertaa nykyisiä pikalatureita nopeammin. Lataus on mahdollista 150 kW teholla, joka tarkoittaa 125 km toimintamatkan lataamista noin 10 minuutissa. Uusista sähköautoista muutamat mallit voivat ottaa enimmillään 100 kW teholla latausta vastaan, joten latausverkosto toimii tässäkin mielessä edelläkävijänä. Jatkossa teho ja saatava toimintamatka voidaan vielä tuplata, kun markkinoille tulee autoja jotka voivat ottaa latausta vastaan jopa noin 300 kW teholla. Nyt avattua latauspistettä voivat kuitenkin hyödyntää kaikki täyssähköautomallit, jotka voivat käyttää myös nykyisiä pikalatauspisteitä.

Lue lisää...


Skangas toimittaa LNG:tä uusille ruotsalaisille tankkereille

Gasumin tytäryhtiö Skangas solmi sopimuksen Gothia Tanker Alliancen kanssa nesteytetyn maakaasun (LNG) toimittamisesta polttoaineeksi uusille tankkereille. Uusi sopimus kattaa nykyiset sekä uudet LNG-käyttöiset alukset.

Sopimus koskee ruotsalaisia varustamoja: Furetank Rederi AB, Erik Thun AB ja Rederi AB Älvtank. Varustamot ovat investoineet yhteensä kuuteen uuteen nesteytetyllä maakaasulla kulkevaan alukseen. Uusia aluksia sekä vanhaa Fure West -alusta operoi Gothia Tanker Alliance.

Ruotsissa merenkulkualan laivanomistajien yhdistys Svensk Sjöfart pyrkii aktiivisesti vähentämään merenkulun aiheuttamia ympäristöhaittoja. Tavoitteena on nollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

- Nesteytetyllä maakaasulla kulkeviin aluksiin investointi on osa työtämme tavoitteen saavuttamiseksi. Uusissa aluksissa painopisteenä ovat energiatehokkuus ja innovaatiot. Valitessamme käyttöömme puhtaampaa polttoainetta, hiilidioksidipäästömme ovat vähentyneet merkittävästi ja ei pidä unohtaa myöskään pienempiä hiukkaspäästöjä ja typen oksidien vähentymistä, kertoo varustamo Furetankin toimitusjohtaja Lars Höglund.

Lue lisää...



FCG ja Ahola Transport yhteistyöhön uudella liiketoiminnalla

FCG-konserni, Finnish Consulting Group Oy ja Ahola Transport-konserni ovat käynnistäneet 10.10.2018 päivätyillä sopimuksilla uuden liiketoimintakonseptin Suomessa. Osapuolten välisillä yritysjärjestelyillä perustettu uusi yhteisyritys FCG Smart Transportation Oy suuntaa liiketoimintansa ensivaiheessa julkisen sektorin lakisääteisten kuljetusten ohjaamiseen. Palvelut käsittävät MaaS-palveluratkaisuja, henkilö- ja tarvikeliikenteen suunnittelu- ja ohjauspalveluja.

Liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät ratkaisut kehittyvät lähivuosina merkittävästi ja muun muassa ympäristötavoitteet korostuvat. Murroksessa olevan kokonaismarkkinan koko on arvioitu olevan tulevina vuosina Suomessa noin 2,5 miljardia euroa, josta uusi yhtiö tavoittelee huomattavaa osuutta.

Lue lisää...


Lentokenttäavustukset kohdennettu Malmin korvaaville toiminnoille

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt vuoden 2018 kolmannen hakukierroksen lentokenttäavustukset, jotka kohdennettiin pääkaupunkiseudun lähellä sijaitseville kentille. Avustussumma on yhteensä kaksi miljoonaa euroa.

Kohdennus pääkaupunkiseudulle perustuu eduskunnan lausumaan, jossa edellytetään korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamista, jotta Malmin lentokentän ilmailutoimintoja voitaisiin jatkaa hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Malmin lentokenttä sulkeutuu näillä näkymin vuoden 2019 lopussa.

Valtionavustusta myönnetään Hyvinkään Ilmailukerho ry:lle (210 000 e), Kiikala-Säätiölle (600 000 e), Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiölle (120 000 e), Nummelan lentokenttäyhdistys ry:lle (200 000 e), Pyhtäälle Redstone Aero Oy:lle (400 000 e) ja Räyskälä-Säätiölle (470 000 e) heidän ylläpitämiensä lentopaikkojen investointihankkeisiin.

Lue lisää...


Vähittäiskaupalla edessä jopa 1,5 miljardin euron urakka

Suomen Kylmäliikkeiden Liiton arvion mukaan yksistään vähittäiskaupalla on edessä 700–800 miljoonan euron urakka, kun elintarvikkeita myyvien kauppojen kylmälaitokset ja -laitteet on muutettava uusien EU-määräysten mukaisiksi vuoteen 2030 mennessä. Toiset 700–800 miljoonaa kuluu muuhun kunnostukseen, joten kaupoilla on edessään kokonaisuudessaan noin 1,5 miljardin euron investoinnit.

Laskelma perustuu Päivittäistavarakauppa ry:n tietoihin myymälöiden määrästä ja karkeaan arvioon kussakin myymälätyypissä tehtävien muutosten kustannuksista. 152 hypermarketista arviolta noin 70:ssä muutostyöt ovat vielä tekemättä. Yhden kaupan perusteellinen kylmäurakka maksaa noin miljoona euroa, joten kokonaiskustannukset nousevat 70 miljoonaan euroon. 748 tavaratalosta ja isosta supermarketista noin 600 kaupan kylmälaitteet on uudistettava. Yhden liikkeen osalta kustannukset ovat noin 0,5 miljoonaa euroa ja kokonaiskustannus siis 300 miljoonaa euroa. 1 635 valintamyymälässä ja pienessä supermarketissa on tehtävä remontti vielä noin 1 500 liikkeeseen. Yhden kaupan kylmäremontti maksaa noin 0,2 miljoonaa euroa, joten yhteissummaksi tulee 300 miljoonaa euroa.

Kylmäaineita sääntelevän EU:n F-kaasusasetuksen taloudellisia vaikutuksia ei ole aiemmin arvioitu Suomessa. Myöskään Euroopan komission vaikutustenarviointi vuodelta 2012 ei tee euromääräisiä arvioita yrityksille ja lopulta kuluttajille aiheutuvista kuluista. EU:n F-kaasuasetus tarkoittaa, että korkean GWP-arvon (global warming potential) – mm. kaupoissa käytettävän R404A:n – kylmäaineita käyttävät kylmälaitteet on lähivuosina uusittava niin, että niissä voidaan käyttää alhaisemman GWP-arvon kylmäainetta. Työtä on jo aloitettu, mutta Suomen kaikkiaan noin 2 500 myymälästä vasta arviolta 15 prosenttia on siirtynyt käyttämään muita kylmäaineita.


Ensimmäinen itseohjautuva kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuva robottibussi

MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan robottibussin. Sensible 4 on kehittänyt pikkubussin itseohjautuvan ajojärjestelmän, jonka ansiosta bussin paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa ja se kykenee itseohjautuvaan ympärivuotiseen ajoon sää- ja keliolosuhteista riippumatta. MUJI on puolestaan tuonut projektiin asiantuntemuksensa designin ja käyttäjäkokemuksen saralla.

Bussi esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Esittelytilaisuuden jälkeen Gacha-bussi toimii matkustajaliikenteessä kolmessa kaupungissa Suomessa (bussi on nähtävissä myös MUJIn Helsinkiin marraskuussa 2019 avattavassa myymälässä). Sensible 4 ja MUJI viimeistelevät parhaillaan suunnitelmiaan Gacha-bussien ensimmäisen erän tuomiseksi markkinoille vuonna 2020. Yhteistyön tavoitteena on kehittää itseohjautuvaa pikkubussikalustoa yleiseen käyttöön ja tarjota kuluttajille toimivia kuljetuspalveluita jo vuonna 2021. Sensible 4 etsii parhaillaan yhteistyökumppaneita bussien valmistajiksi sekä sijoittajia mahdollistamaan yrityksen nopeampaa kasvua.

Lue lisää...


Tampereen Rantatunneli-hankkeen johtaminen maailman parasta

Tampereen Rantatunneli-projektin johtaminen voitti jättikokoisten hankkeiden sarjan IPMA:n kilpailussa. IPMA Global Project Excellence Award myönnetään projektin johtamisen huippuosaamista osoittaneelle hankkeelle.

Rantatunneli-hanke kilpaili mega-kokoisten projektien kategoriassa. Kategorian muut finalistit olivat Kiinasta, Venäjältä ja Kazakstanista. Kansainvälinen projektinhallinnan keskusjärjestö IPMA teki kesällä laajan ja monivaiheisen arvioinnin erilaisista Mega Sized -projekteista ympäri maailman. Hankkeita arvioitiin raporttien perusteella sekä useita sidosryhmiä haastattelemalla.

Allianssimallilla toteutetusta Rantatunneli-hankkeesta tuomaristo nosti esiin mm. seuraavia menestystekijöitä: Projektia ohjasivat arvoina johtajuus, innovatiivisuus ja läpinäkyvyys. Projektijohto toimi roolimallina, sidosryhmät olivat läsnä kaikilla tasoilla. Henkilöstöstrategiana oli epäonnistumisen salliminen sekä innovatiivisuutta tukeva ote. Lisäksi vaikuttivat toimiva Big Room -työskentely, korkea asiakastyytyväisyys, alkuperäistä aikataulua nopeampi toimitus ja sitä seuranneet kustannussäästöt. Haastava hanke oli huomattavan paikallisen huomion kohteena ympäristö- ja turvallisuusasioissa.

-Oppimisen kannalta on tärkeää, että hyvin onnistunutta hanketta ja sen tuloksia on tutkittu sekä analysoitu perusteellisesti ja hanke on saanut laajasti näkyvyyttä kotimaassa ja ulkomailla, rantatunneli-hankkeen projektijohtaja Mauri Mäkiaho sanoo.


VR Transpoint tehostaa UPM:n raakapuukuljetuksia

VR Transpoint ja UPM ovat sopineet uuden logistisen ratkaisun käyttöönotosta raakapuukuljetuksiin. Suunnitelmallinen pendeliliikenne asiakkaalle varatuilla vaunuilla lisää tehokkuutta ja vähentää päästöjä. Uudessa ratkaisussa käytetään asiakkaalle varattuja vaunuja, jotka kulkevat suljetussa kalustonkierrossa suunniteltua reittiä lastaus- ja purkuaseman välillä. Varattujen vaunujen käyttö pitkäjänteisessä raakapuukuljetusten pendeliliikenteessä mahdollistaa molemmille osapuolille aiempaa paremman kuljetusten ennakoitavuuden.

– Pendelit ovat tehokkain tapa kuljettaa raakapuuta rautateitse. Asiakkaalle varatut vaunut pendeliliikenteessä sopivat erityisesti kuljetuksiin, joissa on säännölliset raakapuuvirrat. Uusi toimintamalli edellyttää molemminpuolista sitoutumista tehokkuuden varmistamiseksi, VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

– Kun asiakkaalle merkitty kalusto kiertää pendeliliikenteessä suunnitellusti ja pitkäjänteisesti, resurssihyötyjä saadaan laajemminkin, kuin pelkän vaunuston osalta. Tämä mahdollistaa esimerkiksi junakokojen tarkastelun ja kuljetusmäärän kasvun. Haluamme olla pitkäaikainen ja strateginen kumppani asiakkaillemme ja tarjota heille uudenlaisia logistiikkaratkaisuja, Kosonen jatkaa.

Varattujen vaunujen pendeliliikenne käynnistetään UPM:n kanssa vaiheittain vuoden 2019 alusta lähtien. Varatuilla vaunuilla tarkoitetaan yksittäiselle asiakkaalle erikseen osoitettua ja muusta kalustosta kokonaan erillään pidettävää vaunustoa. Uusi toimintamalli on osa yhtiöiden pitkäaikaista raakapuulogistiikan kehittämistä.

Lue lisää...


Keinonäköä autoteollisuuteen

Unikie Autonomous Drive -lasertutkasovellus on keinonäköpohjainen ratkaisu, joka tarjoaa tavanomaiseen kuvapohjaiseen koneoppimiseen verrattuna huomattavasti luotettavampaa tietoa. Aidot lasermittaukset jättävät arvailujen varaan entistäkin vähemmän asioita.

- Sovellus tunnistaa ympäristöstään kappaleita ja ihmisiä, ja osaa esimerkiksi arvioida kappaleen liikkeen suunnan ja nopeuden. Se havainnoi ympäristöä, oppii havaintojen pohjalta toimimaan tietyllä tavalla ja reagoi vastaavaan havaintoon jatkossa toivotusti, Unikien toimitusjohtaja Esko Mertsalmi valottaa ratkaisun ominaisuuksia.

Yhtenä keinonäön hyödyntäjistä on autoteollisuus. Unikien visiona onkin olla vahvasti mukana keinonäköön liittyvien tuotteiden ja ratkaisujen kehityksessä ja tarjota yhä parempia ratkaisuja itseohjautuviin ajoneuvoihin.

- Teknologian avulla voimme pienentää inhimillisten virheiden määrää ja lisätä silmiä joka suuntaan. Keinonäkö ja sensorit tunnistavat ja osaavat ennakoida tilanteita, jotka meiltä ihmisiltä voisivat jäädä helposti huomioimatta, Mertsalmi kertoo.

Lue lisää...


Kiinalaisten raskaiden renkaiden lopullinen polkumyyntitulli voimaan

Tullin mukaan yritysten, jotka tuovat kiinalaisia linja-autoissa tai kuorma-autoissa käytettäviä uusia tai uudelleen pinnoitettuja pneumaattisia kumisia ulkorenkaita, on pitänyt maksaa lopullista polkumyyntitullia 23.10.2018 lähtien. Polkumyyntitullin määrä kerrotaan EU:n virallisen lehden numerossa L 263, 22.10.2018. Tulli vaihtelee eri myyjäyritysten välillä, ja se on voimassa viisi vuotta. Yksilöllisen polkumyyntitullin soveltaminen edellyttää pätevän kauppalaskun esittämistä. Komissio valvoo sellaisten perävaunujen ja puoliperävaunujen pyörien tuontia, jotka on varustettu linja-autoissa tai kuorma-autoissa käytettävillä uusilla tai uudelleen pinnoitetuilla pneumaattisilla kumisilla ulkorenkailla.

Yrityksen on tässä vaiheessa maksettava polkumyyntitullit myös väliaikaisen polkumyyntitullin aikana tuomista tavaroistaan. Käytännössä Tulli vapauttaa asetetut vakuudet ja lähettää asiakkaalle polkumyyntitullia vastaavan suuruisen jälkikantopäätöksen. Lopullisen polkumyyntitullin ylittävät vakuutena olevat määrät vapautetaan.


Sisu ennätyksiin viisiakselisella Polarilla

Sisu tekee uusia ennätyksiä raskailla 5-akselisilla Polar kuorma-autoilla, joilla kolme akselia on nostettavissa. Samanlaisia ei ole Sisun kilpailijoilla. Nämä Sisun 5-akseliset menevät pääasiassa raskaiden koneiden vetoon ja sorakuljetuksiin.

Sisun 5-akselisia Polareja kolmella nostettavalla akselilla on Suomen teillä jo alun toista sataa. Sisun itselleen asettama myyntiennätys, 140 myytyä ennen vuoden loppua, on näköpiirissä.

- Autot ovat vastanneet tarkoitustaan soramontuissa, pehmeällä pinnalla, ja erikoiskuljetuksissa. Myynnin hieno kehitys keroo tyytyväisyydestä ostajakunnassa, jossa tieto tuntuu leviävän tehokkaasti suusta-suuhun menetelmällä, Sisu Auton markkinontijohtaja Petri Kananen toteaa.


Saksa: Ensimmäinen täyssähkö-matkabussi linjaliikenteessä

Eturivin bussiyhtiö Flixbus on esitellyt kehittämänsä täyssähköisen matkabussin, joka asetetaan linjaliikenteeseen välille Mannheim-Frankfurt. Bussilla on 300 km:n toimintamatka. Akkupakettien koon ja painon vuoksi matkustajapaikkoja on vain 40 toivomuksella, että matkustajat välttäisivät suuria matkalaukkuja bussin kokonaispainon ja rajoitetun matkatavaratilan vuoksi.

Lue lisää...


Ruotsi: Vaihdelaatikkomagneetti sekoitti piirturia

Ruotsissa alue Idän poliisi suoritti viime viikolla raskaan liikenteen tarkastuksia teillä numero 32 ja E4. Tarkastuksessa paljastui kuljettaja, joka oli asentanut magneetin vaihdelaatikon tuntumaan sekoittamaan piirturin toimintaa. Kuljettaja tunnusti tekonsa ja häntä odottaa sakkotuomio.

Piirturisormeilun lisäksi kirjoitettiin koko joukko sakkoja johtuen ylinopeuksista, ajo- ja lepoaikarikkomuksista, sakkorenkaista, ylikuormista, puutteellisesta kuormansidonnasta ja haljenneista jarrulevyistä. Ilolla todettiin, että kaikki tarkastetut kuljettajat puhalsivat 0-tuloksia.


Poroaitaa rata-alueelle Ruikka – Muurola – Rovaniemi

Liikennevirasto rakentaa omalle rata-alueelleen aitaa porovahinkojen ehkäisemiseksi ja rataturvallisuuden parantamiseksi. Aitaa rakennetaan n. 33 kilometrin matkalle. Luvallisten radanylityspaikkojen ja tieliittymien kohdille aitaan jätetään aukko tai portti ja ne ovat liikkujien käytettävissä entiseen tapaan.

Aidan rakennusta varten Liikennevirasto on kaatanut omalta alueeltaan myös puustoa. Poroaidan rakentamisen tavoitteena on vähentää porojen allejääntejä, joita on vuosittain ollut keskimäärin 90. Allejäänneistä aiheutuu paliskunnille merkittäviä taloudellisia haittoja, mutta samalla allejäännit aiheuttavat junille vaurioita ja heikentävät rautatieliikenteen täsmällisyyttä.

Liikenneviraston tiedossa on, että luvatonta radan ylitystä on alueella tapahtunut. Ihmisten liikkuminen rata-alueella ja radalla on paitsi vaarallista myös kiellettyä. Henkilöliikenteen junaliikenne on hiljaista ja vaikeasti havaittavissa. Juna ei voi väistää ja sen pysähtymismatka on aina useita satoja metrejä. Vuosittain junan alle menehtyy 60-80 ihmistä koko maassa. Nyt rakennettavalla aidalla parannetaan myös alueen asukkaiden turvallisuutta.