MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: Ajoi väärennetyllä ajokortilla

Syyskuun puolivälissä poliisi pysäytti ulkomaisen kuorma-auton tarkastusta varten. Poliisi epäili kuljettajan ajokortin laillisuutta. Ajokortti osoittautui väärennetyksi. Ajokortin tietojen mukaan se oli annettu Kreikassa. Kortin omistaja ja syntymäaika eivät kuitenkaan vastanneet kuljettajan omaa ilmoitusta nimestään ja syntymäajastaan.

Kuljettajan ilmoituksen mukaan hän oli saanut ajokortin laillisesti tehtyään vuoden töitä Kreikassa. Hän oli maksanut kortista 150 euroa ja jättänyt Kreikan viranomaiselle vanhan ajokorttinsa, joka oli annettu toisessa maassa.

Kuljettaja tuomittiin laittomasta ajosta sekä väärennetyn asiakirjan käytöstä. Koska kuljettajaa ei oltu tuomittu aiemmin rikoksesta, hän sai ehdollisen tuomion ja välttyi sakkorangaistuksesta, koska oli istunut pidätettynä poliisin huostassa yli kaksi viikkoa.

(Trailer.se)


Ruotsi: Ylikuormaa ja sormeiltu piirturi

Ammattiliikenneratsiassa 9.10. Krokom´ssa poliisi pidätti ulkomaisen kuorma-auton, jonka piirturia oli manipuloitu minkäm lisäksi autossa oli 82% ylikuormaa.

Auto lukittiin pidätyspaikalla kunnes ylikuorma oli purettu. Kuljettajaa odottaaa syytä ylikuormasta ja dataväärennöksestä.


Ruotsi: Syytteeseen dieselvarkaiden pidätyksestä - rikosopin asiantuntija maksaa kulut

Närlunda Schakt & Transport yhtiön kuljettaja ja koneenkäyttäjä Niklas Krämer ja työkaverinsa pidättivät varkaan joka oli varastanut dieseliä Krämerin työnantajalta. Syyte koskee laitonta vapaudenriistoa. Jos tekoa pidetään vähäisenä, siitä voi seurata sakkotuomio tai enintään kahden vuoden vankeusrangaistus.

Nyt Ruotsissa tunnettu rikosopin asiantuntija Leif GW Persson tarjoutuu maksamaan Krämerin ja kaverinsa oikeudenkäyntikulut ja mahdolliset sakot. Perssonin mukaan on todennäköistä, että Krämer ja kaverinsa tuomitaan.

- Maksan heidän puolesta maan tunnetuimpiin kuuluvan puolustusasianajajan käytön. Perssonin mielestä Krämer ja kaverinsa tekivät täysin oikein pidättäessään dieselvarkaan. Krämer ja kaverinsa eivät käyttäneet väkivaltaa ja toimivat muutenkin pääasiassa oikein pidättäessään varkaan. Tosin pidätys ei tapahtunut itse teossa, mitä pidetään raskauttavana asiana vapaudenriistossa.

(Trailer.se)



Ruotsi: Autonomisia busseja aikataulunmukaiseen linjaliikenteeseen

Kesäkuussa ilmoitettu aikataulunmukainen linjaliikenne autonomisilla pikkubusseilla Järfällassa Tukholmasta koilliseen on käynnistynyt. Tukholma ympäristökuntineen seuraa tarkkaan autonomisen liikenteen kokemuksia, joiden ennustetaan muotoilevan pääkaupunkiseudun julkista kumipyöräliikennettä jo lähitulevaisuudessa.

Ruotsissa media kehuu Järfällan autonomisia busseja öinjaliikenteessä "maailman ensi-iltana". Todellisuudessa autonomiset pikkubussit ovat toimineet linjaliikenteessä Sveitsin Sion'ssa jo heinäkuusta 2016.

Ruotsissa sähkötoimisia BRT-busseja asetetaan liikenteeseen ensi vuonna Barkarbyn ja Akallan välillä. 18-24 m pitkiä BRT-nivelbusseja varaudutaan lisäämään merkittävästi lähivuosina suurten matkustajamäärien linjoille. Nivelbusseja on käytetty linja-liikenteessä jo toistakymmentä vuotta Ruotsin kaupungeissa Tukholmaa myöten siinä missä Suomessa on suosittu kaupunkiliikenteessä jäykkiä ja kömpelöitä kolmiakselisia 14-15 m pitkiä busseja.


Vehon kannattavuus vankkaa tammi-elokuussa vuonna 2018

Vehon kannattavuus oli vahva vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 18,9 miljoonaa euroa (23,7). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 27,1 miljoonaa euroa (23,7).

Vuoden 2018 ensimmäisen kahdeksan kuukauden liikevaihto oli 793 miljoonaa euroa. Viime vuonna raportoituun liikevaihtoon nähden alkuvuoden liikevaihto laski 5,8 prosenttia. Liikevaihdon laskun taustalla on pääosin kaksi yrityskauppaa: Veho myi huhtikuussa 2017 Suomen Citroën-, Peugeot- ja DS-merkkien maahantuonnin Bassadonelle ja henkilöautojen vähittäiskauppatoiminnot Wetterille Oulussa. Jatkuvien liiketoimintojen vertailukelpoinen liikevaihto säilyi lähes edellisvuoden vastaavan ajanjakson tasolla, laskien 1,4 prosenttia.

-Vuosi 2017 oli meille ennätyksellisen hyvä ja asetti siten kovat vertailuluvut vuodelle 2018. Jatkamme työtämme kaikissa liiketoiminnoissamme varmistaaksemme, että asiakaskokemus-tavoitteemme ja myös tärkeimmät taloudelliset tavoitteemme toteutuvat, toteaa Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen.

Lue lisää...


Gasum & Stora Enso: Nymöllan jätevesistä biokaasua

Energiayhtiö Gasum ja Stora Enso ovat allekirjoittaneet sopimuksen biokaasulaitoksen rakentamisesta Stora Enson Nymöllan paperitehtaalle Ruotsiin. Laitos, jonka rakentamisesta ja käyttämisestä Gasum vastaa, muuttaa tehtaan jätevedet uusiutuvaksi energiaksi.

Gasum tuottaa nesteytettyä biokaasua (LBG) ja myy sitä autojen, linja- ja kuorma-autojen sekä lauttojen polttoaineeksi. Nymöllan biokaasulaitosprojekti kattaa biokaasun tuotannon, jalostuksen ja nesteytyksen. Laitoksen odotetaan tuottavan 220 MWh nesteytettyä biokaasua päivässä. Laitoksen käyttöönoton arvioidaan tapahtuvan vuoden 2020 aikana.

Stora Ensolle fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla vaihtoehdoilla on merkittävä keino torjua ilmaston lämpenemistä. Yhteistyö Gasumin kanssa on hyvä esimerkki yhteisistä hankkeista, joihin Stora Enso on ryhtynyt asian edistämiseksi.

Lue lisää...


Citroënin ja Peugeotin nelivetoisten pakettiautojen hinnat julki

Citroën- ja Peugeot -tavara-automallisto kasvaa, kun mallisto saa Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin suosituimpiin M ja XL –koripituuksiin Suomen tarpeisiin käytännölliset nelivetoiset 4x4 -vaihtoehdot.

Nelivetomallien hinnat on nyt julkaistu ja nelivetoisen Citroën Jumpy 4x4:n saa tilattua autoverollisella kokonaishinnalla alkaen 39 681 euroa (Citroën Jumpy BlueHDi 120 M 4x4). Vastaavalla moottorilla ja korimallilla Peugeot Expert 4x4–malli on saatavana hintaan 39 939 euroa. Nelivetomallisto on tilattavissa heti.

Nelivedot tekevät merkkien hyötyajoneuvomallistosta entistäkin useampaan tarpeeseen sopivan, sillä viimeisimmällä tekniikalla varustellusta mallistosta löytyvät korin pituudet 4 609–5309 mm välille (akseliväli 2925–3275 mm). Korkeusmitta puolestaan jää kaikissa kokovaihtoehdoissa alle 2000 mm.

Nelivetoiset mallit toimitetaan aina alustan suojauksella, joka kattaa voimalinjan lisäksi myös polttoaine- ja AdBlue -tankit sekä käsijarruvaijerit. Lisäksi maavaraa on korotettu jo vakiona 20 mm. Käyttötarpeen niin vaatiessa maasto-ominaisuuksia voidaan parantaa lisää, sillä lisävarusteluna on mahdollista tilata 60 mm korotus maavaraan sekä takatasauspyörästön lukitus.

Lue lisää...


Uusia teräslajeja SSAB Multisteelin valikoimaan

SSAB Multisteelin valikoimaan ovat tulleet eurooppalaisten ja amerikkalaisten standardien mukaiset paineastia- ja laivanrakennusteräkset myötölujuusalueella 260 – 355 MPa. Teräslajien monipuolisuus virtaviivaistaa SSAB:n varaston hallintaa ja tyydyttää asiakkaiden tarpeet laajalla tuotevalikoimalla erilaisiin käyttökohteisiin.

SSAB Multisteelilla on tiukat min-max-ikkunat mittatoleransseihin, kemialliseen koostumukseen ja mekaanisiin ominaisuuksiin. Tämä mahdollistaa toistettavuuden konepajakäytettävyydessä. Monissa teräslajeissa on standardeja alhaisemmat CEV arvot, mikä takaa erinomaiset hitsausominaisuudet. Taatut taivutussäteet ovat paremmat mitä Euronormit vaativat. Tasainen myötölujuus ja paksuustarkkuus toimituksesta toiseen mahdollistavat ennustettavuuden takaisinjoustolle. Minimi taivutussäde on 2 x paksuus kaikissa valssaussuunnissa.


Kotimaan kaukoliikenteen matkustus kasvussa

Tänä vuonna kotimaan kaukojunissa on tehty 6 % enemmän matkoja viime vuoteen verrattuna. VR vastaa kasvavaan kysyntään 46 uudella viikoittaisella junavuorolla, joita tulee tarjolle ympäri Suomen joulukuusta lähtien.

Syyskuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin jälleen yli miljoona junamatkaa. Kasvun kärjessä on Helsingin ja Oulun välinen reitti, jonka matkustus kasvoi 15 %. Helsingin ja Kuopion välinen reitti kasvatti suosiotaan 11 %, ja Helsingin ja Joensuun välinen reitti 8 %.


Teboil: Uudistettu voiteluaineiden tuotetuki

Uudistettu teboildiamond.fi-sivusto tarjoaa tietoa moottoriöljyistä kaikille moottoriajoneuvojen käyttäjille. Myös internetissä toimiva öljyvalitsin on päivitetty äskettäin. 

- Nyt uudistimme perusteellisesti kevyenkaluston öljyihin painottuvan teboildiamond.fi -sivuston”, voiteluaineyksikön johtaja Jukka Luotonen toteaa.

Uusi teboildiamond.fi-sivusto on suunniteltu tarjoamaan tietoa erityisesti kuluttajille, jotka haluavat asiantuntevaa tietoa voiteluaineista. Sivulla on paljon hyödyllistä tietoa myös autoalan ammattilaisille. Teboil on uudistanut myös internetissä toimivan öljyvalitsimen, joka mahdollistaa sopivien öljyjen hakemisen rekisteritunnuksen perusteella. Internetissä on tietoa saatavilla joka päivä vuorokauden ympäri. Jos tarvittava tietoa ei löydy internetistä, sivustolta löytyy yhteystiedot tuotetekniseen neuvontaan, josta tavoittaa voiteluaineasiantuntijat puhelimitse arkisin 8–16.

Lue lisää...


LVM:n tavoitteena hiiletön liikenne

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (Intergovernmental Panel on Climate Change) eli IPCC:n tuoreen erikoisraportin viesti on selvä: Ilmasto lämpenee hälyttävällä vauhdilla. Jotta lämpötila ei nousisi enemmän kuin 1,5 astetta esiteollisesta ajasta, tarvitaan nopeita ja radikaaleja muutoksia sekä kulutuksessa että tuotannossa. Tämä koskee myös liikennettä. Suomen kasvihuonekaasupäästöistä viidennes tulee liikenteestä ja siitä valtaosa tieliikenteestä.

- Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys, ja sen vaikutus liikenne- ja viestintäministeriön työhön on vahvistunut koko hallituskauden ajan. Ilmastonmuutos muuttaa tapaamme liikkua. Yhtä yksinkertaista ratkaisua ei ole, tarvitaan monia keinoja ja mikään teko ei ole liian pieni. Uskoni ihmisten kykyyn ratkaista ongelmia yhdessä on vankka. Olen kiitollinen siitä, että ilmastonmuutos on liikenteen alalla koonnut yhteen viranomaisia, tutkijoita, yritysten ja kansalaisjärjestöjen edustajia etsimään ratkaisuja. Meillä on tarjolla osaamista, asennetta ja teknologisia ratkaisuja paitsi Suomelle myös maailmalle, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö esittelee toimistaan kuusi kohtaa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin vastaamisessa.

Lue lisää...


Sähköautojen latausverkostot leviävät kauppojen parkkipaikoille - ABB sähköistää Lidlin

ABB on toimittanut pikalatausasemat seitsemän kaupungin Lidl-myymälöihin Suomessa sekä Lidlin pääkonttorille Espooseen. Loppuvuoden aikana määrä kasvaa vielä yhdellä, minkä jälkeen Lidlin asiakkaat voivat ladata autonsa kaikkiaan kahdeksan Lidl-myymälän yhteydessä.

Sähköautojen latausasemat Lidlin myymälöiden yhteydessä sijaitsevat Kouvolassa, Hämeenlinnassa, Helsingissä, Kuopiossa, Lempäälässä, Mikkelissä ja Jyväskylässä. Suomen toimitukset ovat jatkoa ABB:n pikalatausasemien toimituksille Lidlin myymälöihin eri puolille Eurooppaa. Yhtiö on toimittanut kaikkiaan yli 100 Terra-pikalatausasemaa Lidlin myymälöihin muun muassa Ruotsiin, Saksaan, Hollantiin, Belgiaan, Englantiin, Slovakiaan, Puolaan, Ranskaan, Sveitsiin, Espanjaan ja Unkariin. 

ABB:n pikalatausasemilla sähköauton akku latautuu ostosten lomassa noin 15-30 minuutissa. Asemalla on mahdollista ladata kahta sähköautoa samanaikaisesti, ja ne soveltuvat sekä ladattaville hybrideille että täyssähköautoille ja kaikkiin latausstandardeihin (CCS, AC Type 2 ja CHAdeMO).

- Sähköauton helppo ja nopea latausmahdollisuus ostosten teon yhteydessä on lisäpalvelu asiakkaillemme. Latauspisteet ovat meille johdonmukainen lisä vastuullisuustyössämme, Lidlin kiinteistö- ja kehityspäällikkö Virpi Kaikkonen kertoo.

Lue lisää...


Yli 500 Mercedes-Benziä taksitolpille

Syyskuun aikana rikottiin 500 uuden Mercedes-Benzin raja taksimyynnissä. Tammi-syyskuun välillä taksitolpille on toimitettu Suomessa 528 uutta Mercedes-Benziä, ja markkinaosuus on 28,9 prosenttia. E-sarjan suosio jatkuu, sillä niitä on toimitettu taksikäyttöön 338 kappaletta. Se tuo mallille yksin 18,5 prosentin osuuden taksikaupassa. Sijalle 6. yltää Sprinter 75:llä autolla.


EU: Gasumille 2,9 miljoonaa euroa uusiin kaasutankkausasemiin

Euroopan unioni ehdottaa Gasumille myönnettäväksi 2,9 miljoonan euron tukea kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa. Tuki on merkittävä askel yhtiön rakentaessa pohjoismaista kaasuekosysteemiä mm. laajentamalla nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttöä raskaassa liikenteessä. Tukiehdotus mahdollistaa jopa 14 uuden kaasutankkausaseman rakentamisen Suomeen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoiden kehittymisen maantieliikenteessä.

EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -hanke ehdottaa Gasumille myönnettäväksi 2,9 miljoonaa euroa uusien kaasutankkausasemien rakentamiseen. Tuen myötä yhtiö jatkaa määrätietoisesti uusien tankkausasemahankkeiden toteuttamista ja pohjoismaisen asemaverkoston laajentamista. Tukiehdotus kattaa yhteensä jopa 14 kaasutankkausaseman rakentamisen kansainvälisen TEN-T -ydinverkon alueelle Suomessa.

Rakennettavien asemien joukossa on niin uusia nesteytetyn maa- ja biokaasun tankkausasemia raskaalle liikenteelle sekä paineistetun maa- ja biokaasun tankkausasemia henkilö-, jakelu- ja jäteautoille. Gasum on toteuttanut jo tukihakemuksensa mukaisesti tankkausasemat Saloon ja Vantaalle. Molemmat valmistuneet tankkausasemat kuuluvat keskeisesti osaksi hankekokonaisuutta ja ehdotettua tukipakettia.

Lue lisää...


Lennonjohtajat liittyvät akavalaiseen YTYyn

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY ry on päättänyt ylimääräisessä yhdistyskokouksessa torstaina 4.10.2018 hakea Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry:n yhdistysjäsenyyttä. YTYn hallitus hyväksyi jäsenhakemuksen kokouksessaan perjantaina 5.10. Jäsenyys tulee voimaan heti.

Lue lisää...