MAN - Vaihtoautot

Iveco on esittellyt uuden raskaan Iveco T-Way -maastoajoneuvon. Iveco T-Way perustuu brändin maastoajoneuvojen pitkään kestävyyden ja luotettavuuden perintöön ja sisältää uusimpia teknisiä ratkaisuja.

- Tänään käännämme uuden lehden IVECOn maastoajoneuvojen poikkeuksellisessa historiassa lanseeraamalla IVECO T-WAY:n, joka on TRAKKERin seuraaja ja raskaan sarjan vahvin edustaja, Ivecon kuorma-autojen liiketoimintayksikön operatiivinen johtaja Luca Sra sanoi virtuaalisessa lanseeraustilaisuudessa. 

T-Way-kuorma-autossa on edeltäjistä tuttu järeä ja erittäin kestävä teräsalusta 10 mm:n paksuisella rungolla. Rungon vääntölujuus segmentin yläosassa on 177 kgm. Etuakselin enimmäiskapasiteetti on 9 tonnia. Parhaan lujuuden ja suorituskyvyn takaamiseksi taka-akselissa on napa-alennus vakiovarusteena. Kaksoisakseleiden uusi järeä takajousitusjärjestelmä optimoi ajoneuvon painon ja parantaa maastosuorituskykyä. Myös maavara on entistä suurempi ja lähtökulma parempi.

Iveco T-Way tuottaa kaiken vetoon ja voiman ulosottoon tarvittavan tehon Ivecon Cursor 13 -moottorilla (13 litraa), joka tuottaa jopa 510 hevosvoimaa – ylittäen Trakkerin suorituskyvyn 10 hevosvoimalla. Kevyempiin kokoonpanoihin on saatavana myös Cursor 9 -moottori.

Moottorin kumppaniksi on saatavana 12- ja 16-vaihteinen Hi-Tronix-automaattivaihteisto, jossa on nyt myös uusia erityisesti maastoajoon tarkoitettuja toimintoja. Niihin kuuluvat mäkilähtöavustin liikkeelle lähtemiseen jyrkillä rinteillä, keinumistila vedon palautukseen liukkaissa olosuhteissa ja ryömintätila erittäin alhaiselle nopeudelle joutokäynnillä. 

Iveco Hi-Cruise -järjestelmä parantaa vaihteiston tehokkuutta maantieosuuksilla. Se sisältää ennakoivan vaihteensiirron, ennakoivan vakionopeussäätimen ja ekorullaustoiminnon, joka hyödyntää ajoneuvon inertiaa alamäessä. Näiden uusien algoritmien avulla Hi-Tronix tuottaa täydellisen vaihteensiirron kaikissa tilanteissa.

Monipuoliset yhteysmahdollisuudet ja entistä suurempi hyötykuorma

Iveco T-Way on suunniteltu tehokkaaksi ja tuottavaksi. Ominaisuuksia ovat muun muassa kevennetty omapaino, uudet telematiikkatoiminnot ja digitaaliset palvelut. Se tarjoaa uuden polttoainetta säästävän ratkaisun tehtäviin, joissa vaaditaan ajoittain jokapyörävetoa: hydrostaattinen Hi-Traction-vetojärjestelmä jäykkiin ja nivellettyihin 6 x 4 -malleihin. Järjestelmä toimii jopa 25 km/h -nopeudella ja aktivoituu automaattisesti tuottamaan tarvittaessa lisää hydraulista vetoa etupyörille. Se tarjoaa merkittäviä etuja polttoaineenkulutuksen ja hyötykuorman osalta verrattuna perinteiseen AWD-ratkaisuun. Hyötykuormaa parantaa entisestään alhainen omapaino, joka on 325 kg kevyempi Trakkeriin verrattuna. Se on toteutettu taka-akselien kaksoistuen uudella rakenteella, joka on nyt yhtenäinen valettu osa. Nämä ominaisuudet tuottavat merkittäviä etuja tehtävissä, joissa vaaditaan myös maantieajoa esimerkiksi kuljetettaessa rakennusmateriaaleja.

Iveco T-Way sisältää parannetun liitettävyyden, joka on Connectivity Boxin ansiosta Way-malliston tunnusmerkki. Yhteysjärjestelmä mahdollistaa telediagnostiikan ja ennakoivan huollon, ja sen avulla kalustopäälliköt voivat seurata etänä jokaisen ajoneuvon suorituskykyä koko ajan ja varmistaa siten paras mahdollinen tehokkuus. Jatkuvasti laajenevan Iveco On -yhteyspalveluiden valikoiman tarkoitus on maksimoida asiakkaiden tuottavuus ja ajoneuvojen kestävyys sekä minimoida suunnittelemattomat seisonta-ajat.

Muunnettava maastokuorma-auto

Sekä jäykillä että nivelletyillä versioilla on laaja voimansiirtovalikoima: Telivetoiset 6x4- ja 8x4-mallit sekä jokapyörävetoiset 6x6- ja 8x8-mallit. Jokapyörävetoisten mallien valikoimaa on laajennettu uusilla 4, 4,2 ja 4,5 metrin akseliväleillä varustetuilla autoilla, jotka voivat kuljettaa erikoiskuormia ilman alustaan tehtäviä muutoksia.

Uusi Hi-Mux-sähkö- ja elektroniikka-arkkitehtuuri on täysin yhteensopiva uusimman sukupolven ohjausjärjestelmien kanssa. Uusi voimanulosottovalikoima sisältää uuden tehokkaan sandwich-tyyppisen voimanulosoton, joka tuottaa jopa 2 300 Nm:n vääntömomentin.

Muunnettavuus, valikoiman monipuolisuus ja versioiden suuri määrä tekevät Iveco T-Way -mallista toimivan kuorma-auton kaikenlaisiin ammatillisiin tehtäviin, vaikka ne vaatisivat laajamittaista korin muuntamista.

Mukavuuteen ja turvallisuuteen suunniteltu ohjaamo

Iveco T-Way -kuorma-auton ohjaamossa on nähtävissä Iveco Way -malliston kuljettajaystävällinen ja esteettinen muotoilu sekä tyylikkäät ja aerodynaamiset linjat. Versioita on kaksi: lyhyt AD-ohjaamo ja pitkä AT-ohjaamo, joissa on vakiomallinen tai korkea katto. Käytännölliset ohjaamot helpottavat kuljettajan päivittäistä työtä ominaisuuksilla, jotka parantavat näkyvyyttä, suojaavat lialta sekä helpottavat huolto- ja korjaustoimia. Koko kuljettaja-alue on luotu tarjoamaan käytännöllinen ja helppokäyttöinen ympäristö. Miellyttävä ja ergonominen kuljettajan istuin sekä uuden konseptin mukainen monitoimiohjauspyörä varmistavat kuljettajan mukavuuden.

Kuljettajan turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää ankarissa olosuhteissa, joita Iveco T-Way tavallisesti kohtaa. Auto on suunniteltu tarjoamaan erinomaiset suojaus- ja turvaominaisuudet, jotka ylittävät tyyppihyväksyntävaatimukset selkeästi. Uusi jarrujärjestelmä, jossa on etujarrulevyt PWD-malleissa, takalevyjarrut ja EBS-järjestelmä, parantaa merkittävästi kuljettajan turvallisuutta. Lisäksi kaikissa malleissa on uusi ADAS (Advanced Driving Assistance Systems), joka sisältää elektronisen ajonvakautuksen ja kaistanvaihdon varoituksen.

X-Way täydentää valikoimaa

Raskas Iveco X-Way -kuorma-auto sopii erinomaisesti käyttötarkoituksiin, joissa auto työskentelee 90 prosenttia ajasta tiellä ja pystyy kulkemaan viimeisen kilometrin työmaalle maastossa. Kuorma-auto on suunniteltu joustavaan käyttöön, ja siihen on saatavana laaja valikoima alusta-, ohjaamo- ja akseliversioita. Se on rakennettu olemaan kestävä ja luotettava monenlaisissa käyttötarkoituksissa, ja siinä on kaikki maantieajoneuvon turvallisuus-, mukavuus- ja tehokkuusominaisuudet. Ajoneuvo soveltuu markkinoille, joilla on tiukat kokonaispainorajoitukset ja joilla hyötykuorma lisää tuottavuutta – erityisesti SuperLight-versio tuottaa luokkansa parhaan hyötykuorman.