Noin kaksi kolmasosaa raskaasta liikenteestä on siirtynyt käyttämään uutta Lahden eteläistä kehätietä.
Huhtikuun lopussa uusi kehätie on ollut käytössä melkein neljä kuukautta. Liikennemäärien seuranta osoittaa, että liikenne on siirtynyt vanhalta valtatieltä 12 uudelle kehätielle.
Vanhan valtatien 12 päivittäiset liikennemäärät Lahden seudulla olivat suuria, 15 000–22 000 autoa vuorokaudessa, ja tiellä kulki paljon raskasta liikennettä ja vaarallisten aineiden kuljetuksia. Vanha valtatie 12 oli ainoita kaupunkiseudun läpi kulkevia vilkasliikenteisiä valtateitä Suomessa, eikä sille ollut olemassa vaihtoehtoisia reittejä.
- Lahden ja Kouvolan välisellä valtatiellä 12 raskaan liikenteen osuus on noin 10–14 prosenttia kaikesta ajoneuvoliikenteestä, kun se koko maassa on noin 8 prosenttia. Valtatien 12 varrella olevat teollisuusyritykset lisäävät raskaan liikenteen määrää ja Lahden kohdalla valtatietä on aiemmin sattunut useita raskaan liikenteen liikenneonnettomuuksia. Raskaan liikenteen siirtyminen uudelle kehätielle oli tärkeä tavoite, jossa on onnistuttu, iloitsee projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.
Uudella Vt 12 Lahden eteläisellä kehätiellä haluttiin parantaa merkittävästi jopa 20 000 päivittäisen autoilijan liikenneturvallisuutta ja ohjata läpikulkeva liikenne pois Lahden ja Hollolan keskusta-alueilta. Samalla valtatien siirto uudelle eteläisemmälle reitille vähensi pohjaveden pilaantumisriskiä ja paransi asumisviihtyvyyttä Lahden ja Hollolan keskustoissa.
Muutokset liikennevirtoihin
Huhtikuun lopussa uusi kehätie on ollut käytössä melkein neljä kuukautta, ja muutokset liikennemäärissä ovat jo selvästi nähtävissä. Vuoden kestänyt koronapandemia on osaltaan voinut vaikuttaa liikennevirtoihin pienentävästi, mm. työmatkaliikenteen osalta.
Uusi kehätie vaikuttaa merkittävästi liikenteeseen vanhalla tienlinjalla, josta laskentatietoa saadaan Joutjärven kohdalta. Täysperävaunullisten kuorma-autojen liikennemäärät ovat pudonneet 500–600 sadalla autolla päivässä noin 150 autoon ja puoliperävaunullisten kuorma-autojen osuus vanhalla valtatiellä Joutjärven kohdalla on pudonnut noin 400 autosta päivässä noin 250 autoon. Seurannasta erottuvat selkeästi arkipäivien liikenne ja hiljaisemmat viikonloput, jolloin raskasta liikennettä kulkee vain noin 100–200 autoa päivässä.
Liikennemääräseurannan perusteella voidaan todeta, että noin 700 perävaunullista kuorma-autoa on siirtynyt käyttämään uutta kehätietä vanhan valtatien sijaan. Tämä tarkoittaa, että raskaan liikenteen määrä on vähentynyt noin kolmannekseen aiemmasta vanhalla valtatiellä 12.
Liikennemääriä on myös mitattu Liipolan kohdalla uutta kehätietä. Liikennemäärät ovat avajaispäivän huipun jälkeen tasoittuneet reiluun 10 000 ajoneuvoon arkipäivinä ja 6 000 ajoneuvoon viikonlopun päivinä. Koronapandemian vaikutusten arvioidaan laskevan ajoneuvojen kokonaismääriä.
Liikennemääriä seurataan jatkossakin
- Nämä liikennemäärätiedot kertovat meille, että kehätie vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin. Etenkin raskaan liikenteen, ja sitä myötä mm. vaarallisten aineiden kuljetukset, on saatu siirrettyä uudelle kehätielle siltä määrin, mikä on käytännössä järkevää. Vanhalle valtatielle tulee kuitenkin vielä jäämään jatkossakin paikallista raskasta liikennettä, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.
Liikennemääriä voi seurata reaaliajassa Fintraffic Oy:n seurantapalvelussa osoitteessa https://liikennetilanne.fintraffic.fi/.