MAN - Vaihtoautot

Sähköisten rahtikirjojen käyttö mahdolliseksi kansainvälisissä tiekuljetuksissa

Hallitus esittää, että sähköisten rahtikirjojen käyttö sallittaisiin kansainvälisissä tiekuljetuksissa. Tämä edellyttää tiekuljetussopimuslain muuttamista. Hallitus antoi esityksensä 27. syyskuuta 2018.

Sähköisten rahtikirjojen käyttö sisältyy tavarakuljetuksia koskevaan YK:n yleissopimukseen, jonka lisäpöytäkirjan hyväksymistä hallitus esittää eduskunnalle.

Lisäpöytäkirja sallii sähköisten rahtikirjojen käyttämisen kansainvälisissä tiekuljetuksissa sopimusvaltioiden välillä, kun tähän asti sopimus on kattanut vain paperiset asiakirjat. Sähköisen rahtikirjan käyttäminen ei siten ole pakollista, vaan osapuolet voisivat sopia sen käyttämisestä paperisen asiakirjan sijasta.

Esityksen tavoitteena on edistää logistiikkasektorin digitalisaatiota. Tietojen saaminen paperilta sähköiseen muotoon on edellytys logistiikkasektorin laajemmalle digitalisaatiolle ja tiedon paremmalle hyödyntämiselle kuljetusketjuissa. Sähköisessä muodossa olevat tiedot edistävät myös yritysten ja viranomaisten välistä tietojenvaihtoa, mutta ennen kaikkea ne helpottavat entistä joustavampien palvelujen syntymistä.

 


Tiedonvaihtoa tehostetaan autoihin ja ajokortteihin liittyvän rikollisuuden estämiseksi

Hallitus esittää eduskunnalle niin sanotun EUCARIS-sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Sopimus koskee eurooppalaista tietojärjestelmää, joka mahdollistaa keskusviranomaisten tiedonvaihdon ajoneuvoista ja ajo-oikeuksista.

Hallitus antoi lakiesityksensä 27. syyskuuta 2018.

Tietojenvaihtojärjestelmän tavoitteena on varmistaa, että sopimusvaltioiden rekisterit ovat ajantasaisia ja luotettavia. Lisäksi tavoitteena on edistää ajo-oikeuksiin ja ajoneuvoihin liittyvän rikollisuuden torjuntaa ja tutkimista, sekä tehostaa sopimusvaltioiden hallintoa tarjoamalla tietoa nopeasti ja tehokkaasti.

Sopimukseen liittyminen antaa paremmat työkalut ehkäistä väärinkäytöksiä, kun ajoneuvotiedot voidaan tarkastaa ulkomaisilta viranomaisilta rekisteröinnin yhteydessä. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi varastettujen autojen liikkumista rajan yli.

Sopimus antaa myös ajokorttia myöntäville viranomaisille nykyistä tehokkaammat mahdollisuudet verrata ajokorttitietoja muiden maiden rekistereihin. Tiedot ulkomaisista ajo-oikeusrekistereistä voisivat tulevaisuudessa olla helpommin saatavilla myös ajo-oikeuksien valvontaan tien päällä.

Sopimuksen myötä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi saa oikeuden ottaa käyttöönsä kaikki EUCARIS-järjestelmän tarjoamat palvelut. Tiedonvaihtoa viranomaisten välillä voidaan tehostaa ja automatisoida, kun tietoja ei tarvitse enää erikseen lähettää eri valtioille.

Sopimus turvaa kansalaisten tietosuojaan ja -turvaan liittyvät oikeudet. Euroopan unionin tietosuojalainsäädännön noudattaminen on edellytys sille, että sopimukseen voi liittyä.

Esitys tukee hallituksen digitalisaation kärkihanketta.

 


Liikennepalvelulailla joustavuutta ammattipätevyyssääntelyyn

Liikennepalvelulaki luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Sen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa asiakaslähtöiset liikennepalvelut. Olennaista näiden tavoitteiden saavuttamisessa on tiedon avaaminen.

Lue lisää...



Nurminen Logistics aloittaa säännöllisen rautatieliikenteen Suomen ja Kiinan välillä

Nurminen Logistics avaa lokakuussa säännöllisen konttijunayhteyden Helsingin ja Kiinan Hefein välillä. Suomen vienti- ja tuontiteollisuudelle suunnattu uusi liikenneyhteys kuljettaa rahdin Suomen ja Kiinan välillä 14 päivässä. Liikenne aloitetaan 17.10.2018 Helsingistä. Syksyn 2018 aikana Helsinki-Hefei välillä lähtee neljä junaa kumpaankin suuntaan. Vuoden 2019 alusta junayhteys on viikoittaista.


Trukki-indeksi kautta-aikojen ennätykseen

Suomessa myytävien trukkien markkinaluvut ovat nousseet kautta aikojen ennätykseen. Vuosimarkkina (12kk) on tällä hetkellä 4171 konetta (lähde WITS-tilasto), mikä tarkoittaa peräti 25%:n kasvua vuosimarkkinassa vuoden 2017 lopputilanteeseen verrattuna. Tämän kalenterivuoden aikana (01-08/2018) kasvua on ollut peräti 43%:n viime vuoteen verrattuna (01-08/2018).

Uusien trukkien myynti eli ns. ”trukki-indeksi” kuvaa taloudellista aktiviteettia hyvin käytännönläheisellä tavalla. Trukkien käyttäjiä ovat mm. teollisuus, satamat, logistiikkakeskukset, kuljetusyritykset ja kaupan ala. Trukkeja tarvitaan rekka-autojen lastaukseen ja purkamiseen, tavaroiden ja raaka-aineiden siirtämiseen sekä varastointiin jne.

Edellinen ennätys oli vuodelta 2008, jolloin 12kk:n trukkimarkkina oli hetkellisesti 4056 konetta. Sen jälkeen trukkimarkkina romahti rahoituskriisin seurauksena peräti 60%. Toipuminen on kestänyt kymmenen vuotta johtuen tunnetuista syistä kuten vientiteollisuuteen vaikuttaneista Venäjän pakotteista ja epävarmuudesta, Kreikan kriisistä ja suomalaisten tuotteiden kysynnästä maailmalla.

Lue lisää...


Lasinpesunestekanisterit kierrätykseen Hollolan Matkakeitaalla

Hollolan Matkakeitaalla käynnistyy lokakuun alussa tuulilasinpesunestekanistereiden panttikeräyskokeilu. Kokeilulla selvitetään, lisääkö muovipakkausten pantillisuus kuluttajien intoa toimittaa pakkaukset materiaalikierrätykseen.

Kokeilussa kerättäväksi pakkaukseksi valittiin lasinpesunestekanisteri, koska kanisterit ovat helposti tunnistettavia ja ne valmistetaan kierrätettävästä HDPE- muovista. Kerätyt kanisterit toimitetaan tehtaalle, jossa ne murskataan, pestään ja granuloidaan. Muovigranulaatista valmistetaan uusia muovituotteita. Panttisysteemin avulla on mahdollista saada tasalaatuista muovia suoraan kierrätykseen.

Käytännössä pilotti toimii niin, että asiakas ostaa tarralla merkityn lasinpesunestekanisterin Hollolan Matkakeitaalta. Käytön jälkeen hän palauttaa tyhjän kanisterin Matkakeitaan kassalle ja saa palkkioksi kupillisen kahvia.

Muovikanistereiden keräyskokeilu toteutetaan 1.10.2018-31.3.2019.

Kokeilun toteuttavat Lahden ammattikorkeakoulu, Muovipoli Oy, Hollolan Matkakeidas ja Muoviyhdistys ry. osana LAMKin koordinoimia Kiertoliike ja Kiemura -projekteja. Molemmat projektit toteutetaan Euroopan aluekehitysrahaston tuella.


Hankookilta ensimmäinen rengas sähköbusseihin

Hankook esittelee ensimmäisen sähkökäyttöisille busseille suunnitellun renkaansa SmartCity AU04+. Yritys ottaa huomioon asiakkaiden lisääntyneet tarpeet sähkökäyttöisiin busseihin asennettavista renkaista. Koska sähköbussit ovat akkujensa vuoksi yleensä raskaampia kuin moottorikäyttöiset bussit, renkaiden kuormitusindeksi on myös suurempi. Jotta akun energiankulutus voidaan pitää mahdollisimman pienenä, SmartCity AU04+ -renkaan vierintävastus on erittäin alhainen.

Kaupunkien sisäisessä, jatkuvia pysähdyksiä vaativassa liikenteessä bussien on kestettävä suuria rasituksia ja oltava samalla turvallisia. Sen vuoksi uuden sähköbussin renkaan kehitystyössä kiinnitettiin erityistä huomiota olkalohkon leveyden ja rakenteen mukauttamiseen siten, että rengas kuluu tasaisesti. Ympärivuotiseksi renkaaksi suunniteltu rengasmalli SmartCity AU04+ sopii rajoituksetta talvikäyttöön ja onkin varustettu lumihiutalesymbolilla (3PMSF). Tämä uusi kaupunkibussien rengaskoko soveltuu käytettäväksi myös tavanomaisissa kaupunkibusseissa.


Voittaja Suomeen

Vuoden 2019 pakettiautoksi valittiin PSA:n nelikko. Opelin esittelyauto Combo on kierroksella eri maissa. Auto, tekniikka ja kuljetus ajoi auton Oslosta Helsinkiin. 1.5-dieselmoottorilla osoittautui mainioksi matka-autoksi. Auton varusteista, aktiivinen vakionopeussäädin, Hud-näyttö ja iso navigaattori, olivat mainio apu pitkällä matkalla. Kulutus kuormaamattomalla autolla matka-ajossa, jossa mukana oli vaihtelevaa maaseutuajoa sekä huomattava määrä moottoritietä, oli 5,2 l/100 km. Lue lisää voittajanelikosta seuraavasta 8.10 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (7/18). Opel Comboon paneudumme tarkemmin lokakuun lopussa ilmestyvässä numerossa (8/18).


Uusien kuljetusliikkeiden määrä selvässä kasvussa

Kuljetusalalle on jo elokuun loppuun mennessä perustettu enemmän uusia yrityksiä kuin koko viime vuonna. Asiakastieto Groupin tilastojen mukaan tammi-elokuun perustamisvauhti ennakoi, että tänä vuonna toimintansa aloittaisi selvästi yli tuhat uutta kuljetusliikettä. Yhtä paljon aloittajia tällä alalla on ollut viimeksi vuonna 2011. Tilastohavainto saa tukea Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n barometristä.

-Nyt näemme pelkää vihreää sektoria, niin kevään toteumassa kuin ennusteessakin. Myönteisyys koskee liikevaihtoa sekä kuljetuksia kilometreissä ja tonneissa mitattuna, SKAL totesi kevään kyselytietojen perusteella.

Tuolloin myös kannattavuusennuste oli selvästi plussalla, vaikka sen toteuma ei ollut aivan yrittäjien toivomalla tasolla. Kesän lopulla uudelleen toteutetussa barometrissä odotukset olivat kuitenkin tasaantuneet, eikä kesä ollut aivan kuljetusyrittäjien ennakoimalla tasolla.

Myös Asiakastiedon reaaliaikaisen toimialakatsauksen mukaan tieliikenteen tavarankuljetuksessa kannattavuuden, vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvut ovat kokonaisuudessaan loivassa kasvussa. Volyymikasvu ei kuitenkaan vielä tilinpäätöksissä näy. Esimerkiksi alan konkurssiriski on katsauksen mukaan viime vuodesta selvästi alentunut. Merkittävää vaihtelua kuljetusalan yritysten riskeissä silti on. Vahvoja (luokitus AAA tai AA+) yrityksiä kuljetusalalla on Asiakastiedon mukaan hieman keskimääräistä vähemmän. Keskiryhmän yläpäässä AA-yrityksiä sen sijaan on erittäin paljon, ja heikoimmassa C-luokassakin kuljetusala on ylikorostunut.


Kaasuasema Vantaan IKEA:an

Gasum avasi IKEA Suomen Vantaan tavaratalon yhteyteen 26. syyskuuta uuden kaasutankkausaseman. Asemalta saa tankattua maakaasua ja biokaasua. IKEA Suomen Vantaan tavaratalon uusi tankkausasema on osa Gasumin ja IKEA Suomen kiertotalousyhteistyötä, jossa Suomen IKEA-tavaratalojen ruokahävikistä tuotetaan biokaasua. Tänä vuonna kaasutankkausasema on avattu myös IKEA Suomen Espoon toimipisteeseen.

Gasum on sitoutunut laajentamaan tankkausasemaverkostoa rakentamalla lähivuosina 35 uutta asemaa. Uusin kaasutankkausasema avattiin heinäkuussa Saloon, Piihovin ABC-aseman yhteyteen. Vuoden 2018 aikana Gasum avaa kaasutankkausasemat myös Ouluun ja Lahteen. Lisäksi suunnitteilla on lukuisa joukko asemahankkeita ympäri Suomea mm. Seinäjoelle ja Kuopioon. Yhtiöllä on tavoitteena kasvattaa kaasutankkausverkostoa kymmenellä uudella asemalla vuosittain.


Uudet rengasmallit tie- ja maastokäyttöön täydentävät Hankookin SmartWork-sarjan

Hankook SmartWork -valikoiman uudet rengasmallit AM11, DM11 ja TM11 on kehitetty erityisesti rakennustyömaiden ajoneuvoihin, joita käytetään rakennusmateriaalien, romun, jätteiden yms. kuljetuksissa, ja jotka sen vuoksi ajavat suurimman osan kuljetusmatkoista julkisilla teillä. Ohjaus- ja vetoakselin sekä perävaunujen renkaat suoriutuvat tiekäytössä ja varmistavat pidon rakennustyömaiden päällystämättömillä alustoilla. Tästä pitävät huolen kaikille akselipaikoille suunniteltu rengasmallin muotoilu sekä erityisesti näille rengasmalleille kehitetty kumiseos.

Lue lisää...


Virta palkittiin maailman parhaana energia-alan tuotebrändinä

Virta tarjoaa sähköauton latauspalveluita kolmelle kohderyhmälle: sähköautoilijoille, latauspisteiden omistajille sekä ammattimaisille latausverkostojen operoijille. Nopeasti kansainvälistynyt yhtiö tarjoaa digitaalisen alustan energia-alan ja liikkumisen palveluiden yhdistämiseksi. Yhtiön erityisosaamisaluetta ovat sähköautojen akkuja ja muun muassa kaksisuuntaista latausta hyödyntävät sähköjärjestelmän kysyntäjoustopalvelut. Virta tuottaa sähköautojen latauspalveluita 16 maassa palvellen yli 200 latausverkostoa 30 eri brändillä.

Virta palkittiin Islannissa syyskuussa 2018 järjestetyssä vuotuisessa kansainvälisessä energia-alan CHARGE Energy Branding –kilpailun palkintogaalassa energia-alan parhaana tuotebrändinä.

Virran brändin suomalainen suorasanaisuus, energia-alan asiantuntijuus ja teknologinen edelläkävijyys sekä kyky tuoda sähköisen liikenteen vaikutusta esiin saivat erityiskiitosta asiantuntijaraadilta.

“Energia-alan CHARGE-brändipalkintoa havittelevat Euroopan suurimmat energiayhtiöt. Palkinto on osoitus siitä, että olemme energia-alan parhaiden teknologiayhtiöiden joukossa. Virta on tunnustettu sähköisen liikenteen edelläkävijä Euroopassa”, Virran liiketoimintajohtaja Elias Pöyry hehkuttaa.

Vuonna 2017 kategorian voittajana palkittiin Nissan.

Energia-alan brändikilpailun voittajat julkistettiin CHARGE Energy Branding -tapahtumassa 24.9.2018. Parhaana yhtiöbrändinä palkittiin saksalainen E.ON. Myös suomalainen kantaverkkoyhtiö Fingrid palkittiin gaalassa sähköverkkoyhtiöiden kategorian parhaana.


Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG Arto Järvimäki Oy:lle

Kuljetus Arto Järvimäki Oy on perustettu vuonna 1987. Se työllistää sata kuljettajaa, jotka ajavat 60 autolla muun muassa elintarvikkeita pääkaupunkiseudulla. Marko Järvimäki tilasi Volvo FH LNG:n viime toukokuussa heti, kun se tuli myyntiin. Luovutus- ja tankkauskoulutuksen jälkeen Volvo FH LNG lähti ajamaan elintarvikkeita Keskolle.

Lue lisää...


Sisu Polar Hauler "Vuorsola" - massoja ja tietoja

Sisu Polar Hauler -raskasveturi Mikko Vuorsola

Sisun tuorein osoitus asiakaslähtöisestä ajoneuvosuunnittelusta on Vuorsola Oy:n Mikko Vuorsolan kanssa yhteistyössä kehitetty erikoisraskaslavetinveturi. Uuden Sisu Polar Haulerin tekniset massat ovat aivan omassa luokassaan - esim. yhdistelmämassa on 300 tonnia.

Lue lisää...


Kokkolan satama laajeni kalkkiterminaalilla

Kokkolan satamassa on vihitty käyttöön maailmanlaajuisesti toimivan poltetun kalkin valmistajan Lhoist´n kalkinkäsittelyterminaali. Kalkkiterminaali on Lhoist´n ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishanke, joka kasvattaa sataman liikennettä kymmenillä tuhansilla tonneilla.

Kokkolan Sataman toimitusjohtajan Torbjörn Wittingin mukaan kalkin jalostamisessa on kyse satamalle uudesta aluevaltauksesta.

- Uusi laitos jalostaa ja räätälöi laivojen tuomaa kalkkia asiakkaalle sopivaksi tuotteeksi. Meiltä tuotteet lähtevät maakuljetuksina eri puolille Suomea. On hienoa, että iso kansainvälinen yritys investoi Kokkolaan näin mittavasti, Witting sanoo ja kertoo investoinnin olevan jatkoa osapuolten yli 10 vuotta jatkuneelle yhteistyölle.

Satamayhtiön osuus yhteishankkeesta on lähes miljoona euroa. Investointi tähtää monivuotiseen toimintaan ja se lisää huomattavasti kantasataman liikennemääriä.

Lue lisää...