MAN - Vaihtoautot

Tiukennuksia lentoliikenteen päästökauppalakiin

Hallitus esittää muutoksia lentoliikenteen päästökauppalakiin. Muutoksilla vahvistetaan EU:n päästökaupan säännöt. EU:n jäsenmaat ovat sopineet, että lentoliikenteen päästökauppaa kiristetään ja maksuttomia päästöoikeuksia vähennetään vuodesta 2021 alkaen.

Hallitus esitti lakimuutosten vahvistamista 11.4.2019. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki 12.4.2019.

Lue lisää...


Vuoden minibussi: Mercedes-Benz Sprinter City 75

Mercedes-Benz on voittanut kansainvälisen vuoden Minibussi-tittelin Madridissa Sprinter City 75 -sarjan uusimmalla mallilla. Uuden Sprinter-sukupolven pohjalta on luotu ajoneuvo, joka tarjoaa paitsi vaikuttavan määrän tilaa ja lukuisia teknologisia kohokohtia, mutta myös osoittaa, kuinka hyvin nykyaikainen julkinen liikenne minibussilla voi toimia.

Toimittajat korostivat erityisesti sitä, että valmistaja on onnistunut luomaan tilaa jopa 38 matkustajalle ja käyttänyt sen mahdollisimman tehokkaasti. Uudella taka-akselilla taas on parannettu huomattavasti ajoneuvon taloudellista tehokkuutta.

Suurikokoinen panoraama tuulilasi ei vain takaa matkustajille upeita näkymiä eteenpäin, vaan se tarjoaa myös huomaamattoman sijainnin kohde-näytölle. Ainutlaatuista tässä ajoneuvoluokassa ovat myös suuret sivulasit, jotka tarjoavat avoimuuden tunnetta ja modernin viimeistelyn.

Lue lisää...


Scania Suomen nimitysuutisia


Jouni Lestelin on nimitetty Tuotemyynnin tuki -osaston osastopäälliköksi 1.2.2019 alkaen. Hän vastaa myynnin tuotetuesta ja -koulutuksesta sekä ajoneuvotilauksista.

Lue lisää...



Vähälä Yhtiöt tyytyväinen Actros-käyttötesteihin

 

Suomalainen Vähälä Yhtiöt on mukana Mercedes-Benz Trucksin eurooppalaisissa Actros-asiakastesteissä, ja kokemukset autosta ovat jo tähän mennessä erittäin lupaavia. Elias Salonen on yksi ensimmäisistä kuljettajista, joka testaa uutta Actrosia Suomen talvessa. Yhtiön testaama Actros on varusteltu alan huipputeknologialla; mukana ovat esimerkiksi Active Drive Assist -ajoavustin, joka mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä, joka korvaa normaalit pää- ja laajakulmapeilit.

-Näytöt ovat suoraan näkökentässäni. Mikään peili ei peitä näkyvyyttä etuviistoon. Kameran kuva kääntyy sisäkaarteessa mukana, ja näytön laajakulmakuvassa näen myös kaarteissa hyvin toisen perävaunun perän. Näen aina, mitä perävaunun ympärillä tapahtuu, kuljettaja Salonen (20) kertoo.

Lue lisää...


Scania kerää dataa 2,9 miljardista ajokilometristä vuodessa

Etäyhteydellä kytkettyjen kuorma-autojen määrä kasvaa tasaista tahtia. Ajoneuvojen toimintavarmuus paranee, kun asiakkaat siirtyvät käyttämään etäyhteyttä hyödyntäviä huolto- ja muita palveluita.

Scania oli vuoden 2018 loppuun mennessä tehnyt jo yli 70 000 mukautuvan huollon sopimusta, vaikka palvelu avattiin vasta kaksi vuotta sitten. Tämä on 68 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Kuljetusyrittäjät saavat palvelun ansiosta joka vuosi jopa kokonaisen päivän lisää toiminta-aikaa, mikä parantaa heidän tuottavuuttaan ja asiakkaille tuotettuja palveluita.

Lue lisää...


Range Rover Evoque sai viisi tähteä 2019 Euro NCAP -turvallisuustesteissä

Uusi Range Rover Evoque on täyden viiden tähden auto Euro NCAP –turvallisuustestissä. Range Rover sai aikuismatkustajien suojasta 94 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 87 prosenttia, kevyen liikenteen suojasta 72 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 73 prosenttia toistaiseksi tiukimmassa 2019 testiohjelmassa. Land Roverin uusi, vahva ja vääntöjäykkä Premium Transverse Architecture -korirakenne varmistaa, että Evoque täyttää tiukat turvallisuusstandardit.

Uusi Range Rover Evoque sisältää vakiona kuljettajan avustimet kuten automaattinen hätäjarrutustoiminto AEB, kaistanpitoavustin, pysäköintietäisyyden ilmaisimet edessä ja takana ja peruutuskamera ohjauslinjoin, jotka auttavat välttämään onnettomuuksia kaikissa liikennetilanteissa.

Lue lisää...


Mantellan kippivaunuun enemmän kantavuutta erikoisteräksellä

Italialainen konevalmistaja Mantella esittelee uuden Stratosphere-kippiperävaunun, jonka muotoilussa on hyödynnetty pohjoismaisen teräksenvalmistaja SSAB:n uusimpien erikoislujien terästen etuja. Perävaunun lavassa käytetty kulutuksenkestävä Hardox® 500 Tuf -teräs ja alustassa Strenx® 960 -teräs ovat keventäneet vaunun painoa yhteensä 510 kg edelliseen malliin verrattuna. Perävaunulla voidaan näin ollen kuljettaa 510 kg enemmän kuormaa jokaisella ajokerralla. Uudelle perävaunumallille on myönnetty Swedish Steel Prize 2018 –palkinnon.

- Olemme edistämässä kestävää kehitystä vähentämällä polttoaineenkulutusta ja tonnikilometrikohtaisia hiilidioksidipäästöjä. Kaikki yrityksessämme ovat osallistuneet tämän kevyen perävaunun kehittämiseen – suunnittelijoista ja tuotantotyöntekijöistä aina yrityksen johtoon ja hankintaosastoon. SSAB:n erikoislujien Hardox® 500 Tuf- ja Strenx® 960 -terästen kaikkia etuja on hyödynnetty Stratosphere-perävaunuissa. Kehitämme toki muitakin perävaunumallejamme entistä kestävämmiksi ja kevyemmiksi, kertoo Mantella S.r.l:n tehtaanjohtaja Gregorio Mantella.


56 sähkö-Citaroa Wiesbadeniin

Mercedes-Benz on saanut ennätystilauksen eCitaro-sähköbusseistaan. Julkisen liikenteen operaattori ESWE Verkehrsgesellschaft mbH Wiesbadenista Saksasta tilaa kaikkiaan 56 eCitaroa, sekä siihen liittyvän latausinfrastruktuuriin ja muutostyöt varikkoalueelle yms. Tilauksen myötä Wiesbaden sähköistää nopealla aikataululla viidenneksen kaupungin linja-autokalustosta. Hessenin osavaltion pääkaupungille toimitetaan tilauksen ensimmäiset kymmenen eCitaroa vielä tämän vuoden aikana ja loput tilauksesta ensi vuonna.


Käytettyjen autojen tuonti riistäytymässä käsistä

Käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut autoveron ympäristöohjauksen kiertoreitti

Viime vuonna Suomeen tuotiin 45 000 autoveron alaista käytettyä autoa. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Autot olivat keski-iältään yli 8-vuotiaita, lähes 60 prosenttia tuoduista autoista oli dieselkäyttöisiä ja suosituin kokoluokka oli edustusauto tai katumaasturi. Käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Samalla Suomi menetti pysyvästi arvonlisäverotuloa noin 100 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


KP Logistik tilaa 100 kaasu-Scaniaa

Scanian tähänastisen historian suurimmassa, yksittäisessä kaasukuorma-autotilauksessa yhtiö toimittaa 100 nesteytetyllä kaasulla toimivaa kuorma-autoa Saksan Stavenhagenissa toimivalle KP Logistikille. Scanian R 410 -vetoautot jaetaan tasaisesti KP Logistikin Stavenhagenin ja Wustermarkin toimipisteiden välille. Kuorma-autoilla kuljetetaan kuiva-, kylmä- ja pakasteruokaa etupäässä Netto- ja Norma-vähittäiskauppaketjuille itäisessä Saksassa, myös Berliinissä.

Lue lisää...


Valtion toiminta Malmin lentoasema-asiassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen

Malmin lentoaseman ystävät ry on 8.4.2019 valittanut Suomen valtion toiminnasta Malmin lentoasema-asian käsittelyssä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Valitus kohdistuu Helsingin yleiskaavan hallinto-oikeuskäsittelyissä tehtyihin yhdistyksen ja sen jäsenten perusoikeuksien loukkauksiin.

Lue lisää...


Nikola Motors Companyn tehdas Arizonaan

Nikola Motor  Company ja Saint Holdings ovat julkistaneet, että Nikola hankkii noin 162 hehtaarin suuruisen kiinteistön Pinalin maakunnasta Arizonan Coolidgesta.

Nikola suunnittelee rakentavansa polttokennokäyttöisiä kuorma-autojaan tähän kiinteistöön sijoittuvassa tuotantolaitoksessaan ja ennakoi hankkeen tuovan alueelle noin 2 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2024 mennessä.

- Olemme iloisia siitä, että Pinal County ja Coolidge ovat tuotantolaitoksemme tuleva koti. Maakunta ja kaupunki ovat molemmat olleet erittäin avuliaita, kun olemme tehneet töitä tämän hankkeen toteuttamiseksi. Olemme myöskin kiitollisia Saint Holdingsille heidän tuestaan tässä uraa uurtavassa hankkeessamme, totesi Nikolan lakimies ja yrityksen paikanvalintaprosessin johtaja Britton Worthen.

Lue lisää...


Retro Trucks Rekkakukossa 4.5.2019

Veteraani- ja nostalgiaikään yltäneiden hyötyajoneuvojen ympärille rakentuva Retro Trucks Rekkakukossa -tapahtuma järjestetään Hollolan Kukonkoivussa lauantaina 4.5.2019 nyt jo kuudennen kerran. Suomalaisessa tapahtumakalenterissa paikkansa vakiinnuttanut tapahtuma kerää yhteen vanhat hyötyajoneuvot sekä niiden harrastajat. Leppoisan maineen saaneessa tapahtumassa esitellään paitsi museoautoja, myös edelleen hyöty- tai harrastekäytössä olevia nostalgiaikään yltäneitä hyötyautoja. Paikalle voi edellisvuosien tapaan kaartaa myös vahaamattomalla ajokilla - sellaisella lähitulevaisuuden museoautolla.

Ennakkoilmoittautumisten mukaan tapahtumassa nähdään jälleen monia hienoja ja harvinaiseksi käyneitä hyötyautoja. Vanhimmat paikalle saapuvat autot edustavat 1940-lukua, jolloin ajoneuvojen kuormauksessa hyödynnettiin paljolti lihasvoimaa. Tämän jälkeen ajoneuvojen koko kasvoi ja samalla myös kuormakäsittelymenetelmät teknistyivät, mikä yhdessä on lisännyt kuljetustoiminnan tehokkuutta.
Museoautojen ohella tapahtumaan osallistuu huomattavan paljon nostalgiaikään yltänyttä kalustoa vuosituhannen vaihteen tienoilta. 1990-luvun autot muistuttavat paljolti nykyautoja, joskin ne alkavat olla ammattiliikenteessä hyvin harvoin nähtyjä laitteita.

Lue lisää...


Liikenneturva: Ammattikuljettajat suhtautuvat automaatioon varauksella

Liikenneturva selvitti Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n ja Rahtarit ry:n kanssa ammattikuljettajien suhtautumista liikenteen automaatioon. Ammattikuljettajien käsityksiä ajoneuvojen järjestelmistä ja näkemyksiä tulevista automaatiotekniikasta kartoitettiin kyselytutkimuksella. Vastaajat olivat pitkälti kuorma-autojen ja linja-autojen kuljettajia.

Suurin osa ammattikuljettajista suhtautui kielteisesti ajatukseen automaattisen auton käytöstä työssään. Ihmiskuljettajan korvattavuuteen ei myöskään uskottu. Myönteisesti suhtauduttiin etenkin havaintoaluetta laajentaviin järjestelmiin.

Liikenteen automatisaatiolla viitataan ajoneuvojen lisääntyvään älykkään automaation tasoon, jolloin aiemmin ihmisen vastuulla olleita toimintoja siirtyy automaation hoidettavaksi. Älykkäitä kuljettajaa avustavia tukijärjestelmiä löytyy jo nyt markkinoilla olevista autoista.

- Ammattikuljettajien työ ei ole pelkkää ajamista, vaan monipuolista tilanteiden ja tehtävien hallintaa sekä ongelmanratkaisua, jota ei voi pelkistää automatisoitavaan ajosuoritukseen. Kuljettajien näkemykset automaatiosta tuovat lisää näkökulmia automaatiokeskusteluun mukaan ja ne auttavat myös ymmärtämään työnkuvan moninaisuutta, perustelee Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Lue lisää...


Mercedes-Benz Vansin johtaja vaihtuu

Mercedes-Benz Vansin toimitusjohtaja Volker Mornhinweg (59) jää eläkkeelle 1.5. alkaen 39 Daimlerilla vietetyn vuoden jälkeen. Hänen seuraajansa pakettiautotoiminnoista vastaavana johtajana on Marcus Breitschwerdt (57), joka nykyisin toimii Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtajana Euroopassa. Uudessa tehtävässään Breitschwerdt raportoi Daimlerin johtokunnan jäsenelle Wilfried Porthille.

- Olen varma, että Marcus Breitschwerdtilla on kyky viedä pakettiautovalmistuksemme kestävästi kannattavalle pohjalle ja jatkaa Mercedes-Benz Vansin muutosta kansainvälisesti menestyksekkäästä ajoneuvovalmistajasta kokonaisvaltaiseksi kuljetus- ja liikkumisratkaisujen toimittajaksi, Wilfried Porth kommentoi.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!