MAN - Vaihtoautot

Rahaa Malmin kentän korvaajille

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää lentokenttäavustusten kolmannen haun vuonna 2018. Eduskunta hyväksyi vuoden 2018 ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä kahden miljoonan euron lisärahoituksen lentokenttäavustuksia varten.

Kyseessä on harkinnanvarainen avustus. Avustusmääräraha on tarkoitettu ammatillisen yleisilmailun toimintaedellytysten tukemiseen.

Harkinnassa otetaan erityisesti huomioon eduskunnan 4.4.2018 antama lausuma, jossa edellytetään valtioneuvostoa ryhtymään toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Avustusta voidaan myöntää lentoasemien ja lentokenttien toiminta- ja investointimenoihin.

Hakemusten määräaika on 19.9.2018 klo 16.15.


Meriliikenteen tavarakuljetukset kasvoivat ja matkustaliikenne väheni

Ulkomaan meriliikenteen vienti- ja tuontikuljetukset kasvoivat tammi-kesäkuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vientikuljetukset kasvoivat 7,5 prosenttia ja tuonnissa oli kasvua 6,0 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Ulkomaan meriliikenteen viennin kasvu johtui kappaletavaran, kemianteollisuuden tuotteiden, lannoitteiden, malmin ja rikasteiden kuljetusten lisääntymisestä. Tuonnin 6,0 prosentin kasvu johtui lisääntyneistä raakapuun, raakamineraalien, malmin ja rikasteiden kuljetuksista.

Kauttakulkuliikenne Suomen satamien kautta kasvoi 24,1 prosenttia (910 000 tonnia) vuoteen 2017 verrattuna. Transitokuljetukset kasvoivat HaminaKotkan satamassa 438 000 tonnia ja Kokkolan satamassa 193 000 tonnia. Myös Porissa oli tänä vuonna kauttakulkuliikennettä 260 000 tonnia.

Ulkomaan meriliikenteen matkustajaliikenteessä matkustajamäärä väheni 1,8 prosenttia edellisen vuoteen verrattuna. Viron osuus ulkomaan meriliikenteen matkustajien kokonaismäärästä oli 47,9 prosenttia ja Ruotsin osuus oli 45,6 prosenttia. Matkustajien kokonaismäärä ulkomaan meriliikenteessä oli 8,5 miljoonaa. Ulkomaisten risteilyalusten matkustajamäärä oli kesäkuun lopussa yhteensä 394 000 matkustajaa. Määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 30 000 matkustajalla (15,6 %).

Kaikkiaan ulkomailta Suomen satamiin saapuneita aluksia oli kesäkuun loppuun mennessä 14 755 kappaletta. Alusten määrä väheni 2,3 prosenttia viime vuoteen verrattuna.


TIP on toimittanut RL-TRANS:lle säiliöperävaunuja

TIP on rekisteröinyt viisi uutta Feldbinderin valmistamaa 63 m³:sta kippaavaa säiliöperävaunua bulkkilogistiikkaan erikoistuneen RL-TRANS:n vuokrakäyttöön. RL-TRANS:lla on jo ennestään yli 20 TIP:n toimittamaa säiliöperävaunua käytössään. TIP ja RL-TRANS lisäävät yhteistyötään jatkossa niin vuokrapuolella, korjaamopalveluiden osalta kuin tienvarsipalveluidenkin saralla. RL-TRANS pitää hyvin tärkeänä sitä, että heidän yhteistyökumppaninsa operoi maantieteellisesti samoilla alueilla kuin he ja siksi TIP pystyy vastaamaan hyvin heidän tarpeisiinsa.



Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat uutta palvelua ammattikuljettajille

Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat palvelua, jossa ammattikuljettajat voivat hyödyntää MyDataa työmailla tarvittavien ajo-oikeustietojen esittämisessä. Kokeilussa mukana oleva kuljettaja voi itse osoittaa sähköisesti työtehtävissään vaaditut pätevyydet. Nykyisen korttipinon sijaan kuljettaja vahvistaa Tilaajavastuun myöntämällä Valttikortilla, että hänellä on oikeus käsitellä vaativia kuljetuksia turvallisesti sekä liikenteessä että tehdas- ja työmaa-alueilla.

Tulevaisuuden palvelukehitys sekä asiakaskokemus nojaavat vahvasti erilaisten henkilötietojen hyödyntämiseen ja jakamiseen. Asiakaslähtöiset palvelut vaativat yhä enemmän tietojen jakamista ja hyödyntämistä. MyDatan periaatteena on, että jokaisella on mahdollisuus hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin omia henkilötietojaan.

Kokeilussa on mukana Trafin ja Tilaajavastuun lisäksi Tilaajavastuun partnereita ja asiakasyrityksiä. Tavoitteena on saada mukaan noin 200 kuljettajaa ja työmaakokeilu on tarkoitus käynnistää vuoden 2018 loppuun mennessä. Kokeilu on esillä MyData-konferenssissa 29.–31.8.2018 Helsingissä.


Fortumin sähköautojen suurteholatausverkoston rakentaminen etenee

Fortum Charge & Drive avasi tänään Kristinehamniin Ruotsin ensimmäisen sähköautojen suurteholatauspisteen. Latauspiste on osa Fortumin rakentamaa sähköautojen suurteholatausverkostoa Oslon, Tukholman ja Helsingin välillä.

Norjan ensimmäinen suurteholatauspiste avattiin Oslon ulkopuolelle kuluvan vuoden huhtikuussa, ja rakennusprojekti saadaan päätökseen vielä myöhemmin tänä syksynä, kun Suomen ensimmäinen suurteholatauspiste avataan Lohjan ABC-huoltoasemalle yhteistyössä Suur-Seudun Osuuskaupan kanssa. Suurteholatausverkoston avulla uusimmilla sähköautomalleilla, joiden toimintasäde on yli 300 km, voidaan ajaa Helsingistä Osloon yhtä nopeasti kuin polttomoottoriautoilla. Yhteistyöhön kuuluu jo pikalatausmahdollisuus 35 ABC-asemalla ympäri maan. Verkosto mahdollistaa nollapäästöisen sähköautoilun myös pidemmillä matkoilla ja lataukset nopeasti lounas- tai kahvitauon yhteydessä. Suomen ensimmäinen pikalatauspiste avattiin ABC-asemalle Espoon Nihtisillassa jo vuonna 2012.

Pohjoismaiseen Fortum Charge & Drive -verkostoon kuuluu jo yli 2 000 laturia eli noin 4 000 latauspistettä. Pikalatureita verkostossa on noin 700. Suomessa sähköautoilijoiden käytössä on jo yli 500 latauspistettä.  


Linglong rengastehdas Eurooppaan

Rengasvalmistaja Linglong Tire perustaa ensimmäisen Euroopan tehtaansa Serbiaan Belgradin lähelle. Tehtaan rakentaminen aloitetaan vuoden 2019 aikana. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 13,62 miljoonaa rengasta vuodessa. Investointi maksaa yhteensä 994,39 miljoonaa dollaria.

Suunnitelma on osa Linglong Tiren "5+3" -strategiaa, jonka tarkoituksena on perustaa Kiinan ulkopuolelle kolme tehdasta. Linglongin Thaimaan tehdas otettiin käyttöön vuonna 2014.

Serbian tehtaat rakennetaan kolmessa vaiheessa siten, että viimeisen tuotantolaitoksen on määrä valmistua maaliskuussa 2025. Tehdas valmistaa tuolloin yhteensä 12 miljoonaa henkilöauton rengasta ja 1,6 miljoonaa kuorma-auton rengasta sekä lisäksi 20 000 maansiirtokoneiden rengasta.

"Euroopassa myydään noin 200 miljoonaa henkilöauton rengasta ja noin 10 miljoonaa kuorma-auton rengasta vuosittain. Linglongin uusi tehdas on massiivinen investointi Euroopassa - niin hinnaltaan kuin markkinoiden kokoon nähden. Mutta Linglongin kansainvälistymishalu on voimakasta, sen renkaat käyvät hyvin kaupaksi maailman laajuisesti. Suomessa Linglong-renkaat ovat eniten myytyjä kohtuullisessa hintaluokassa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että palaute asiakkailta on ollut erittäin positiivista. Vannetukku on maahantuonut Linglongeja jo vuosia, eikä rengasta ole tarvinnut paljoakaan mainostaa, kun sana hyvästä laadusta, erinomaisista testituloksista ja kohtuullisesta hinnasta on alkanut kiertää suusta suuhun. Ja sehän on parasta markkinointia jos mikä.", sanoo Linglong-renkaiden maahantuojan edustaja Jukka Heiskanen Vannetukusta.

Linglongin uusi jättitehdas Euroopassa on yksi vahva askel vannetukku.fi Oy:n pyrkimyksessä nostaa nykyinen noin 10 prosentin markkinaosuus henkilöauton renkaissa 20 prosenttiin Suomessa.

Linglongin Serbian tehdas mahdollistaa sen, että yritys välttää kiinalaisille kuorma-auton renkaille asetetut tuontitullit ja pystyy lisäksi palvelemaan paremmin asiakkaitaan, kuten Volkswagen Groupia, jolle Linglong valmistaa henkilöautoihin alkuperäisrenkaita.


Ruotsi: Huolitsijalta vaaditaan 100 000 SEK tilaajavastuuttomuudesta

Tilaajavastuun täsmentämistä lakitekstissä on Ruotsisa vatvottu vuosikausia. Mielenkiintoinen oikeustapaus Ruotsissa on mutkan kautta nostanut tilaajavastuun oikeuden käsiteltäväksi Ruotsin Uppsalassa. Syytettynä on huolintaliike, joka on käyttänyt Ruotsissa liikennettä harjoittanutta bulgarialaista kuljetusliikettä.

Bulgariassa rekisteröity makedonialaisen kuljettajan ajama kuorma-auto pysäytettiin lokakuussa 2016 valtatiellä 76 matkalla Göteborgin satamaan. Kuormana oli paperirullia matkalla Ranskaan. Kuljettaja ei pystynyt näyttämään rahtikirjoja, jotka olisivat osoittaneet kuljetuksen olevan kansainvälisen. Kuljettaja oli tullut Ruotsiin heinäkuusss 2016 minkä jälkeen hän oli suorittanut kuljetuksia Göteborgin satamasta ulos, ja satamaan takaisin saman bulgarialaisen kuljetusyhtiön nimiin.

Kuljetusliikkeen toimitusjohtaja ja ostopäällikkö kertoivat, että sopimus kuljetuksista oli tehty bulgarialaisen kuljetusliikkeen kanssa vuonna 2015 ja ehdolla, että kuljetuksissa oli noudatettava Ruotsin lakeja ja määräyksiä.

Tilaajavastuuta kiristettiin Ruotsissa 1. päivästä heinäkuuta 2018. Tilaajalle asetettiin entistä tarkempia vaatimuksia, että käytetty kuljetusliike täyttää ammattimaisen kuljetusliikenteen muodolliset vaatimukset Ruotsissa. Edelleenkään ei vaadita, että tilaaja valvoo ulkomaisen kuljetusliikkeen noudattavan kabotaasimääräyksiä kuljetuksissa Ruotsin maaperällä.

Uppsalan käräjäoikeus tulee nyt ottamaan kantaa tapaukseen tilaajavastuun kannalta. 100 000 Ruotsin kruunun rangaistusvaatimusta pidetään mitättömän verrattuna kansainvälisen huolintaliikkeen satojen miljoonien kruunujen liikevaihtoon kuljetuksissa Ruotsin maaperällä. Tapausta pidetää merkittävänä ennen kaikkea ennakkotapauksena.


Ruotsi: 150 000 SEK sakko ajopiirturin manipuloinnista

Ruotsin koko kuljetusala on raivoisasti vaatimassa lisää poliiseja ja lisää kuorma- ja pakettiautojen tarkastuksia tien päällä. Ajopiirturi- ja adblue-manipuloinneista on tulossa jokapäiväistä rikollisuutta Ruotsissa. Tarkastuksissa kiinni jääneistä ulkomaiden rekisterissä kulkevat autot ovat yliedustettuina.

Helsingborgin käräjäoikeus on tuoreeltaan langettanut 150 000 Ruotsin kruunun sakkorangaistuksen tsekkiläiselle kuljetusyritykselle ajopiirturin manipuloinnista. Tsekki-rekisterissä kulkeva vetoauto pysäytettiin Helsingborgin poliisin tooimesta marraskuussa 2017. "Kotitarkastuksessa" löytyi oikeanpuoleisesta A-tolpasta piirikortti kytkettynä ajopiirturiin meneviin johtoihin. Kortin manipulointi aktivoitiin muovitaskuun sijoitetusta kytkimestä lähellä ohjauspyörää. Nopeussignaalin keskeyttäminen antoi kuljettajalle mahdollisuuden ajaa piirturi poiskytkettynä.

Ruotsiin verrattuna Suomi on tienvarsitarkastusten osalta "tyhjä maa". Harvat rikkeistä kiinni otetut selviytyvät hyvin pienillä, lähinnä muodollisilla sakoilla. Kotimainen kuljetuselinkeino kärsii poliisin ja tullin passivisuudesta kohtuuttomasti ulkomaisen rikollisen kilpailun kourissa. (Toim.huom.)


Siirrettävä jarrutesteri raskaille ajoneuvoille

Saksalainen MAHA on esitellyt uuden MBT 5250 jarrutesterin jopa 18 tonnin akselipainolle. Testeri on siirettävä, ei vaadi kiinteää asennusta ja kalliita rakenteita. Testeri toimii langattomalla ohjauksella. MBT 5250 on kehitetty erityisesti raskaiden kuorma- ja linja-autojen jarrujen testaamiseen.

Lue lisää...


SKAB: Tuplapohja myös kaappiautoon

SKAB esittelee Elmia Lasbil näyttelyssä uusimman sukupolven kaksoispohjaratkaisunsa paitsi perävaunuun myös kaappiautoon. Kaksoipohjaratkaisu on tullut erityisen suosituksi elintarvikekuljetuksissa, joissa yläpohja voidaan nostaa ja laskea kulloiisenkin tila- ja kuormaustarpeen mjukaan. Haasteena on ollut kuormatilan maksimoinnin lisäksi paitsi painon minimoinnin myötä ilmankierron tehostaminen.

SKAB on patentoinut kokonaan uuden välipohjan, joka on edeltäjää puolet ohuempi menettämättä kantavuutta ja nostovoimaa. Samalla entistä ohuempi rakenne tekeer lisää tilaa ilmankierrolle. Välipohja voidaan entiseen tapaan njostaa niin korkealle, että kuljettaja voi seistä ja toimia selkä suorana alapohjalla.

Uusi ratkaisu on asennettavissa myös kaappiautoihin.


PiczltUp Ab:n pick-up lavanosturi Elmiassa

PZ750 kahdella nostovarrella toimiva nosturi vie alle 7%  pick-upin lavatilasta. Nosturi sähkö- ja hydrauliikkajärjestelmineen voidaan kiinnittää ja irrottaa ilman työkaluja eivätkä siten lisää auton rekisteripainoa. Nosturi nostaa 750 kg kahden metrin päästä ajoneuvon takaa.


bIoTope testaa älykästä parkki- ja latauspalvelua

Avointa IoT-ekosysteemiä luova EU-projekti bIoTope testaa ja esittelee uutta ja älykästä sähköautojen parkki- ja latauspalvelua BMW:n ja suomalaisen Parkkisähkö-yrityksen kanssa Aalto-yliopistolla.

Suomen tavoite on saada liikenteeseen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei onnistu, jos autojen latausinfrastruktuuri ei ole kunnossa. Tämän ongelman ratkaisemiseksi Aalto-yliopisto, Helsingin kaupungin innovaatioyksikkö Forum Virium, Control Things, Enervent ja Parkkisähkö kehittivät sähköautojen IoT-pohjaisen älykkään latausjärjestelmän bIoTope-projektissa. Älykäs järjestelmä auttaa sähköautoja löytämään vapaan parkkipaikan ja latauspisteen. Järjestelmään kuuluu myös ratkaisu, jossa perinteiset lämpötolpat voidaan muuttaa sähköautojen latauspisteiksi.


VTT:n robottiauto Martti ”puhuu 5G:tä”

VTT ja Nokia ovat yhdessä toteuttaneet robottiauto Marttiin 5G-yhteyden, jonka ansiosta auto voi havaita yhä kauempana olevat kohteet ajoympäristössään ja lähettää omia havaintojaan tiedoksi muille autoille. Martti ottaa samalla askeleen kohti turvallisempaa ajamista. Myös tielläliikkujien liikenneturvallisuus paranee, kun 5G-teknologiaan perustuvat uudet ratkaisut ja palvelut saadaan laajemmin käyttöön.

5G-teknologiaan perustuvat uudet palvelut liittyvät tiesääpalveluihin, teiden kunnossapitoon, automaattiajamiseen ja ajoneuvojen väliseen nopeaan 3D-näkymien välittämiseen.

Uusilla ajoneuvoverkkoratkaisuilla ja niiden mahdollistamilla paikallisilla tiesää- ja tieturvallisuuspalveluilla tuetaan kuljettajien, teiden ylläpitäjien ja automaattiautojen hallintajärjestelmiä. Ne eivät edellytä autoilijalta ajonaikaisia toimia, vaan tietojen keräys ja varoitusten lähettäminen käyttäjille tapahtuvat automaattisesti.

VTT tarjoaa maailman johtavia tutkimus- ja tuotekehityspalveluja yritysten 5G-hankkeisiin.


DAF: Uusi Tridem Elmiassa

Uudella 8x4 Tridem-akselirakenteella DAF tuo markkinoille vielä yhden  haastajan pohjoismaisille markkinoille. Kyseinen Tridem-yhdistelmä löytyy DAF FAT CF/XF:ssä akseliväleillä 3900 mm - 5550 mm. Kolmannen ja neljännen akselin väli keskeltä keskelle on1450 mm.

Moottorivaihtoehtoja on tarjolla 300 - 530 hv. Ohjaamovaihtoehtoja tarjotaan CF:n päiväohjaamosta XF SuperSpace ohjaamoon.

DAF on kehittänyt trideminsä yhteistyössä S.T. System Truck Spa:n kanssa. Siinä on kaksi ohjaavaa akselia ja kaksi vetävää akselia. Vahtoehtoina on HR1670- tai SR1360-tandem. Keveys yhdistettynä kahteen ohjaavaan akseliin tekevät kuorma-autosta erityisen sopivan rakennustoimintaan, rakennusmateriaalien tai -jätteiden kuljetukseen pohjoismaisen mallin mukaan.

(Trailer.se)


Scania: V8-moottorin tuotanto käynnistyy jälleen

Scania on aloittanut V8-moottoreiden ruuhkautuneen tilauskannan purkamisen. Tilauskanta kasvoi, kun kuorma-auto- ja merimoottoreita ei väliaikaisesti pystytty toimittamaan V8-moottorilohkoja valmistaneessa tehtaassa olleen pitkittyneen lakon vuoksi.

"Tämä on luultavasti pahin katkos vuosikymmeniin yhtiömme tuotteiden toimituksissa", sanoo Scania Trucksin johtaja Alexander Vlaskamp. "Haluan kiittää asiakkaitamme suuresta kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä, jota he ovat osoittaneet tämän hirvittävän tilanteen aikana. Me Scanialla teemme nyt kaikkemme voidaksemme palauttaa tilanteen normaaliksi ja tarjota V8-kuorma-autoja ja -moottoreita mahdollisimman pian. "

Scania on nyt turvannut rajoitetut, mutta säännöllisesti tapahtuvat moottorilohkotoimitukset, jotka ovat Ruotsin Södertäljessä rakennettavien V8-moottoreiden perusta. Tämän suuruusluokan tuotantohäiriö aiheuttaa kuitenkin kaikenlaisia ​​logistisia haasteita ja kestää jonkin aikaa, ennen kuin kasautunut tilaus- ja toimituskanta saadaan puretuksi.

"Epävarmuustekijöitä on vielä ja kestää muutaman viikon, ennen kuin olemme saaneet kokonaiskuvan tilanteesta. Tämän jälkeen alamme lisätä tuotantoamme", Vlaskamp vahvistaa. "Tuotanto on jo käynnistynyt ja lisäämme sitä vähitellen. Tavoitteenamme on vahvistaa lähiviikkojen aikana tarkka toimitusaikataulu olemassa oleville tilauksille. Otamme myös luonnollisesti uusia tilauksia vastaan. Valitettava tilanne osui ajankohtaan, jolloin olimme erittäin kiireisiä uusien V8-moottoreiden valmistuksessa. Voin vain syvästi pahoitella, että tämä tapahtui Scanian uskollisille asiakkaille. 

Scanian uuden kuorma-autosukupolven V8-moottorit sekä Scanian teollisuus- ja merimoottorit valmistetaan Södertäljessä. Kuorma-autojen moottorimallisto koostuu neljästä erillisestä versiosta, joiden teho vaihtelee 520 hevosvoimasta 730 hevosvoimaan, merimoottoreissa jopa yli 1 150 hevosvoimaan.

Scanian ensimmäinen 350 hv: n V8-moottori lanseerattiin vuonna 1969, ja legendaarinen moottori täyttää ensi vuonna 50 vuotta.

Lisätietoja antaa:

Seppo Hallikainen, myyntijohtaja
puh. 050 64 258
sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.