MAN - Vaihtoautot

Gasum Tekniikka Oy on nyt Viafin GAS Oy

Yrityskaupan seurauksena Gasum Tekniikka Oy:n nimi vaihtui Viafin GAS Oy:ksi.

Viafin GAS Oy palvelee niin isoissa kuin pienissäkin kaasunkäyttöön liittyvissä teknisissä asioissa kaikissa elinkaaren vaiheessa suunnittelusta asennukseen ja huoltoon. Tehtävänä on varmistaa asiakkaan häiriötön kaasun käyttö. Pallvelua tarjotaa noin 100 osaavan ammattilaisen voimin. Turvallisuus on kaiken toiminnan lähtökohta.

Viafin GAS Oy on osa Viafin Service -konsernia


Veho siirtyy käyttämään vihreää sähköä

Tänä vuonna 80 -vuotista juhlavuottaan viettävä Veho siirtyy käyttämään vihreää sähköä. Veho on solminut Vihreä sähkö -sopimuksen Väre Energia Oy:n kanssa.

Vihreä sähkö on uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä. Veho tilaa Väreeltä Vihreän sähkön 100% kuluttamastaan sähköstä vuoden 2019 aikana.

Vihreä sähkö on alkuperätakuin varmennettua, vesi- ja tuulivoimalla sekä bioenergialla tuotettua, puhdasta ympäristöystävällistä sähköä. Alkuperätakuu on todistus siitä, että sähkö on tuotettu 100-prosenttisesti uusiutuvalla tuotantomuodolla.

Lue lisää...


Transporter päivittyy 6.1-versioon

Volkswagen Commercial Vehicles esittelee uuden Transporter 6.1:n ensimmäistä kertaa tänään Münchenistä. Transporter 6.1 debytoi Bauma 2019 -messuilla laajalla korivalikoimalla; vaihtoehtoja ovat umpikori- Kombi sekä yksi- tai kaksi penkkirivinen doppeli.

Kuudennen sukupolven Transporterin 6.1-päivityksen myötä siirrytään hydraulisesta sähkömekaaniseen ohjaustehostimeen. Sähkömekaanisen ohjauksen tuloksena ajoneuvoon tuodaan uusia kuljettajan apujärjestelmiä. Uusia apujärjestelmiä ovat muun muassa Lane Assist (pitää ajoneuvon aktiivisesti ajoradallaan), Park Assist (mahdollistaa pysäköinnin automaattisella ohjauksella), sivusuojaus (varoittaa vaarallisen lähellä olevista esteistä tai jalankulkijoista), Rear Traffic Alert (suojaa pysäköintitilasta peruutettaessa) ja Trailer Assist (automaattisen ohjauksen ansiosta perävaunu ohjautuu helposti).

Lue lisää...



Kamux avaa Ruotsiin 17. myymälän

Käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut Kamux jatkaa kasvuaan. Kamux laajentaa jälleen toimintaansa Ruotsissa avaamalla uuden myymälän Helsingborgiin kesällä 2019.

- Helsingborgin myymälä on jo Kamuxin 17. myymälä Ruotsissa. Se laajentaa myymäläverkostoamme eteläiseen Ruotsiin, tosin Varbergin myymälämme sijaitsee vain 140 kilometrin päässä Helsingborgista, Ruotsin maajohtaja Robin Toss kertoo.

Lue lisää...


Maa vajoaa kerrostaloalueella Malminkentän laidoilla

Maa vajoaa kerrostaloalueella Malmilla, viereen suunnitellaan asuntoja tuhansille.

MAA VAJOAA kerrostaloalueella Fallkullan kiilassa Helsingin Malmilla. Kerrostaloalue rakennettiin vuosina 2003–2006 Malmin lentoaseman naapuriin sen luoteisnurkkaan, kivenheiton päähän Tapanilan asemasta. Pitkin matkaa alueella on ollut ongelmia maan vajoamisen takia.

Lue lisää...


Autoalan Keskusliitolle uusi hallitus – puheenjohtaja Häggkvist kolmannelle kaudelle

Autoalan Keskusliitolle valittiin 4.4.2019 vuosikokouksessa Helsingissä uusi hallitus. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin kolmannelle kaudelle kauppaneuvos Heikki Häggkvist Wetteri Yhtiöistä.

Vuonna 1933 perustettu Autoalan Keskusliitto (AKL) on auto- ja konekaupan sekä korjaamo-, maalaamo-, ruosteenesto- ja katsastusyritysten taloudellisia ja työmarkkinaetuja ajava ja palveluja tuottava yhdistys, jonka tehtävänä on edistää jäsenyritystensä toimintaedellytyksiä. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja on Pekka Rissa.

Lue lisää...


Uusi Iveco Daily esitelty

Uusi Daily esittelee muun muassa uusia kuljettajaa helpottavia teknologioita, kuten hätäjarrutusjärjestelmä ja City Brake PRO jotka estävät törmäykset nopeuksilla alle 50 km / h ja lieventää vaikutuksia suuremmilla nopeuksilla. Daily huomaa itsenäisesti mahdollisen kolarin ja hidastaa autoa, jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen.

2,3-litrainen F1A-moottori on nyt saatavilla sekä keveisiin että raskaisiin käyttötarkoituksiin. Moottoreiden nimellisteho on 116 - 156 hv. 3,0-litrainen F1C-moottori tarjoaa kolme teholuokitusta suorituskyky vaihtelee 160:sta 210 hv:aan, moottorista on tarjolla Natural Power biokaasuversio.

Lue lisää...


Ympäristöministeri Tiilikainen: Malmin kentän tulevaisuus uuteen valmisteluun! (2019-04-05)

Malmin lentokenttä, suojelu

Suojeluesitys rakennusperintölain perusteella palaa ELY-keskuksen valmisteltavaksi

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) on hyväksynyt Malmin lentoaseman suojeluesityksen hylkäämisestä tehdyn valituksen ja palauttanut asian ELY-keskukseen uudelleen valmistelua varten.

Malmin lentoaseman kulttuurihistoriallisesti arvokas ympäristö esitettiin vuonna 2015 suojeltavaksi rakennusperintölain nojalla. Suomen ylin asiantuntijaorganisaatio Museovirasto edellytti lausunnossaan koko lentokenttäalueen suojelua. Myös ELY-keskus totesi alueen kiistattoman arvon. ELY ei kuitenkaan määrännyt aluetta suojeltavaksi, perusteluna Helsingin kaupungin lupaus suojella alueen ominaispiirteet asemakaavalla.

Suojeluesityksen tehnyt Malmin lentoaseman ystävät ry valitti heinäkuussa 2018 asiasta ympäristöministeriöön, sillä hylkäyksen perustelut olivat kestämättömiä. Ympäristöministeriön virkamiehet ovat todenneet ELY-keskuksen päätöksessä vakavia puutteita. Kaupungin esittämissä suunnitelmissa suojelu ei toteudu, vaan taloudelliset arvot on asetettu Malmin lentoaseman ainutlaatuisten kulttuuriarvojen edelle.

Kentälle vuonna 2017 asetettu vaarantamiskielto pysyy myös voimassa.

Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen on helpottunut ja onnellinen.

”Keskustelu Malmin lentoaseman tulevaisuudesta palaa nyt lähtöruutuun, ja asia on nyt täysin avoin. Vaarantamiskielto turvaa rakennukset ja ympäristön, ja toivomme kaupungin nyt sallivan kulttuuriympäristöön oleellisesti kuuluvan ilmailutoiminnan jatkuvan tilanteen näin muututtua.”

Suojelun eteneminen avaa hyvän mahdollisuuden lähteä kehittämään lentoasemasta Suomen älykkään ilmailun kehityskeskusta. Sijainti pääkaupungissa on selkeä etu kansainvälisessä kilpailussa, ja Malmista voi tulla merkittävä kevyen lentoliikenteen hubi.

”Malmi on parhaiten säilynyt toista maailmansotaa edeltävän ajan lentoasema. Suojelun myötä Malmista voi tulla merkittävä kulttuurikohde ja jopa maailman ensimmäinen vain sähköisen matkustajaliikenteen kenttä. Lentotekniikan nopea kehitys edellyttää ja mahdollistaa lentoasemalle merkittävän position tulevaisuuden älykkäässä liikkumisessa ja lentokoulutuksessa” toteaa Timo Hyvönen.

Liikennemääriltään Malmin lentoasema on edelleen Suomen toiseksi vilkkain. Finavian poistuttua vuoden 2016 lopulla on toiminta pysynyt samalla tasolla, ja vuonna 2018 kentältä tehtiin 38 397 operaatiota, joista suurin osa lentokoulutusta ammattilaisille ja harrastajille. Suomalaisen lentokoulutuksen mahdollisuuksien turvaaminen korostuu entisestään, kun valtion omistama lentokoulu Patria siirtää toimintansa Tampereen Pirkkalasta Espanjaan.

Helsingin kaupunki on pyrkinyt valjastamaan kentän asuntorakentamiselle jo vuosikymmenten ajan helsinkiläisten vastustuksesta huolimatta. Suunnitelmista on menossa lukuisia valitusprosesseja, ja viime aikoina julkisuudessa esitetyt uudet tiedot rakentamisen vaaroista ja ympäristövaikutuksista edellyttävät myös kaupungilta uudelleenharkintaa ja -laskentaa.


 


Kovaa kyytiä Kuusamossa

Juha Kankkusen ajokoulu

Volkswagen järjesti Kuusamossa, Juha Kankkunen driving academyssä, mahdollisuuden testata uusia Amarokeja jääradalla. Pickupeilla kellotettiin toinen toistaan parempia kierrosaikoja osaavien opettajien neuvoja seuraten.

Uusia malleja Kuusamoon oli tuotu muun muassa Amarok Highline ja Aventura. Mallien uudet V6-moottorit ovat segmentissään omaa luokkaansa. Moottoreissa on tehoa 258 hv (190 kW) ja overboost-toiminnon ansiosta jopa 272 hv (200 kW). Samalla vääntömomentti on kasvanut 550:stä 580 Nm:iin. Uusi V6-moottori antaa suurimman väännön jo kierrosnopeudella 1 400–3 000 ja täysi teho saavutetaan kierrosalueella 3 250–4 000. Jatkuva 4MOTION-neliveto ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto ovat vakiona sekä Amarok Highline- että Aventura -malleissa.

Lue uudesta 12.04 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä tarkempi raportti Kuusamon tapahtumista!


Kaasuko dieselin korvaaja

Vaasan julkisessa liikenteessä on nyt käytetty jo kaksi vuotta kaasubusseja. Tällä ajalla niiden toimivuus ja soveltuvuus on varmasti jo selvinnyt, ja mahdolliset ongelmat ilmenneet. Kysyimme tentissämme Vaasan kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Pertti Hällilältä hänelle kaasubusseista kertyneistä kokemuksista. Tuntemukset olivat pääasiassa positiivisia, ja biokaasu vaikuttaisi tulevaisuuden polttoaineelta.

Käyttövoimakeskustelu on käynnissä ja siellä vilahtelevat kaasu, sähkö ja vety. Vety on vielä kokeiluasteella ja sähköstä ei ole vielä kovin paljoa käytännön kokemuksia siitä, voidaanko niitä käyttää aivan yksi yhteen dieselbussien kanssa. Vaasan kaasubusseilla samoihin päiväsuoritteisiin päästään. Bussit tankkaavat yön aikana hidastankkausasemalla ja pärjäävät sillä päivän ajot. Kovimmilla pakkasilla toimintamatka hieman lyhenee, mutta silti pysytään noin 400 kilometrin paremmalla puolella. Tankkien koko autoissa on 1260 litraa ja niihin mahtuu noin 145 kiloa kaasua 200 barin paineeseen.

-Kaasumoottori kehittää myös enemmän lämpöä jota voidaan käyttää matkustamon lämmittämiseen, eikä erillisiä esimerkiksi dieselkäyttöisiä lämmittimiä tarvita, Hällilä kertoo.

Lue lisää kaasubussien toiminnasta uudesta 12.04 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Uber myös kuorma-autokuljetuksiin Euroopassa

Liki kaksi vuotta sitten Uber Freight aloitti rahtikuljetukset kuorma-autoilla USA:ssa. Yrityksen tilausappi yhdistää kuljetusten ostajat kuorma-autokuljetusten kuljettajiin. Ongelmia on ollut vapaana olevien kuorma-autojen löytämisessä. Toisen ongelman on muodostanut vaikeus nähdä minne vapaana oleva kuorma-auto on menossa ja kuinka monta tuntia kuljettajalla on ajo-aikaa jäljellä.

Nyt Uber kuitenkin harkitsee kuorma-autokuljetustensa laajentamista Eurooppaan. Lähiviikkojen sisällä Uber aloittaa toimintansa Alankomaissa laajentaakseen toimintaansa "lähiaikoina" muihin maihin Euroopassa.

Uber kuvailee toimintaansa edistysaskeleena rahtikuljetuksissa hinnoittelun läpinäkyvyydellä, nopeilla maksuilla ja kuljetustilauksella napin painalluksella verrattuna aikaan, jonka rahdin ostajat joutuvat käyttämään puhelimella ja hintaneuvotteluilla.

Uber näkee askeleen Eurooppaan ensimmäisenä askeleena rahtikuljetusten maailmanlaajuisille markkinoilla.


Amarok nyt myös kuorma-autona

Uusimpana täydennyksenä Amarok-mallistoon on saapunut myös kuorma-autoversio. Volkswagen Amarok valittiin vuoden 2018 Pick-upiksi maailmassa. Viime vuonna Amarok oli Suomen kolmanneksi suosituin Pick-up-malli, 277 kappaleen rekisteröinnillä.

Kuorma-autoversio on saatavilla Amarok V6 3,0 TDI:n molempiin tehoversioihin – 150 kW tai 190 kW. Amarokin kuorma-autoversion suurin sallittu kokonaispaino on 3 510 kg ja sen vetopaino on maksimissaan 3 300 – 3 500 kg. Vaihteistoksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaalivaihteisto alennusvaihteella ja kytkettävällä nelivedolla tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto jatkuvatoimisella nelivedolla.

Kuorma-automuutosta varten Amarokiin tarvitaan mm. nopeudenrajoitin (89 km/h), kuorma-autojen valomääräysten mukaiset suuremmat sivuvilkut ja kaksi kappaletta lisää kuormasidontalenkkejä lavalle. Lisäksi Amarokin kuorma-autoon asennetaan taka-akseliin lisäilmajouset vahvistettujen lehtijousien lisäksi. Ajopiirturivalmius on saatavana Amarokiin tehdasasennettuna. Amarokin kuorma-autoversion ajoneuvoluokka on N2G kevyt maastokuorma-auto, ja tarvittava ajokorttiluokka on tällöin vähintään C1. Amarokin kuorma-autoversion viisi istuinpaikkaa mahdollistaa ylellisen istuinmukavuuden niin maantiellä kuin maastossakin.

Lue lisää...


Destialle kymmenen maanteiden kunnossapidon alueurakkaa

Voitetut viisi vuotta kestävät urakat Espoossa, Iisalmessa, Ivalossa, Kiteellä, Kokkolassa, Kuhmossa, Mikkelissä, Porissa, Raisiossa ja Seinäjoella alkavat 1.10.2019.Yhtiöllä on tällä hetkellä hallussaan 45 urakkaa maanteiden kunnossapidon 79 alueurakasta. Väylävirasto kilpailuttaa vuosittain yhdessä ELY-keskusten kanssa maanteiden alueurakoita. Sopimukset urakoista allekirjoitetaan hankinta-alueen ELY-keskuksen kanssa. Alueelliset ELY-keskukset myös vastaavat hoitotöiden valvonnasta.

Maanteiden kunnossapitoa tehdään ympäri vuoden ja kaikkina vuorokauden aikoina, jotta turvallinen liikkuminen voidaan taata kelissä kuin kelissä. Destian ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen Kelikeskus on varmistaa talvisin kunnossapidon toimenpiteiden oikea-aikaisuuden. Destian teiden kunnossapitoon erikoistuneet asiantuntijat ja meteorologit työskentelevät yhdessä 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä, jotta muuttuviin sää- ja keliolosuhteiseen pystytään reagoimaan reaaliajassa.

Alueurakoissa Destia vastaa talvikunnossapidon lisäksi ympäri vuoden alueen sorateiden pinnan hoidosta, viher- ja puhtaanapitotöistä, erilaisten varusteiden ja laitteiden, kuten liikennemerkkien kunnossapidosta sekä päällysteiden paikkauksista.


Nokian Renkaat tukee Scania Driver Competitions -kilpailua

Nokian Raskaat Renkaat, Nokia, 4. huhtikuuta 2019 – Maantiekuljetusten turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja polttoainetaloudellisuus nojaavat mitä suurimmassa määrin yhteen tekijään – kuljettajan taitoihin. Jotta ammattilaiskuljettajien merkitys saisi ansaitsemansa huomion, kuorma-autovalmistaja Scania järjestää maailman suurinta yli 350,000 ammattilaiskuljettajan taitoja testaavaa Scania Driver Competitions -kilpailua. Nokian Renkaat toimittaa Suomen osakilpailuissa käytettäviin autoihin huippuluokan renkaat.

Karsinnoissa mitataan turvallista- ja taloudellista ajoa, ensiaputaitoja ja nähdään erilaisia ajokokeita, kuten Vesihaaste, jossa vesitankilla varustettua vetoautoa pitää kyetä käsittelemään läikyttämättä. Knock the King testaa otteiden varmuutta ahtaissa paikoissa ajettaessa, ja Boardwalk-haaste mittaa kuljettajan kykyä arvioida ajoneuvon viemää tilaa peruuttaessa.

Suomen osakilpailuissa käytettävissä kuorma-autoissa on alla Nokian Renkaiden tuotteita. Ohjausakselille on valittu kuorma- ja linja-autojen lippulaivamallimme Nokian Hakkapeliitta Truck F2. Vetorenkaina on lumisten teiden huippumalli Nokian Hakkapeliitta Truck E, ja perävaunun alla pyörivät Nokian E-Truck Trailer -renkaat.

Lue lisää...


DSV jättikaupalla maailman 4. suurimmaksi

DSV saa sittenkin ostaa sveitsiläisen Panalpinan 42 miljardilla Ruotsin kruunulla. Panalpinan onnistui vitkuttelullaan korottamaan kauppahintaa DSV:n alkuperäisestä 35 miljardin tarjouksesta.

DSV maksaa Panalpinan osakkeesta 45% pörssikurssia (35 miljardin tarjouksen kohdalla) korkeamman hinnan. Panalpinan suurin omistaja, Ernst Gröhner Group, siirtyy suurimmaksi yksittäiseksi omistajaksi uuteen yhtiöön 11% omistusosuudella. Uudeksi nimeksi tulee DSV Panalpina. Se kasvaa 90 maahan ja työntekijämäärä kasvaa yli 60 000:een.

(Transportnet.se)


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!