Ladattavat hybridit ja sähköautot yleistyvät, mutta lataustolppien määrä on rajallinen. Vaikka lataus veisi vain tunnin tai pari, yksi auto voi viedä paikan koko päiväksi. Vehon ja Metropolia-ammattikorkeakoulun yhteistyöprojektissa opiskelijat loivat pysäköintisovelluksen, joka tuo merkittävän helpotuksen sähköautoilijoiden arkeen.
Viime vuosina yhä useampi yritys on havahtunut opiskelijayhteistyön mahdollisuuksiin: tulevat ammattilaiset tuovat mukanaan raikkaita ideoita ja alan uusimman osaamisen. Projektien päättyessä lupaavatkin ideat jäävät kuitenkin usein pöytälaatikkoon. Kun Veho ryhtyi viime alkusyksystä yhteistyöhön Metropolia-ammattikoulun kanssa, lähtökohtana oli luoda työvälineitä todelliseen tarpeeseen. Mobiilisovelluksiin keskittyvällä yhteistyökurssilla opiskelijaryhmät pääsivät suunnittelemaan ja toteuttamaan sovellusta, jolla sähköautojen pysäköinti latauksen ajaksi saadaan sujuvammaksi ja tehokkaammaksi.
”Projektin alkaessa annoimme opiskelijoille selkeän tehtävänannon ja konkreettisen haasteen, johon sovelluskehityksen tulevat ammattilaiset lähtivät etsimään ratkaisua”, kertoo Vehon Mobility-liiketoiminnoista vastaava johtaja Patrick Holm.
Syksyn aikana opiskelijaryhmä kehitti sovelluksen, joka tarjoaa yksinkertaisen ja toimivan ratkaisun sähköautojen pysäköintiin. Kun latauspaikalle jätetty auto on parin tunnin kuluttua latautunut, sovellus poimii tiedon ja pyytää kuljettajaa siirtämään auton. Samalla applikaatio kertoo muille latausjonossa oleville kuljettajille vapaana olevista latauspaikoista. Työpäivän aikana samaa latauspistettä ehtiikin käyttää yhden sijaan esimerkiksi neljä ajoneuvoa.
”Kokeiluvaiheessa sovellus on osoittautunut erittäin toimivaksi. Se auttaa edistämään kestävämpää liikkumista ja tulee meille juuri oikeaan tarpeeseen. Pienten viilausten jälkeen tarkoituksenamme on lanseerata sovellus Vehon toimipisteissämme ja katsoa, millaista käyttöarvoa sillä voi olla myös muille asiakkaille”, Holm kertoo.
Konkreettinen tehtävä motivoi
Samaan aikaan kun Mobility Project -kurssilla etsittiin ratkaisuja sähköautojen lataukseen, Metropoliassa järjestettiin myös innovaatioprojekti, jossa eri alojen opiskelijat kehittivät kokonaan uusia sovellusideoita yrityksille. Vehon projektissa etsittiin muun muassa keinoja laskea kaikki yksilön liikkumisesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt yhdellä sovelluksella.
”Tilaajien ja käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen oli tärkeä osa kurssia. Kun projektityö tehtiin todelliseen tarpeeseen todelliselle asiakkaalle, opiskelijat olivat erittäin motivoituneita. Monialaisella kurssilla jokainen sai tuoda omaa ammattiosaamistaan mukaan ja oppia muilta”, lehtori Nina Hellman Metropoliasta kertoo.
Myös Vehon näkökulmasta sovellusprojektit ovat esimerkki toimivasta yhteistyöstä, joka antaa uutta molemmille osapuolille. Viikoittaiset tapaamiset varmistivat, että opiskelijat saavat jatkuvaa palautetta ja tukea ja projektit etenevät oikeaan suuntaan.”Onnistuneiden sovellusten lisäksi arvokkaita ovat olleet opiskelijoiden kanssa käydyt keskustelut. Olen pistänyt ilokseni merkille, että opiskelijat uskaltavat nykyään haastaa ja kertoa näkemyksensä entistä rohkeammin”, Patrick Holm sanoo.