Work System tuo markkinoille uuden kevyiden hyötyajoneuvojen tuplalattian, joka on nyt törmäystestattu myös takaa tulevilta törmäyksiltä. Yksi yleisimmistä onnettomuuksista liikenteessä on peräänajo, jossa toinen auto ajaa paikallaan olevaan auton perään. Work System on kehittänyt tuplalattiaratkaisun, joka on törmäyssuojattu sekä edestä että takaa tulevilta törmäyksiltä.
Ajoneuvokalustetoimialan törmäystestien autojen sisätilat vastaavat standardia NS 286. Tämä standardi määrittelee törmäyksen nopeudella 50 km/h kiinteää estettä vastaan. Sisätiloihin on tällöin kiinnitettävä kuorma siten, että se ei vahingoita kuljettajaa tai matkustajia. Loukkaantumisriski, jota ei käsitellä tässä standardissa on se, jos pakettiautoon törmätään takaapäin. Liian jäykät järjestelmäratkaisut, kuten suosittu tuplalattia, voi törmäyksessä työntyä matkustamoon. Törmäys voi vahingoittaa kuljettajaa tai matkustajaa, jos ajoneuvo osuu suurella nopeudella autoon takaapäin.
- Seuraamme kaikkia törmäys- ja vahinkotilastoja, joita eri vakuutusyhtiöt, alan lehdet ja laitokset välittävät. Olemme viime aikoina nähneet törmäystilanteita, joissa tämä skenaario on tapahtunut, kertoo Bengt Rimark, Work Systemin toimitusjohtaja.
- Meillä, jotka valmistamme ajoneuvokalusteita, on suuri vastuu törmäysturvallisuudesta. Asiakkaidemme huoltoautot toimivat pyörillä liikkuvina työpaikkoina. Siksi olemme kehittäneet uuden ainutlaatuisen tuplalattiakonstruktion, joka on turvallinen sekä edestä että takaa tulevilta törmäyksiltä.
Work System suoritti oman ”aidon ympäristön” törmäystestin oikeilla tieliikennekuntoisilla autoilla
Ei ole olemassa kuormatilaa koskevaa standardia, joka määrittelisi auton takaosaan osuvia törmäyksiä. Siksi Work System on kehittänyt oman törmäystestin, joka tehdään tieliikennekuntoisilla autoilla simuloimaan raskaita törmäyksiä auton takaosaan.
- Olen työskennellyt henkilökohtaisesti törmäysturvallisuuden kanssa yli seitsemän vuoden ajan, sekä Autolivin että Volvon kanssa ja ensisijaisesti henkilöturvallisuuden parissa. Törmäysturvallisuus on tärkeä osa jatkuvaa kehitystyötämme, Rimark sanoo.
- Olemme kehittäneet oman törmäystestin yhdessä törmäysturvallisuusalan parhaiden asiantuntijoiden kanssa saadaksemme mahdollisimman realistisen törmäystestin.
Work Systemin törmäystesti
Peräänajoa simuloiva törmäystesti tehtiin kahdella autolla, joista toinen, uudella Work Systemin tuplalattialla varusteltu auto, on paikallaan ja perään ajava auto on lastattu 400 kilolla ylimääräistä kuormaa, mikä on melkein kolminkertainen määrä alan törmäystestien vaatimusten mukaisesta kuormasta. Törmäystesti suoritettiin 60.2 km/h nopeudella ja tuotetut G-voimat saavuttivat testissä 26G tason. Uusi tuplalattia on rakennettu niin, että törmäyksen voimasta se hallitusti muotoutuu uudestaan niin, ettei se pääse tunkeutumaan ohjaamoon, vaikka törmäysvoima ylittää 10 tonnia. Siten se ei vahingoita kuljettajaa tai matkustajia.
Uusi tuplalattia on käynyt myös standardin NS 286 mukaisen edestä tulevan törmäyksen testin läpi ilman ongelmia. Linkki törmäystestivideoon: https://www.worksystem.fi/Todellisuutta-vastaava-tormaystesti